PDA

View Full Version : Nieuwe aanwinst: Matchless Lightning 212



tillens
9 augustus 2013, 12:45
Tadaa! Mijn nieuwe aanwinst! Matchless Lightning Reverb 2x12! Was al lange tijd op zoek naar een goed klinkende combo, die kwalitatief ook goed in elkaar zat. Op een gegeven moment bij iemand op de koffie, en subiet twee dagen later de amp opgehaald. De Lightning is echt te gek en kan keihard. Ook op laag volume heel overtuigend.

Van clean tot drive hij kan het allemaal.
Met de deluxe gromt ie mooi, en met een strat heb instant mayer tone. Tele nog niet getest maar dat komt van het weekend.

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/tillens/GibsonampMatchless_zps79678cda.jpg (http://s373.photobucket.com/user/tillens/media/GibsonampMatchless_zps79678cda.jpg.html)

LRS
9 augustus 2013, 18:18
Netjes hoor! En met een Mayer tone is idd niets mis! :-) heel veel muzikaal plezier ermee! Vraag van een Hollander: wat doen die dingen nou zoal qua 2e hands prijs?

tommus42
9 augustus 2013, 19:02
Klassieke Vox ontwerpen:D. Gefeliciteerd, mooi ding. Betrekken ze hun trafo's nog steeds van Mercury Magnetics?

Tristan
9 augustus 2013, 20:48
Bij mijn weten is dat juist nooit zo geweest, dat is volgens zeggen dan meteen ook een van de redenen dat ze zo anders klinken dan veel andere boutique amps, die meestal wel Mercury Magnetics gebruiken.

tommus42
9 augustus 2013, 22:59
In de war met Soldano:). Ik weet niet welke trafo's ze gebruiken, misschien wikkelen ze ze zelf.

kassie
10 augustus 2013, 00:19
Bij mijn weten is dat juist nooit zo geweest, dat is volgens zeggen dan meteen ook een van de redenen dat ze zo anders klinken dan veel andere boutique amps, die meestal wel Mercury Magnetics gebruiken.

Zoals welke? Dumble, Trainwreck, Two Rock? Mojave weer wel...

Specs zijn belangrijker dan merk. Circuit ook.

Pepe
10 augustus 2013, 01:55
Dumble en Trainwreck zou ik niet eens boutique noemen, alsof je die amps ergens kan bestellen.

Matchless is wel een bijzondere eend in de boetiek bijt natuurlijk, alles HW PTP en eigen trafo's. En zijn meer merken die trafo's laten maken maar dat zijn dan ook andere specs.
Een trafo en zijn circuit hangen nauw samen. Ik kan me voorstellen dat een belangrijk deel van de specs van het circuit bepaald wordt door de specs van de trafo.

kassie
10 augustus 2013, 02:41
Dumble en Trainwreck zou ik niet eens boutique noemen, alsof je die amps ergens kan bestellen.

Matchless is wel een bijzondere eend in de boetiek bijt natuurlijk, alles HW PTP en eigen trafo's. En zijn meer merken die trafo's laten maken maar dat zijn dan ook andere specs.
Een trafo en zijn circuit hangen nauw samen. Ik kan me voorstellen dat een belangrijk deel van de specs van het circuit bepaald wordt door de specs van de trafo.

Het een grijpt uiteraard in het ander.. maar om nou te zeggen dat Matchless anders klinkt dan andere 'boutique' merken, omdat ze niet gebruik maken van Mercury Trafo's gaat veels te ver. Er moet ook niet te veel waarde gehecht worden aan een bepaalde OT. Zie het meer als een icing on the cake. Maar meer ook niet hoor. Een bouwer kijkt gewoon naar wat voor sound hij voor ogen heeft en kiest daar zijn trafo op uit. Een standaard fender trafo kan wel eens geschikter zijn dan een Mercury bij wijze van spreke. Trainwreck en Dumble zijn voorbeelden omdat op ampgarage juist niet voor Mercury gekozen wordt als het gaat om benadering van de sounds. Voor de goede orde, ik heb zelf een Mercury OT in mijn express kloon, en het klinkt goed.. maar andere klonen met edcor/stancor of heyboer klinken net zo goed.. wellicht accurater en/of beter.

tillens
10 augustus 2013, 12:59
Knap dat het na 7 posts over trafo's gaat ipv de amp. typisch gitaarnet. volgens mij zit er gewoon een eigen ontwikkelde trafo in, en inderdaad de amp is handwired en point to point. daarom kost een matchless ook een goede duit.

Hendriks
10 augustus 2013, 13:58
Mooi ding ,gefeliciteerd , deze staat ook nog op mijn lijst om zelf te bouwen.

Gearjunkie
10 augustus 2013, 15:51
Zo zo, daar zul je veel plezier aan beleven!! Nog een mooie flightcase erom??


Mooi ding ,gefeliciteerd , deze staat ook nog op mijn lijst om zelf te bouwen.
Ik heb laatste een spitfire gemaakt (niet in een mooi lichtgevend cabje...) gewoon met 18watt trafo's uit China.. Is echt een leuk dingetje.

Cue Zephyr
10 augustus 2013, 16:01
Mayer tone? Dat lukt je alleen met een Two Rock. Of een Dumble natuurlijk. Hij heeft nooit Vox-achtige amps gebruikt naar mijn weten.

Matchless is echt super tof spul. Nooit een getest maar wat ik ervan heb gehoord is het echt helemaal geweldig.

Veel plezier ermee!

tillens
11 augustus 2013, 13:20
Mayer tone? Dat lukt je alleen met een Two Rock. Of een Dumble natuurlijk. Hij heeft nooit Vox-achtige amps gebruikt naar mijn weten.

Matchless is echt super tof spul. Nooit een getest maar wat ik ervan heb gehoord is het echt helemaal geweldig.

Veel plezier ermee!
Als je er nooit eentje heb getest zou ik niet direct stellen dat een mayer tone alleen met een two rock of ander soortige amp kan worden gehaald. de beste man heeft het ook in zijn vingers zitten. daarnaast vind ik de lightning niet op een vox lijken hij mist de gruizigheid die een vox wel heeft.

caliban
11 augustus 2013, 15:01
Dat lichtgevend logo alleen al... :-)

the sure thing
11 augustus 2013, 16:00
Gefeleciteerd met je aanwinst: ik heb destijds wat Matchless amps getest bij vdHaar. Prachtige amps, maar niet mijn " cup of tea" .

Pepe
11 augustus 2013, 16:17
Ja, dat kan. Ik heb de Lightning van Ceriatone hier ergens staan. En het is inderdaad een prachtig ampje maar ook niet voor mij. Te direkt en te fel denk ik. Ik heb er een paar speakers in gehad, nu met een Celestion G65 maar ik pak hem nooit. Maar ik geloof gelijk dat ie voor een andere speelstijl ideaal is.

tillens
11 augustus 2013, 20:08
Ja, dat kan. Ik heb de Lightning van Ceriatone hier ergens staan. En het is inderdaad een prachtig ampje maar ook niet voor mij. Te direkt en te fel denk ik. Ik heb er een paar speakers in gehad, nu met een Celestion G65 maar ik pak hem nooit. Maar ik geloof gelijk dat ie voor een andere speelstijl ideaal is.
Tja Ceriatone is met alle respect toch anders gebouwd. Tuurlijk is het fel. Veel attack heeft ie ook. Aan de andere kant het heeft niet zoveel zin om een amp te verdedigen als het je ding niet is. Maar vergelijken met ceriatone gaat mij te ver :) net nog even een uurtje zitten pingelen met een strat en ik kan er veel kanten mee op. Ideaal voor de popronde die dalijk van start gaat. weinig sjouwen en toch een fijne toneee......

Pepe
11 augustus 2013, 20:56
Ik heb een tijdje een boetiek periode gehad. De Matchless DC, Dr.Z en Bruno Cowtipper, allemaal gewoon goed maar ik ben toch weer gewoon terug bij de oude Fenders. Het zegt niks over de Lightning, het zegt wat over mij natuurlijk. Je hebt gewoon een superampje er mee.

Tristan
11 augustus 2013, 22:35
Fel?
Ik weet het niet, het heeft wel een flinke attack maar het is mijns inziens bij lange na niet zo schel en stug als een Tone King of iets dergelijks, of veel andere boutique rommel wat dat aangaat.
Ik vind de Matchless veel dynamischer, als je zacht aanslaat gaat het geluid ook echt fluisteren, als je normaal tot stevig aanslaat gaat het lekker knallen en ram je echt hard de frontend in of boost je 'm dan krijg je die sappige compressie, er zijn weinig amps die dat zo lekker doen naar mijn mening.
Moeten je buizen wel goed zijn en matchen met het circuit, daar zijn ze heel gevoelig voor.
Fender is ook lekker natuurlijk en gaat uit zichzelf al eerder de compressie in, met name de blackface of goede silverface modellen onder de Twin, met zo'n lekkere dikke "fftump".

Pepe
11 augustus 2013, 22:52
Ik versta onder fel wat anders dan schel en stug. Fel in de zin van snel en direkt. De Matchless DC en Ceriatone L. meer dan welke andere amp dan ook. (die ik dan ken he, zoveel is dat nou ook weer niet) Upfront, alsof er weinig tussen je snaren en speaker zit.
Het laag gaat snel de flubber in bij oversturing maar dat kan net je ding zijn.

Als je het over schel hebt, een Engl met een Vintage 30. Dear dear...

Tristan
11 augustus 2013, 23:13
Ah, ik snap het, dat schelle en stugge heb ik juist met veel van die boutique bakken, het lijkt wel alsof die gemaakt zijn voor gitaaraaiers of iets dergelijks, laatst ook weer zo'n soortgelijk ding getest, een Jackson Ampworks Britain, ik vond dat echt niet te harden.
Dat maakt Matchless ook zo speciaal wat mij betreft, ze zijn inderdaad wel snel en direct maar niet schel en stug en het is ontzettend dynamisch dus je kan zelf met je aanslag regelen hoe erg in je face je het wil hebben.
Flubber weet ik niet, dat associeer ik meer met Blackface Fender, wel een lekkere flubber dan (die dikke compressie), een Matchless koop je sowieso niet voor meer dan clean en/of crunch naar mijn idee, als je meer wil moet je er een goed drivepedaal voor zetten.

tillens
12 augustus 2013, 19:13
Fel?
Ik weet het niet, het heeft wel een flinke attack maar het is mijns inziens bij lange na niet zo schel en stug als een Tone King of iets dergelijks, of veel andere boutique rommel wat dat aangaat.
Ik vind de Matchless veel dynamischer, als je zacht aanslaat gaat het geluid ook echt fluisteren, als je normaal tot stevig aanslaat gaat het lekker knallen en ram je echt hard de frontend in of boost je 'm dan krijg je die sappige compressie, er zijn weinig amps die dat zo lekker doen naar mijn mening.
Moeten je buizen wel goed zijn en matchen met het circuit, daar zijn ze heel gevoelig voor.
Fender is ook lekker natuurlijk en gaat uit zichzelf al eerder de compressie in, met name de blackface of goede silverface modellen onder de Twin, met zo'n lekkere dikke "fftump".

De lightning is niet fel in het hoog maar inderdaad kan fel klinken bij hard slaan. maar speel je zachtjes dan geeft ie ook zachtjes terug. Ik ben er in ieder geval heel blij mee en het is een fijne aanvulling op de collectie :)

Lexvandoef
12 augustus 2013, 20:41
Zeer leuk ding Peter! Die Matchless bakken zijn inderdaad errug fijn! Lekker snel en direct, super ding! Congratz!

tillens
12 augustus 2013, 21:58
Zeer leuk ding Peter! Die Matchless bakken zijn inderdaad errug fijn! Lekker snel en direct, super ding! Congratz!
Thanks Lex! Zeker een fijne bak. Heb ook een Matchless Clubman en die is ook al heel fijn. Die is alleen wat zwaarder qua tone, deze klinkt wat meer open en luchtig. Komt ook de fijne reverb.

kassie
12 augustus 2013, 23:01
Maar vergelijken met ceriatone gaat mij te ver :)

Want? Omdat Ceriatone rommel is of omdat je zelf veel te veel betaald hebt?

tillens
12 augustus 2013, 23:30
Want? Omdat Ceriatone rommel is of omdat je zelf veel te veel betaald hebt?
Haha, geen van beide. Maar Ceriatone vergelijken met Matchless gaat mij te ver. Wordt compleet anders gebouwd. Zullen best leuke amps zijn maar denk niet dat ze dezelfde bouwkwaliteit hebben. Je geeft zelf aan dat Ceriatone rommel is of is dat een vraag? en je stelt dat ik teveel heb betaald? Vreemd. Das trouwens ook waarom ik amper op gitaarnet post. Zit vol met lui die alleen maar kritiek geven omdat het kan zonder dat ze dergelijke spullen hebben gehoord. Ik zou zeggen stick to the post/ Het gaat over een nieuwe amp, waar ik prima mee uit de voeten kan.

kassie
12 augustus 2013, 23:52
Je geeft zelf aan dat Ceriatone rommel is of is dat een vraag? en je stelt dat ik teveel heb betaald? Vreemd. Das trouwens ook waarom ik amper op gitaarnet post. Zit vol met lui die alleen maar kritiek geven omdat het kan zonder dat ze dergelijke spullen hebben gehoord.

Daarom vind ik het bijzonder vreemd dat jij die uitpraak doet... bouwkwaliteit.. kwaliteit in wat? Aluminium chassis, soldeerwerk? Condensatoren? Transformers? Kwaliteit van de sound? etc, etc... kwaliteit van Ceriatone is juist bijzonder goed, en klinkt vaak nog iets meer HIFI als de modellen waarop ze gebaseerd zijn. Een turretboard is steviger dan point to point. Heb even dat lay-outje bekeken. En het is echt ubersimpel. Overigens vind ik een lightening helemaal geen kwaliteits sound hebben.

Orpheo
13 augustus 2013, 00:16
Als je er nooit eentje heb getest zou ik niet direct stellen dat een mayer tone alleen met een two rock of ander soortige amp kan worden gehaald. de beste man heeft het ook in zijn vingers zitten. daarnaast vind ik de lightning niet op een vox lijken hij mist de gruizigheid die een vox wel heeft.

ja, dank je. je haalt me de woorden uit de mond. de reactie waar jij op gereageerd hebt, heeft de hele dag in m'n hoofd gespookt. alsof je perse die gear moet hebben? neen. eerder Mayers vingers, maar goed...

Kim Wilson
13 augustus 2013, 09:11
Jammer dat zo'n topic overstemd wordt door vergelijkingen met andere merken en bijkomend gemierenneuk...

Mooie bak, Peter! Veel plezier ermee!

tommus42
13 augustus 2013, 10:08
In mijn ogen zijn Matchless versterkers voor mensen met teveel geld die een mooie Vox zoeken:D.
Daar staat tegenover dat ze kwalitatief goed zijn en hun waarde behouden, en wellicht UK/VS issues.
Qua schelheid versus mellow: die 'mooi' klinkende versterkers zijn wel 2 dubbeltjes goedkoper (brightcaps):).
Maar idd, prima ding waar je veel plezier aan kunt beleven.

tillens
13 augustus 2013, 12:43
ja, dank je. je haalt me de woorden uit de mond. de reactie waar jij op gereageerd hebt, heeft de hele dag in m'n hoofd gespookt. alsof je perse die gear moet hebben? neen. eerder Mayers vingers, maar goed...

daarom daarom. merendeel zit toch in je vingers. voor de rest moet je het zelf uitzoeken toch. kwaliteitssound of niet. alles is uiteindelijk subjectief.

@ Kim Wilson: plus 1, en dank!

Juhroun
13 augustus 2013, 22:32
Mooie amp Peter! Van harte. Denk dat jij er een meer dan prima sound uit zult halen, geniet van je aankoop.

tommus42
13 augustus 2013, 22:39
Even kijken of dit werkt
http://imageshack.us/photo/my-images/24/tb83review.jpg/

Nee dus:D

tillens
13 augustus 2013, 22:44
Mooie amp Peter! Van harte. Denk dat jij er een meer dan prima sound uit zult halen, geniet van je aankoop.
Kom es aan voor een bakje koffie!