PDA

View Full Version : Hoe lakscheurtjes reinigen?



ErikH
5 augustus 2013, 08:01
Hallo,

Ik heb net een Epiphone FT-140 gekocht en helaas heeft deze in het bovenblad een paar scheurtjes in het bovenblad. Het lijken bijna haarscheuren te zijn. Punt is dat deze door de jaren heen vuil verzameld hebben. De vraag is: Hoe krijg ik de scheur weer schoon zodat ik er wat lijm in kan proberen te krijgen? Zou een sopje volstaan? Het is een akoestische gitaar.

Later vandaag plaats ik nog even foto's.

ErikH
5 augustus 2013, 13:52
Bij deze de foto's:

http://i22.photobucket.com/albums/b307/nr1/1_zps30b13755.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b307/nr1/2_zps6f3f3c48.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b307/nr1/3_zpsc5801285.jpg

gerte1991
5 augustus 2013, 13:59
Ik ben geen expert, maar kan je misschien niet de scheurtjes eruit polijsten en dan evt nieuwe olie erop?
Denk alleen dat je dan wel kleurverschil gaat zien...

Ike57
5 augustus 2013, 14:11
Als ik het goed begrijp zitten de (haar)scheurtjes in de lak en niét in het bovenblad zelf (?)

Ik zou er niets aan doen. Het middel is waarschijnlijk erger dan de kwaal. Je hebt kans dat evt. "vuil" niet alleen in de lak zit maar dat het ook in het hout is getrokken.
Als je probeert het plaatselijk te behandelen blijft het ook zichtbaar en ik kan me niet voorstellen dat je om die paar plekjes de hele top wilt gaan schuren.

ErikH
5 augustus 2013, 14:27
De scheurtjes lijken inderdaad alleen in de lak te zitten. Dat ding is dan ook al erg oud. Hij zal van eind jaren 70 zijn, dus een plekje hier en daar is ook geen ramp :-)

oigun
8 augustus 2013, 17:07
Gewoon zo laten? Meestal word het er niet mooier op als je dat probeert weg te krijgen. Het ziet er niet naar uit dat het bovenblad gescheurd is en zeker niet alsof het problemen gaat geven.

ErikH
9 augustus 2013, 14:13
Ik laat het inderdaad zo.

snaarplukker
9 augustus 2013, 17:59
Die strepen lijken niet echt op vuil. De laklaag beschermd het hout tegen UV licht. Door de cracks is wat UV licht doorgedrongen en heeft het hout daar verkleurd. Ik zou er niks aan doen want dat is Vintage.

ErikH
10 augustus 2013, 10:26
Het is wel degelijk vuil. Op de foto lijkt het lichter dan het in werkelijkheid is.

gitaarvrouwtje
10 augustus 2013, 11:56
Drie jaar geleden stond mijn gitaarkoffer open met mijn guild erin, ik was heel even weggelopen en toen ik terug kwam was t kwaad geschied, mijn zoon had een of andere vecht beweging ( deed aan een vechtsport )gedemonstreerd aan zn vader op de oude houten vloer, daardoor was een zwaar voorwerp aan t wankelen gegaan en vanaf de plank op mijn gitaar gevallen
( zoon leeft nog en ik ben na een uur opgehouden mezelf voor de kop te slaan dat ik die kist niet even dicht had gedaan)
Het resultaat was wel dat er een deuk/barst in het bovenblad zat die te ernstig was om te negeren, ik heb hem toen naar Rikkers gebracht, daar is de scheur hersteld en de lak , daar is de gitaar een aantal weken voor weggeweest toen ik hem ophaalde was duidelijk dat de scheur kundig was hersteld maar dat hij altijd een " litteken" zou houden.. Rikkers troostte mij met de woorden, nu is het wel echt " jou" gitaar, niet meer te verwarren met anderen uit zn serie ..en de mededeling dat het wel een heul fijne gitaar is met een superklank dus niet te druk over maken omdt de gitaar er verder niet onder geleden had

Wat ik maar wil zeggen, soms krijgt een gitaar zo zijn " gebruikerschade" daar ben je dan eerst niet zo blij mee, maar ik moet zeggen dat in mijn geval de gitaar wel meer verhaal heeft gekregen
Niet helemaal t zelfde als vuil in lakscheurtjes, maar ik bedoel maar te zeggen, ik zou er zelf denk ik niks aan doen als t niet de kwaliteit van de gitaar benadeelt, je weet niet of t er beter van wordt, en het geeft de gitaar ook wel t karakter toch :)

ErikH
11 augustus 2013, 13:33
Het verschil is dat ik 'm gekocht heb compleet met beschadigingen in de veronderstelling dat het bij een gitaar van zijn leeftijd niet ongebruikelijk is, maar dat het aardig zou zijn als het wat op te lappen is. Gezien de reacties blijkt dat niet zo makkelijk te gaan en op zich heb ik daar wel vrede mee :-)

gitaarvrouwtje
11 augustus 2013, 14:05
Das inderdaad al een ander uitgangspunt, ik kreeg destijds met de scheur leuke troostende suggesties van familieleden, plak er gewoon een sticker op joh,
Duh