PDA

View Full Version : Tips



gitaarvrouwtje
10 augustus 2013, 22:26
Ik heb het gevoel dat ik een nieuwe impuls nodig heb, heb soms het gevoel dat ik niet veel anders doe dan het zelfde trucje steeds opnieuw herhalen, daar is mijn gemiddelde niet gitaarspelende toehoorder het meestal niet mee eens, fingerpicking gitaristen komen op de leek vaak nogal " geniaal" over, en ik ken mijn tokkeltjes en beheers ze, gebruik wanneer t mooi is, hammer on s pull of s, heb een prima timing, ben muzikaal, zing er aardig bij en schrijf zelf liedjes die meestal ook prima in de smaak vallen, daar schort t zeker niet aan.
Toch heb ik dat gevoel steeds vaker,...ik speel nu een beetje met wat ik al kan en zoek naar nieuwe uitdaging denk ik , gewoon voor mezelf..liedjes spelen , begeleiden..dat kan ik wel eigenlijk..
So what s next
Weer les nemen?
Andere stijlen muziek?
Meer instrumentaal gaan richten?
De meeste gitaardocenten geven wekelijks les , ik zou meer zin hebben af en toe eens met iets te kunnen komen dat ik wil spelen en dan even een soor " workshop" te krijgen van een uurtje ofzo

Maar waar kan ik daarvoor terecht, met name in noord nederland ( woon in t uiterste puntje groningen)

Oh ja ik wil wel op mijn akoestische gitaar blijven spelen trouwens

Ik sta open voor suggesties, gitaardocenten, leuke tabs

Bring it on

vulvasonic
11 augustus 2013, 06:20
Het is midden in de nacht en ik wil mijn eega liever niet wakker maken, anders had ik wel even de moeite genomen om je gitaarspel te beluisteren op YouTube. Hierdoor kan ik je helaas dus geen gerichte tips geven over wat je mogelijk zou kunnen doen om je een stapje verder te brengen in je zoektocht naar een nieuwe uitdaging. Maar wellicht heb je iets aan de volgende paar algemeen bedoelde opmerkingen. :)

Het gevoel dat je op het moment even 'vast zit' is waarschijnlijk herkenbaar bij velen. En dat gevoel is niet per definitie negatief. De kans is groot dat je 'aanrommelt' met enkele technieken of liedjes die op dit moment iets te hoog gegrepen lijken te zijn. Je bent dus vertrouwd met wat je doet en wat je niet kan frustreert je. Vaak is dat een fase waarin je veel informatie in je opneemt en dat komt er straks allemaal ineens uit. Ik wil maar zeggen dat dit een normaal leerproces is.
Dit lijkt zinloos geneuzel, maar het is een bekend patroon. Wat overigens niet wilt zeggen dat dat het grote probleem is, of dat dit op dit moment bij jou zelfs maar aan de orde is (zie het als een geruststellende gedachte :D ).

Van meer praktische aard:
Ik lees dat je zelf liedjes schrijft. Dat betekent dat je het jezelf zo moeilijk of makkelijk kan maken als je maar wilt. Probeer wat grenzen te verleggen. Maakt niet uit wat je doet, zolang het maar een uitdaging is. Zelfs al lijkt het nergens naar, straks zul je er profijt van hebben. Daarin zul je me moeten vertrouwen.
Mocht inspiratie (of liever: een gebrek aan inspiratie) een probleem zijn, dan kan een compleet andere gitaarstemming nogal eens verfrissend werken. Er zit er vast wel een tussen waar je nog nooit iets mee gedaan hebt. Als je veel liedjes geschreven hebt kan het zijn dat je het gevoel hebt jezelf voortdurend te herhalen. Door 'aan te rommelen' met een nog nooit eerder gebruikte gitaarstemming voel je je weer even als de beginnende gitariste die je ooit was. Alles klinkt ineens net zo spannend als toen. Dat werkt zeer inspirerend (vraag maar aan Jimmy Page). Zelfs als je op een akkoordenreeks komt die je in een standaard stemming al 100 keer geschreven hebt.

Ik ken geen gitaardocenten in Groningen, maar ik denk dat je best met een docent de afspraak kunt maken om eens in de 4, of zelfs 8 weken langs te komen voor een uur of iets langer. Niet iedere gitaardocent zal daar voor open staan (FUCK THEM!!! :D ), maar zelf zou ik het juist wel een uitdaging vinden (ik geef zelf ook les). Je moet dan wel een goede hebben, anders schiet je er nog weinig mee op. Introductielessen zijn echter vaak gratis. Dus als je op het internet gewoon even een zooi docenten zoekt en je gaat even een dagje bellen, dan mag ik toch hopen dat je een keer iemand treft waarmee je een klik hebt en die kan wat je van hem verlangt.

En tenslotte: YouTube je suf. Er is zoveel interessants te vinden dat het me sterk lijkt dat je niets tegenkomt wat je op weg kan helpen.

Nogmaals, dit zijn geen gerichte adviezen, maar ik hoop toch dat je er iets aan hebt. Al is het maar een klein beetje. Anders heb ik voor Jan Lul een uur zitten zwoegen op mijn iPhone met gebarsten scherm. :D

HouseMetalJazz
11 augustus 2013, 09:00
Ik zag laatst een docu op TV over een violiste bij het concertgebouworkest die daar mee stopte en een broodjeszaak begon...

Harald
11 augustus 2013, 09:01
Nog steeds aardig uit de buurt voor je, maar ik doe ook workshops op afspraak. Kan evt. ook iets langer dan, al zal meer dan 2 uur niet snel veel nut hebben. Het is toch of de diepte in met één ding, of heel veel 'confetti' rondstrooien en afwachten wat je daar mee doet. Meestal plakt er maar één of twee dingetjes op een les. Andere dingen zitten er dan wel al. Die kunnen jaren later ineens toch nuttig blijken.

Maar, wat wil je kunnen met je spel? Als je daar een beetje een beeld van hebt kun je ook veel gerichter zoeken.

En wat wil je investeren? Wil je spelend leren, of ben je ook echt een 'studiegitarist'. Een stapel oefeningen meegeven is makkelijk, maar alleen nuttig als er iets mee gebeurt, en als ze van toepassing zijn op wat je wilt...

Voor de rest, als je vast lijkt te zitten, dat denkt elke gitarist regelmatig. Soms terecht maar lang niet altijd. Meestal niet zelfs. Inspiratie, zie wat Vulvasonic schrijft. Andere stemmingen, luister eens naar andere muziek dan je normaal hoort, probeer eens iets heel anders te spelen dan je gewend bent.... zoveel mogelijkheden

Overigens, allemaal zinloos als je eigenlijk gewoon met 5 akkoorden alle liedjes van Dylan wilt spelen. Belangrijkste vraag is, 'wat wil je met je gitaar?' En dat is geen makkelijke.

Harald
11 augustus 2013, 09:05
Ik zag laatst een docu op TV over een violiste bij het concertgebouworkest die daar mee stopte en een broodjeszaak begon...

En jij dacht dat de haat en nijd in de rockscene erg waren ;) Behoorlijk competitief wereldje, die klassieke muziek. Je moet het wel leuk vinden, anders kun je idd. beter iets anders gaan doen. Ik ken meer mensen die conservatorium gedaan hebben en nauwelijks of niet meer spelen. Ook mensen die concoursen hebben gewonnen en in orkesten hebben gespeeld. Die symphonieorkesten kom je echt niet in als je niet kunt spelen. Andre Rieu is een goede orkestleider, maar ik vermoed dat hij de auditie voor een plek als violist in zijn eigen orkest niet zou halen...

gitaarvrouwtje
11 augustus 2013, 10:25
Ik zag laatst een docu op TV over een violiste bij het concertgebouworkest die daar mee stopte en een broodjeszaak begon...
Goed advies voor een holistisch gezonheidscoach wahahahaha..mijn dank :p

gitaarvrouwtje
11 augustus 2013, 10:32
Vulvasonic, ik heb verrassend veel aan je commentaar, want je hebt gelijk, het is inderdaad zo n " ik hik tegen iets aan" fase
En een top idee om eens wat met andere stemmingen te doen
Ik ga voorts zeker eens rondkijken naar de mogelijkheden tot proeflesjes, zal em niet worden in mijn eigen woonplaats denk ik, maar de stad groningen zal vast meer perspectief bieden, en assen is voor " zo af en toe" ook doenlijk

En mijn dank voor het zweten op je gebarsten iphone ik stel je inspanningen oprecht en hogelijk op prijs :) ( je kunt trouwens een schermpje ( het glas dus) makkelijk laten vervangen hetgeen ik onlangs met mijn 1jaar oude ipad heb laten doen, afhankleijk van de leeftijd kan het t waard zijn :)

gitaarvrouwtje
11 augustus 2013, 10:47
Nog steeds aardig uit de buurt voor je, maar ik doe ook workshops op afspraak. Kan evt. ook iets langer dan, al zal meer dan 2 uur niet snel veel nut hebben. Het is toch of de diepte in met één ding, of heel veel 'confetti' rondstrooien en afwachten wat je daar mee doet. Meestal plakt er maar één of twee dingetjes op een les. Andere dingen zitten er dan wel al. Die kunnen jaren later ineens toch nuttig blijken.

Maar, wat wil je kunnen met je spel? Als je daar een beetje een beeld van hebt kun je ook veel gerichter zoeken.

En wat wil je investeren? Wil je spelend leren, of ben je ook echt een 'studiegitarist'. Een stapel oefeningen meegeven is makkelijk, maar alleen nuttig als er iets mee gebeurt, en als ze van toepassing zijn op wat je wilt...

Voor de rest, als je vast lijkt te zitten, dat denkt elke gitarist regelmatig. Soms terecht maar lang niet altijd. Meestal niet zelfs. Inspiratie, zie wat Vulvasonic schrijft. Andere stemmingen, luister eens naar andere muziek dan je normaal hoort, probeer eens iets heel anders te spelen dan je gewend bent.... zoveel mogelijkheden

Overigens, allemaal zinloos als je eigenlijk gewoon met 5 akkoorden alle liedjes van Dylan wilt spelen. Belangrijkste vraag is, 'wat wil je met je gitaar?' En dat is geen makkelijke.

Ja dat is wel een interessante vraag :) en wellicht ook wel de kern van mijn " knelpuntje"
Ik ben niet diep gefrustreerd hoor er zit altijd wel vooruitgang in, soms ontdek ik ineens weer iets
Ik ben eigenlijk bij tijd en wijle allebei, een echte studiegitarist maar soms ook gewoon spelenderwijs willen leren. Het hangt vaak wat af van tijd en mogelijkheden, maar ik ben wel iemand die uren per dag, wekenlang met dezelfde dingesjes kan pielen om ze in de vingers te krijgen

Wat ik nu doe is wat ik wilde kunnen toen ik ooit begon :), ik wilde als zangeres ( overigens klassiek geschoold op het conservatorium en daar ooit ook mee gestopt , alleen geen broodjeszaak begonnen :p) mijzelf beter kunnen begeleiden dan. Met vijf krampachtig aangeslagen accoordjes,..ik wilde fingerpicking , ziel in de begeleiding,..gewoon meer techniek en gevoel om de zang mooier te dragen

Mijn muziekstijlen mwah om naar te luisteren verrassend uiteenlopend ( al is palingpop aan mij niet besteed) ik houd van klassiek, latin, jazz, sommige deathmetal ( die me door 20 jarige zoon is gevoerd, aanvankelijk soms tegen wil en dank, nu vaak tot groot genoegen)
Triggerfinger ( nee niet alleen die akoestische versie van I will follow rivers) steve vai, tommy emmanuel, santana, joan baez,rage against the machine, david bowie..uh..gezien mijn leeftijd inmiddels kan ik nog wel even doorgaan met alles wat ik onderweg heb opgepikt in mn collectie
in het algemeen speel ik vooral graag dingen van joni mitchell ( die haar gitaar behoorlijk anders stemde dus daar ligt wellicht een leuk puntje :) want tot nu toe heb ik t in eenvoudiger versies gezocht) joan baez, don mcclean, op t moment passenger , ed sheeran ..soms met mijn zus die autoharp speelt ( woont in schotland dus helaas niet vaak) doen we bluegrass

Wat ik zou willen, mja misschien toch ook wel meer jazzy.. En wellicht meer fingerstyle, tommy emmanuel ..etc,..

Kijk ik kom zo toch wel ergens :)

Ps epe is wel wat ver vrees ik

Midwolda
11 augustus 2013, 10:47
Probeer Ard van Gilst eens, in Veendam: www.gitaarmeester.nl (http://www.gitaarmeester.nl/) (crappy site, aardige gozer).
Die zit helemaal op de Tommy Emmanuel toer, en doet dat helemaal niet verkeerd.


http://youtu.be/VwzwdhZxWDc

gitaarvrouwtje
11 augustus 2013, 10:50
Ha midwolda das unne goeie tip :) dank je ik ga dat even checken klinkt niet verkeerd !

Midwolda
11 augustus 2013, 11:18
Check ook eens de Open Podia in de Oude Remise (http://www.deouderemise.nl/index.html)in Bad Nieuweschans, iedere tweede en vierde zaterdag van de maand. Kom ik wel een keertje kijken. ;)

gitaarvrouwtje
11 augustus 2013, 11:39
Wahaha ik kom ook wel een keertje kijken dan lol, met een band of zelfs duo durf ik een hoop, maar in mn eentje op t podium met alleen ikke en gitaar, uhm dan word ik ineens heel kleintjes hoor :p

Midwolda
11 augustus 2013, 11:46
Ze hebben twee soorten sessies: eentje waarbij je het hele podium krijgt om je eigen dingetjes te laten zien/horen, en de andere is gewoon met z'n allen met een kop koffie en je eigen gitaar om een grote tafel heen en een beetje jammen, net waar iedereen zin in heeft. Ideale gelegenheid om dingetjes op te pikken van anderen, en om je eigen frutsels te laten beoordelen door mede-gitaristen. Erg open, erg vriendelijke sfeer, nieuwe gezichten zijn van harte welkom.

gitaarvrouwtje
11 augustus 2013, 11:47
Dat tweede vind ik wel leuk :) beetje ongedwongen..ik vind optreden ook leuk hoor, maar niet in mn uppie :p

gitaarvrouwtje
13 augustus 2013, 23:07
Iedereen die gereageerd heeft, bedankt voor t meedenken/brainstormen, ik ben daardoor es gaan nadenken over wat ik graag zou willen doen,..en bedacht dat ik dan wel leuk kan fingerpicken maar dat alles met een plectrum tot nu toe op totale onhandigheid stuitte
Daar komt mn liefde voor de bluegrass bij, en de jarenlange wens om ook es gewoon mee te durven/kunnen doen aan sessies op festivals etc

Kortom,..ik heb me toegelegd op flatpicking/crosspicking,..zit eindeloze toonladdertjes en oefeningen in drietjes te doen..en merk dat dat nu al mijn soepelheid ten goede komt, de snelheid wordt groter, de rust in mijn rechterhand ( ben ook rechts) wordt beter..superleuk om te doen, en een heel nieuwe uitdaging

Dus maar meteen een dvd besteld " the art of crosspicking " ( kaufman)

Kan ik wel ff mee vooruit hoop ik, kanniet wachten tot ie komt :)

Nogmaals bedankt allemaal t heeft geholpen