PDA

View Full Version : Nieuwe Pacifica vs tweedehands Wilshire?



Knopflour
9 augustus 2013, 15:03
Ik ben op zoek naar mijn eerste elektrische gitaar, maar wel eentje waar ik me nog een hele tijd mee kan amuseren.
Na veel gelezen en gezocht te hebben, kom ik uit bij 2 gitaren.
De eerste is een nieuwe Yamaha Pacifica 112J, aangezien ik zowat overal lees dat dit zeer goede beginnersgitaren zijn voor die prijs.
De tweede optie die ik interessant vind is een tweedehands Epiphone Wilshire van zo'n 3 jaar oud (http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/epiphone-wilshire-sperzel-locking-tuners-160087490.html), met nieuwe Sperzel locking tuners (waardoor de gitaar minder snel ontstemd geraakt?) erop, die blijkbaar zeer degelijk zijn.

Die kost iets meer, maar ik overweeg die tweede te kopen want dat lijkt me echt wel een goede gitaar voor die prijs.
Wat raden jullie aan?

GuitarL91
9 augustus 2013, 15:19
Het is ook deels afhankelijk van je muzikale voorkeur. Is de Epiphone niet hoog geprijsd? Ja, hij heeft locking tuners, maar nieuw zijn die gitaren ook rond de €250? Zie link (http://www.musik-produktiv.nl/epiphone-limited-edition-wilshire-pro.html?gclid=CKGDtc2r8LgCFYlZ3godojsARA)

Mijn voorkeur gaat in dat geval uit naar een nieuwe Pacifica. Het zijn uitstekende gitaren, zeker voor die prijs.

Knopflour
9 augustus 2013, 16:24
Het is ook deels afhankelijk van je muzikale voorkeur. Is de Epiphone niet hoog geprijsd? Ja, hij heeft locking tuners, maar nieuw zijn die gitaren ook rond de €250? Zie link (http://www.musik-produktiv.nl/epiphone-limited-edition-wilshire-pro.html?gclid=CKGDtc2r8LgCFYlZ3godojsARA)

Mijn voorkeur gaat in dat geval uit naar een nieuwe Pacifica. Het zijn uitstekende gitaren, zeker voor die prijs.
Bedankt voor het advies.
Hij is wel bereid iets af te doen van de prijs, het scheelt echt niet veel met de Pacifica dan.
Ik vraag me gewoon af eigenlijk wat de beste gitaar dan is. Zelf ken ik die Wilshire niet goed genoeg, en die locking tuners al zeker niet.

GuitarL91
9 augustus 2013, 16:31
Bedankt voor het advies.
Hij is wel bereid iets af te doen van de prijs, het scheelt echt niet veel met de Pacifica dan.
Ik vraag me gewoon af eigenlijk wat de beste gitaar dan is. Zelf ken ik die Wilshire niet goed genoeg, en die locking tuners al zeker niet.

Vergeet het woord 'beste' als je gitaren vergelijkt. Ga eens naar de winkel en probeer wat modellen. Kun je nog niet zo goed spelen? Vraag de verkoper om wat te spelen en luister naar het geluid. Verkopers proberen je vaak hun persoonlijke voorkeur te verkopen, wat dat betreft is je research van te voren goed. Uiteindelijk komt het hier op neer:
- Van welke gitaar vond ik de klank het mooist?
- Speel er op en voel de gitaar aan. Kun je nog niet (goed) spelen, pak in ieder geval de hals vast en probeer te vergelijken.
- Is de gitaar geschikt voor de muziekstijl die jij wilt spelen?

Met dat soort vragen kom je niet bij de 'beste' gitaar uit, maar de beste gitaar voor jou. Met de Epiphone ben ik niet bekend. Over de Pacifica lees louter positieve verhalen.

Hou ons op de hoogte!

Zonno
9 augustus 2013, 22:26
Normaal gesproken zou ik zeggen koop een redelijke tweedehands gitaar. Die zijn waardevast.
Als je een tweedehands Epiphone koopt voor iets meer dan de helft van de nieuwprijs dan kun je hem weer verkopen voor een vergelijkbaar bedrag. Ik zou een Epiphone die nieuw € 250 is, kopen voor max € 160,-
Maar ja er zitten nu extra locking tuners op waarvan je niet weet of je die wilt.

Op een nieuwe Pacifica lijd je altijd verlies, als je ooit weer wat ander wilt. Koop dan een tweedehands pacifica.
Het is je eerst electrische gitaar. Misschien ben je er snel op uitgekeken. Misschien wil je meer.

BTW Er staat een pacifica voor € 75 op marktplaats.

Tabula Rasa
9 augustus 2013, 22:46
Maar ja er zitten nu extra locking tuners op waarvan je niet weet of je die wilt.

Extra??? De standaard tuners zijn gewoon vervangen door Sperzels. Het is niet ineens alsof er 12 tuners op zitten. BTW: Sperzels zijn echt dik in orde. De standaard tuners ken ik niet.

vulvasonic
9 augustus 2013, 23:00
De Pacifica's moeten ook weer niet al te overschat worden, hoor. Twee oud leerlingen van mij hadden beide de goedkoopste uitvoering. De ene was goed en is uiteindelijk ook nog geupgrade, omdat de gitaar in de basis goed was. De andere was echter regelrecht brandhout.

Dit gezegd hebbende, er zijn tegenwoordig zat gitaren van 200 tot 300 euro (nieuw) die zeer de moeite waard zijn. Hofner maakt er eentje voor rond de €170,- (of zelfs nog goedkoper), waar ik me geen seconde voor zou schamen.

Tabula Rasa
9 augustus 2013, 23:04
138 euro bij Thomann geloof ik,. Soort LP DC.

vulvasonic
9 augustus 2013, 23:09
138 euro bij Thomann geloof ik,. Soort LP DC.
Klopt. Deze (ook in het rood te verkrijgen): http://www.thomann.de/nl/hoefner_colorama_ii_hctc2p90mbk.htm

Op YouTube staat een filmpje waarin deze gitaar getest wordt. Geweldig geluid!
Tuurlijk, goede gitarist en waarschijnlijk een goede versterker, maar toch (of misschien juist dan)... :)

Duhsjaak
9 augustus 2013, 23:24
Hi TS
Bij Yamaha geldt tegenwoordig de naam Pacifica als serienaam.
Onder die naam zijn gitaren te koop tussen (pakweg) 120.00 en 580,00 euro.

Ik heb net mijn 311H (Pacifica) voor een vriendinnenprijs weg laten gaan omdat ie (rij eens in een wat duurdere Audi, dan weet je wat ik bedoel) mijn beste gitaar was. Zo goed, dat het vervelend werd.

Dat er dan hier mensen zijn die een mening over een Pacifica hebben vind ik wel lachen. Dat is de elektrosche papegaaienkooi.

Hier zie je de Pacifica waar ik het over heb, standaard met Grover locking tuners, een bijzonder fijne P90 bij de hals en een splitbare Alnico V Duncan designed humbucker bij de brug.

Nieuw voor de zelfde prijs als de Epi. Moeten we daar echt nog over praten met dat zwabber nekje? Begrijp me niet verkeerd: Ik ben über MC5, dus W. fan to the bone.

Maar als iemand die geschiedenis niet meetorst, moet die dan nog aan het twijfelen worden gebracht?

Ik heb meer dan 1 miljoen kilometers in Italiaanse auto's gereden; met een brede smile op mijn kop.
Maar als je dat niet hebt, en je kunt voor dezelfde poen kiezen voor een Audi?

http://www.bax-shop.nl/bekijk-alle-producten-in-de-shop.html?keyword=yamaha+pacifica+311H&avz=true

Trek je eigen plan. Ik zou het wel weten.

Vriendelijke groet, Gus


O ja, ik hoop dat ik iemand er helemaal happy mee heb gemaakt. Als ze het toch niks vindt, mag ze m binnen 6 weken terug brengen en dan krijgt ze zonder gelul haar centjes terug. Need I say more?

vulvasonic
10 augustus 2013, 00:30
Begrijp me niet verkeerd, Gus. Een vriend van me heeft een oude Pacifica uit één van de duurdere series (of de duurste) en die gitaar is helemaal geweldig. Ik zeg alleen dat de ene Pacifica de andere niet is. Zeker niet als je uitgaat van de goedkoopste serie. Er zit ook gewoon bagger tussen. Maar dat geldt voor veel goedkope series van veel fabrikanten.

elena75
10 augustus 2013, 10:40
O ja, ik hoop dat ik iemand er helemaal happy mee heb gemaakt. Als ze het toch niks vindt, mag ze m binnen 6 weken terug brengen en dan krijgt ze zonder gelul haar centjes terug. Need I say more?

ik denk dat ie lekker hier blijft ;-)
helaas de versterker nog niet binnen dus kan nog niet lekker gaan spelen :jam:
soms heb je gewoon een goed gevoel ergens bij en mensen die je daar graag bij willen helpen

ik zeg volg je gevoel

Tupelo
10 augustus 2013, 11:35
Mijn recente ervaring met Epiphone - niet eens een instapmodel, maar een anniversary uitvoering - was zo beroerd, daarbij mijn herinneringen aan een - goedkoop model Yamaha, namelijk AEX500 dat ik vroeger had, zou ik geen ogenblik twijfelen en voor de Yamaha kiezen.

Maar 't blijft een kwestie van goed nakijken / na laten kijken, wanneer je zo een gitaar aangekocht hebt en er zelf geen verstand van hebt, dat zelfde geldt wanneer je die Hofner zou bestellen (zou ik serieus ook zou overwegen, want.. leuk).

frekie
10 augustus 2013, 13:20
Ik blijf het jammer vinden dat Yamaha die ouwe Pac niet meer maakt met Seymours HSS, Wilkinson trem, Sperzel tuners. Speelt Joost Vergoossen (Goede Doel) op. Vind je heel af en toe nog wel eens, kijk ook eens in Belgie en Duitsland.

arjanb01
10 augustus 2013, 13:25
Die waar Joost Vergoossen op speelt is een high end pacifica die worden niet meer gemaakt. De goedkopere toch nog wel met die specs?

TW-Pieter
10 augustus 2013, 13:33
Mijn eerste elektrische gitaar was zo'n Wilshire, exact dat model. Heb er ongeveer hetzelfde bedrag voor neergelegd. Heb de gitaar nog steeds, maar op het hout na is er niets meer origineel aan. De hardware waarmee hij kwam was ronduit slecht. Pots begonnen al snel te ruisen, elementen klonken duf, etc. Waarschijnlijk (of hopelijk) had ik gewoon een slecht model, maar ik kan 'm je in ieder geval niet aanraden.

Leuk detail: mijn Wilshire (volgens mij die hele serie) kwam met Grover-tuners. Naar mijn mening prima tuners (één van de dingen die me wél meevielen), ben dus benieuwd waarom de vorige eigenaar er Sperzels op heeft laten zetten...

Maar voor het bedrag dat jij in gedachte hebt is er vooral op de tweedehands-markt nog veel ander leuks te vinden hoor...

Tabula Rasa
10 augustus 2013, 14:31
Hoewel mijn voorkeur meestal naar yamaha zou uitgaan zijn de elementen die standaard in die Whishire zitten echt niet slecht. Zijn prima A5 humbuckertjes.

Duhsjaak
10 augustus 2013, 14:48
Begrijp me niet verkeerd, Gus. Een vriend van me heeft een oude Pacifica uit één van de duurdere series (of de duurste) en die gitaar is helemaal geweldig. Ik zeg alleen dat de ene Pacifica de andere niet is. Zeker niet als je uitgaat van de goedkoopste serie. Er zit ook gewoon bagger tussen. Maar dat geldt voor veel goedkope series van veel fabrikanten.

Wat zijn we beschaafd sorry aan het zeggen tegen elkaar hè? Ik lees je postst met aandacht en plezier, dus daaraan ligt het niet.

Natuurlijk heb je het volste recht een mening over Pacifica's te hebben. Wat ik bedoelde en dus niet zo succesvol voor het voetlicht heb gebracht:

In een serie waarin de goedkoopste drie keer zo weinig kost als de duurste, mag je kwaliteitsverschillen verwachten. Logisch. Maar de hele serie van een rapportcijfer voorzien is ongeveer even nauwkeurig als te zeggen dat je Les Pauls hooguit een 6- vindt.

Zo, hoop het iets te hebben genuanceerd.
Vandaar dat ik de 311H (in prijs vergelijkbaar) met de Wilshire heb vergeleken.

Naar mijn smaak kan de Wilshire echt geen weerwoord bieden aan de kwaliteiten van de 311H. Gezien mijn MC5 tik, zou ik het graag anders zien. Ik wil er graag één kopen om die reden. En door kwaliteit is het er tot nu toe nooit van gekomen.

En hij (mijn vrijwel nieuwe 311H dus) is inderdaad naar Elena gegaan.

@TS, op Sounds heb ik net een track gebumpt die clean met de 311H en beide pups aan is opgenomen. Steek ook op YouTube je licht op. Probleem daar is dat ie zelden clean te horen is. Speeches vol met lucht heet ie.

Vriendelijke groet, Gus

Imarockerdamnit
10 augustus 2013, 18:46
Eerlijk gezegd ben ik niet bekent met Epiphone, maar Yamaha kan ik zeker aanraden!

Ik speel zelf al jaren een Pacifica 112, nog nooit problemen mee gehad! Zeer goede gitaar en ook voor een betaalbare prijs.
Die van mij heb ik toentertijd 2e hands gekocht op Marktplaats voor 150,- euro.

Inmiddels ben ik wel opzoek naar een Gibson, 't blijft een beginners gitaar.

Maar goed, kijk wat het beste bij je past. Vooral wat jij het fijnst vind spelen!

Knopflour
13 augustus 2013, 22:04
Het is uiteindelijk de Pacifica geworden, meerbepaald in Old Violin Sunburst (foto: http://www.keymusic.com/gfx_productcode/XL/69221/Yamaha-Pacifica-112V-Old-Violin-Sunburst.jpg)
Bedankt voor alle advies hier. Ik kijk uit naar het moment waarop ik een sms'je krijg dat ik hem af mag halen!

Shredder Mike
13 augustus 2013, 22:23
Strak gitaartje. Alvast gefeliciteerd.

ateng
13 augustus 2013, 23:53
Die waar Joost Vergoossen op speelt is een high end pacifica die worden niet meer gemaakt. De goedkopere toch nog wel met die specs?

Een fijn gitaartje die van Joost en een te gekke sound! Heb een keer op z'n gitaar gespeeld en was zeer onder de indruk van zijn Pacifica!

elena75
14 augustus 2013, 08:56
gefeliciteerd en nog veel fijne speeluurtjes gewenst

ik ben erg blij met de mijne hij staat op het moment bij de eetkamertafel (moet op zolder nog even ruimte maken) maar heb echt de nijging om als ik wakker word hem te pakken en te gaan spelen :)