PDA

View Full Version : welke gitaar is beter?



Nozols
4 augustus 2013, 13:03
hallo mensen!

ik ben aan het sparen voor mijn eerste electrische gitaar, deze modellen leken mij wel wat. Maar welke is het beste/slimste om te nemen?

http://www.thomann.de/nl/ibanez_rga42bk_new.htm
http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-RGD320Z-White
http://www.thomann.de/nl/schecter_omen_6_extreme_bch.htm
http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-BBM1-Ben-Bruce-Signature

zelf houd ik van harde rock (denk aan bands zoals skillet, linkin park, we as human en three days grace)

arjanb01
4 augustus 2013, 14:40
Testen maar ik zou voor de schecter gaan van dat rijtje wat jij daar noemt, want de elementen vind ik beter klinken dan die van deze ibanezzen. Goedkopere ibanezzen uit deze prijsklassen hebben prut elementen en die zal je er na verloop van tijd uitslapen en vervangen. Die schecters zijn qua brouwkwaliteit beter afgewerkt en stock klinken ze lekkerder. Een maat van me speelt in een metalband en die wil niks anders meer dan schecter!

mesaman
4 augustus 2013, 15:23
Een 2e hands ibanez uit Japan is de beste keuze. Ben zelf niet echt gecharmeerd van schecter.

Braindead
5 augustus 2013, 00:17
Ik zie een gitaar met floyd rose tremolo en een gitaar met vaste brug. Zo maar 1 van de verschillen. Waarop heb je deze gitaren geselecteerd? Verder goed dat je bands noemt die je goed vind maar heb je zelf al eens wat gitaren geprobeerd? Dat zou ik namelijk eerst eens gaan doen. Ga naar een goede gitaarwinkel met groot assortiment en probeer eens wat gitaren uit. Je krijgt dan waarschijnlijk zelf al wel een idee over welke neck je lekker ligt en of je een tremolo wilt of vaste brug etc. Misschien krijg je zelfs al wel een voorkeur voor een bepaald merk. Maak eventueel even wat aantekeningen tijdens het uittesten.

Let op. Laat je niet onder druk zetten door een verkoper maar loop aan het einde van de test zonder gitaar de winkel uit. Zeg dat je er eerst nog even over wilt denken.

Post hier dan nog eens opnieuw over je bevindingen. Je weet dan al wat beter wat je wilt en dan is advies ook beter te geven.

Nozols
5 augustus 2013, 11:25
ik weet dat een paar modellen een floyd rose hebben en anderen een vaste brug, zelf hoef ik niet perse een tremolo alleen als er eentje opzit maakt het mij niet heel veel uit. ik was zelf sowieso al van plan om een keer naar de muziekwinkel te gaan en een paar modellen uit te proberen :)

ik heb ook gelezen dat floyd rose bruggen lastig zijn met stemmen zijn er nog meer nadelen aan?

Hotpepper01
5 augustus 2013, 11:43
Ik zou voor een eerste gitaar kijken naar het totale plaatje waar je je spaargeld aan gaat besteden. Ook je versterker is belangrijk. Heb je die al? Minstens zo belangrijk als je gitaar, zeker als je aan een bandje denkt. En anders, had Ibanez niet van die jumpstart paketten met superstrats er in?

frekie
5 augustus 2013, 12:51
Ik zou als 1e gitaar zeker geen FR tremolo nemen. Ik ben al meer dan 30 jaar bezig maar als ik een FR gitaar helemaal moet gaan afstellen ben ik een hele middag bezig. Vaste brug dus.

Lijken me allemaal prima gitaartjes maar kijk ook eens naar 2ehands op MP enz. Schecter is 2dehands erg betaalbaar dan heb je een betere gitaar voor hetzelfde geld. Gitaar wel goed checken, hals, fretwerk.

Amp: voor thuis heb je nix aan power, 1 watt is genoeg! Ik zeg: Blackstar :supercool: Dan wel op minimaal 1 goede 12 inch speaker in een stevige kast.

mesaman
5 augustus 2013, 13:22
frekie? wel eens een filmpje gezien van het afstellen? Want dan kon je de rest van de middag gaan gitaar spelen. Het is niet moeilijk.
Iedereen kijkt op de telefoon als ze iets niet lukt in 20 seconden en dan lukt het wel. Easy!

gewoon de gitaar kopen die je leuk vind

gerte1991
5 augustus 2013, 14:29
ik heb zelf een gitaar gebouwd met floyd rose tremolo erin (steve vai namaak)
Floyd rose is inderdaad niet moeilijk af te stellen.
in 20 minuten - half uurtje moet dat prima lukken.
en zeker als je een gitaar hebt waar je hem niet zelf in hoeft te bouwen is het stemmen ook in no time gebeurd.

Wat mij wel opviel is dat mijn gitaar veel minder snel ontstemd raakt met die tremolo.
Kan hem gerust een week laten staan en dan is hij nog perfect gestemd.
(dat is dek ik wel het voordeel van de floyd rose)

nadeel is inderdaad dat je wel 10x opnieuw moet stemmen, maar naar mijn mening 100% het waard!
zoals al werd aangegeven kan je gewoon op internet zien hoe ze dat in no time doen.

echter wat jou vraag was, is welke gitaar beter is.
Ik zelf zou gewoon naar een locale muziekwinkel gaan met veel keuze (iets als feedback is bij mij dichtbij)
Dan zou ik lekker een aantal gitaren van de muur pakken en kijken wat jij het best vind spelen voor jou budget.
wil niet zeggen dat je gelijk hoeft te kopen (je kan altijd nog van internet bestellen) maar dan krijg je wel een indruk van wat je eigenlijk wil hebben.;)

Nozols
5 augustus 2013, 16:20
De versterker heb ik al ik heb een marshall mg30fx daar kwam een prima sound uit toen ik hem aan het testen was. Dus daar hoeven we ons voor nu geen zorgen over te maken het gaat echt om de gitaar. :)

gerte1991
5 augustus 2013, 16:38
superkeuze al zeg ik het zelf!
heb zelf een marshall mg50 dfx en ben helemaal 100% fan van de mg series van marshall, klinken inderdaad helemaal super!

Nozols
6 augustus 2013, 14:49
Ik ben vandaag bij de muziekwinkel geweest en ben daar tot de conclusie gekomen dat ik maar beter mag door kan sparen voor een betere gitaar. Zelf vond ik de schecter diamond series C-1+ heel erg fijn spelen en goed klinken. Voorlopig wordt het dus dooroefenen op een akoestische gitaar :(

gerte1991
6 augustus 2013, 15:32
jammer dat t nog niks is geworden.
Toch wel goed dat je nu weet wat voor gitaar je wil ;)

We zien graag wat het is geworden als je je gitaar hebt !!

Nozols
6 augustus 2013, 15:47
Aan de ene kant is het wel jammer, maar aan de andere kant ook weer niet. Nu ik ga doorsparen heb ik geen gitaar die ik niet lekker vind spelen of niet goed klinkt maar echt een goede gitaar die bij mij past. En waar ik ook heel wat jaartjes mee doorkan gaan :)