PDA

View Full Version : Beste manier en middelen om de gitaar te onderhouden..?



Wenger
8 augustus 2013, 14:52
Met welke en wat voor soort middelen kan je het beste de body/neck/fretboard/snaren schoonmaken?
en hoevaak moet dat?
welke merken raden jullie eventueel aan?

ik weet niet of hier al een topic over is maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

gr. Wenger


verstuurd van mijn Smartphotato.

barno
8 augustus 2013, 15:42
Dat moet nooit.

Als je graag een propere gitaar hebt, kan je om het jaar je toets es proper maken met tandenborstel (bij ongelakte toets, in regel de donkere houtsoorten) en met lemon oil inwrijven.

De gelakte onderdelen (body en neck) kan je met water en doekje wat proper maken.

Ik doe niks, en dat heeft nooit iemand gehoord :)

jerome
8 augustus 2013, 19:17
Sj*s*s Barno, nooit water op je toets gebruiken...
Zelfs met een gelakte toets kan het tussen de laklaag en de fretjes in het hout kruipen...

Wenger
8 augustus 2013, 19:54
Waarvoor dienen al die producten voor die je ziet opwebshops bij ''gitaar onderhoud'', zoals reinigingsmiddel hier, poetsmiddel daar, cleaningkit overal?
http://www.bax-shop.nl/reiniging-onderhoud/bekijk-alle-producten.html, hier als voorbeeld.

en vetvlekken en vingerafdrukken op de body haal jij dus alleen weg met water en doekje?

Orpheo
8 augustus 2013, 20:17
waarom zou je dat weg halen? het komt wel weer terug, zodra je weer gaat spelen! ik zou wel je toets schoon houden maar dat is omdat de toets vaak ongelakt hout is en dat dus beter is voor je hout... Gewoon een tandenborstel met wat water, goed droog wrijven en dan wat olie :)

nickofzo
8 augustus 2013, 20:32
Jerome beter lezen ;)

vulvasonic
8 augustus 2013, 20:41
Gitaristen zijn viespeuken. :)

Al die poetsspullen die je voor gitaren kunt krijgen zijn precies wat het zijn. Poetsspullen dus. Je gitaar gaat er leuk van glimmen en het wordt schoon. Nu beweren de fabrikanten van dat spul dat het onwaarschijnlijk belangrijk is voor de levensduur van je instrument. En dat mag je gerust met een korreltje zout, ter grootte van Ayers Rock, nemen.

Ik maak de hals schoon als ik nieuwe snaren op mijn plank leg. Gewoon met een doekje. Tandenborsteltje is ook een goed idee. De body maak ik alleen schoon als ik me echt enorm verveel.

Wenger
8 augustus 2013, 21:54
Bedankt voor de reacties,!
scheelt veel tijd; dat gewoon niet schoonmaken ;)
ik houd het dan maar bij wat water en een doekje zoals ik tot nu toe heb gedaan ;)

Hotpepper01
8 augustus 2013, 22:15
snaren droogmaken na het spelen. Dat komt de levensduur van de snaren over het algemeen wel ten goede. Zeker als je wat langer achtereen hebt gespeeld. Dat vind ik. Is geen exacte wetenschap. Zelf vind ik het ook wel prettig als de toets niet te droog is. Ik gebruik lemon oil van Dunlop. En als ik snaren wissel, maak ik altijd een beetje schoon. Vooral de kop waar je anders zo slecht bij kan onder de snaren en tussen de pickups onder de snaren...

Fisherman
8 augustus 2013, 22:42
De beste manier om de gitaar te onderhouden is door een extra 10 meter toe te voegen aan de ketting van Uw huisvrouw.
Zodat ze vanuit de keuken dus ook de muziekkamer kan bereiken. :soinnocent:
Wel vereist dit wat meer discipline en precisie...dit moet dus van jongs af aan bijgebracht worden! (belangrijk!)

Nu begrijpt U ook waarom de Fisherman vrijgezellig is...

mesaman
8 augustus 2013, 23:11
Die van mij maakt zo de tv en de dure buizen quad en platenspeler schoon met een sopje.......schat van een meid....

.gitaren poetsen? niet te moeilijk doen zolang het geen thinner is.....

Wenger
8 augustus 2013, 23:30
Jammer genoeg heb ik op mn zestienjarige leeftijd nog geen huisvrouw ;), ''jongs af aan''...gaat dus wel lukken:D

Maar lemon oil is toch niet goed voor een esdoorn toets? of geldt dat alleen voor die ene van dunlop?

vulvasonic
8 augustus 2013, 23:43
Jammer genoeg heb ik op mn zestienjarige leeftijd nog geen huisvrouw ;), ''jongs af aan''...gaat dus wel lukken:D

Maar lemon oil is toch niet goed voor een esdoorn toets? of geldt dat alleen voor die ene van dunlop?
Lemon oil heeft gewoon niet zoveel zin voor een esdoorn toets, omdat esdoorn toetsen in 99% van de gevallen gelakt zijn. :)

Mr.Fingers
8 augustus 2013, 23:46
http://www.youtube.com/watch?v=VCQ8Ii1yjtU

vulvasonic
8 augustus 2013, 23:51
snaren droogmaken na het spelen. Dat komt de levensduur van de snaren over het algemeen wel ten goede. Zeker als je wat langer achtereen hebt gespeeld. Dat vind ik. Is geen exacte wetenschap.
Mwoaaaaah....., da's toch weer iets anders. De snaren blijven absoluut langer goed als je ze na het spelen even droog maakt. Met name na een optreden waar je onder de gloeiend hete lampen al het zweet over de snaren uit hebt staan raggen en er ook nog wat bier overheen gaat. Snaren kunnen namelijk roesten en dat speelt doorgaans niet prettig. Ik vergeet helaas meestal een doekje mee te nemen, maar ik heb reeds diverse malen met mezelf afgesproken dat ik hierin verandering ga aanbrengen. Tot nu toe tevergeefs, maar toch... :D

jerome
9 augustus 2013, 00:12
Jerome beter lezen ;)

Shit, inderdaad niet goed gelezen....
Sorry Barno...:hide:

GuitarL91
9 augustus 2013, 00:16
Gitaristen zijn viespeuken. :)

Al die poetsspullen die je voor gitaren kunt krijgen zijn precies wat het zijn. Poetsspullen dus. Je gitaar gaat er leuk van glimmen en het wordt schoon. Nu beweren de fabrikanten van dat spul dat het onwaarschijnlijk belangrijk is voor de levensduur van je instrument. En dat mag je gerust met een korreltje zout, ter grootte van Ayers Rock, nemen.

Ik maak de hals schoon als ik nieuwe snaren op mijn plank leg. Gewoon met een doekje. Tandenborsteltje is ook een goed idee. De body maak ik alleen schoon als ik me echt enorm verveel.

+1. Zelf doe ik een altijd een klein onderhoudsbeurtje (toets en body een beetje schoonmaken) bij het vervangen van de snaren, dan zijn heb je daar geen last van. De toets van mijn PRS (rosewood) bewerk ik met meubelolie en de body spray ik na het schoonmaken (vochtig doekje) met een gitaar spray, toevallig omdat dit nog in huis is.

kassie
9 augustus 2013, 00:53
Ik maak gewoon een bak met warm water.. klein beetje allesreiniger.. doek goed uitwringen en stof weghalen. Dikke schurft-plakaten op de toets schraap ik meestal weg met de achterkant van een mes. Daarna de rest wegpoetsen met een dampe doek... olie erop (olijf, lijnzaad, meubel, whatever). Laten intrekken.. en dat nog eens, totdat de toets verzadigt is en het niet meer opneemt. Het restant eraf wrijven met keukenrol/toilet papier. Nieuwe snaren erop.. en na een dag of 2 is hij weer fatsoenlijk bespeelbaar. Een pas geoliede toets vind ik echt een draak om te bespelen trouwens.

Venlonaer
9 augustus 2013, 09:09
Hey! De Fisherman is terug?! :D

Zelf gebruik ik alleen de lemon oil van Dunlop.

Orpheo
9 augustus 2013, 10:54
Dunlops lemon oil is gewoon parafine met een geurtje... echte citroenolie is gruwelijk duur en wil je ècht niet op je gitaar smeren. Je gitaar gaat rieken naar een openbaar toilet.

Meubelwas e.d. heeft vaak siliconen oid e.d. erin zitten en ook dat wil je niet in je toets. Die chemicaliën blijven in het hout zitten. Hout gaat zwellen, barsten en andere narigheid.

Walnootolie is overigens perfect voor je hout...

Water kan echt geen kwaad hoor. We hebben sowieso al een luchtvochtigheid en zweet en bier etc etc waar de gitaar mee te maken heeft. Zolang je het maar netjes droogt en voedt met olie kan je hout heel veel aan. Kijk Maar naar Nuno Bettencourts N4 Washburn. Nauwelijks lak, prachtig verkleurd door zweet en meuk en rot niet uit elkaar.

Little Jay
9 augustus 2013, 11:27
Siliconen en nitro-lak gaan ook niet samen heb ik eens gelezen, maar dan in een ander opzicht: je schijnt een met siliconen gepoetste nitro-body nooit meer te kunnen overlakken en ook niet voor het repareren van lakschade omdat de siliconen in de lak trekken en nieuw toegevoegde lak dan niet meer wil uitharden.

Het enige dat ik doe: snaren schoonmaken na (meestal pas volgende ochtend) het spelen omdat er van die zwarte stalagtieten van bier, zweet, huidvet en dode huidcellen onder gaan hangen. En inderdaad bij het snarenwisselen de plakaten van de toets verwijderen met iets dat niet krast (doekje en nagel meestal) en af en toe wat meubel-olie waarvan ik niet op het etiket kon terugvinden dat er siliconen in zitten, dus dat hoop ik dan maar........

Ruud313
9 augustus 2013, 11:59
Lemon oil heeft gewoon niet zoveel zin voor een esdoorn toets, omdat esdoorn toetsen in 99% van de gevallen gelakt zijn. :)

Maar op een ongelakt esdoorn toets (en nek) kan ik lemon oil dus wel gewoon gebruiken, of die walnoot olie die Orpheo noemt?

vulvasonic
9 augustus 2013, 12:35
Maar op een ongelakt esdoorn toets (en nek) kan ik lemon oil dus wel gewoon gebruiken, of die walnoot olie die Orpheo noemt?
Geen idee. Ongelakt esdoorn wordt vaak geolied en ik meen dat er ook wel eens was wordt gebruikt. Ik weet niet wat je in die gevallen het best kunt gebruiken.
Orf, jij?

kwispelhond
9 augustus 2013, 12:37
Klopt, siliconen nooit op geverfde oppervlaktes of op oppervlaktes die ooit nog eens geverfd kunnen gaan worden, krijg je later heel veel spijt van. Kijk trouwens ook uit met al die keuken-oliën want vele daarvan kunnen bederven en voor je het weet ruikt je gitaar als een dierentuin!! Echte lemon-oil is zuur en dat soort oliën moet je zeker nooit op de hals smeren. Lijnzaadolie is wel goed maar neem de gekookte variant, trekt veel sneller in en ruikt minder sterk.

Hoe vaak je het moet doen ligt aan vele zaken zoals hoeveel en hoe agressief zweet er op komt, als het er droog uitziet kan het wat olie gebruiken en uiteraard alleen op de ongelakte toets. Ik vind het wel plezierig om het gelakte deel van de gitaar ook te poetsen en doe dat dan voor het oliën, dan kan je de later gemorste olie er zo vanaf vegen.

Persoonlijk houd ik het op Gibson Fretboard Conditioner (=lemmon oil) en Gibson Pump Polish voor gelakte delen. Als je in de winkel staat lijkt het misschien wel duur maar met zo'n klein flesje doe je jaren, je gebruikt dan ook maar druppeltjes per keer, er zitten niet voor niets druppelaars op al die flesjes!!

Deze foto heb ik al eens eerder gebruikt in zo'n onderwerp, Onder een 35 jaar oude Gibson en boven een 40 jaar oude Ibanez. Beide zijn sinds nieuw door mij onderhouden en heel veel gebruikt en beide uiteraard wel met nieuwe fretjes (die overleven zoveel gebruik nooit). Kwaad kan het dus niet en bepaal zelf maar of je het de moeite waard vind:

http://i252.photobucket.com/albums/hh30/kwispelhond/PICT0447_zpsff4885a5.jpg (http://s252.photobucket.com/user/kwispelhond/media/PICT0447_zpsff4885a5.jpg.html)

barno
9 augustus 2013, 12:40
ongelakt esdoorn zit normaal zwaar in de olie (véél laagjes), weinig zin om daar nog olie aan toe te voegen, tenzij de toets echt vuil is geworden: licht opschuren en dan wat danish oil

obiwanjacobi
9 augustus 2013, 12:49
Goed om te lezen dat ik het net zo doe als veel anderen.

Ik heb een oude theedoek die ik vochtig maak met wat water en daarmee bij het snaren wisselen de body onder de snaren (elementen) en het fretboard mee schoon maak, almede de head stock. Na het spelen wrijf ik ook even met diezelfde oude theedoek (zonder water) over de snaren en brug etc. om het effect van mijn aggresieve zweet wat in te perken. Maar al mijn gitaren zijn langzaam aan het corroderen... helaas... :(

JP074
9 augustus 2013, 13:00
Hey,

ik gebruik zo'n Dunlopsetje van een 10 tje (gekocht jaren geleden ;).

Dat doet wat het van mij moet doen. Heb alleen gitaren met Palissander toetsen.

Wat de deskundigen ervan vinden boeit me niet zo.

ongeveer eens per 2 maanden reinig en olie ik de toets van mijn main axe, omdat de gitaar dan beter speelt en klinkt.

Durf dat Dunlopsetje wel aan te raden in geval van palissander.

Suc6 ermee.

Gr

J.

LordOfLager
9 augustus 2013, 21:12
Alleen als de toets echt niet meer bespeelbaar is dan wil ik er wat aan gaan doen, maar verder maak ik mijn gitaren eigenlijk alleen maar schoon als er daadwerkelijk bloed, spuug of ander waarneembare kleuren te zien zijn - ik doe er nooit iets aan. Ook aan de snaren niet. Of je de snaren na het optreden nu wel of niet afneemt met een doekje - verkracht zijn ze toch al dus kun je jezelf net zogoed de moeite besparen en er - al dan niet na het knappen van een of meerdere snaren - een nieuw setje opmikken.

Ik kan me Kassie:

en na een dag of 2 is hij weer fatsoenlijk bespeelbaar. Een pas geoliede toets vind ik echt een draak om te bespelen trouwens.

ook niet voorstellen. Echt niet dat ik een dag of 2 ga wachten om weer normaal te kunnen spelen. Vroeger ook GHS Fast Fret geprobeerd. Wat een bende - gaf mee af op de toets als dat het goed deed.

YannickH
9 augustus 2013, 22:21
Ik heb gelezen dat een zachte kleine gum ook kan dienen om de vettige plaktestjes op je fretboard te verwijderen. Wordt veel gebruikt bij bekende gitaristen stond erbij...

jerome
10 augustus 2013, 12:56
Opvallend hoeveel mensen er water gebruiken op hun gitaar...
Water op hout moet je toch mee oppassen, als er een plekje is waar geen lak of olie zit kan het erin kruipen en het hout doen zwellen...
Zelfs met een gelakte toets kan het tussen de laklaag en de fretjes in het hout kruipen.
Tis ook niet nodig om water te gebruiken, er zijn genoeg andere middelen...

barno
10 augustus 2013, 13:25
Opvallend hoeveel mensen er water gebruiken op hun gitaar...
Water op hout moet je toch mee oppassen, als er een plekje is waar geen lak of olie zit kan het erin kruipen en het hout doen zwellen...
Zelfs met een gelakte toets kan het tussen de laklaag en de fretjes in het hout kruipen.
Tis ook niet nodig om water te gebruiken, er zijn genoeg andere middelen...

het gaat niet om liters hé :) Een vochtige doek, that's all. Een dun laagje nat dat je uiteraard dadelijk weer wegveegt. wat er dan overblijft, verdampt voor het in het hout gezogen kan worden. Als ik lak en mijn eindlagen nat schuur, dan zal ik uiteraard alle gaten in het hout waterproof maken.

Maar als eenvoudige stelregel idd mss: beter iets vet-achtig dan water.

Bazzey
10 augustus 2013, 15:15
Handen wassen voor je die gitaar vastpakt.

Scheeld echt heel veel vuiligheid en snaren die langer mee gaan.......

:D

Maarja,de mens is graag een viespeuk he.
:p

Cue Zephyr
10 augustus 2013, 16:31
Een microfiber doekje voor de body.

Eéns in de zoveel tijd gebruik ik een polish van Martin & Co. die erg goed werkt.

Voor de toets heb ik Fretboard 65 Lemon Oil van Dunlop. Die gebruik ik eens per jaar. Ik maak 'm meestal eerst grondig schoon (met name in de hoekjes tussen de toets en de frets) met een vochtig (= nat gemaakt en heel goed uitgewrongen) doekje. Ik veeg het daarna ook direct weer af (mocht er iets achterblijven) met een droog doekje (of de droge kant van het doekje).

Ik ben nog van plan Nevr-Dull aan te schaffen voor de chromen hardware. Zou ook werken op vernikkelde hardware.

Voor de snaren wil ik nog wel eens GHS Fast Fret gebruiken. ;)

Ruud313
10 augustus 2013, 17:31
ongelakt esdoorn zit normaal zwaar in de olie (véél laagjes), weinig zin om daar nog olie aan toe te voegen, tenzij de toets echt vuil is geworden: licht opschuren en dan wat danish oil

Kijk, weer wat geleerd, dan kan ik me die moeite ook besparen.

Gitaarbarbaar
10 augustus 2013, 18:33
Gebruikt Dunlop fret cleaner. Dat gele potje. Zorg dat je fretboard eerst voorzien is van die limoenolie(dat dunlop spul) Maak je frets schoon met een tandenborstel op de plekjes waar je met een doekje niet bij kan(tegen de fretwire aan). Vervolgens neem je tissues of een microvezel doekje om de grote vlakken te doen. Je hout zal gedurende komende dagen een kleurrijker uiterlijk hebben, maar zodra de olie is weggetrokken krijgt hij gewoon weer z'n oude kleur!

Hoe vaak dit te doen? Ik doe het elke keer al vervang ik mijn snaren. Het feit dat die vetting, vies en smerig zijn wil evenals vertellen dat mijn fretboard onder hetzelfde euvel lijdt.

Additional info: Ik gebruik zelf alcohol(96%) om de hardware schoon te maken. Pas hiermee op, want nitro cellulose lak en alcohol gaat niet samen! Alle moderne gitaren zijn voorzien van acryl of andere stevigere lak, dus zou het weinig kwaad kunnen. Ook de coating van je gecoaten snaren(bijv. Elixirs) lost op bij het gebruik van alcohol. Voor de body gebruik ik gewoon glassex... Tot op heden geen problemen mee gehad en heeft geen welbekende "cloudy buildup". Echter is het aangeraden om Dunlop guitarpolish te gebruiken op je lak.

Als je de snaren wilt schoonmaken haal je mineraalolie. (o.a. GHS Fastfret).

Waar haal je het spul?
- Dunlop fretboard cleaner: elke muziekwinkel, of online bestellen.
- Alcohol: Kruidvat
- glassex: Lokale supermarkt
- GHS Fastfret: elke muziekwinkel, of online bestellen.

Al met al: Je hebt 4 hoofddelen dat je gitaar schoon moet houden: Gelakt hout, ongelakt hout en je hardware. Voor elk bestaat zijn eigen middel. Ik gebruik Dunlop fretboard cleaner, alcohol, glassex en GHS Fastfret.

Edit: en een tandenborstel en een doekje... Als je niet weet waar je die moet halen dan zou ik mezelf eerder druk maken over iets anders dat grondig gereinigd moet worden ;)

jerome
10 augustus 2013, 19:20
het gaat niet om liters hé :) Een vochtige doek, that's all. Een dun laagje nat dat je uiteraard dadelijk weer wegveegt. wat er dan overblijft, verdampt voor het in het hout gezogen kan worden. Als ik lak en mijn eindlagen nat schuur, dan zal ik uiteraard alle gaten in het hout waterproof maken.

Maar als eenvoudige stelregel idd mss: beter iets vet-achtig dan water.

Weet ik , bij jouw niet... Maar sommigen pakken er een flinke bak water bij.... ;)

Overigens had ik bij mijn laatste spuitjob het probleem dat ik bij het waterproof schuren van een alder body door de primer heenschuurde. Vervolgens is door het schuurvocht het hout iets gaan zwellen terwijl ik aan het schuren was.
De volgende dag was het hout gedroogd en was de zwelling verdwenen.
Toen ik er een nieuwe laag primer op aanbracht zag ik dat er ter plaatse van die zwelling nu ineens een kuil inzat.
Jammer joh, moest ik met plamuur aan de gang!
Nu is alder wel een houtsoort dat gevoelig is voor vocht en snel water opzuigt...
Dit zal met bijvoorbeeld ebben niet zo snel gebeuren... ;)

fastfolkert
11 augustus 2013, 09:28
Additional info: Ik gebruik zelf alcohol(96%) om de hardware schoon te maken. Pas hiermee op, want nitro cellulose lak en alcohol gaat niet samen! Alle moderne gitaren zijn voorzien van acryl of andere stevigere lak, dus zou het weinig kwaad kunnen. Tot op heden geen problemen mee gehad en heeft geen welbekende "cloudy buildup". Echter is het aangeraden om Dunlop guitarpolish te gebruiken op je lak.



Interressant....de body van mijn Les Paul (Nitro-lak) is vies waar mijn rechterarm de body raakt; een doffe waas (= cloudy build-up??)
Dat krijg ik er met een doekje en water niet goed af en ik poets er alleen maar kleine krasjes in heb ik het idee....
Hoe kan ik die grijze waas het beste aanpakken?

Midwolda
11 augustus 2013, 09:46
Ik gebruik uitsluitend teakolie, en het doekje dat daar een beetje vettig van blijft.

fastfolkert
11 augustus 2013, 10:01
Ik gebruik uitsluitend teakolie, en het doekje dat daar een beetje vettig van blijft.

Voor de (nitro-) body of voor de toets?

Midwolda
11 augustus 2013, 10:22
Voor de (nitro-) body of voor de toets?

Overal voor. Lak, toets, maakt niet uit.
Je haalt er de troep en de vingers mee weg en er blijft een dun beschermlaagje achter.
Bij een snarenwissel alles even goed poetsen en voor de rest af en toe met het doekje er over heen.

fastfolkert
11 augustus 2013, 10:57
Overal voor. Lak, toets, maakt niet uit.
Je haalt er de troep en de vingers mee weg en er blijft een dun beschermlaagje achter.
Bij een snarenwissel alles even goed poetsen en voor de rest af en toe met het doekje er over heen.

OK, thx. Voor de rosewood toets gebruik ik dat gele spul van Dunlop (Lemon oil), maar voor de nitro-lak had ik nog niks.
Zal je tip binnekort proberen.