PDA

View Full Version : GEZOCHT: Kristal diodes en Heftruck toeterknop(momentary on/off 4 polig)



onrust nv
4 augustus 2013, 11:18
Ik ben opzoek naar hoogfrequente kristal diodes heb er 4 dezelfde nodig voor een ringmodulator/springreverb experiment. En toeterknoppen voor een heftruck 4 polig momentary on en momentary off, voor een A/B switch als je daar geluid doorheen laat gaan kan je zonder gekraak momentary van A naar B switchen en die knoppen zijn zo robuust dat je hem ook met de voet kunt bedienen. Dus als iemand 1 of beiden heeft liggen of een goede link weet, dan hoor ik het graag.

nico verduin
4 augustus 2013, 13:15
Soms helpt het als je er een foto bij doet wat je nu precies bedoeld. Of specs zoals bij de diodes (werkspanning, minimale frequentie etc)

onrust nv
4 augustus 2013, 17:59
Bij de diodes maken de specs nietzo veel uit als het maar 4 dezelfde zijn en hoogfrequente kristaldiodes(die normaal in radio's gebruikt worden)

nico verduin
4 augustus 2013, 18:11
Volgens mij worden kristal diodes al een tijdje niet meer gemaakt......
Je hebt als je ze kan vinden Germanium en natuurlijk Silicium diodes.

Op ebay : http://www.ebay.com/itm/10-Pieces-1N34A-D0-7-Glass-Package-Germanium-diodes-Crystal-Radio-QRP-/161079757382

Dirk_Hendrik
4 augustus 2013, 18:27
Volgens mij worden kristal diodes al een tijdje niet meer gemaakt......
Je hebt als je ze kan vinden Germanium en natuurlijk Silicium diodes.

Op ebay : http://www.ebay.com/itm/10-Pieces-1N34A-D0-7-Glass-Package-Germanium-diodes-Crystal-Radio-QRP-/161079757382

Thanks. Zat me al lezende af te vragen wat ik gemist heb aangezien ik nog nooit van kristaldiodes gehoord had.

nico verduin
4 augustus 2013, 19:25
Ach heb ooit wel eens een kristal radio gebouwd (toen ik 9 was.... 1965..) en toen had je die OAxx serie (germanium).
http://www.radiomuseum.org/images/tubephoto_klein/diode_oa72.jpg
In mijn vaders jeugd had je nog van die echte kristallen met zo'n instelbaar draadje en een kristal. Maar dat heb ik niet meer meegemaakt.

Dirk_Hendrik
4 augustus 2013, 20:03
Die verhalen ken ik. Eveneens van de vader. Terwijl ik toch vermoed dat de delta-t tussen de conceptie van Onze Vaders enkele tientallen jaren uit elkaar lag. Nog steeds geen kristaldiodes dus. Germaniums, seleniums of buisdiodes. En een "afstelbare" draad (lees: gepruts) voor de afstelkring.

Wat betreft die "heftruckschakelaar" heb ik sterk het vermoeden dat je in zo'n ding toch echt 4 losse schakelaars gaat tegenkomen. En dat je de vraag voor zo'n ding beter kunt stellen op het Jungheinrich of Toyota forum.

nico verduin
4 augustus 2013, 21:01
Terwijl ik toch vermoed dat de delta-t tussen de conceptie van Onze Vaders enkele tientallen jaren uit elkaar lag. geb. datum 1929

Dirk_Hendrik
5 augustus 2013, 08:04
Hmm. Dat scheelt dus maar 9 jaar.

Heynis
5 augustus 2013, 22:59
Als OA?? de soort kristaldioden zijn die hij zoekt, zitten ze hier (http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=38_40) dan niet toevallig tussen?

Dirk_Hendrik
5 augustus 2013, 23:32
Als OA?? de soort kristaldioden zijn die hij zoekt, zitten ze hier (http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=38_40) dan niet toevallig tussen?


Stoppen! Nu!
Kristaldiodes bestaan niet. In den beginne had men buizendiodes, daarna (en er tussendoor) seleniumdiodes, gevolgd door germaniumdiodes en afgemaakt met Silicium. In de constante challenge naar snellere halfgeleiders krijgen Selenium en Germanium tegenwoordig weer wat aandacht. maar dat terzijde.

Als Onrust zo vriendelijk wil zijn een tipje van de sluier op te lichgten naar wattie van plan is kan wss ook het idee waar die "Kristaldiodes (bestaan niet)" vandaan komen netjes ontbeent worden. Graag voor er weer een nieuw internetindianenverhaal ontstaat.

Kristaldiodes bestaan niet
Kristaldiodes bestaan niet
Kristaldiodes bestaan niet
Kristaldiodes bestaan niet
Kristaldiodes bestaan niet
Kristaldiodes bestaan niet
Kristaldiodes bestaan niet
Kristaldiodes bestaan niet
zo.

En voor de googelende azijnneukers. Ja, Se, Ge en Si hebben in gezuiverde vorm inderdaad een kristallijne structuur en zouden dus allemaal "kristaldiodes" genoemd kunnen worden.

guitarnijboer
6 augustus 2013, 11:33
Oh ye of little faith...

Vroeger had je ook nog diodes gemaakt van loodglanskristal (galeniet). Deze kristaldiodes werden gebruikt voor de detectie van AM radiosignalen in, u raad het al, kristalontvangers. Het is een stukje galeniet met een dun draadje wat over het kristal bewogen kan worden. Zoek eens op kristaldetector, en je vindt vast plaatjes van zo'n diode.

nico verduin
6 augustus 2013, 16:39
Deze kristaldiodes werden gebruikt voor de detectie van AM radiosignalen in, u raad het al, kristalontvangers.
Best leuk bouwen vroeger:
- 60 wikkeling pvc draad om een klosetrolletje
- kristal oortelefoontje
- klein capje
- afstem condensator uit een oude radio
- diode
- lang stuk draad voor de antenne
En klaar. de hele middengolf tot je beschikking :)

Psychomantis
6 augustus 2013, 18:02
Best leuk bouwen vroeger:
- 60 wikkeling pvc draad om een klosetrolletje
- kristal oortelefoontje
- klein capje
- afstem condensator uit een oude radio
- diode
- lang stuk draad voor de antenne
En klaar. de hele middengolf tot je beschikking :)

Doet me denken aan een artikel uit Elektor van maart 2013, over een van de eerste radiokitjes voor kinderen van Radiomann.
http://www.sarganserland-walensee.ch/KOSMOS_Experimentierbaukaesten/Radiomann/Kosmos_Radiomann_Deckel_alt.jpg

De weerstanden moest je met een potlood krassen op karton, de condensator was twee lagen metaalfolie met een stuk plastic tussen.

En over die kristaldiode: "In die dagen was een 'kristaldetector' met negatieve terugkoppeling het summum voor ontvangst. De Germanium diode bestond toen nog niet en dus werd die zelf gefabriceerd met een stukje Galeniet en een stukje draad met een scherpe punt, waarmee meteen het onvermijdelijke probleem pijnlijk duidelijk werd van het vinden van de 'sweet spot'. "

Hopelijk neemt Elektor met dit niet kwalijk ;)

nico verduin
6 augustus 2013, 20:26
toch nog redelijk onthouden :)
http://www.circuitdiagram.org/how-to-make-build-crystal-radio.html

cluseau
7 augustus 2013, 10:16
Ik kan me idd iets herinneren van een plaatje met een gouddraad er op wat voor selectieve detectie zorgt. Is voor mijn tijd maar wel leuke huisvlijt. ik denk dat met deze zg kristaldetector een kristaldiode wordt bedoeld maar is voor TS nutteloos en waarschijnlijk gebaseerd op een of ander indianenverhaal van internet.


Voor wie het leuk vindt is hier (http://www.amps-unlimited.nl/schema/radio/RB juni 1965 ontvanger zonder voeding 2.pdf) een leuk artikel uit het blad "Radio bulletin" 1965.

Ik moet nog ergens een artikel over genoemde kristalontvanger hebben. Als ik hem kan vinden komt hij erbij te staan.

edit:
gevonden....de hele theory over de kristal ontvanger. Have fun.

behandelen met gepaste eerbied (http://www.amps-unlimited.nl/schema/radio/RB kristalontvanger.pdf)

Owja, mocht je nu aan de slag willen, probeer de Muiderkring maar niet te bellen want ze hebben inmiddels een nieuw telefoonnummer :hide:

Plant
7 augustus 2013, 12:21
Voor wie het leuk vindt is hier (http://www.amps-unlimited.nl/schema/radio/RB juni 1965 ontvanger zonder voeding 2.pdf) een leuk artikel uit het blad "Radio bulletin" 1965.

GFT45? Die ken ik niet.

http://www.radiomuseum.org/images/tubephoto_klein/gft45.jpg

Is dat net zo'n soort tor als een OC-type, zoeen waar je niet de zwarte lak van moet verwijderen omdat je schakeling het dan alleen nog maar 's nachts doet? :)

Ik heb zoiets vroeger ook nog wel gemaakt. Een hele lange draad vanuit mijn slaapkamer de tuin door gespannen als antenne (voor de veiligheid loskoppelen als het ging onweren :blast: )


Owja, mocht je nu aan de slag willen, probeer de Muiderkring maar niet te bellen want ze hebben inmiddels een nieuw telefoonnummer :hide:

:seriousf: (en waarom staat hun website er niet bij :???: :soinnocent: )

Plant
7 augustus 2013, 13:42
gevonden....de hele theory over de kristal ontvanger. Have fun.

behandelen met gepaste eerbied (http://www.amps-unlimited.nl/schema/radio/RB kristalontvanger.pdf)

Niet voor meisjes dus deze JONGENS RADIO ;)

Lekker rolbevestigend nog... of waren er in die tijd soms 'rode oortjes' uitzendingen te beluisteren die voor meisjes geheim moesten blijven :D

cluseau
7 augustus 2013, 14:00
Niet voor meisjes dus deze JONGENS RADIO ;)


Toen hadden we ons verstand nog niet verloren :chicken:.


Ik had vroegah een boek met de naam JONGENS RADIO. Het eerste hoofdstuk was een kristal ontvanger en helemaal aan het eind stonden een 2xEL34 35Watter en een 4x EL34 70Watter. Voor de eerste had ik helaas geen doekoe en voor de tweede al helemaal niet, ik was tenslotte 13 jaar eerste klas LTS met een zakgeld van fl1,25/wk. De 35Watter was mijn eerste zelfbouw amp. De nodige componenten kwamen van de PTT sloperij en het grofvuil. Chassis gemaakt op die kutschool want je kon er wel mooi knippen/buigen/boren, dat dan weer wel :soinnocent:. Waar het boek is gebleven......geen idee. Jammer dat ik het kwijt ben.

2550
7 augustus 2013, 19:37
Ik ben opzoek naar hoogfrequente kristal diodes heb er 4 dezelfde nodig voor een ringmodulator/springreverb experiment.

Schottky-diode bv 1n5818

onrust nv
8 augustus 2013, 03:34
Toen hadden we ons verstand nog niet verloren :chicken:.


Ik had vroegah een boek met de naam JONGENS RADIO. Het eerste hoofdstuk was een kristal ontvanger en helemaal aan het eind stonden een 2xEL34 35Watter en een 4x EL34 70Watter. Voor de eerste had ik helaas geen doekoe en voor de tweede al helemaal niet, ik was tenslotte 13 jaar eerste klas LTS met een zakgeld van fl1,25/wk. De 35Watter was mijn eerste zelfbouw amp. De nodige componenten kwamen van de PTT sloperij en het grofvuil. Chassis gemaakt op die kutschool want je kon er wel mooi knippen/buigen/boren, dat dan weer wel :soinnocent:. Waar het boek is gebleven......geen idee. Jammer dat ik het kwijt ben.

Ik heb zelf het boek Handboek der radio techniek. Nadeel van dit boek is dat de tekening van een kristalontvanger erin staat, maar zonder waardes(die mag je zelf berekenen) En de diode is het kristalle deel van de tekening, dus dan zal dat zeker wel bestaan Dirk_hendrik zeker geen internet bullshit want het voorwoord van de schrijver stamt uit 1928. En de philips advertentie prijst het philips standaardcombinatie aan. Bestaande uit Ontvangtoestel No.2514 en Luidspreker No.2007 Geen accu, plaatspanning of eenige batterij meer noodig.....

cluseau
8 augustus 2013, 07:35
.......dus dan zal dat zeker wel bestaan Dirk_hendrik zeker geen internet bullshit want het voorwoord van de schrijver stamt uit 1928.

Zei men in die tijd ook niet dat de aarde plat was :soinnocent:




En de philips advertentie prijst het philips standaardcombinatie aan. Bestaande uit Ontvangtoestel No.2514 en Luidspreker No.2007 Geen accu, plaatspanning of eenige batterij meer noodig.....

Stel nou dat jij zo'n ding kan vinden of maken, wat zou je er dan in godsnaam mee willen doen. BTW de middengolf is inmiddels zo goed als verlaten hoor.

Gearjunkie
8 augustus 2013, 09:23
Cluseautje toch..... pareltjes op de middengolf ;)

http://radio.nl/middengolf-omroepen

cluseau
8 augustus 2013, 10:11
.... BTW de middengolf is inmiddels zo goed als verlaten hoor.

;)





(afgezien van twee bejaidenzenders)

guitarnijboer
8 augustus 2013, 10:34
Los van wat je er nu nog mee kan en al helemaal waar het gaat om het bouwen van een ringmodulator of reverb zoals de topicstarter voor ogen heeft, is het dus wel zo dat kristaldiodes hebben bestaan. Verder is het ook zo dat de tijdlijn die Dirk schetst (eerst waren er buizen en daarna kwamen pas de halfgeleiders) niet correct is. De ontdekking / ontwikkeling van halfgeleiders vond gelijktijdig plaats met de ontwikkeling van electronenbuizen. Alleen liep de electronenbuis voorop als het ging om praktische toepasbaarheid.
Beide ontdekkingen stammen uit eind 19e eeuw (1880 / 1890 of zo)

Dat onrust gewoon op zoek moet gaan naar nieuwere typen diodes die gewoon veel betrouwbaarder zijn en beter werken lijkt me duidelijk. ik vraag met ook af met welk doel hij ze wil gebruiken want 4 diodes maken nog geen ringmodulator of reverb... Ook niet met een heftruck schakelaar.

Dirk_Hendrik
8 augustus 2013, 11:14
Met alle gebla bevestigd hebben we het dus over een kristaldetector. Dat dat ding zich gedraagd als een diode is dan mooi maar om het ding daarom een diode te noemen is hetzelfde als een tafel een stoel noemen omdat je er toevallig ook op kunt zitten.

En tsja, omdat het in een boek staat is het zo....
Deze Datasheet is destijds ook in een Signetics (philips) datasheetboek gepubliceerd:
http://www.americanradiohistory.com/Archive-Catalogs/Signentics%20Write%20Only%20Memory.pdf

onrust nv
8 augustus 2013, 12:24
Dat onrust gewoon op zoek moet gaan naar nieuwere typen diodes die gewoon veel betrouwbaarder zijn en beter werken lijkt me duidelijk. ik vraag met ook af met welk doel hij ze wil gebruiken want 4 diodes maken nog geen ringmodulator of reverb... Ook niet met een heftruck schakelaar.

Ik zoek juist de oudere types omdat ze minder betrouwbaar en/of stabiel zijn. Het simpelste ringmodulatie circuitje bestaat uit in een kring gesoldeerde diode ring met aan weerzijde een spoeltje(passief) hier wil ik op voortborduren om een zeer onstabiele actieve ringmodulator te bouwen die als pre-amp dient voor een springreverb(boven op de behuizing zodat je met een satéprikker in de veer kan gaan frotten tijdens gebruik) Ik gebruik ook een 1/2 watt AM buizen zender als geluids effect, door geluid via de AM te zender endit weer met een buizenradio op te vangen(met of zonder storing) dus mijn manier van effect gebruik is niet helemaal standaard. Misschien zelfs wat A-typies....

cluseau
8 augustus 2013, 20:07
Ik zoek juist de oudere types omdat ze minder betrouwbaar en/of stabiel zijn. Het simpelste ringmodulatie circuitje bestaat uit in een kring gesoldeerde diode ring met aan weerzijde een spoeltje(passief) hier wil ik op voortborduren om een zeer onstabiele actieve ringmodulator te bouwen die als pre-amp dient voor een springreverb(boven op de behuizing zodat je met een satéprikker in de veer kan gaandeweg frotten tijdens gebruik) Ik gebruik ook een 1/2 watt AM buizen zender als geluids effect, door geluid via de AM te zender endit weer met een buizenradio op te vangen(met of zonder storing) dus mijn manier van effect gebruik is niet helemaal standaard. Misschien zelfs wat A-typies....

Wat een toestand man. Lijkt het je niet makkelijker als ik een paar verotte buizen voor je bewaar, daar komen de meest onvoorspelbare effecten uit inclusief vuurwerk op z' n tijd. Gaaf joh.

onrust nv
8 augustus 2013, 22:24
Dat soort grappen hebben we al life gedaan, wat me een opdonder 300volt op 2,5ampére opleverde. Niet voor herhaling vatbaar, heb nog steeds een mooie brandplek op de binnenkant van m'n dijbeen van dat avontuur.

cluseau
8 augustus 2013, 22:30
....., heb nog steeds een mooie brandplek op de binnenkant van m'n dijbeen van dat avontuur.

Je moet er ook niet in klimmen

7ender
9 augustus 2013, 10:08
Oh ye of little faith...

Vroeger had je ook nog diodes gemaakt van loodglanskristal (galeniet). Deze kristaldiodes werden gebruikt voor de detectie van AM radiosignalen in, u raad het al, kristalontvangers. Het is een stukje galeniet met een dun draadje wat over het kristal bewogen kan worden. Zoek eens op kristaldetector, en je vindt vast plaatjes van zo'n diode.

Ik heb 'r nog ergens eentje liggen,.....nog helemaal nieuw !

't kristal zit in een glazen buisje ,...aan 1 kant een klein hendeltje met een stalen (?) draadje wat tegen een gevoelige plek voorzichtig op het kristal moet worden gedrukt.
Het geheel is gemonteerd op een pertinax plaatje met banaan-stekers

Dit kan wat mij betreft dus best WEL een "kristal-diode" genoemd worden . :)

cluseau
9 augustus 2013, 10:11
Ik heb 'r nog ergens eentje liggen,.....nog helemaal nieuw !

't kristal zit in een glazen buisje ,...aan 1 kant een klein hendeltje met een stalen (?) draadje wat tegen een gevoelige plek voorzichtig op het kristal moet worden gedrukt.
Het geheel is gemonteerd op een pertinax plaatje met banaan-stekers

Heb er ook een. Moet je met een banaanstekker bespelen voor de sweet spot. Heb je die spot eenmaal gevonden wordt je beloond met een vrolijk gejodel......of is dat weer iets anders?




Jongens, kap met dit gelul want het gaat helemaal nergens meer over. Zonde van de tijd.

7ender
9 augustus 2013, 13:42
maakt toch niet uit Frans ,.....af en toe 'ns effe slap ouwenelen hier ,.......het hele leven is doorgaans al veels te serieus :crazyhappy: