PDA

View Full Version : Weer iets verder met zang



MichaelSS
6 augustus 2013, 12:08
http://www.youtube.com/watch?v=ksApOZd7aaE

Beetje bij beetje. Ik denk dat ik nu een maand of 4 regelmatig de microfoon erbij pak.

Is het wat?? Ben benieuwd.

Luc-O
6 augustus 2013, 14:03
Ik vind het helemaal niet verkeerd klinken. Alleen: waarom zo'n enorme bak galm?

B~Rock
6 augustus 2013, 14:55
Jammer dat de zang idd af en toe niet helemaal goed door komt door de mix, maar het klinkt goed hoor. Even benieuwd: ben je specifiek ergens aan het werken qua zang?

MichaelSS
6 augustus 2013, 15:15
Thnx jongens voor de reacties!

De `bak met galm` ervaar ik niet zo, alleen ik hoor het meer. Ik ben altijd weli van de toevoegingen.

B: Hoe bedoel je? Of ik ergens beter in wil worden of me ergens specifiek op concentreer? Nee.. ik heb ook geen idee wat ik zou kunnen verbeteren. Er valt genoeg te verbeteren, maar dat is een totaal plaatje denk ik. Door veel te zingen zal het in z'n totaliteit verbeteren, hoop ik : -)

B~Rock
6 augustus 2013, 15:38
O.K. Aangezien je aangeeft dat het weer wat beter gaat ging ik er van uit dat je mischien specifiek aan bepaalde dingen werkt waar je nog niet tevreden over bent of waar je ruimte voor verbetering ziet, zoals gelijkmatigheid van volume door je bereik heen, bepaalde zangtechnieken (neutral, curbing etc.), of dat je bijvoorbeeld specifiek aan de hoge noten wilt werken.

Duhsjaak
7 augustus 2013, 09:56
Vanmiddag ga ik naar een vriendinnetje die van oorsprong Duits is. Kan zij ook niet helpen.
Daar ben ik zo'n dag altijd wat melig van, want ik weet dat ik weer een hele zooi quasi Nederlands naar mijn hoofd krijg.

Ik roep dan al 's morgens naar mijn lief: Durf ik u ten vroegstuk inladen.
Waarop zij natuurlijk antwoordt met: Nee mijnheer, ik moet u de deur heen uitwijzen.

Mijn mening erna dus, in dit geval nog wel passend ook.

Echo of galm wordt vaak gezien als een manier om vermeende tekortkomingen in de stem of zang te maskeren. Terwijl het een deel is van het instrument. Een manier om je zang op een bepaalde manier een extra kleuring te geven. Amateurs als John Lennon hebben nog nooit iets uitgebracht zonder dubbeling (om de stem dikker te maken) of een knalharde enkele korte repeat. In het begin deed ie dat uit onzekerheid. Daarna omdat ie het gewoon mooi vond. En het IS gewoon mooi, mijn mening erna.

Waarom mag een gitarist een bak vol effecten loslaten op zijn gitaar en wordt een zangert dat nagedragen?
Blijft de vraag of ik het zo gedaan zou hebben. Dat is dus niet iets dat met de zang te maken heeft maar meet smaak of desnoods wansmaak van mij.

Als ik naar de zang luister geloof ik serieus in de vooruitgang van de stem en in het volwassener worden van de voordracht. Lekker stukkie dus. Kutterig kort (zegt de korte kutstukkies brigade) en ik ben niet overtuigd van het basloopje vanaf 0,27.

Verders een verdomd originele take op een van de leukste opnames uit de Elvis-herfst.
Wij zien ons hopenlijk schnelll wieder!
Vriendelijke groet, Gus

paulusdeBKB
7 augustus 2013, 10:37
Nou, ik vind het een uitgetekend stukkie hoor! En mijn mening erna had het langer duren mogen :)

Geen opmerkingen over de galm. Ik vind dat je het mooi hebt gezongen...

Cageman
7 augustus 2013, 11:00
Erg goed gezongen. Ook gewoon rechttoe rechtaan zonder tierelantijntjes (?), en dat is knap deze dagen. De 'toevoegingen', zoals de galm er gewoon inhouden zou ik zeggen. Die dingen maken inderdaad alles mooier.

Ik snap het argument 'dan moffel je je fouten weg' nooit zo goed als argument tegen een lied. Als het resultaat beter is dan het was voordat de galm is toegevoegd, dan is dat toch juist een plus. Net alsof men muziek mooi vindt alleen omdat het 'kwalitatief' is. Geluid blijft toch geluid en dat kun je subjectief beoordelen als wel of niet mooi. Punt.

Loeters,

Merijn

Han S
7 augustus 2013, 11:13
Tja, die galm. Je had ooit apparaten als de Lexicon 480 en later de 960, die ongeveer net zo veel kostten als een nieuwe Mercedes. Die klonken erg realistisch en daar kon je alles aan veranderen. Zo kreeg ik eens een berg tapes van EMI waarvan ze niet wisten wat er op stond, vier sporen en 1 inch brede tape. Die heb ik allemaal afgeluisterd en de inhoud op een CD gezet en ik kwam opnamen tegen van Johnnie Jordaan, Ellie en Rikkert, Willie Schobben en een opname van The Cats.

Dat stond er allemaal gortdroog op en dat zou je eens moeten horen, The Cats zonder galm, dat is niet om aan te horen. Dus moest ik een galm zoeken die leek op wat ze bij The Cats hadden gebruikt en dat was een grote EMT galmplaat, een plaat van een paar vierkante meter met elementen er op, die verdomd goed klonken. Ik heb me een ongeluk gezocht in al die digitale galmbakken, maar niets wat er echt op lijkt.

Goed gedaan jochie, zelfs met die keldergalm en of je het mooi vindt? Dat is een kwestie van smaak.

arjanb01
7 augustus 2013, 11:17
Waren Piet Veerman en consorten zulke beroerde zangers dan ? De kracht van The Cats waren juist de koortjes toch ?
Hetzelfde heb je toch met Froger, als er niet een hele batterij effecten en compressor limiters doorheen zitten, klinkt z'n zang nergens naar, heb ik uit vrij betrouwbare bron van iemand die de live monitor mixing deed voor Froger.

Han S
7 augustus 2013, 11:23
Het is ook een soort van traditie, zo heb ik niet anders meegemaakt als dat de volkszangers als Koos Alberts altijd enorme bakken galm willen horen. The Cats hadden iets minder galm, maar nog wel vrij veel. Is ook heel interessant, het nummer heet 'Times were when' en halfweg moduleren ze een halve toon omlaag, is vrij apart. Vier sporen, op een spoor de hele band, op een spoor de zanger, op een spoor het koor van de bandleden en op het vierde spoor het hele strijkorkest.

pasqual
7 augustus 2013, 12:33
Klinkt erg goed! Ik denk alleen niet dat jouw stem zo veel galm nodig heeft. Mag best een beetje minder.

MichaelSS
7 augustus 2013, 16:22
Bedankt allemaal voor de reacties!

De galm is een kwestie van smaak. Ik heb zelf het idee dat het zonder galm gewoon niet klinkt. Vandaar dat ik nogal eens galm gebruik, maar hier is het ook naar mijn mening net iets teveel. Er is ongetwijfeld een (subtielere) galm te verkrijgen dan deze.

Han S
7 augustus 2013, 16:37
Je moet eens proberen wat aan die galm te veranderen zoals de early reflection. Als je die wat later maakt komt de zang los van de galm.

MichaelSS
7 augustus 2013, 16:41
Bedankt voor de tip Han, alleen de reverb komt van een Roland AC60. Daar valt weinig aan af te stellen.

Han S
7 augustus 2013, 16:47
Wat ik vroeger deed is een heel korte delay op de stem zetten, maar de uitgang van die delay naar een galm sturen. Dus bijvoorbeeld 20 of 30 miliseconden delay en die naar een galm sturen, je staat dan los van die galm en je moet het heel erg bont maken wil je er in verzuipen.

Zo'n delay is ook heel leuk op een gitaar, de echte gitaar links en de delay even hard rechts, het lijken er dan twee.

Cageman
7 augustus 2013, 17:08
Wat ik vroeger deed is een heel korte delay op de stem zetten, maar de uitgang van die delay naar een galm sturen. Dus bijvoorbeeld 20 of 30 miliseconden delay en die naar een galm sturen, je staat dan los van die galm en je moet het heel erg bont maken wil je er in verzuipen.

Zo'n delay is ook heel leuk op een gitaar, de echte gitaar links en de delay even hard rechts, het lijken er dan twee.
Dat is een goede tip, die korte delay voor de galm. Ga ik ook eens testen. Met alleen galm helemaal links of helemaal rechts kom je ook al een heel eind trouwens.

Han S
7 augustus 2013, 17:17
De galm aan één kant? En de andere kant helemaal droog?

Cageman
7 augustus 2013, 17:29
Nja ik zal volledig zijn. Er zit al een beetje galm op als ik mn gitaar inspeel/inzing. Alleen de later toegevoegde galm zit aan de andere kant. Niet helemaal droog dus. :$

gitaarvrouwtje
7 augustus 2013, 20:17
Tja, die galm. Je had ooit apparaten als de Lexicon 480 en later de 960, die ongeveer net zo veel kostten als een nieuwe Mercedes. Die klonken erg realistisch en daar kon je alles aan veranderen. Zo kreeg ik eens een berg tapes van EMI waarvan ze niet wisten wat er op stond, vier sporen en 1 inch brede tape. Die heb ik allemaal afgeluisterd en de inhoud op een CD gezet en ik kwam opnamen tegen van Johnnie Jordaan, Ellie en Rikkert, Willie Schobben en een opname van The Cats.

Dat stond er allemaal gortdroog op en dat zou je eens moeten horen, The Cats zonder galm, dat is niet om aan te horen. Dus moest ik een galm zoeken die leek op wat ze bij The Cats hadden gebruikt en dat was een grote EMT galmplaat, een plaat van een paar vierkante meter met elementen er op, die verdomd goed klonken. Ik heb me een ongeluk gezocht in al die digitale galmbakken, maar niets wat er echt op lijkt.

Goed gedaan jochie, zelfs met die keldergalm en of je het mooi vindt? Dat is een kwestie van smaak.
Ah Han filosofie, dat heb ik gemist Han :p ( eigen schuld als je bijna vier jaar niet op een forum komt)
Als zangeres wil ik toevoegen dat gortdroog zingen buitengewoon vermoeiend is ook als je heul goed bent :) zonder versterking wil je toch ook graag een goede akoestiek.
Ik houd van een tikje galm..misschien iets minder dan hier maar is kwestie van smaak
Verder niks mis mee hoor :) lekker verder gaan zo

showband
8 augustus 2013, 08:46
Ik repeteer met de band al bijna 30 jaar zonder galm. Gewoon om het echt goed te krijgen. Dat is wel altijd even een strijd met nieuwe vocalisten maar na een tijdje ben je gewend en weet je niet beter.