PDA

View Full Version : Look Mom, no talent!



RockAgainst
8 augustus 2013, 23:14
Beste gitaarliefhebbers,

Hierbij zal ik me voorstellen, ik ben RockAgainst, 22 Jaar en woon in Noord-Brabant.

Ik heb een zeer grote interesse in muziek en dan vooral Rock-’n-roll (Heeft vast iedereen hier, maar toch)

Ik heb altijd al wat met muziek willen doen, maar…

Ik ben niet ‘’muzikaal’’. Ofja, dat denk ik zelf. En heb het me aan laten praten. En er is natuurlijk de vraag: ‘’Wat is muzikaal’’?

Ik ken veel bands, teksten en het verhaal erachter. Stijlen, genre’s en de cultuur.

Met de techniek erachter ben ik minder ‘’bekend’’. Noten, akkoorden, toonladders… Ik weet maar half wat het betekent. Of nog minder.

En dan nog een ding: Ritme. Ik ben een a-ritmische boer.

Ik wilde rond mijn 12 al gitaar spelen, maar mijn ouders namen dat niet serieus en zeiden: ‘’Jij bent toch a-muzikaal’’. En toen ik 17 was kreeg ik interesse in Basgitaar (vooral omdat ik in een band wilde spelen, en deze gewild waren). Ik was heel enthousiast, en dacht: ‘’Met dat ding oefenen, een band beginnen met vrienden (hadden we weer wat te doen, ipvv alleen maar wat hangen), andere artiesten ontmoeten.

Dus ik nam een proefles, was even leuk maar toen moest ik in een eenvoudig-ritme spelen. Dat ging goed (Hoe dat komt weet ik zelf ook niet) dus zei de man: Mooi, en nu nog maar een keer. Dat werd hem niet, dus nog wat proberen. Uiteindelijk zei hij: ‘’Ik wil je niet ontmoedigen, maar zorg eerst maar dat je ritme leert spelen.’’

Met de staart tussen mijn benen ging ik daar weg. Het was dus niet voor mij weggelegd. Ik kon proberen om ritme te leren, maar opgeven en ‘’klagen’’ was natuurlijk veel makkelijker.

We kregen later thuis een gitaar. Een familielid wilde het ook, en in hem hadden ze meer vertrouwen. Mooi, kon ik er ook mee spelen. Ik speelde wat ‘’rifjes’’, maar kwam niet verder. Zoals waarschijnlijk 2700 andere ‘’gitaristen’’ (alleen in Nederland al).

Oké, genoeg ‘’familie-drama’’ en gezeik:

De 2 dingen waar ik dus tegenaan loop zijn:

1. Ik heb weinige ‘’muzikale’’ kennis en ervaring

2. Ik heb (het idee dat ik) geen gevoel voor ritme (heb)

Dit heeft een deel van mijn familie ook, ik kan niet dansen (of je moet luchtgitaar en mosh ook dansen vinden) en lijk het ‘’ritme’’ niet te horen.

Wat wil ik?

Ik zou graag gitaar willen spelen. Wat muzikale vaardigheden ontwikkelen, en nummers kunnen spelen. Wil ook altijd nog in een band spelen, het liefst Punk (Dat vind ik mooi ja! En is ook niet al te moeilijk denk ik) of wat ‘’experimenteels’’.

De vraag aan jullie:

Ik wilde vragen of het aan te raden was om met mijn ‘’vaardigen’’ toch gitaar te spelen, maar vind ik om bevestiging vragen. ‘’He, bij het gitaarforum zeiden ze dat ik kon leren!’’ Of wanneer jullie het af zouden raden: ‘’Wat een slecht forum dat GitaarNET’’

Het is natuurlijk mijn eigen keuze, maar toch vraag ik: ‘’Wat denken jullie, het bij andere hobby’s houden of toch gitaar spelen?’’. En wat zijn leuke beginners oefeningen voor gitaar of ‘’ritme’’ in het algemeen.

En nog een vraag:

Een gitaar is altijd een leuk ding om te hebben als ‘’muziekliefhebber’’. Wel wat duur om zomaar te kopen, Ik wil natuurlijk wel kwaliteit hebben maar weet niet hoeveel ik met het ding zal doen.

Het familielid is intussen gestoptt met gitaarlessen en spelen, maar we hebben nog 2 gitaren in huis. Een akoestische en elektrische (waardeloze versterker volgens mij, maar toch). Wel ‘’rechtshandig’’ en ik ben linkshandig. Kan ik daar wat mee?

Alvast bedankt!

arnoldtims
8 augustus 2013, 23:30
Welkom op dit forum.

Het kan wel dat je niet echt een aangeboren gevoel van ritme hebt en dat zal wss altijd een minder sterk punt blijven. Maar mijn reactie op je verhaal is heel simpel. Zoek een goede gitaar leraar en oefenen oefenen en nog eens oefenen dan kan iedereen het gewoon leren.
Er is hier ergens een topic over hoe belangrijk talent is. In het kort kwam het neer dat de meningen wat verdeeld waren maar dat iedereen het er wel mee eens was dat de tijd die je er in steekt het meest bepalend is.
Ook over linkshandig spelen zijn de meningen wat verdeeld, er zijn linkshandigen die wel op en rechtshandige gitaar spelen. Maar ben je in alle opzichten een echte linkspoot en is je rechter hand echt zwakker dan zou ik je aanraden om ook links te gaan spelen.

Kortom er gewoon voor gaan maar maak er wel tijd voor vrij. Succes.

Ps: Punk kun je echt op elke rammelbak spelen :soinnocent:dus hoef je daar niet veel geld aan uit te geven

barno
9 augustus 2013, 00:05
ik zou altijd aanraden aan linkspoten om rechts te gaan spelen. Altijd behalve voor linkshandige a-ritmitisten :) Serious: ik vind ritme nog belangrijker dan noten dus in dat geval kan je maar beter je sterkste hand als slaghand gebruiken.

GuitarL91
9 augustus 2013, 01:27
Natuurlijk moet je in dit geval je interesse volgen. Hop, gitaar gaan spelen! Wat hiervoor is beschreven is inderdaad goed; zoek een gitaarleraar. Naast je lessen (morgen al) zou ik eens kijken op www.justinguitar.com en daar beginnen met de beginnerscourse, dat kan je goed op weg helpen.

Probeer daarnaast bij elk nummer of elk stukje muziek dat je hoort met je voet mee te tappen, dat zal je misschien een beetje helpen. Je gaat nog heel wat moeilijkheden ondervinden met gitaar spelen en wijt dat niet in het feit dat je 'niet muzikaal bent'; iedereen ondervindt moeilijkheden met gitaar spelen, op elk niveau. Succes en veel plezier gewenst!

Duhsjaak
9 augustus 2013, 03:02
Ik heb noodgedwongen een studie moeten maken van de werking van de hersens en, nauwkeuriger, van de plaats in de hersenen die bij bepaalde activiteiten betrokken zijn.

Ik heb het diepste respect voor Barno. Toch ben ik het volmaakt oneens met de suggestie dat linkshandige mensen rechtshandig activiteiten zouden moeten doen. De linkse helft van de hersens verschilt qua activiteiten en 'aandachtsgebieden' op essentiële punten van de rechterhelft. Dat is natuurlijk niet voor niks.

Als je 60 bent maakt het niet veel meer uit wat je op dit punt wel of niet doet. Ben je jong (zoals jij dus) zou je zelfs jezelf schade toe kunnen brengen.

Afgezien van je links-/rechtsoriëntatie; er zijn ook allemaal verschillende geheugens. Je hebt een muzikaal geheugen, want je kunt berend botje zingen, zonder ook maar een instrument meester te zijn. Zo heb je ook een ritmisch geheugen, dat moeilijker bereikbaar is. Als je een vrijstaand huis hebt is burengerucht geen probleem. Heb je dat niet, ga dan naar een plaats waar je kunt stampen. Niet keihard, want dat hou je niet vol.

Door met muziek mee te stampen (en te ijsberen dus) en tegelijk te klappen op de afterbeat (dus tel 2 en 4 bij 4 kwartsmaat) train je dat sensomotorische geheugen.

Als je het een leuk onderwerp vindt, lees dan eens L = Liefde van Mark Mieras. Die legt vreselijk helder uit hoe die hersengebieden allemaal in elkaar zitten en wat waar gebeurt. Vind je lezen onprettig? Of extra moeilijk? Mogelijk dyslectisch, dyscalculie, asymbolie, beelddenker? Dan onderstreept dat mijn veronderstelling dat je in je vroege jeugd het kruipen hebt overgeslagen. Vraag maar eens aan ouders of je veel hebt gekropen of dat je al rond je 10e of 11e maand bent gaan lopen.

Ga in dat geval eens via bieb achter de gesproken versie van dat boek aan of PM mij.

Oefenen wat je niet kunt gaat je niet verder brengen. Jezelf de gereedschappen aanleren om het juiste hersengebied te adresseren, dàt is de methode. Lijkt idioot, maar als je Japans of Swahili wilt leren, is het advies veel te oefenen strikt genomen juist, maar als je niet weet wat je moet oefenen brengt het je geen steek verder.

In het kort:
Je bent het beste af, door de activiteiten daar te laten plaatsvinden in je hersens, die ervoor zijn ingericht
Stampen en klappen (en later stampen, klappen en meezingen) is de juiste manier om de daarvoor ingerichte plaatsen in je hersens te activeren

Natuurlijk kun je leren lopen op je handen, maar leren lopen op je voeten is effectiever. Believe me!
Vriendelijke groet, Gus

O ja, welkom bij de club. Heb je mij gehad, dan lijk je zelf in eens heel normaal!

Ukeloeder
9 augustus 2013, 08:33
Hai, welkom. Ook ik heb een boel respect voor barno en zijn mening over een boel zaken, hier moet ik het toch met hem oneens zijn.
Ik speel zelf linkshandig na het (kort, maar krachtig) op de 'normale' manier te hebben geprobeerd. Voor sommigen is het weggelegd als linkspoot op een rechthandige gitaar te leren spelen, voor anderen gewoon niet. Ik ben één van die anderen. Toen ik leerde spelen, da's heul heul heul lang geleden, was er voor lefties weinig leuks voorhanden. Derhalve was er een boel te klagen. De situatie is inmiddels wel veranderd. Was het voorheen zo dat met name startersgitaren als lefty te vinden waren, met een beetje zoeken (en de wereld is natuurlijk een stuk kleiner geworden sinds de introductie van www en alle zoekmachines die voorhanden zijn) vind je de gitaar die je aanstaat.
Uiteraard is het voor een lefty minder aannemelijk naar de gitaarshop op de hoek te wandelen en er eens een hele rits uit te proberen. Of je moet al in Peule (BE) (www.leftyguitars.be) wonen (nu zou dat mijn financiele ondergang betekenen, maar dit terzijde).
Besluit zelf of je op een rechtshandige gitaar uit de voeten kunt. Het mooiste zou zijn wanneer je een lefty en een righty tot je beschikking zou hebben om eens te proberen wat het beste, natuurlijkste, minst contra-intuïtieve aanvoelt. Gitaar leren spelen op een plank die je tegenwerkt kan ik iedereen alleen maar afraden.
Je kunt op gitaarnet.nl/forum terecht voor allerhande tips om je spel een start te geven, te verbeteren, of zelfs nieuw leven in te blazen. Lees de verschillende fora maar eens door.
Rest mij enkel een schaamteloze uitnodiging op het (Amerikaanse) forum speciaal voor linkshandige gitaristen; www.leftyguitartrader.com/forum Hier kun je terecht met al je lefty-specific vragen. Er zitten mensen die al honderd jaar gitaar spelen, totale beginners ook, bouwers van custom gitaren, professionele gitaristen en hobby/zolderkamervirtuozen. Een gitaarnet in het piepklein. Ik ben daar moderator en kan je evt wegwijs maken of binnenloodsen wanneer registratie moeilijkheden geeft.

Tot slot geef ik je deze wijsheid nog mee; rock'n'roll is beter dan muziek.

barno
9 augustus 2013, 09:37
Guus en Uke, ik heb uiteraard ook een hoop respect voor u :), maar ik kan me met de beste wil van de wereld geen objectieve reden bedenken waarom deze of gene dominante hersenhelft zou nopen tot links- of rechtshandig bespelen van een instrument waarbij beide handen even belangrijk zijn (mind de uitzondering in mijn eerste post). Sociale druk, peer pressure, ... tot daar aan toe en à la limite zijn dat natuurlijk ook legitieme factoren.
Een zeer klein aantal van de grote gitaristen speelt linkshandig. Statistisch wil dit zeggen dat daar een aantal charels tussen zitten met een rechterdominante hersenhelft die het toch "niet slecht" doen op een rechtshandige gitaar.
Waarom sukkelt een linkshandige niet met de "rechtse" oriëntatie van een piano? Zou het kunnen omdat die gewoon niet bestaan ? (ja, ik weet het, er is wel es een linkshandige piano geweest, één of twee...).
Qua het moeilijk hebben met een rechtshandige gitaar voor een linkshandige beginner: ik ken ook een hele grote hoop rechtshandige beginners die het moeilijk hebben met een rechtshandige gitaar in het begin... :)

Verder vraag ik me nu ook plots af wat intuïtie in deze betekent, en waar die van komt

Harry
9 augustus 2013, 09:38
Tot slot geef ik je deze wijsheid nog mee; rock'n'roll is beter dan muziek.


en bovendien "all i wnat to say to you fucking hippies; rock'n roll is here to stay" (Sha Na Na op Woodstock)

Ben het met bovenstaande posters eens dat het niet onmogelijk is om gitaar te leren spelen in zekere mate.
Misschien is het voor de een wat makkelijker dan voor de ander, maar eventueel is er wat meer werk nodig, meer oefenen dus.
Qua linkshadnigheid zou ik zomaar op Duhsjaak af durven gaan, zelf schrijf ik linkshandig maar speel rechtshandig. Dat kwam ook omdat toen ik begon er geen linkshandige gitaren bestonden. Bovendien greep ik, toen ik met mijn ouders mijn eerste spaanse gitaar ging kopen, de gitaar onbewust goed beet. Dus het is niet onmogelijk. Maar dat er schade aan mijn hersenen cq motoriek is ontstaan door het door elkaar schudden van hersenhelften kan ik ook niet zomaar ontkrachten. Ben hier eigenlijk wel benieuwd naar....

In ieder geval veel succes, en laat niemand je vertellen dat je het niet kunt. Want je kunt het wel.

arjanb01
9 augustus 2013, 09:48
Ik schrijf links, voetbal met mn linkerbeen, eten met mes en vork doe ik als een rechtshandige (dus vork links, mes rechts), op de fiets stappen doe ik als een rechtshandige (dus rechterbeen eerst over het zadel) en speel rechtshandig gitaar. Toen ik op mijn 10e begon greep ik de akoestische gitaar gelijk rechtshandig en heb het dus zo aangeleerd. Wel heb ik doordat ik te vroeg geboren ben, een lichte afwijking aan mijn rechterkant (loop ligt mank). Dus ik denk inderdaad dat mijn rechterhersenhelft een afwijking heeft ja....

Ukeloeder
9 augustus 2013, 10:26
[...]

Verder vraag ik me nu ook plots af wat intuïtie in deze betekent, en waar die van komt

Dat intuïtieve, tja ik weet niet waar dat vandaan komt. Wel weet ik dat ik op jonge leeftijd met de tennis en/of badmintonracket al linkshandig gitaar imiteerde bij Elvis' Guitar Man en Hank the Knife's Guitar King. En toen ik de eerste maal een gitaar oppakte deze instinctief lefty op schoot nam. Oei, zei het vriendje wiens gitaar het was, da's verkeerd om. Eenmaal omgedraaid miste ik totaal de aansluiting.
En natuurlijk 'sukkelt' een linkshandige wel met de oriëntatie van de piano. Maar omdat een piano niet, zoals een gitaar, makkelijk te heroriënteren is zal men er mee moeten leven. Vanwaar toch die drang de lh gitarist die beperking op te leggen?
Ik speel inderdaad rechtshandig piano, maar beroerd. Is dat omdat ik linkshandig zou prefereren? Weet ik niet. Ook speel ik rechtshandig drums. Niet beroerd. Ik ben geen Jim Keltner, maar ik kan best meekomen. Ooit achter een kit gekropen en begonnen te stampen. Of dat instinctief zo gebeurde? Kweenie. Ik zag het denk ik niet als optie om die kit even te verbouwen. Met gitaar was dat heel anders.
Schrijven kan ik zowel links als rechtshandig. Wel verschilt mijn handschrift dan erg. Waarbij mijn rechtshandig schrift door velen als netter bestempeld zal worden, maar veel meer energie kost. Ik geef dus de voorkeur aan linkshandige hanepoten boven rechthandig 'schoonschrift'. Zou ik 'gedwongen' op een rechtshandige gitaar een betere gitarist zijn geworden? Onmogelijk. U zegt? Onmogelijk!
Ik was dan geen gitarist geworden namelijk.

barno
9 augustus 2013, 11:07
je hoort mij niet zeggen dat er niks bestaan als links of rechts georiënteerd. Voor éénhand/voet-handelingen die fijne motoriek vergen, ga je uiteraard voor je aangeboren oriëntatie. Voor een instrument waarbij de twee handen heel complexe handelingen moeten uitvoeren, maakt het per definitie niet uit.

Een "rechtshandige" piano lijkt trouwens wat op een linkshandige gitaar: de groove (indien van toepassing) wordt gemaakt met de linkerhand...

Martijn-w
9 augustus 2013, 11:40
Ik zou sowieso door gaan met gitaarspelen, ook al ben je niet enorm ritmisch aangelegd.
Misschien wordt in een band spelen dan lastig, maar als je er lol genoeg in hebt om gewoon voor jezelf te spelen, dan is het de moeite al waard toch?

PS: Zeer vreemd en veelvuldig gebruik van ` en ' door de topicstarter :D

RockAgainst
9 augustus 2013, 14:43
Wow, bedankt voor de reacties mensen!

Ik zal later reageren.

vulvasonic
9 augustus 2013, 20:44
Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar ritme is mijns inziens het allerbelangrijkst binnen de muziek. Daar valt absoluut op te oefenen, maar ik ken helaas ook personen die het nooit onder de knie hebben gekregen. Toegegeven, de jongen die me het meest is bijgebleven was zwaar autistisch. Mocht je dat niet zijn, dan heb je absoluut kansen, maar dan is het wel een kwestie van uren maken. Veel uren. :)

Outrage
9 augustus 2013, 21:48
Toen ik startte, had ik geen ritme. Ik heb het gitaarles na gitaarles geleerd. Volgens mij hebben we zelfs een jaar lang op ritme geoefend. En sindsdien gaat het me vrij ok af. En ik heb overigens bijzonder goede herinneringen aan die gitaarlessen. Ik heb er meer geleerd dan spelen alleen.

RockAgainst
10 augustus 2013, 16:51
Welkom op dit forum.

Het kan wel dat je niet echt een aangeboren gevoel van ritme hebt en dat zal wss altijd een minder sterk punt blijven. Maar mijn reactie op je verhaal is heel simpel. Zoek een goede gitaar leraar en oefenen oefenen en nog eens oefenen dan kan iedereen het gewoon leren.
Er is hier ergens een topic over hoe belangrijk talent is. In het kort kwam het neer dat de meningen wat verdeeld waren maar dat iedereen het er wel mee eens was dat de tijd die je er in steekt het meest bepalend is.
Ook over linkshandig spelen zijn de meningen wat verdeeld, er zijn linkshandigen die wel op en rechtshandige gitaar spelen. Maar ben je in alle opzichten een echte linkspoot en is je rechter hand echt zwakker dan zou ik je aanraden om ook links te gaan spelen.

Kortom er gewoon voor gaan maar maak er wel tijd voor vrij. Succes.

Ps: Punk kun je echt op elke rammelbak spelen :soinnocent:dus hoef je daar niet veel geld aan uit te geven

Ik had op aanraden van mijn vriendin een gitaar ''linksom'' vastgepakt. Dit minder ''fijn'', maar misschien is het wennen. Bedankt voor het advies!

gitaarvrouwtje
10 augustus 2013, 16:56
Maar dan heb je dus je bassnaren onder zitten? Dat geeft toch wel een ander effect ook :) nu ben ik meer een fingerpicker ( akoestisch) en sla de drie bassnaren met de duim aan, maar bij strummen krijg je toch ook een geheel andere sound?
Lijkt me erg onhandig in elk geval

RockAgainst
10 augustus 2013, 16:59
Natuurlijk moet je in dit geval je interesse volgen. Hop, gitaar gaan spelen! Wat hiervoor is beschreven is inderdaad goed; zoek een gitaarleraar. Naast je lessen (morgen al) zou ik eens kijken op www.justinguitar.com en daar beginnen met de beginnerscourse, dat kan je goed op weg helpen.

Probeer daarnaast bij elk nummer of elk stukje muziek dat je hoort met je voet mee te tappen, dat zal je misschien een beetje helpen. Je gaat nog heel wat moeilijkheden ondervinden met gitaar spelen en wijt dat niet in het feit dat je 'niet muzikaal bent'; iedereen ondervindt moeilijkheden met gitaar spelen, op elk niveau. Succes en veel plezier gewenst!

Bedankt! Ik zal de site bekijken.


Als je een vrijstaand huis hebt is burengerucht geen probleem. Heb je dat niet, ga dan naar een plaats waar je kunt stampen. Niet keihard, want dat hou je niet vol.

Door met muziek mee te stampen (en te ijsberen dus) en tegelijk te klappen op de afterbeat (dus tel 2 en 4 bij 4 kwartsmaat) train je dat sensomotorische geheugen.

Leuke oefening!

''Als je het een leuk onderwerp vindt, lees dan eens L = Liefde van Mark Mieras. Die legt vreselijk helder uit hoe die hersengebieden allemaal in elkaar zitten en wat waar gebeurt. Vind je lezen onprettig? Of extra moeilijk? Mogelijk dyslectisch, dyscalculie, asymbolie, beelddenker?''

Zal het eens opzoeken. Ik heb ''officieel'' wel PDD-NOS en ADHD, maar geloof tegenwoordig niet meer zo in ''Diagnoses''.

''O ja, welkom bij de club. Heb je mij gehad, dan lijk je zelf in eens heel normaal!''

Bedankt! En ja, normaal is ook maar saai hè!

Martijn-w
10 augustus 2013, 17:29
Je bent echt de quootjes-man:

http://splitsider.com/wp-content/uploads/2011/03/12-austinpowers.jpg

RockAgainst
10 augustus 2013, 19:15
Ik zal nog ingaan op het hele ''ritme en hersenhelft'' verhaal


Ik zou sowieso door gaan met gitaarspelen, ook al ben je niet enorm ritmisch aangelegd.
Misschien wordt in een band spelen dan lastig, maar als je er lol genoeg in hebt om gewoon voor jezelf te spelen, dan is het de moeite al waard toch?

Thanks. Zal ik zeker doen.

''PS: Zeer vreemd en veelvuldig gebruik van ` en ' door de topicstarter''

EN wat dan nog?


Je bent echt de quootjes-man:

http://splitsider.com/wp-content/uploads/2011/03/12-austinpowers.jpg

Haha, misschien wel ja.

Duhsjaak
10 augustus 2013, 20:31
Hi RA
Je hebt gelijk natuurlijk. Etiketjes koop je weinig voor. Heb alleen een paar omstandigheden opgenoemd waardoor je het bezwaarlijk kunt vinden om lettertjes te lezen. In dat geval kun je een gesproken versie nemen.

Heel leuk boek. Steek je wat van op en ook voor buiten de muziek. Alleen maar winnaars. Hoe dan ook succes gewenst!
Vriendelijke groet, Gus