PDA

View Full Version : uiterlijke slijtage buizen



Dirtypool
27 juni 2003, 13:11
Hoi, vraagje: buizen met een spiegelvlek, zijn die gebruikt en versleten of hebben nieuwe buizen dit verschijnsel ook?


Grtz Richard

SteavisSmokin
27 juni 2003, 14:38
Dit hebben alle buizen, nieuw en oud.

SteavisSmokin
27 juni 2003, 14:39
Oude buizen kan jeniet aan uiterlijk herkennen -> tenzij ze wit uitgeslagen zijn oid.

Mr.Jay
28 juni 2003, 13:09
Dit hebben alle buizen, nieuw en oud.

niet allemaal Steven !

jay

jpb
28 juni 2003, 13:10
Die 'spiegelvlek' hoort gewoon in een buis en zit aan de top of soms als twee rondjes aan de zijkant. Het is een of andere kwikverbinding die verdampt om het vacuum in de buis mee te vullen. Wat precies de functie is weet ik niet meer :( .

mathe
28 juni 2003, 14:39
Die spiegelvlek wordt 'getter' genoemd. Het is een chemisch samengesteld spul wat door een elektrische hoogspanning een verbinding aangaat met zuurstof en deze afbreekt.
Nadat in productie onder een vacuum toestand de glazen kolf op de buis is geplaatst wordt er van buitenaf een hoogspanning gezet tussen de glazen buiswand en één of meerdere getterplaten. Het getter reageert dan met zuurstof en slaat neer op de glaswand. Dat is de chroomkleurige vlek die je ziet. Hiermee is dan het grootste deel van de aanwezige zuurstof verdwenen.

Veel gebruikte kun je vaak herkennen aan een licht brandvlekje in het glas bij een opening van de anodeplaat. Dit zegt echter niets over het eventueel defect zijn van een buis. Alleen dat hij er al wat branduurtjes op heeft zitten.

Buizen die wit zijn uitgeslagen hebben een lek waardoor het vacuum niet meer bestaat. Dit is absoluut een defect.

Marc

Al
28 juni 2003, 14:48
Die 'spiegelvlek' hoort gewoon in een buis en zit aan de top of soms als twee rondjes aan de zijkant. Het is een of andere kwikverbinding die verdampt om het vacuum in de buis mee te vullen. Wat precies de functie is weet ik niet meer :( .

Was het niet magnesium (?) met als doel is verdwaalde luchtmoleculen te vangen.

Al

jpb
28 juni 2003, 16:31
[quote="Al
Was het niet magnesium (?) met als doel is verdwaalde luchtmoleculen te vangen.

Al[/quote]

Ik heb het opgezocht, maar kan het niet vinden. Waarschijnlijk heb je wel gelijk. Magnesiumoxides zijn wit en slaan neer; volgens mij is dat bij kwik niet zo makkelijk (kwik is vrij inert). bovendien heb ik nooit iets over kwikvergiftiging gelezen ivm kapotte buisjes.

Al
28 juni 2003, 16:36
...heb ik nooit iets over kwikvergiftiging gelezen ivm kapotte buisjes.

Pfff Ik schrok al (haha)
Ik wil ze nog wel eens molesteren om er een rectifier van maken.

Al

mathe
28 juni 2003, 22:23
In de buisjes die wij gebruiken wordt over het algemeen Barium als getter gebruikt.

Marc

Mr.Jay
29 juni 2003, 14:21
In de buisjes die wij gebruiken wordt over het algemeen Barium als getter gebruikt.

Marc

Ik zei al eerder > NIET ALLE buizen ! .....maar ik twijfel hier > jullie lijken te zeggen dat die vlek overal hoort te zitten.
Ik heb b.v. een "83 " rectifier ( die in TweedTwins/Bassmans zat ) > die heeft absoluut NIET zo'n vlek. Een GZ34/5Y3 e.d. hebben ze weer wél.
Kan iemand dit verklaren ?
thanks

Jay

Dirtypool
29 juni 2003, 14:28
Haha, ik raakte in paniek toen ik de vlek op mijn rectifier zag, Jay nu hij er niet een kan vinden op de zijne :-D

mathe
29 juni 2003, 15:41
Ik zei al eerder > NIET ALLE buizen ! .....maar ik twijfel hier > jullie lijken te zeggen dat die vlek overal hoort te zitten.
Ik heb b.v. een "83 " rectifier ( die in TweedTwins/Bassmans zat ) > die heeft absoluut NIET zo'n vlek. Een GZ34/5Y3 e.d. hebben ze weer wél.
Kan iemand dit verklaren ?
thanks
Jay

In alle buizen wordt een getter gebruikt alleen is deze niet altijd zichtbaar. De variant die je ziet als een spiegelvlek is de zgn. flashgetter. Hierbij wordt het gettermateriaal verwarmd door hoospanningsinductie waarna het verdampt en een verbinding aangaat met de zuurstof moleculen. Als dit gebeurt is slaat het neer op de koudere glazen buiswand.
Er is nog een andere methode waarbij het getter niet wordt verwarmd maar dacht ik corrodeert met zuurstof. Hierbij zie je dan niet die spiegelvlek.

Marc