PDA

View Full Version : compressor



Rooker
10 augustus 2013, 15:30
Heb even een vraag over compressors. Kunnen deze in de fx loop of slaat dat nergens op? Ik kan dit niet terugvinden in de volgorde faq.
Ook ben ik tevens benieuwd of ik de rest vaan mijn effecten beter voor mijn versterker kan zetten of beter in de loop. Het gaat dan om chorus en delays. Ik heb een engl screamer.
Waarom vraag ij dit laatste. Voor de versterker geeft weer de mogelijkheid om mijn drives weer op mn plank te zetten. Die kunnen naar mijn idee iig niet in de loop.

Bazzey
10 augustus 2013, 16:14
Een compressor is een hulpmiddel,geen effect.

:D

Martijn-w
10 augustus 2013, 17:47
In post 1 staat het volgende:


De korte versie:
Sommige fuzzes verdragen geen gebufferde pedalen vóór zich en moeten vooraan in de keten (fuzzface-achtigen, tonebenders, fuzzfactory).
Tuner liefst redelijk vooraan
Wah/filter/phaser
Compressor (moet ná de wah, beide ingeschakeld klinkt namelijk niet als de comp eerst komt. Kan wel evt. ná de drives als je 'm meer als solo boost wil gebruiken)
Drives/fuzzes

Achteraan, al dan niet in loop:
solo-boost
chorus
delay
reverb

Is vrij duidelijk toch?

Overigens blijft het gewoon uitproberen wat je zelf het fijnste vindt, maar dit is het meest gebruikelijk.

Gearjunkie
11 augustus 2013, 09:33
Een compressor is een hulpmiddel,geen effect.

:D

Leg eens uit als je wil??

Terminus
11 augustus 2013, 10:49
Leg eens uit als je wil??
Ik kan het voor hem uitleggen: in principe is een compressor meer vergelijkbaar met een equaliser dan een ander effect. Meestal gebruik je een compressor net als een EQ om het geluid te corrigeren. Een compressor gebruik je dan om het verschil in volume van je gitaarsignaal te verkleinen. Afhankelijk van waarover en in welke mate je dat doet is het een hulpmiddel: je kunt in bepaalde gevallen ook consistenter aanslaan of een meer 'compressed' klinkende gitaar gebruiken in plaats van een compressor toepassen.

Het is nogal een dunne lijn, want het hangt nogal af van je definitie van effect. Je kunt heel veel compressie gebruiken, zodat je een heel platgeslagen geluid krijgt wat soms mooi kan zijn. Ook kan je zo voor heel veel sustain zorgen. Dan zou ik zeggen dat het meer een effect is, omdat je echt sterk afwijkt van het signaal dat direct uit je gitaar komt. Als je een compressor gebruikt om beter door de mix te prikken bij je cleane passages of de pieken van je wah af te vangen vind ik het meer een hulpmiddel.

Het verschil is niet groot, duidelijk of belangrijk, het is een beetje hoe jij naar een compressor kijkt. Wat wil je ermee bereiken?

kassie
11 augustus 2013, 13:07
Een compressor is een afvlakkend/verhogend hulpmiddel. Het tegen overgestelde van dynamiek. Het vlakt hardere signalen af, en brengt zachtere signalen meer omhoog. Wil je dit met name voor je gitaar (voor de preamp) of voor de amp (effects loop). De dynamiek van harde/zachte signalen wordt meer naar elkaar toe gebracht.

Ik heb gemerkt dat bepaalde amps ook veel natuurlijke compressie hebben. Bij zachter aanslaan opent een sound zich wat meer.. wat cleanere sound met meer belletjes, en bij een harde aanslag krijg je meer crunch en kapt het hoog wat af.

Dan is er nog de fameuze 'pop' bij de aanslag... een bijproduct van 'goedkopere' compressors, maar wordt erg smaakvol bevonden voor gitaristen. Diezelfde pop kun je emuleren door met je vingers te plukken, ben ik achter gekomen.

Spam mode: Zie mijn sig:sssh:

Plant
11 augustus 2013, 13:35
Het nut van wel of niet in de fx loop opnemen lijkt me ook afhankelijk van wat voor fx loop het is. Is het een fx loop waarbij het originele signaal onderbreekt? Als het een parallel loop is waarbij je het effekt met het onbewerkte signaal mengt lijkt me een compressor daar niet zoveel zin hebben.

apekop
12 augustus 2013, 00:12
zet je een compressor doorgaan voor of na een volume pedaal? Ik heb gehoord dat ze elkaar kunnen tegenwerken als je eerst volume pedaal hebt en dan compressor?

Han S
12 augustus 2013, 00:42
De compressor voor het volumepedaal zal het geluid minder veranderen dan de compressor na het volumepedaal. Als het signaal van de gitaar eerst de compressor bereikt zal het nivo van het signaal welke de compressor ingang bereikt niet veranderen en dus zal het gelijk blijven klinken, ook als je het volume met een pedaal zachter maakt.

Een compressor is een signaalprocessor en geen effectprocessor, hoewel je het wel als effect kunt opvatten of gebruiken.

Een compressor doet wat met de dynamiek en als je het precies wilt weten kun je er op zoeken via Google.

kassie
12 augustus 2013, 00:45
.. een volumepedaal voor de pedalen heb ik echt nooit begrepen. Dat is precies hetzelfde als de volumeknop op je gitaar. En nog een extra load ook nog als er geen buffer tussen staat, tonesuck?. Oefen dan wat door zodat je violin play wel met de gitaarknop kan doen. Als je hem er nu na zet (bijvoorbeeld na een drive pedaal), of nog veel beter, in de loop. Dan controleer je meer het volume alleen in plaats van ook de gain zeg maar. Maargoed ieder zo zijn ding.

Dat gezegd hebbende, een compressor brengt zachtere signalen omhoog. Dus het is even koffiedik kijken hoe sterk je compressor staat ingesteld, en hoe veel signaal hij omhoog brengt als je de volumeknop van je gitaar/volumepedaal terugdraait. Op die manier kan het elkaar wel tegenwerken. Tenzij je een cleanere sound wil die toch nog wat volume behoud. Het volumepedaal na de compressor brengt het volledige gecompresste signaal naar beneden, de compressor zal dan dus niet zijn werk doen om het geluid omhoog te takelen.

apekop
12 augustus 2013, 00:50
Ik bedoelde eigenlijk vooral dat een compressor en volume pedaal elkaar tegenwerken bij volume swells als de compressor na het volume pedaal staat.

kassie
12 augustus 2013, 01:04
Zou kunnen hoeft niet.. Je hebt een treshhold als het goed is. Dan kun je bepalen hoe de compressor zijn werk doet. Dus alleen bij extreme pieken/dalen.. of gewoon de hele sound. Ik denk dat een volume pedaal behoorlijk wat rigoreuzer werkt dan een compressor. Er is ook maar zoveel versterkingskracht van een compressor. Dat zal echt niet meer zijn dan het geluid wat je wegkapt. Maar nogmaals dynamiek wordt afgevlakt.. dus het zal zeker wel een bepaald effect/conflict hebben, of dat goed/slecht is of uberhaupt hoorbaar... tja weenie.

Han S
12 augustus 2013, 01:12
Ik bedoelde eigenlijk vooral dat een compressor en volume pedaal elkaar tegenwerken bij volume swells als de compressor na het volume pedaal staat.

Je moet je even verdiepen in de werking van de compressor/limiter, want het is een apparaat dat twee dingen doet: hij maakt een zacht signaal harder en een hard signaal zachter en hoe hij dat doet hangt af van een aantal instelbare parameters.

Als je hem dus na het volumepedaal gebruikt zal de werking totaal verschillen van wanneer je hem voor je volumepedaal gebruikt. Of je dat beter of minder goed vindt bepaal je helemaal zelf, dus gewoon proberen. Beide pedalen werken elkaar niet tegen, de werking is alleen verschillend als je de volgorde omdraait.

Google.

apekop
12 augustus 2013, 17:13
Ja, dat is duidelijk, ik weet wel hoe een compressor werkt. Maar als je volume pedaal voor een compressor zet zou je de compressor bij lage standen van het volume pedaal (afhankelijk van de instellingen van de compressor) je signaal kunnen opkrikken zonder dat je dat wil, dus dan werken volume pedaal en compressor elkaar tegen. In dat geval kun je de compressor beter voor je volume pedaal zetten, dat is wat ik ook steeds schreef. Volgens mij zetten de meeste mensen hem ook voor hun volume pedaal om die reden.

telecastermaster
15 augustus 2013, 12:50
Heb even een vraag over compressors. Kunnen deze in de fx loop of slaat dat nergens op?

Hangt van de compressor af; of ie line of instrument level kan hebben.
De meeste compressors in een pedaaltje accepteren alleen instrument level en moeten dus voor de preamp.
Sommige kunnen ook na de preamp (en dus in de fx loop); in meen TC Electronics.

Rooker
15 augustus 2013, 17:06
Hangt van de compressor af; of ie line of instrument level kan hebben.
De meeste compressors in een pedaaltje accepteren alleen instrument level en moeten dus voor de preamp.
Sommige kunnen ook na de preamp (en dus in de fx loop); in meen TC Electronics.

Ahh ok, bedankt voor de "bruikbare" info :-). Ik vroeg me namelijk al af "daar moet toch iets voor bedacht zijn". Ik haal namelijk alle drive uit mijn versterker zelf en vind het daarom zo zonde om dan voor alleen een compressor 2 extra kabels te moeten gebruiken. Werkt zo'n compressor van TC wel precies hetzelfde als bijvoorbeeld een Barber?

Han S
15 augustus 2013, 17:12
Ze werken in principe hetzelfde, maar er zijn er geen twee die hetzelfde klinken en een beroemde buizencompressor uit de jaren 60 die 30 jaar geleden als doorstop werd gebruikt doet nu $30.000 op Ebay.

telecastermaster
15 augustus 2013, 21:16
Rack compressors werken op line niveau. Boss heeft een paar oudjes uit de jaren 80 in 1/2 19 inch formaat, die je wel goedkoop kunt vinden.

http://www.bossarea.com/images/cl50.jpg

http://www.bossarea.com/other/cl50.asp

Lees dit stukje: http://www.ovnilab.com/articles/linelevel.shtml

kassie
15 augustus 2013, 21:56
http://www.tcelectronic.com/media/684704/tcelectronic-nova-dynamics-manual-english.pdf

Valt ook te calibreren.. (zie mijn sig:soinnocent:).

Rooker
15 augustus 2013, 22:56
Rack compressors werken op line niveau. Boss heeft een paar oudjes uit de jaren 80 in 1/2 19 inch formaat, die je wel goedkoop kunt vinden.

http://www.bossarea.com/images/cl50.jpg

http://www.bossarea.com/other/cl50.asp



Lees dit stukje: http://www.ovnilab.com/articles/linelevel.shtml

Bedankt voor de tip. Maar als ik er al een compressor bij ga zetten dan moet het er wel 1 zijn in stompbox formaat. Een die net als de barber Tone press subtiel de onafhankelijke snaar en sustain wat beter naar voren laat komen. Ook de MXR custom compressor spreekt mij wel aan omdat die heel lekker de attack van je aanslag weergeeft (ik vind dat op subtiele wijze juist wel een toevoeging). Maar zoals ik al zij... In de loop :-).. En +/- van de zelfde prijs..

Han S
15 augustus 2013, 23:15
Maar het leuke van zo'n Boss compressor is dat je (net al bij al die rack compressoren) de parameters kunt instellen en zo de aanslag van je toon ongemoeid kunt laten door de attack wat uit te stellen. Ik weet niet of de stompbox ook zoveel mogelijkheden heeft. Bovendien zit er op die Boss ook nog een gate achter de C/L en daarmee kun je de ruis en brom wegfilteren.

the sure thing
16 augustus 2013, 20:23
Heb je het over de Boss CS-3, die erg veelzijdig instelbaar is maar in de praktijk gewoon kut klinkt?