PDA

View Full Version : Dilemma voor een nieuwe amp!



GuitarL91
6 augustus 2013, 15:33
Ik heb recentelijk mijn Fender Mustang 1 verkocht met de intentie een nieuwe versterker te kopen, een upgrade t.o.v. de Mustang. De zoektocht verloopt echter stroever dan verwacht. Hoewel de versterker bijna alleen maar thuis wordt gebruikt, had ik de voorkeur dat hij ook voor kleine giggs gebruik kon worden. Een 1w/5w buizenbakje leek mij dus uiterst geschikt. Er zitten zeker leuke versterkers tussen, maar ze zijn het allemaal net niet op de één of andere manier. De speaker is bij de één te klein, de ander mist weer reverb (wat toch wel een vereiste is) of het clean is bijvoorbeeld niet wat ik zoek. Ik heb onder andere gekeken naar de Blackstar HT serie (1 en 5), Burgera V5, Vox AC4, etc.

Als het daar niet tussen zit dan kom je al snel in de categorie 15W buizen (Fender BJ III, Vox AC15C1, Fender Super Champ). Echter zal dit voor een zolderkamer/huiskamer teveel W zijn. In dat geval ben ik bang dat ik op een heel laag volume moet spelen waardoor ik de versterker niet optimaal laat klinken. Tenzij er buizenbakken zijn in deze serie die gewoon op laag volume goed klinken?

Een modeling amp sloot ik bij voorbaat niet uit. Ik ben opzoek naar goed geluid, of dat uit een modeling amp komt of uit een buizenbak, maakt mij opzich niet uit natuurlijk. De Yamaha THR 10 en de Blackstar ID serie zijn hierbij versterkers die mijn aandacht hebben. Alhoewel 15W genoeg zal zijn voor de Blackstar, geeft de 30W uitvoering weer meer mogelijkheden.

MAAR toen kwam ik de Ruis en Knetter Tubemeister 18 combo tegen. In tegenstelling tot de head, bezit de combo wél over reverb. Daarnaast is hij switchable naar 18w, 5w en 1w, dat is in mijn geval handig. Is dit dan de versterker die ik zoek? Ik heb nog nooit opgetreden dus ik weet niet hoe een 18W bak zich houdt in een kleine gig? Blijf je goed hoorbaar t.o.v. een drummer?

De reden dat ik twijfel is omdat ik nog niet definitief in een beginnend bandje zit en de vraag is op welke termijn dat wel gebeurt. Het is namelijk een optie om een klein buizenbakje of goede modeling amp te kopen die alleen voor thuisgebruik is. In dat geval kan ik even wachten met de aanschaf van een eventuele gig-amp en opzoek gaan naar een amp die voor alle soorten gigs geschikt is. Aan de andere kant, ik ben nog geen ervaren gitarist dus het zou nog wel eens heel lang kunnen duren en misschien komen er wel geen grote gigs. Als 18W goed genoeg, in ieder geval voor de komende jaren, dan is dat een goede kanshebber.

Samengevat
Het dillema is als volgt: Nu een buizenbak aanschaffen die thuis goed uit de verf komt en eventueel bij kleine gigs óf een modeling amp (lage W buizenbak) voor thuis en wachten (kan nog jaren duren?) met de aanschaf van een buizenbak voor later. Mocht 18w buizen écht wel genoeg zijn, dan is de Tubemeister een reële mogelijkheid.

Eventuele relevante informatie:
- Muziekstijlen: Rock, Funk, Blues, dat werk. In ieder geval geen metal+
- Gitaren: Als meest belangrijke een Fender 72 Telecaster Deluxe (HH) en een PRS SE EG (SSS)
- Mooi clean (in de Fender trant) is het belangrijkst
- Ik heb een Boss BR800 waarover ik vaak met koptelefoon speel. Het zou zeer handig zijn als ik die aan mijn nieuwe amp zou kunnen koppelen
- Reverb is een vereiste
- De H&K Tubemeister 18 zit wel aan de top van mijn geplande uitgave
- Uiteraard wordt de amp wel uitvoerig getest voor aanschaf

Ik kijk uit naar jullie input!

Cue Zephyr
6 augustus 2013, 16:25
Zelfs 5W buizen gaat erg hard thuis. Ik zit zelf met zowel een 30W buizen head en 15W buizen combo thuis en dat is best wel lastig om mee te leven. Overdag gaat her wel oké, nu heb ik het voordeel dat ik veelal clean speel. Maar voor 's nachts komt daar echt geen geluid meer uit.

Die Tubemeister moet je echt een heel eind mee kunnen komen. Ik geloof dat die zelfs een DI uitgang heeft, ingebouwde loadbox en speaker simulatie. Zo kun je hem én voor opnames gebruiken en/of doorlussen naar de PA bij gigs (= zonder cabinet aan te sluiten). Als je het dan puur op versterker wil doen, moet je het met een 2x12 of 4x10 (want 4x12s zijn zo groot en onhandig) echt wel redden in een band. Als je dan voor Eminence drivers kiest, kun je vaak nog even 3dB (per speaker) harder dan hun tegenhangers/competitie van Celestion.

10us
6 augustus 2013, 16:26
18 Watt moet op zich prima meekomen in een band. De vraag is alleen; hoe clean wil je dan spelen? Ik haal het met een Vox Night train 15Watt niet om op bandvolume superclean te spelen (op humbuckers, met een flink doormeppende drummer). Met randje red je dan wel weer...

Anyway, er is veel op de markt in de categorie van die H&K. Google eens wat rond op "Lunchbox Amps". Veelal heads maar makkelijk want die kan je bij repetities op een 4x12 zetten en dan blaas je behoorlijk van je af. de meeste zijn ook terug te schalen naar minder (vaak +/- 7) watts.

WAt reverb betreft zit je in een lastige categorie. maar waarom kan die niet gewoon uit een pedaaltje komen?

Cue Zephyr
6 augustus 2013, 16:31
De Night Train is er ook niet naar gebouwd zover ik weet en volgens mij zo'n TubeMeister ook niet echt. Maar vergeet niet de speakers! Dat kan veel uitmaken. Elke speaker die je erbij doet voegt ook nog eens gemiddeld 3dB toe aan geluidsdruk (doubling-regel). Zo ga je met twee Eminence drivers met een gevoeligheid/efficiëntie van 103dB al snel 2x harder (+10dB = 2x zo hard) dan met één speaker met een gevoeligheid van 100dB. Doe er nog twee bij en je snapt het idee. ;)

GuitarL91
6 augustus 2013, 16:38
@ Cue Zephyr: Thanks voor de heldere uitleg


18 Watt moet op zich prima meekomen in een band. De vraag is alleen; hoe clean wil je dan spelen? Ik haal het met een Vox Night train 15Watt niet om op bandvolume superclean te spelen (op humbuckers, met een flink doormeppende drummer). Met randje red je dan wel weer...

Anyway, er is veel op de markt in de categorie van die H&K. Google eens wat rond op "Lunchbox Amps". Veelal heads maar makkelijk want die kan je bij repetities op een 4x12 zetten en dan blaas je behoorlijk van je af. de meeste zijn ook terug te schalen naar minder (vaak +/- 7) watts.

WAt reverb betreft zit je in een lastige categorie. maar waarom kan die niet gewoon uit een pedaaltje komen?
De amp wordt meestal thuis gebruikt en daar een mooi clean halen is het belangrijkst. Een randje mag best op behoorlijk volume. Het belangrijkste is dat ik mij in ieder geval (potentieel) staande kan houden. Reverb is inderdaad via een pedaaltje wel toe te passen, maar ik wil het in ieder geval op mijn amp hebben.

GuitarL91
6 augustus 2013, 21:43
Even een praktische doch belangrijke vraag. Als ik mijn gitaar in mijn Boss Br800 prik en via de line out convert naar een gitaarinput en in bijvoorbeeld die H&K prik, dan houdt dat in dat ik de amp niet optimaal kan gebruiken? Mocht ik het scheurkanaal namelijk willen gebruiken, wordt de mp3 die over de Boss wordt afgespeeld zeker ook 'scheur' omdat hij via een gitaarinput is aangesloten. Dat zou betekenen dat ik als de Boss aangesloten is ik alleen clean goed kan gebruiken? Dan valt er heel veel functionaliteit weg....
Of is er een manier om een Boss BR800 rederlijkerwijs aan te sluiten op bijvoorbeeld deze H&K?

ar250artist
7 augustus 2013, 10:00
Ik snap het dilemma. Ik heb hier een studiotone, 20w en een prima map. In een band kun je er prima mee repeteren (hard) en bij optredens had ik er altijd een microfoon voor. Die tubemeister zou het dus best wel eens kunnen trekken. Thuis met buizen spelen, is zoals al eerder gezegd lastiger. Met de studiotone kan dat wel overigens, maar ook die klinkt beter als hij harder mag. Thuis gebruik ik die dus ook nauwelijks (vooral door ruimtegebrek overigens) en daarvoor heb ik een vox mini 3. Bij mij wordt de studiotone dus vrijwel niet meer gebruikt en ik twijfel wat ik er mee zal doen. Een oplossing die in alle gevallen zal voldoen lijkt me erg moeilijk en ik denk dan ook dat die mustang voor thuis juist prima was. Als je aan optreden toe zou zijn is een tweedehands combo snel genoeg aangeschaft voor dat doel. Just my two cents..

Kim Wilson
7 augustus 2013, 10:09
FWIW, Richard Jansen (frontman van The Richards, voormalig sologitarist van Jovink) speelt keiharde rock&roll Jovink-style in grote feesttenten, met een Vox AC15...

LRS
7 augustus 2013, 10:35
Als je echt Fender clean zoekt, met teverb tank, zou ik voor een 2e hands blues jr. kijken.

Tunes
7 augustus 2013, 15:28
FWIW, Richard Jansen (frontman van The Richards, voormalig sologitarist van Jovink) speelt keiharde rock&roll Jovink-style in grote feesttenten, met een Vox AC15...

Ja uitversterkt over een p.a., dan maakt de wattage niet zo heel veel uit.
Ik neem aan dat zijn vraag, m.b.t. een kleine gig, om een situatie gaat zonder p.a.

Cue Zephyr
7 augustus 2013, 15:29
Of is er een manier om een Boss BR800 rederlijkerwijs aan te sluiten op bijvoorbeeld deze H&K?

De zogeheten four cable method.

Als je Boss een effects loop heeft kun je die toepassen.

GuitarL91
8 augustus 2013, 20:31
De kogel is door de kerk, het is een Blackstar HT-5R combo geworden en is inmiddels binnen!

DLDB
8 augustus 2013, 20:56
De kogel is door de kerk, het is een Blackstar HT-5R combo geworden en is inmiddels binnen!

Nice. Hoe klinkt 'ie t.o.v. je vox vt? Heb zelf een vt40 en was de blackstar ook aan het overwegen.

ar250artist
9 augustus 2013, 08:53
Allereerst van harte natuurlijk en dat je er maar geweldig veel plezier van mag hebben. Wat me nog wel even intrigeert; hoe ben je tot de keuze van de HT5 gekomen want in je openingspost viel die nog in de categorie net niet. Alleen nieuwsgierig..

GuitarL91
9 augustus 2013, 11:55
Allereerst van harte natuurlijk en dat je er maar geweldig veel plezier van mag hebben. Wat me nog wel even intrigeert; hoe ben je tot de keuze van de HT5 gekomen want in je openingspost viel die nog in de categorie net niet. Alleen nieuwsgierig..

De 8" speaker vond ik in de HT-1R eigenlijk te klein. De HT-5R viel in eerste instantie buiten het kader omdat er bijna nergens bij de specs stond dat hij een MP3 line in zat. In tegenstelling tot de 1R combo, zit de MP3 line aan de achterkant.

Martijn-w
9 augustus 2013, 13:01
Ja uitversterkt over een p.a., dan maakt de wattage niet zo heel veel uit.
Ik neem aan dat zijn vraag, m.b.t. een kleine gig, om een situatie gaat zonder p.a.

Hoe vaak heb je een gig die zo klein is dat je geen p.a. hebt?
In kleine kroegjes zetten ze ook altijd standaard p.a. neer.

Kim Wilson
9 augustus 2013, 14:59
Nou, mooi niet dus. Voor festivals misschien, maar als je avondvullend komt spelen, moet je jezelf maar bedruipen. Maar goed, er zal ook een zanginstallatie moeten staan, daar kun je de gitaar wel over versterken.