PDA

View Full Version : Led brandt zachtje als Proco Rat uit is



DrHanz
2 augustus 2013, 00:19
Net een Proco Rat van MP gehaald. Ergens uit begin jaren 90. Heerlijke distortion, klinkt echt lekker, maar...

Als het effect aan staat, brandt het ledje. Prima. Echter, als ik hem uitzet dan brandt het ledje ook nog. Het is maar heel zachtjes, flauwtjes, maar het ledje blijft branden, tot je de adapterstekker (of de batterij) verwijdert.

Kan dit kwaad?

Plant
2 augustus 2013, 01:31
Nee.

Waarschijnlijk loopt er in stand-by nog een heel klein lekstroompje door de led, er is niet veel voor nodig om er toch wat licht uit te krijgen.

Bernardduur
2 augustus 2013, 10:24
De Rat werd uitgerust met wat nu de millenium bypass is; puur true bypass maar dan met een ingenieus idee om de LED te schakelen met een FET. Deze FET's willen nog wel eens gaan opspelen. Je zou het kunnen fixen door de FET te vervangen of een diode in serie met de LED te zetten!

DrHanz
2 augustus 2013, 11:03
Ok, een FET vervangen dat klinkt als iets waar ik me niet aan zal wagen...

Maar kan het ook kwaad dat het ledje brandt? Heeft het op enige wijze invloed op het geluid, de werking of de levensduut van het pedaal?

Plant
2 augustus 2013, 11:45
... of een diode in serie met de LED te zetten!

Leg die eens uit? Waarschijnlijk bedoel je een low leakage diode bij de fet. Een diode in serie met de led doet niet veel lijkt me.

Verder kan het geen kwaad voor het pedaal en heeft het geen invloed op het geluid.

Bernardduur
2 augustus 2013, 15:13
Nee, het kan zeker geen kwaad!

Het staat verder beschreven in het artikel over de Milenium Bypas op GEOFEX! Door de wisselende karakters van de (individuele) FET's kan in de 'uit' stand nog steeds een voltage ontstaan waardoor er een kleine 'glow' in de LED te zien is. De diode haalt gewoon een X volt van dit voltage af waardoor de LED echt uit is. De diode staat gewoon in serie met de LED. Soms heb je zelfs meerdere diodes nodig...... of gewoon goeie FET's :)

Plant
2 augustus 2013, 16:04
Ik kom alleen maar dit soort plaatjes tegen.

http://www.geofex.com/article_folders/millenium/milckt.gif

Daarnaast vind ik een of meer dioden in serie met een led niet handig, er word zo ook spanning weggesnoept als je de led juist aan wilt hebben. Dus als ie wel aan moet komt er ook minder licht uit.

DrHanz
2 augustus 2013, 16:32
De LED van de RAT in de 'aan' stand (in ieder geval bij die van mij) is dan ook niet superfel te noemen. In de 'uit' stand is het een zeer flauwe glow.