PDA

View Full Version : Op zoek naar een podiumwaardige midi footcontroller



dml
9 augustus 2013, 14:18
Na ruim anderhalf jaar intensief gebruik begint mijn (tweede) Line6 FBV Shortboard MKII kuren te vertonen. De switches schakelen soms wel, soms niet. Bij mijn eerste was dit ook het geval, heb toen de microswitches vervangen maar voel er weinig voor dit ook te doen bij mijn huidige FBV. M.a.w. ik ben op zoek naar een footcontroller die bestand is tegen intensief gebruik en het liefst NIET werkt met microswitches (Voodoo Lab GCP?). Ook een Behringer FCB is geen optie vanwege de 230V spanning die hij
nodig heeft. Ja, ik weet dat hij te modden is naar 9V of 12V maar ook daar heb ik geen tijd voor/ geen zin in.
Het enige wat ik aanstuur is een POD HD Pro, zowel PC's als CC's. Een ingebouwd exp. pedaal is handig maar geen must.

miyaru
10 augustus 2013, 08:45
Gek eigenlijk dat dat stuk gaat zo snel...... Ik heb nog steeds mijn eerste longboard die bij de originele pod hoorde. Niet intensief gebruikt maar toch. En je eerste board die je gemod hebt, doet die nix meer?

Die dingen zijn allemaal wel duur, losse boards dus. Heb je niet iets van coulance om een nieuwe van line6 te krijgen? Het is echt te snel kapot, je hebt ook zoiets als te verwachten levensduur!

Ik ga ook nog even surfen naar andere boards.....

miyaru
10 augustus 2013, 08:47
http://www.thomann.de/gb/midi_footswitches.html

dml
10 augustus 2013, 09:21
Eerste, gemodde board is onbetrouwbaar, ga ik niet live gebruiken. Het is gewoon een feit dat de constructie en de werking met die microswitches niet betrouwbaar is. Dat geldt niet alleen voor de FBV maar ook bijv. voor de Voodoo Lab GCP en de Lexicon MPX R1.
Kan zijn dat ik bovengemiddeld hard trap maar dergelijke problemen heb ik nog nooit gehad met bijv. een Roland FC200 of T-Rex Big Foot...... Ben benieuwd naar gebruikerservaringen.

Riny
10 augustus 2013, 10:45
Mogelijk dat je toch iets te hard staat te stampen op de schakelaars of dat de genoemde boards uit ondeugdelijk materiaal bestaan.
Alle waarde naar zijn geld/prijs.
Heb zelf al jaren Roland FC200, ongeacht welke randapparatuur (midi) en nog nooit ook maar enig probleem gehad.
Misschien toch een oplossing om ook weer voor de FC200 te gaan?

peter_heijnen
10 augustus 2013, 11:32
Mijn midimate zal ik gekocht hebben rond 1990, is echt langdurig gebruikt en werkt nog steeds.

Onderste rij pc's, bovenste rij cc's.

dml
11 augustus 2013, 08:42
Midimate ook gehad, inderdaad een prima ding alleen vond ik de werking wat omslachtig, je hebt geen dedicated Bank-switches. Wellicht is een All Access wat?

prinspatrick
11 augustus 2013, 11:18
Midimate ook gehad, inderdaad een prima ding alleen vond ik de werking wat omslachtig, je hebt geen dedicated Bank-switches. Wellicht is een All Access wat?

Voor zover ik weet, wordt de All Access niet meer gemaakt. Opvolger Rocktron MIDI Raider is goedkoper en heeft meer mogelijkheden. Lijkt me een prima apparaat voor het geld (€ 385)

BeeJee
11 augustus 2013, 11:23
Een 2e-hands All Access is een prima keuze, maar de opvolger daarvan, de Midi Raider nieuw kopen is een betere optie vind ik. Dit is eigenlijk een All Access in een goedkoper jasje, maar wel met fatsoenlijke switches. Kost een kleine 400 euro nieuw; scherpe prijs voor die functionaliteit en veelzijdigheid.

dml
11 augustus 2013, 22:02
Zowel de All Access als de Midi Raider (= eigenlijk hetzelfde) hebben mogelijkheden die ik nooit zal gebruiken maar als het robuuste apparaten zijn, dan maakt me dat niet zoveel uit. Een 2e hands All Access staat bij T4T voor € 350,-. Grote kans dat je geen BTW kan terugvorderen bij facturen van T4T, net zoals dat ook niet kan bij Used Products. Dan is de Midi Raider een goedkoper alternatief en ook nog nieuw!!

Zijn er overigens ook ervaringen met de Peak FCB8N?
http://www.peak2005.com/j/midi-foot-controllers/16-fcb8n-programmable-midi-foot-controller.html

hugo
13 augustus 2013, 14:53
Ik heb redelijk wat midi-controllers geprobeerd, ben inmiddels aan mijn 4de, de BJ devices TB-12. Dit is de eerste controller waar ik echt enthousiast over ben, alle knoppen zijn goede switches en je kan zelf bepalen wat elke knop doet, CC/PC/bank up/etc. Ik gebruik hem met mijn AxeFX en daar heeft hij een aantal handige functies, zoals tuner, phantom power, tekst van de preset op het display, weet niet of dat ook zou werken met een POD HD.

Heb de controller pas een paar weken maar so far so good, en ook niet duur.

dml
13 augustus 2013, 15:37
Hee, dat ziet er inderdaad ook interessant uit. Mag ik vragen wat je in totaal hebt betaald voor de TB-12?

hugo
13 augustus 2013, 22:02
Je bent uiteindelijk 280-300 euro kwijt, maar vergelijken met andere controllers en de functies vind ik dat meevallen.

Als je eventueel geinterreseerd bent in een tweedehands controller moet je maar even een pm sturen, heb een midimate en een yamaha MFC (ingebouwd expressie pedaal) die voor "weinig" mogen.

apekop
14 augustus 2013, 00:47
Ook een Behringer FCB is geen optie vanwege de 230V spanning die hij nodig heeft.

waarom is dat eigenlijk een probleem?

dml
14 augustus 2013, 04:29
waarom is dat eigenlijk een probleem?

Het komt regelmatig voor dat bij een optreden het bier vanuit het publiek rijkelijk vloeit. Vloeistof + 230V + mijn voet erbovenop = geen geweldige combinatie.

apekop
14 augustus 2013, 10:05
Zo had ik het nog niet bekeken. Ik vond het juist wel fijn zo'n stevige netsnoer aansluiting i.p.v. een fragiele adapter aansluiting. Lijkt me minder snel kapot te gaan.

prinspatrick
14 augustus 2013, 10:12
Ik heb redelijk wat midi-controllers geprobeerd, ben inmiddels aan mijn 4de, de BJ devices TB-12. Dit is de eerste controller waar ik echt enthousiast over ben, alle knoppen zijn goede switches en je kan zelf bepalen wat elke knop doet, CC/PC/bank up/etc. Ik gebruik hem met mijn AxeFX en daar heeft hij een aantal handige functies, zoals tuner, phantom power, tekst van de preset op het display, weet niet of dat ook zou werken met een POD HD.

Heb de controller pas een paar weken maar so far so good, en ook niet duur.

Ziet er zeer goed uit voor dat geld.

hole
14 augustus 2013, 15:31
Toch de FCB van Behringer.

Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid een met de UNO eprom uitgeruste FCB. Heb 'm gemod zodat hij via de midi-kabel voeding krijgt (phantom voeding dus). Best bang for the buck als je het mij vraagt.

Het modden was overigens een peuleschil! paar draadjes knippen, beetje solderen, klaar.

http://forum.fractalaudio.com/other-midi-controllers/26380-fcb1010-phantom-power-mod.html

apekop
14 augustus 2013, 15:53
bedankt voor de tip van de phantom power mod! Ik ben zelf ook nog aan het twijfelen welk midi bord ik wil kopen. Ik heb al een MCF-101 voor mijn Axe fx II. Maar ik wil er nog een Midi bord bij om wat software loopers aan te sturen en in de toekomst waarschijnlijk ook nog een softsynth. Wordt te ingewikkeld om dat allemaal met 1 midi bord te doen, als het al mogelijk is.

De eisen die ik heb voor mijn nieuwe midi bord:
1) iedere bank moet een andere looper kunnen aansturen, dus 10 pedalen voor iedere software looper (twee in totaal)
2) een aantal banken met presets voor mijn gitaar (soft) synth
3) de expressiepedalen wil ik per software looper/gitaar synth apart kunnen instellen, dus als ik in de bank van looper 1 zit functioneren de expressiepedalen anders dan bij looper 2 en synth

Is dit met zowel de Behringer als de BJ-12 mogelijk?

hole
14 augustus 2013, 16:03
Check hier wat je wel en niet kunt met de Uno Eprom:
http://www.ossandust.be/files/comparison%20Behringer%20Uno.pdf

apekop
14 augustus 2013, 16:24
die pagina had ik al gevonden. Ik kon het alleen niet zo specifiek vinden en weet ook niet of de BJ precies kan wat ik wil. Ik heb behalve de MCF-101 eigenlijk geen ervaring met andere midi controllers.

harrie-beton
16 augustus 2013, 14:13
Ik herken niet de problemen van de shortboards.
Ik speel sinds 2003 op een fbv shortboard mkii en heb een reserve (iets nieuwer model) omdat ik bang was dat hij ooit zou stoppen met werken. Ze doen het allebeide nog steeds en trap er 10 uur per week op. Op gigs neem ik beide mee.

paulusdeBKB
18 augustus 2013, 14:16
Hier nog een +1 voor de Roland floorboards. Oerdegelijk en tweedehands goedkoop te krijgen.

hole
19 augustus 2013, 17:55
Apekop: nog even gechecked.

Je kunt met de FCB per preset op 5 verschillende kanalen PC's uitsturen. Je kunt dus, gelijktijdig, 5 verschillende aparaten aansturen. CC's kunnen op 2 verschillende kanalen (of een toggle maken voor 1 kanaal) Per patch kun je de pedalen configureren.

Programeren is een fluitje van een cent met Ripwerx, en een nog goedkoper fluitje met FCB Control Center (maar dat kost geld)

(ik stuur je dit ook maar even per PB..anders zie je 't misschien niet)