PDA

View Full Version : Kan de hals vervormen en breken bij een nieuwe gitaar omdat het hout 'jong' is?



Imarockerdamnit
10 augustus 2013, 19:29
Ik ben al een tijd opzoek naar een nieuwe gitaar en mijn oog is gevallen op een Gibson studio.

Ik ben er alleen nog niet uit of ik deze nieuw of 2e hands ga kopen. Niet zo zeer om de prijs, maar omdat een docent beweerde dat je met een nieuwe gitaar het risico loopt dat de hals verbuigt en breekt.
Hij zegt dat het hout 'jong' is en in de loop der jaren vervormt. Bij 2e hands gitaren zou je dat risico niet lopen omdat deze al een aantal jaar oud zijn.

Het liefst koop ik mijn gitaar nieuw maar nu heeft die man mij zo'n angst aangejaagd dat ik begin te twijfelen.
Wel weet ik dat hij zoiets dergelijks zelf heeft meegemaakt.

Is dit nou echt mogelijk (gitaren algemeen)? Of complete onzin?

barno
10 augustus 2013, 19:39
Complete onzin.

Volgens zijn theorie zijn die oude gitaren dus nadat ze nieuw zijn krom gaan staan, en daarna terug recht ?

Een kapoen, die gitaarleraar van jou...

vulvasonic
10 augustus 2013, 19:41
Complete onzin. :)

Dirk_Hendrik
10 augustus 2013, 19:43
Complete onzin. En die docent lozen. Docenten die onzin verkondigen moeten niet doceren maar studeren.

Cue Zephyr
10 augustus 2013, 19:53
Dan zou geen enkele nieuwe gitaar het overleven om 'oud' of tweedehands te worden.

Wat een onzin.

Natuurlijk is hout jong op een nieuwe gitaar.

Maar!

Hout is een organisch materiaal en zal altijd (!) blijven vervormen (krimpen en uitzetten) door veranderingen in luchtvochtigheid en temperatuur. Dat hoort het te doen. Natuurlijk moet je het in de gaten houden, maar dat is eigenlijk voornamelijk belangrijk bij akoestische gitaren die een massief bovenblad of gehele kast hebben.

Gitaarbarbaar
10 augustus 2013, 20:05
Alle oude, oude, heeeeeel oude gitaren die een one-piece neck hebben met een overangled headstock breken door de druk van de snaren. Ook knal je onbewust met de headstock wel ergens tegenaan waardoor het hout zijn kracht verliest(er staan nu eenmaal behoorlijk wat kilo's aan drukkracht op!!!). Jou gitaardocent mag dan misschien wel wat ouder zijn waardoor de moderne kennis er nog niet goed in zit.

Wat is de moderne kennis dan? Een gelijmde headstock! That's right. Twee stukken tegen elkaar gelijmd. De joint(waar het aan elkaar zit) zit ongeveer rond de eerste 3 frets en bij de meeste gitaren die een transparante lak hebben zie je het duidelijk. De ene neckjoint is de andere niet, zo heeft Taylor acoustics zijn eigen manier van neckjoints maken etc. etc.

Is het slecht voor de tone? Nee
Zijn er nog gitaren die een one-piece hals hebben? Ja
Is een neckjoint slechter voor je tone/sustain? Nee, evenveel sustain, zelfde tone.

Ik geef je een goede tip: maak je geen zorgen om wat voor gitaar dat het is. Gitaren rond de 300 euro zijn meestal kei goed afgewerkt. Een Gibson studio is een lopende band massaproduct. Ze komen eruit en gaan de koffer in, daar komt nog veel afstelwerk bij kijken als je die ontvangt. Ook moeten de frets zodanig glad zijn aan de zijkanten dat je ze nauwelijks voelt. Ik ben een les paul liefhebber en heb die van mij uit een koreaanse fabriek opnieuw afgesteld en gevlakt, maar voor de rest was er niks mis mee!

Ik ben van mening dat een Epiphone custom/ultra beter uit de doos komt dan een Gibson studio. Wil je ander geluid? vervang de pickups. Verder zit er geen verschil tussen beide. Je komt op hetzelfde bedrag neer als je bij de een de pickups vervangt en bij de ander laat afstellen.

Wat moet jij doen? Ga naar een muziekwinkel. Pak een gitaar vast, speel er wat mee en ga hem grondig na op onzuiverheden. Bevalt de gitaar?(speelt hij lekker, vind je het een mooie gitaar?) Kopen. De tone komt nog altijd uit je vingers! Een goeie gitaristkan een Aldi gitaar laten klinken als een beest :)

Succes.

jerome
10 augustus 2013, 20:07
Ik denk dat die leraar heel iets anders bedoelt...
Bij een pas gefabriceerde gitaar moet je altijd maar afwachten of de hals zuiver in vorm blijft en bijvoorbeeld niet gaat vervormen, kromtrekken of torderen.
Maar als een gitaar eenmaal 5 of bijvoorbeeld 10 jaar oud is en dus stabiel is en de hals nog steeds recht en zuiver van vorm is, zal dat onder normale omstandigheden niet meer veranderen....
Dus theoretisch loop je met een gitaar van bijvoorbeeld 5 á 10 jaar oud minder risico ;)

Plant
10 augustus 2013, 20:45
Ik heb zo'n verhaal over jong hout vroeger (>30 jaar geleden) ook gehoord. Toen werd dat jonge hout ook al toegepast. Zijn al die gitaren van toen nu krom of gebroken? Dacht 't niet ;)

Natuurlijk komt het voor dat een gitaar gaat werken en de hals tordeert. Heb ik helaas zelf ook gehad met een gitaar. Balen. Maar dat betekent niet dat de halzen van al die gitaren van dat merk en model torderen.

Hout (oud of nieuw) is een organisch materiaal en er is een procedure die het hout ondergaat tussen het kappen van een boom en het verwerken tot een gitaar. En ook als de boom eenmaal een gitaar is, zul je een aantal zaken in de gaten moeten houden zoals relatieve luchtvochtigheid en temperatuur(verschillen).

Mogelijk is jonger hout daar gevoeliger voor, maar om geen gitaren van jong hout te kopen lijkt me wat kort door de bocht. En hoe kun je bij aanschaf van een gitaar zien hoe oud de boom was? (Als er nog uitlopers en blaadjes aan de gitaar zitten is ze te jong ;) )

wietse
10 augustus 2013, 20:46
dat komt tegenwoordig eigenlijk niet meer voor of je moet al hele goedkope brol gaan kopen, dus blijf bij het goedkoopste van het goedkoopste weg dan valt het wel mee.

plant, met jong hout wordt hout bedoeld dat net gekapt is dus nog niet lang heeft liggen drogen, niet de leeftijd van de boom.
30 jaar geleden gebruikte egmond wel jong hout vandaar dat die ook zo snel krom trokken.
bij egmonds zei men wel eens dat als je daarvan een hals in de grond zou steken en water gaf dat die uit zou botten.

Antoon
10 augustus 2013, 22:53
Daarbij komt nog dat mahonie van zichzelf al behoorlijk stabiel is. Je hebt ook nog garantie.

Plant
10 augustus 2013, 23:06
plant, met jong hout wordt hout bedoeld dat net gekapt is dus nog niet lang heeft liggen drogen, niet de leeftijd van de boom.
30 jaar geleden gebruikte egmond wel jong hout vandaar dat die ook zo snel krom trokken.
bij egmonds zei men wel eens dat als je daarvan een hals in de grond zou steken en water gaf dat die uit zou botten.

OK, dan ben ik abuis. Ik herinner me (en kan terugvinden) dat b.v. Seagull adverteerde met:

"All SEAGULL guitars feature either solid cedar or spruce tops. The wood used in these tops can be found in trees that have an average age of about 800 years."

Niks ten nadele van Seagull natuurlijk en het gaat hier alleen over de top, maar blijkbaar doet hoe oud de boom was er helemaal niet toe. Althans niet voor de mogelijkheid op vervormen of breken.

LGK
10 augustus 2013, 23:18
Onzin, heb ook een les paul studio. Gelijk toen ik hem binnen had heb ik er 13 - 58 snaren op gelegt.. Omdat ik wou weten hoe dat speelde. Hij is niet gebroken en een heel klein beetje gebogen, maar ik heb verder ook niks aan de neck gedaan (stomm)
En dit is wel heel extreem maar daar hoef je je dus geen zorgen om te maken ;)

grz

Tabula Rasa
11 augustus 2013, 09:20
Op de site van af staat een mooi voorbeeld van europees elzen waar de stam na drogen 90 graden getordeerd is. Maar het hout dat gebruikelijk is voor gitaarhalzen, eenmaal goed gedroogd en daarna verwerkt doet niet zo veel meer hoor. Ik zou me er niet druk om maken. Als het goed is gebruikt een fabrikant goed gedroogd, stabiel hout.

the sure thing
11 augustus 2013, 10:49
Volgens mij geeft een setje 010 snaren in E gestemd zo'n 40kg aan "trekkracht" op je hals.

Zonno
11 augustus 2013, 11:48
Ik denk dat die leraar heel iets anders bedoelt...
Bij een pas gefabriceerde gitaar moet je altijd maar afwachten of de hals zuiver in vorm blijft en bijvoorbeeld niet gaat vervormen, kromtrekken of torderen.
Maar als een gitaar eenmaal 5 of bijvoorbeeld 10 jaar oud is en dus stabiel is en de hals nog steeds recht en zuiver van vorm is, zal dat onder normale omstandigheden niet meer veranderen....
Dus theoretisch loop je met een gitaar van bijvoorbeeld 5 á 10 jaar oud minder risico ;)

Volgens mij is dit het juiste antwoord.......

snaarplukker
11 augustus 2013, 11:50
Mmmhhh.............., hoe lang geeft Gibson garantie op zijn gitaren?

frekie
11 augustus 2013, 11:54
Moderne gitaren daar zit altijd een trekstang in. Ik heb eens een Squier P bass gekocht met een neck zo krom als een hoepel. In een paar dagen tijd mbv de trekstang weer helemaal goed gekregen. OK torderen is minder leuk, wokkel zeg maar. Meestal nix aan te doen.

Kopbreuk bij gitaren met een kop-onder-een-hoek. Mahonie neck en kop uit 1 stuk, Gibson dus. Linke soep. Aangelijmde kop is al beter. Nog beter: Westone jaren 80, 3 delig gelamineerde nekken, doorlopend in de kop. Rainbow(ES335) heeft een mahonie neck, Thunder een maple neck. Voluut (verdikking bij de kop-hals overgang) wil ook nog wel eens helpen. Maple is sterker dan mahonie.

Gearjunkie
11 augustus 2013, 12:27
Volgens mij is dit het juiste antwoord.......

Dat denk ik ook...

Duhsjaak
11 augustus 2013, 13:37
Mmmhhh.............., hoe lang geeft Gibson garantie op zijn gitaren?

@ Snaarplukker
@ Imarocker
Zodra je je gitaar als consument koopt, is daar de Wet Consumentenkoop* op van toepassing. Die wet gaat uit van de vraag hoelang een dergelijk product in de praktijk meegaat.

Iedereen hier op GN zal toch beamen dat een gitaar in ieder geval zo'n jaar of 15 meegaat. Voor een made in de Afhaalchinees. Voor een Jap of zo veel langer. Dan is dat je garantietermijn. Tot aan de wettelijke termijn van 20 jaar maximaal.
Daarvoor is het nodig dat je de datum van aankoop kunt aantonen. Dus bonnetje goed bewaren.

Deze wetgeving is ingegaan in 1992. Nog maar een jaar of 20 terug dus. Maar het komt de heren producenten/detaillisten beter uit om net te doen of ze gek zijn. Zo is de vraag 'bonnetje mee'? ronduit schandalig.

*doe je een internet aankoop, dan is het Wet Koop op Afstand.
Beide wetgevingen gaan uit van het conformiteitsbeginsel. De consument mag er op vertrouwen dat hij/zij een product heeft aangekocht dat zich conform de gebruikelijke levensduur gedraagt.

Ik zeg, lekker het gitaartje kopen dat je leuk vindt klinken/lekker vindt spelen en alle zorgen lekker bij de droevige coach laten.
Helaas zijn er nog geen wetgevingen op het gebied van garantie op coaches, alhoewel het daar de hoogste tijd voor lijkt.

Ik merk nog even op dat ik vind dat dit soort onderwerpen eenmalig en centraal geregistreerd kunnen worden in de kennisdelingshoek. Die er nog steeds niet is.
Veel succes!
Vriendelijke groet, Gus

Imarockerdamnit
11 augustus 2013, 15:50
Volgens mij is dit het juiste antwoord.......

Dat is ook wat hij inderdaad bedoeld!

Imarockerdamnit
11 augustus 2013, 15:51
Mmmhhh.............., hoe lang geeft Gibson garantie op zijn gitaren?

Bij de Dirk Witte een jaar...

vulvasonic
11 augustus 2013, 15:56
Dat is ook wat hij inderdaad bedoeld!
Een bekend verhaal, maar dat is toch net even iets anders dan 'breken'. :)

Imarockerdamnit
11 augustus 2013, 15:57
Bedankt voor alle reacties, ik heb er heel veel aan!

De conclusie is dat ik mij niet zo'n zorgen moet maken!:roll:

kassie
11 augustus 2013, 16:01
Overigens is de oplossing om het 'werken' van hout te elimineren.

De stam moet eerst enkele jaren in water hebben gelegen... en daarna enkele jaren gedroogd. Helaas doen slechts enkele traditionele meubelmakers dit nog. En is het een veel te tijdrovend proces voor industrieel produceren. Die drogen het gewoon 'as fast as possible' met een oven.. en filteren alle kromgetrokken/gescheurde stukken eruit, of schuren het bij. Absoluut niet de beste manier hoor.

the sure thing
11 augustus 2013, 16:56
heeel " vroegah" bij meubel- en instrumentmakers werd het hout opgeslagen voor de volgende generatie. Dus papa bewerkte het hout wat opa destijds te drogen had gelegd. Zoals papa dus hout te drogen legde wat zijn zoon te zijner tijd zou gaan bewerken... Dat is nog eens lange termijn denken...

raabje
11 augustus 2013, 22:10
Maakt het voor het (eventueel...) verbuigen van de nek nog uit of je een gitaar met een gitaarhaak aan de muur hangt, of op een standaard zet?

Ik heb begrepen dat opgangen beter is voor de hals.

Tabula Rasa
11 augustus 2013, 22:12
Maakt het voor het (eventueel...) verbuigen van de nek nog uit of je een gitaar met een gitaarhaak aan de muur hangt, of op een standaard zet?

Ik heb begrepen dat opgangen beter is voor de hals.Maakt geen fuck uit.

geert1976
11 augustus 2013, 22:27
Alle oude, oude, heeeeeel oude gitaren die een one-piece neck hebben met een overangled headstock breken door de druk van de snaren. Ook knal je onbewust met de headstock wel ergens tegenaan waardoor het hout zijn kracht verliest(er staan nu eenmaal behoorlijk wat kilo's aan drukkracht op!!!). Jou gitaardocent mag dan misschien wel wat ouder zijn waardoor de moderne kennis er nog niet goed in zit.

Wat is de moderne kennis dan? Een gelijmde headstock! That's right. Twee stukken tegen elkaar gelijmd. De joint(waar het aan elkaar zit) zit ongeveer rond de eerste 3 frets en bij de meeste gitaren die een transparante lak hebben zie je het duidelijk. De ene neckjoint is de andere niet, zo heeft Taylor acoustics zijn eigen manier van neckjoints maken etc. etc.

Is het slecht voor de tone? Nee
Zijn er nog gitaren die een one-piece hals hebben? Ja
Is een neckjoint slechter voor je tone/sustain? Nee, evenveel sustain, zelfde tone.

Ik geef je een goede tip: maak je geen zorgen om wat voor gitaar dat het is. Gitaren rond de 300 euro zijn meestal kei goed afgewerkt. Een Gibson studio is een lopende band massaproduct. Ze komen eruit en gaan de koffer in, daar komt nog veel afstelwerk bij kijken als je die ontvangt. Ook moeten de frets zodanig glad zijn aan de zijkanten dat je ze nauwelijks voelt. Ik ben een les paul liefhebber en heb die van mij uit een koreaanse fabriek opnieuw afgesteld en gevlakt, maar voor de rest was er niks mis mee!

Ik ben van mening dat een Epiphone custom/ultra beter uit de doos komt dan een Gibson studio. Wil je ander geluid? vervang de pickups. Verder zit er geen verschil tussen beide. Je komt op hetzelfde bedrag neer als je bij de een de pickups vervangt en bij de ander laat afstellen.

Wat moet jij doen? Ga naar een muziekwinkel. Pak een gitaar vast, speel er wat mee en ga hem grondig na op onzuiverheden. Bevalt de gitaar?(speelt hij lekker, vind je het een mooie gitaar?) Kopen. De tone komt nog altijd uit je vingers! Een goeie gitaristkan een Aldi gitaar laten klinken als een beest :)

Succes.

Dit is ook een load of crap, ga er niet eens teveel woorden aan vuil maken, maar van de Epi's en Tokai's in de prijsklasse van rond de E 300,00 word ik niet vrolijk van en zijn toch echt niet zo goed als een Gibby, ook niet als je de elementen vervangt en daarnaast plekt Gibson tegenwoordig zijn gitaren en is de afstelling prima te noemen.

Cue Zephyr
12 augustus 2013, 00:39
Alleen is een Custom of Ultra geen €300 ;)

En of je zo blij moet worden van dat gePLEK weet ik ook niet. Ik denk nog steeds dat een bekwame tech met het fijne werk hier toch net wat meer uit kan halen dan zo'n machine.

Gitaarbarbaar
12 augustus 2013, 00:57
Dit is ook een load of crap

Met "dit" bedoel je het hele verhaal of alleen hetgeen waar je over praat in je reactie?


van de Epi's en Tokai's in de prijsklasse van rond de E 300,00 word ik niet vrolijk van en zijn toch echt niet zo goed als een Gibby

Ik heb het hier over een Gibson "Studio" en een Epiphone "Custom". Zit behoorlijk wat verschil in. Ik raad je aan eens een keer naar een grote muziekwinkel te gaan waar ze nog "out of the box te krijgen zijn"



ook niet als je de elementen vervangt
Elementen van verschillende soorten hebben een verschillende klank, er zijn niet echt "betere" pickups als het daarom gaat. Je koopt wat jij goed vind klinken ;)


en daarnaast plekt Gibson tegenwoordig zijn gitaren
En wat bedoel je dan precies met plekken? Ik weet dat ze de halzen bij de Les Paul inderdaad nog altijd, als een "set neck" doen lijmen. Ook bij de gitaren die voorzien zijn van bijv. een maple top wordt deze toplaag op de 2-piece body gelijmd. Ook worden al tientallen jaren de halzen gelijmd van Gibson(onder de headstock dan wel). Verder zou ik het niet weten hoor! ;)

EDIT: Ah ik kreeg een bericht van iemand dat je met plekken ook iets anders kan bedoelen. Het machinaal maken van bepaalde onderdelen. Hoe het ook went of keert: een computer is nog altijd preciezer dan mensenhandjes.


en is de afstelling prima te noemen.
Ligt er natuurlijk aan waar je de gitaar haalt. Een nette muziekwinkel stelt een gitaar voor je af en zorgt dat je aan de slag kan ermee. Ongeacht het merk, je hout rekt nog even na als de snaren er net op liggen.

Verder hoop ik jou niet te veel tot last te zijn gekomen, ik ben hier echter om Imarockerdamnit te informeren op een eenvoudige wijze. Als je verder klachten hebt over de informatie die ik lever. Stuur me een berichtje, dan zal ik mijn verhaal nogmaals grondig doorlezen en mezelf waarnodig corrigeren.

Braindead
12 augustus 2013, 01:41
Elementen van verschillende soorten hebben een verschillende klank, er zijn niet echt "betere" pickups als het daarom gaat. Je koopt wat jij goed vind klinken ;)



Tja elementen van verschillende soorten hebben inderdaad een verschillende klank. Ik ken echter niemand die helemaal wild wordt van het geluid van slecht geshielde pickups over een grote buizenbak met het volume vol open. Maar misschien heb ik wel niet goed gezocht.

Een Epi Les Paul kan je zeker beter laten klinken door de electronica te vervangen maar dan is het natuurlijk nog maar afwachten hoe goed hij wordt. Dat zal de ene keer beter uitpakken dan de andere. Niet dat alle Gibson Les Paul studio's nou tip top zijn...

Tabula Rasa
12 augustus 2013, 09:31
EDIT: Ah ik kreeg een bericht van iemand dat je met plekken ook iets anders kan bedoelen. Het machinaal maken van bepaalde onderdelen. Hoe het ook went of keert: een computer is nog altijd preciezer dan mensenhandjes.

Bijna alles wordt machinaal gemaakt, maar met plekken gaat het om het exact afwerken van fretjes. Op youtube zijn filmpjes te vinden hiervan. Een goede gitaarbouwer kan dit met hetzelfde resultaat met de hand doen, maar dat kost tijd en tijd is geld.