PDA

View Full Version : ecc83 (v4) in eindtrap Engl Thunder



pasqual
6 augustus 2013, 21:01
Ik heb sinds kort een Engl Thunder 50 combo waarbij in de eindtrap naast 2 6l6 gc ook een ecc83 zit op de v4 positie. Het zal verder allemaal een hele goeie reden hebben maar ik dacht altijd dat ecc's voorbestemd waren als voorversterker buizen. Waarom is dit eigenlijk? Dit is puur uit nieuwsgierigheid:dontgeti:
Weet iemand hier het fijne van?

tommus42
6 augustus 2013, 21:10
Dat is de fasedraaier, is onderdeel van de eindversterker.

pasqual
11 augustus 2013, 00:37
Bedankt Tommus, een beetje een late reactie mijnerzijds...
Weet je dat zeker dat het de fasedraaier is? In de PDF manual wordt niet gesproken over een fase-inverter...
Maar mocht het wel zo zijn, zal ik er niet zo maar iedere willekeurige ecc83/81 in kunnen zetten, toch?

big dooley
11 augustus 2013, 08:39
Het zal verder allemaal een hele goeie reden hebben maar ik dacht altijd dat ecc's voorbestemd waren als voorversterker buizen. ?

fasedraaiers buiten gelaten... ook ECC's kunnen dienen als eindtrapbuizen... kijk maar naar de 1 watt modellen van marshall bijvoorbeeld

Gearjunkie
11 augustus 2013, 09:53
Bedankt Tommus, een beetje een late reactie mijnerzijds...
Weet je dat zeker dat het de fasedraaier is? In de PDF manual wordt niet gesproken over een fase-inverter...
Maar mocht het wel zo zijn, zal ik er niet zo maar iedere willekeurige ecc83/81 in kunnen zetten, toch?
Elke goede 12AX7/ecc83 kan daarin. Je kan

pasqual
11 augustus 2013, 11:04
Elke goede 12AX7/ecc83 kan daarin. Je kan

En toen viel je in slaap:supercool: ? Je reactie suggereert dat er nog iets achteraan komt....dus ik wacht nog even:soinnocent:

Gearjunkie
11 augustus 2013, 11:24
... kiezen voor een gebalanceerd buisje speciaal voor de fasedraaier.

caliban
11 augustus 2013, 14:42
... kiezen voor een gebalanceerd buisje speciaal voor de fasedraaier.

Wordt inderdaad gedaan meestal, en naast de functie als fasedraaier, zitten er ook voorversterkerbuisjes in poweramps als ingangsbuffer (zoals een fxloop de return-buffer ook meestal een gainstage van een preamp lamp gebruikt)

Tubefreak
13 augustus 2013, 14:04
En je kan daar (bijna altijd) ook een ECC81 of ECC82 in stoppen. Die geven alleen iets minder output. Daardoor wordt je eind volume zachter en soms ook wezenlijk anders qua sound.

Gearjunkie
13 augustus 2013, 14:16
Nee, gewoon een ecc83. In V1 kan je wellicht beter experimenteren met minder gain.

Tubefreak
13 augustus 2013, 14:23
In alle 'voorbuizen' sockets kun je (bijna altijd) experimenteren met andere buizen. Als je weet wat ze doen kun je heel gericht verschil maken. Een ECC81 op V1 is heel anders dan als phase inverter en weer heel anders als de buis die voor de oversturing zorgt. Over het algemeen maakt een andere buis bij de phase inverter het minste verschil, vergeleken met de meeste andere functies die voorbuizen vervullen in een amp.

Op die manier wel eens een Engl Powerball een totaal ander character gegeven: voorraad ECC81/82/83 buizen van verschillende merken, ruim de tijd en experimenteren maar. Hetzelfde gedaan met een Triple Giant, Quad, Studio, Hiwatt, etc.

Gearjunkie
13 augustus 2013, 15:03
Omdat buizen qua pinout uitwisselbaar zijn, wil dat niet zeggen dat het altijd kan. Vaak wel, vaak ook niet.
Ik kan mij voorstellen als een ontwerper een eindversterker ontwerpt met een 12ax7 als fasedraaier, je hier niet wat anders moet insteken. Dat vroeger een 12at7 veelgebruikt werd in deze positie, wil niet zeggen dat het nu zomaar kan. Ik zou dit niet doen.

pasqual
13 augustus 2013, 19:20
Klinkt allemaal plausibel. Als ik voor de fasedraaier dus gewoon als vervanger een geschikte 12ax7 gebruik, is dat dus het beste...
Voor de V1, V2 en V3 kan ik dus naar harte lust experimenteren...

Gearjunkie
13 augustus 2013, 19:41
Dat is de vraag. V3 kan zomaar voor de reverb of fx loop bedoelt zijn. Zie dan geen nut tot experimenten hier. Begin eens bij V1 zou ik zeggen, mits je minder gain wilt.

caliban
13 augustus 2013, 20:08
Je kan in principe geen kwaad met experimenteren met vergelijkbare dubbele triodes denk ik, maar dat op een gerichte manier doen aan de hand van tubelayout of met een schema, is interessanter.

pasqual
7 september 2013, 17:02
Oké, ben ik weer met een vraag. Ik wil eigenlijk minder gain. De Thunder heeft meer dan zat gain en ik wil eigenlijk meer uit mijn klankkleur halen en dan vooral op het gain kanaal. Ik heb begrepen dat de V1 positie verantwoordelijk is voor de meeste vervorming, klopt dat?
Ook zou ik graag een meer helder geluid krijgen. De treble moet ik erg ver opendraaien en er zit geen presence op deze versterker.
Ben ik nu het beste af door in de V1 en V2 beiden een 12at7 te plaatsen? Komt dit de helderheid ook ten goede?

big dooley
8 september 2013, 01:32
licht er echt aan welke stages gebruikt worden door welke kanalen... je kan met V1 rommelen, maar in de meeste gevallen (ik ken de thunder niet) beinvloed je dan alle kanalen
V1 is de eerste versterkingstrap van het zwakke gitaarsignaal en een belangrijke toongenerator... ik zou eerder vermoeden dat het een stage is met de minste vervorming, aangezien het gedreven wordt door een zwak signaal
12AT7 in gainstages ben ik geen fan van, dan neem ik liever een 5751... in cascaded gainstages kan een 12DW7 wel eens goed uitpakken dit is voor de ene helft een 12AX7 en de andere een 12AU7... maar dit ligt ook weer aan hoe de gehele preamp in elkaar zit

caliban
8 september 2013, 19:48
Qua vervorming zit het voor de meeste ENGL amps vooral in de derde gainstage (staat wat 'kouder' dan de andere, waardoor die mits de nodige input over zijn nek gaat), dus dat ik V2 schat ik. Natuurlijk beïnvloedt V1 ook je scheur, dus je kan misschien best met beide experimenteren.

pasqual
8 september 2013, 22:44
Oké mannen, bedankt voor de input. Ik ga 3 12AT7 buisjes aanschaffen en luisteren wat dat doet. De vervorming is verre van slecht en klinkt zelfs erg volwassen maar het mag een ietsje minder modderig, meer helderheid. Ook met de gain op de helft is dit zo.
Ben benieuwd!

pasqual
22 september 2013, 22:57
Ik heb vandaag de V1 t/m V3 de 12ax7's vervangen voor 12at7's. In eerste instantie had ik niet meteen in de gaten wat er nu eigenlijk anders was maar na verloop van tijd hoorde ik het toch duidelijk. De algehele klankkleur is niet zo zeer veranderd maar de Mid en Treble reageert veel beter. Ze "doen" meer als voorheen. Ook is het volume veel harder zodat de versterker niet zo ver open hoeft als voorheen om hetzelfde volume te bereiken. Zegt misschien meer over de oude buisjes? De gain is aanmerkelijk minder als voorheen maar dat bevalt me wel. Ik kan nu tenminste een overdrive aan laten staan als ik van clean naar het gainkanaal schakel zonder te verzuipen in een modderige sound. Tot nu toe bevalt het me goed!

macwilliams
22 september 2013, 23:42
Misschien ook wel wat voor mijn ENGL.

pasqual
23 september 2013, 09:33
Waarom ook niet? Het is een investering van niets en een makkelijke handeling.

macwilliams
23 september 2013, 09:50
M'n Steve Morse sig ENGL heeft zo veel gain dat ik hem in de low gain stand gebruik en dan de gain knop tussen 2 en 3 houd, tussen 8&9 uur zeg maar. Het is een prima amp met 3 kanalen die elk ook weer een high gain stand hebben dus eigenlijk heb je een soort zes kanaals amp.

Ik denk dat ik het maar gewoon eens moet proberen.

pasqual
23 september 2013, 21:27
Misschien hoef je niet meteen alle pre-amp buisjes te vervangen maar kun je eens voorzichtig met de V1 positie beginnen met een geselecteerde 12at7. Ik heb ze meteen alle drie vervangen. Het crunch kanaal is is veel transparanter nu en het lead kanaal is veel minder modderig dus ook transparanter. Als je een high gain versterker wilt moet je dit dus niet doen maar wil je 'm temmen.....zeker proberen!
En niet genoeg gain voor je lead? Tube-screamer(achtige) er voor en knallen maar!

macwilliams
23 september 2013, 23:00
Ik ga het gewoon eens proberen. Die buisjes zijn de kosten ook niet.
Nog meer buisjes die wat verschil kunnen maken in de preamp? Ik heb er 4 geloof ik.

pasqual
23 september 2013, 23:12
Ik heb er ook 4 waarvan één bij de eindtrap hoort ( de fasedraaier, diegene die het kortst bij de eindbuizen staat ) en die heb ik ongemoeid gelaten. Deze zal ( denk ik ) niet zo maar voor een andere uitgewisseld kunnen worden.