PDA

View Full Version : Gitaarkit bouwen



Gibson123
8 augustus 2013, 15:47
Beste Mensen,

Ik weet niet of ik dit in het topic heb gepost, anders hoor ik het wel.

Ik zoek iemand die een gitaarkit voor mij wil bouwen want heb ik zelf de tijd (en vaardigheid) er niet voor.
Ik zoek wel iemand die ervaring heeft met het spuiten van gitaren, al hoeft het ook niet Gibson kwaliteit te zijn.
Ik wil een Les Paul model en heb al een kit op het oog, ik twijfel alleen nog tussen eentje met een flame maple (gevlamde esdoorn geloof ik) en een normale maple top, de body zelf is van mahonie, al weet ik niet hoeveel stukken hout daar voor gebruikt zijn. Graag hoor ik of er mensen interesse erin hebben, als je dat hebt stuur dan een privébericht.

barno
8 augustus 2013, 15:51
Waarom koop je niet gewoon een tweedehands LP of een Epi. Ben je goedkoper en kwalitatief pak beter af.

gerte1991
8 augustus 2013, 16:19
ik heb zelf inderdaad ook 2x een gitaarkit gebouwd en dat is vaak geen topkwaliteit (eerder flutspul)
Is juist denk ik de bedoeling van een gitaar bouwkit dat je er iets van kan leren voor een wat dat betreft redelijke prijs.

Ik zou als ik een gitaarkit kocht, zeker dit niet door een ander laten bouwen (zie ook niet in wat je hiermee bereikt), koop dan gelijk een goede gitaar bij een muziekwinkel of van internet, heb je een betere gitaar voor minder geld.

Gibson123
8 augustus 2013, 16:21
Waarom koop je niet gewoon een tweedehands LP of een Epi. Ben je goedkoper en kwalitatief pak beter af.

Nu ik kan ik zelf kiezen wat ik wil en wat voor onderdelen.
En ik vind het ook gewoon leuk om zoiets "speciaals" te hebben.
Niemand heeft hetzelfde zeg maar

Gibson123
8 augustus 2013, 16:23
ik heb zelf inderdaad ook 2x een gitaarkit gebouwd en dat is vaak geen topkwaliteit (eerder flutspul)
Is juist denk ik de bedoeling van een gitaar bouwkit dat je er iets van kan leren voor een wat dat betreft redelijke prijs.

Ik zou als ik een gitaarkit kocht, zeker dit niet door een ander laten bouwen (zie ook niet in wat je hiermee bereikt), koop dan gelijk een goede gitaar bij een muziekwinkel of van internet, heb je een betere gitaar voor minder geld.

Het is niet gewoon de goedkoopste kit die ik tegen kwam, volgens mij is die van redelijke kwaliteit en er zitten ook geen onderdelen bij, alleen en body en een hals

gerte1991
8 augustus 2013, 16:24
Nu ik kan ik zelf kiezen wat ik wil en wat voor onderdelen.
En ik vind het ook gewoon leuk om zoiets "speciaals" te hebben.
Niemand heeft hetzelfde zeg maar

dan zou ik niet kiezen voor een bouwpakket, maar gewoon iemand zoeken die zelf echt de gitaar bouwt (of eventueel losse body en losse hals kopen) zodat je toch nog een beetje kwaliteit krijgt, want zo een bouwkit is niks waard als hij af is, en zal ook zeker niet 100% mooi zijn, daar de kwaliteit meestal minder goed is

Gibson123
8 augustus 2013, 16:56
dan zou ik niet kiezen voor een bouwpakket, maar gewoon iemand zoeken die zelf echt de gitaar bouwt (of eventueel losse body en losse hals kopen) zodat je toch nog een beetje kwaliteit krijgt, want zo een bouwkit is niks waard als hij af is, en zal ook zeker niet 100% mooi zijn, daar de kwaliteit meestal minder goed is

zie vorige bericht, waarschijnlijk had je die nog niet gezien.

gerte1991
8 augustus 2013, 17:04
klopt, had ik nog niet gelezen haha.
Echter blijf ik erbij dat het wel leerzaam is als je het zelf doet bij een bouwkit.
Anders zou je naar een winkel als bijvoorbeeld "vox humana" kunnen stappen, die bouwen de gitaar precies zoals jij hem wil hebben.

Gibson123
8 augustus 2013, 17:11
klopt, had ik nog niet gelezen haha.
Echter blijf ik erbij dat het wel leerzaam is als je het zelf doet bij een bouwkit.
Anders zou je naar een winkel als bijvoorbeeld "vox humana" kunnen stappen, die bouwen de gitaar precies zoals jij hem wil hebben.

Maar als die de hele gitaar zelf uit hout moeten gaan vrezen dan gaat het toch een heel stuk meer kosten.
Ik heb alleen niet duizenden euro's om uit te geven.

barno
8 augustus 2013, 17:28
Een custom gitaar laten bouwen, gaat je veel geld kosten (want het is veel werk). En geen enkele bouwer draait graag een chinees bouwpakketje in mekaar. Als je wat wil hebben, heeft het een prijs natuurlijk.

Gerard1793
8 augustus 2013, 17:47
dan zou ik niet kiezen voor een bouwpakket, maar gewoon iemand zoeken die zelf echt de gitaar bouwt (of eventueel losse body en losse hals kopen) zodat je toch nog een beetje kwaliteit krijgt, want zo een bouwkit is niks waard als hij af is, en zal ook zeker niet 100% mooi zijn, daar de kwaliteit meestal minder goed is

Dat vind ik onzin, zulke bouwpakketjes zijn voor de prijs prima gitaren hoor.

gerte1991
9 augustus 2013, 11:52
Dat vind ik onzin, zulke bouwpakketjes zijn voor de prijs prima gitaren hoor.

Daar heb je gelijk in..
Daarom zijn die bouwpakketten ook zo goedkoop.
Is meer de bedoeling er wat van te leren dan dat je er een mooie gitaar uit kan halen.

Je zal er ook nooit een goede 100% mooie klank uitkrijgen. ikzelf heb er Seymour Duncan Alnico II pro slash signature elementen ingezet bij mijn bouwpakket gitaar (ook betere potmeters, schakelaars etc), en dan klinkt hij mooi en kan ik er lekker op scheuren, maar hij is alsnog niet helemaal zuiver..

Als je echt een mooie gitaar wil hebben die er zo uitziet als jij zelf wil, zou ik in de 1e instantie overwegen om toch zelf te bouwen (zo moeilijk is het niet, als je maar voorzichtig te werk gaat)
en ik zou dan toch ook wel een tijdje door sparen, want een goede zelfgebouwde gitaar kost nou eenmaal veel geld.

ernieman
9 augustus 2013, 12:13
maar hij is alsnog niet helemaal zuiver..
Misschien een aftstelbeurtje nodig?
Zelfs van afvalhout en prulonderdelen van de gamma kun je een perfect zuiver klinkend instrument bouwen... Het is maar net hoeveel precisie en geduld je erin wilt steken...

gerte1991
9 augustus 2013, 12:23
nee hoor, hij is prima afgesteld.
Maar de brug is nog van het bouwpakket, heb ik nooit nieuwe voor gekocht, daarom hoor je soms de snaar op de brug ratelen, maar kan geen kwaad al zeg ik het zelf en op de versterker hoor je er toch niks van.
En dat bedoel ik dus met slechte kwaliteit van de bouwpakketten, maakt niet uit wat voor houtsoorten je voor je pakket koopt, het is gewoon niet goed om een 100% mooie gitaar uit te kunnen bouwen.

Gibson123
9 augustus 2013, 15:04
Nogmaals wil ik zeggen dat ik niet van plan ben om een hele goedkope kit te nemen, en misschien ga ik hem wel zelf bouwen maar ik wil vooral dat de verf er mooi op zit. Ik wil zeg maar een burst en dat durf ik niet aan om zelf te doen. Het is verder een kit met mahonie body en een esdoorn top, het is ook een set-neck. misschien moet ik de vraag daarmee aanpassen, wie wil mijn les paul kit spuiten wanneer deze af is?