PDA

View Full Version : 5150III 50w vs Orange TH30/100



RedBuell
8 augustus 2013, 11:20
Is er hier iemand die ervaring heeft met beide amps?

Ik heb een tijdje geleden mijn 5150II verkocht, niet omdat ik er niet blij mee was maar ik werd gek van het formaat van dat ding en het gesjouw ermee. De optredens die wij doen zijn meestal op niet al te grote podia waar al een backline staat en waar niet veel tijd en plaats is om te verbouwen.

Ik wil rustig kijken voor een andere amp, heb de tijd want mijn bandje doet weinig de laatste tijd.
De 5150III 50w heb ik al een tijdje op de korrel maar nog nooit een in de buurt gevonden om te testen. Nu kwam ik op internet de Orange TH30 en de TH100 tegen. Qua formaat hetzelfde als de 5150III 50w, de 30w is goedkoper dan de 5150 en de 100w is weer ietsje duurder dan de 5150. Beide Orange's zijn wel iets makkelijker te vinden, zowel om te testen als 2e hands. De Orange zou een beter clean hebben en kan ook behoorlijk scheuren maar heb ook gelezen dat hij wat fizzy kan klinken wat ik minder vind, die variabele vermogens lijkt me wel weer prettig. De 5150 schijnt een volume verschil te hebben tussen channel 1 en 2 (gedeelde EQ) en niet erg dynamisch te zijn maar weer wel de beste brownsound van de 5150's te hebben. Graag zou ik ze A/B testen maar dat gaat denk ik best moeilijk worden. Dus ben ik opzoek naar ervaringen van mensen die ze beiden hebben gehoord.

Ik zoek een amp die:
Een redelijke clean heeft
Brownsound (vandaar die 5150II 50w)
Maar ook ff heavier en softer meer richting blues kan dan de brownsound
FX loop
Stijlen: QOTSA, AC/DC, Led Zeppelin, Foo Fighters maar ook meer Metal van Iron Maiden tot Godsmack
!!!! Mobieliteit !!!!!

Budget ca € 1000,- voor de top.

Misschien is het wat veel gevraagd voor een amp met een mobiel formaatje in een budget van €1000. Eventueel een 1x12 combo die voldoet aan de eisen wil ik ook overwegen. Dus tips buiten de 5150III 50w en de Orange TH series zijn uiteraard welkom.

De 5150II was eigenlijk een te gekke amp. De nadelen van deze amp waren echter het formaat en de clean mocht toch wel wat cleaner.

arjanb01
8 augustus 2013, 11:53
Engl Screamer misschien, valt binnen je budget:

http://link.marktplaats.nl/701400177

Te gekke amp en ff 200 euro bijtellen voor de Z5 footswitch, 4 kanalen ! Te gek ding.

RedBuell
8 augustus 2013, 12:31
Ik heb de Screamer een tijd geleden geprobeerd, ik geloof dat er geen (schakelbare) FX loop op zat zodat ik hem niet kon gebruiken zoals ik wilde. Ook de shared EQ beviel me niet zo goed als ik me goed herinner.

Marc Oblivian
8 augustus 2013, 12:52
Ik heb beide amps, de 5150III 100 watt en de Th30, behoorlijk uitvoerig getest een jaartje geleden toen ik zelf op zoek was naar een nieuwe amp.
De Orange vond ik aanvankelijk te gek. Niet te duur, regelbaar vermogen, lekker scheurkanaal en mooi clean. Redelijk handzaam, maar wel net zo groot als andere Orangetops.
Ik ben er na meerdere testsessies toch op afgeknapt. Voornamelijk vanwege, inderdaad, het fizzy karakter van het leadkanaal. Dat was er gewoon niet uit te draaien en werd na langer spelen toch een beetje irritant. Wat niet zegt dat het een slechte top is hoor. Verder heeft de Orange (ook) last van een volumeverschil tussen de veschillende kanalen viel mij op. Bij dezelfde settings is clean veeeeeel harder dan het scheurkanaal. Moet je dus ook even op letten. Verder vind ik hem niet veel handzamer dan een 5150. Wel korter, maar ook wat dieper volgens mij. Misschien wel wat lichter. Hij is er wel in combovorm, maar dan is hij erg zwaar vermoed ik.

Oke, 5150 III. Meerdere keren getest, de 100 watt versie dan, en daar was ik op zich best van onder de indruk. Best goed clean kanaal. Kon ik me wel redelijk mee vermaken. Oke, er zijn natuurlijk legio amps die dit beter doen, maar die kunnen andere dingen weer niet zo goed als de 5150. De kracht van de amp ligt m.i. echter in het tweede kanaal. Dat is het crunch kanaal. Als hij alleen dit kanaal zou hebben, had hij nog erg bruikbaar geweest als je tenminste geen jazz speelt oid. Van lichte vervormming tot behoorlijk heavy scheurwerk. Met een boost ervoor makkelijk metal uit te halen (misschien geen 7 snaren ultrametal, maar toch). Het leadkanaal is voor ritmewerk minder. Wel te gek voor heftig solowerk. Klinkt meer vloeiend dan kanaal twee, maar ook behoorlijk meer gecompressed. De 50 watt versie heeft echter maar twee kanalen, maar schijnt volgens de recensies wel iets opener te klinken dan de 100 watter. Ik weet het niet. De 50 watter staat geloof ik alleen ergens in Enschede te koop en dat vond ik effe te ver.
Kortom: de 100 watter was voor mij een serieze kandidaat om te kopen, ware het niet dat ik ook even over de JCM800 ging spelen die in dezelfde zaak stond opgesteld. Deze heeft minder schakelmogelijkheden, maar klinkt wel opener en dynamischer. Daar ben ik dus voor gegaan. Maar of dat voor jou ook wat is (hoezo handzaam?).
Ik denk dus dat de 5150 III een serieuze kandidaat voor jouw wensen is. Succes!!

arjanb01
8 augustus 2013, 13:22
Jawel, de FX loop is schakelbaar via de Z5 footswitch, dus die functie kan je wel gebruiken bij de screamer. Shared EQ is gewoon te gebruiken, gewoon alles op 12 uur zetten, geen centje pijn....
Andere tip: de mini versie van de 5150, die is ook te gek !

Cue Zephyr
8 augustus 2013, 21:59
Voornamelijk vanwege, inderdaad, het fizzy karakter van het leadkanaal. Dat was er gewoon niet uit te draaien en werd na langer spelen toch een beetje irritant.

Mag ik vragen wat voor cabinet eraan hing? Kan me prima voorstellen dat die 'fizz' iets te maken had met de speakerkeuze (V30s?).

Brum
9 augustus 2013, 08:28
Misschien is de Mesa/Boogie Mini Rectifier wat voor je, die dekt wel heel aardig de lading van bands die je noemt denk ik:


https://www.youtube.com/watch?v=Vk6KnJfo6cE

Ik heb Mike Vennant (ex-Oceansize) als sessie gitarist bij Biffy Clyro er over zien en horen spelen en ik was best onder de indruk. Het ding heeft ondanks z'n formaat echt flink wat power als het moet.

Wel net iets boven budget, maar ook weer niet heel veel. Bij Bax staat ie bijvoorbeeld voor €1150,-

De TH30 combo vond ik overigens niet fizzy, wat ik in eerste instantie wel verwacht had van een Orange. Misschien komt het het door de G12H-30 die in de combo zit dat ie minder fizzy is.

RedBuell
10 augustus 2013, 22:03
Ik heb beide amps, de 5150III 100 watt en de Th30, behoorlijk uitvoerig getest een jaartje geleden toen ik zelf op zoek was naar een nieuwe amp.
De Orange vond ik aanvankelijk te gek. Niet te duur, regelbaar vermogen, lekker scheurkanaal en mooi clean. Redelijk handzaam, maar wel net zo groot als andere Orangetops.
Ik ben er na meerdere testsessies toch op afgeknapt. Voornamelijk vanwege, inderdaad, het fizzy karakter van het leadkanaal. Dat was er gewoon niet uit te draaien en werd na langer spelen toch een beetje irritant. Wat niet zegt dat het een slechte top is hoor. Verder heeft de Orange (ook) last van een volumeverschil tussen de veschillende kanalen viel mij op. Bij dezelfde settings is clean veeeeeel harder dan het scheurkanaal. Moet je dus ook even op letten. Verder vind ik hem niet veel handzamer dan een 5150. Wel korter, maar ook wat dieper volgens mij. Misschien wel wat lichter. Hij is er wel in combovorm, maar dan is hij erg zwaar vermoed ik.

Oke, 5150 III. Meerdere keren getest, de 100 watt versie dan, en daar was ik op zich best van onder de indruk. Best goed clean kanaal. Kon ik me wel redelijk mee vermaken. Oke, er zijn natuurlijk legio amps die dit beter doen, maar die kunnen andere dingen weer niet zo goed als de 5150. De kracht van de amp ligt m.i. echter in het tweede kanaal. Dat is het crunch kanaal. Als hij alleen dit kanaal zou hebben, had hij nog erg bruikbaar geweest als je tenminste geen jazz speelt oid. Van lichte vervormming tot behoorlijk heavy scheurwerk. Met een boost ervoor makkelijk metal uit te halen (misschien geen 7 snaren ultrametal, maar toch). Het leadkanaal is voor ritmewerk minder. Wel te gek voor heftig solowerk. Klinkt meer vloeiend dan kanaal twee, maar ook behoorlijk meer gecompressed. De 50 watt versie heeft echter maar twee kanalen, maar schijnt volgens de recensies wel iets opener te klinken dan de 100 watter. Ik weet het niet. De 50 watter staat geloof ik alleen ergens in Enschede te koop en dat vond ik effe te ver.
Kortom: de 100 watter was voor mij een serieze kandidaat om te kopen, ware het niet dat ik ook even over de JCM800 ging spelen die in dezelfde zaak stond opgesteld. Deze heeft minder schakelmogelijkheden, maar klinkt wel opener en dynamischer. Daar ben ik dus voor gegaan. Maar of dat voor jou ook wat is (hoezo handzaam?).
Ik denk dus dat de 5150 III een serieuze kandidaat voor jouw wensen is. Succes!!


Ja die 5150 lijkt me toch wel the way to go amp voor mij. Ik begrijp goed wat je zegt over die JCM 800, ik gebruik voor thuis vaak Amplitube/iRig over een iPhone en maak daarin eigenlijk alleen maar gebruik van een JCM 800 Slash met een tubescreamertje... :)

Marc Oblivian
12 augustus 2013, 12:33
Mag ik vragen wat voor cabinet eraan hing? Kan me prima voorstellen dat die 'fizz' iets te maken had met de speakerkeuze (V30s?).

Hoi,
Ik heb hem in meerdere winkels geprobeerd met verschillende speakerkasten. Ook wel eens met V30 eronder, maar bv. ook met greenbackachtige spreakers.
Het zit dus volgens mij echt in het karakter van de amp. Niet dat het geluid daardoor slecht is, maar dus niet helemaal mijn smaak.
Zal in de bandmix wellicht niet eens opvallen...

rudolf
21 augustus 2013, 15:00
Hoor je niks van in bandformatie. Thuis hoor ik het ook, maar de TH30 moet op volle oorlogsterkte gespeeld worden :blast:

echt een pareltje. En ziet er vet uit natuurlijk met matchende cab :)