PDA

View Full Version : Help ! Vragen wij teveel van onze gitarist ?



CJ4ever
1 augustus 2013, 22:06
Hi allemaal,

ik heb een vraag.

Ik speel als toetsenist in een R&B/Soul band . Denk dan voornamelijk richting jaren 90 r&b/swingbeat, voor degenen die dat wat zegt . Goed, het gaat nu even niet over smaak van muziek, maar we hebben wel een serieus 'probleem' met onze gitarist. Niet persoonlijk, maar wel met hoe hij in de muziek staat als gitarist (althans in onze band).

Wij willen de nummers (covers) zo dicht mogelijk benaderen qua sound, en dat weet hij ook. Let op, we hebben niks tegen eigen inbreng en gevoel, maar met deze band hebben we bewust gekozen voor het eerste.

Vaak speelt hij de gitaarpartijen niet zoals het origineel, hij geeft te vaak een eigen draai die niet eens meer 'soulful' is . Ook heb ik 'm onlangs zelfs op een MP3 van een nummer laten horen dat de gitaarpartij toch echt anders is. Hij had dat niet eens gehoord. Ikzelf denk dan: heb jij eigenlijk wel voorbereid ? als gitarist luister je toch naar het nummer en focus jij je voor de band toch op de gitaarpartijen :???: ?

Het gebeurt VAAK dat hij bepaalde gitaar-accentjes of bij het nummer behorende loopjes (in overgangen ofzo) gewoon niet speelt, of wel doet maar dan net niet. Niet geoefend ? Lui ? Denkend dat het geheel toch wel klinkt ?

Bij bepaalde nummers wordt voornamelijk acoustische gitaar gebruikt. Die heeft hij ook wel, maar hij neemt altijd zijn electrische mee, met zijn pedalen, effecten etc.

Toen ik hem laatst vroeg of hij een volgende keer ook zijn acoustische mee zou kunnen nemen zei hij vrij nonchalant zoiets als ' ja kan ik wel een keer doen' maar hij zei ook dat het niet handig was ivm ' rondzingen' etc. ?

Mijn vraag is: het moet toch zo kunnen zijn dat hij alle gitaarpartijen gewoon goed voorbereidt, zijn pedalen etc. zodanig instelt en 'oefent' dat hij gewoon vlekkeloos met effecten overschakelt mbt couplet, refrein etc. ? Dat hij op iedere plek de juiste gitaarsound (en partij) neerzet. Natuurlijk de partijen die ' dominant belangrijk' zijn want er zijn natuurlijk ok tracks waar meerdere gitaren door elkaar spelen.

Bekijk ik het wellicht teveel met toetsenisten-ogen ? (Ik edit sounds om zo dicht mogelijk het origineel te benaderen, verdeel de sounds over het klavier, zorg ervoor dat ik voor ieder deel van de track met een druk op de knop gelijk de juiste sounds heb etc.)

Los van een mentaliteits-issue vraag ik mij dus serieus af of wij wellicht teveel van hem vragen, of dat hij gewoon een ' luie' muzikant is die het al best vindt als de juist akkoorden maar gespeeld worden en de groove ' ongeveer' hetzelfde klinkt als het origineel . Of is hij misschien niet gewend om de muziek als geheel te beluisteren ? (Hij baalt er ook van als hij bij sommige stukken weinig te spelen heeft) .

Sommige nummers die juist die typische 90's synth-achtige R&B sound moeten hebben worden door hem weer ' verpest' omdat hij er bijvoorbeeld teveel ' rock' in gooit . (Met alle respect naar rock hoor). Laat ik het zo zeggen: het is ook een type dat geirriteerd raakt als je tegen hem zou zeggen: in plaats van dat je weer naar die en die jamsessies gaat, kun je toch beter je tijd gebruiken om je partijen voor de band beter te oefenen ?

Ik zie graag jullie ervaringen/meningen/inzichten tegemoet. We willen degelijke besluiten nemen, niet overhaast.

Omdat de 'irritatie' nu toch wel begint te komen, ben ik zelfs lid geworden van dit forum, juist om de mening van andere gitaristen te horen.

Alvast onwijs bedankt.

Gesualdo
1 augustus 2013, 22:14
Onze mening? Wat dacht je van de mening van jullie gitarist? Het lijkt wel alsof je hem helemaal niet kent...

Ga eens met hem rond de tafel zitten en heb het erover;

Willen jullie in een strak stramien spelen en hij niet, prima, zoek dan een andere gitarist.

Willen jullie je aanpassen aan dat hij af en toe improviseert, prima, dan blijven jullie een band.

kassie
1 augustus 2013, 22:22
Tja, ik zou als gitarist ook zwaar gedemotiveerd raken als ik jaren 80 synth soundjes met mijn gitaar moest maken.. en dat slechts op enkele plekken in het nummer, de gehele setlist af. Dan kan het bij mij maar twee kanten op. Of rock n' roll of the highway.

Als hij het instrument niet vaardig is, of niet zijn best doet. Even een slecht nieuws gesprek en je bent er van af.

pimmetje
1 augustus 2013, 22:24
Gewoon eruit tieften en een gitarist erbij halen die wél gemotiveerd is en de afspraak om het origineel zo goed mogelijk te benaderen werkelijk na wil komen. (ik neem aan dat dat een bewuste band-afspraak is en geen soort van "laten we dat maar eens een maandje proberen").

Onwil buig je niet om. Onkunde kan voor een te groot gat tussen de muzikanten zorgen als je doelstellingen hebt.
Tenzij het een enorm toffe gast is die juist de sociale lijm tussen de bandleden is.... eruit gooien die gozer!

Harald
1 augustus 2013, 22:28
Wat hij zegt... (Gesualdo dus)

Bespreek het met jullie gitarist, niet met ons...jullie weten wat jullie willen

terrasbeest
1 augustus 2013, 22:47
KAN hij wel wat je van hem verwacht ? Die nonchalance kan ook gewoon een manier zijn om beperkingen te verbergen. Waarschijnlijk speelt die jongen zelfs graag bij jullie.... alles is mogelijk. Maar praten gaan jullie moeten doen.
Gebruiken jullie partituren ? Kan hij muziek lezen ?

CJ4ever
1 augustus 2013, 22:53
Zo ! Allemaal bedankt zover voor de snelle reacties !

Ja we hebben het er wel eens met hem over gehad, en hij zegt dan ook steeds dat hij er rekening mee zal houden. Ook verdedigt hij zich te vaak. Als een bepaalde partij niet goed lukt, of niet eens benadert, heeft hij altijd wel een excuus (ook op een vraag waarom de originele gitarist het wel kan).

Een voorbeeldje is het gitaar-themaatje van 'That's the way love goes' van Janet Jackson. Is dat nou echt moeilijk voor een gevorderde gitarist ? Of denken wij te makkelijk ?

Ik kijk ook onszelf als band hierbij aan, want uiteindelijk laten wij het zo ver komen mbt de situatie.

Ik zal denk ik toch een ultimatum bespreken (voor zover dat nog mogelijk is) .

Ondanks dat we ruim van tevoren rondmailen/appen vraagt hij weleens een aantal dagen van tevoren welke nummers we ook alweer precies gaan oefenen.

Of hij vraagt wanneer dat ene optreden ook al weer is, terwijl we dat al twee keer eerder hebben aangegeven. Hoe klein of hoe groot een gig is moet niet uitmaken, afspraak is afspraak.

Oh @Kassie : Ik had misschien wat duidelijker moeten zijn. Hij hoeft dus geen synth geluiden met zijn gitaar te spelen, het gaat gewoon om de gitaarpartijen die er ook zijn.

Verder is hij gewoon sociaal maar niet per se de bindende factor.

Ik vraag mij bijna af of hij eigenlijk wel met ons WIL spelen, hij blijft wel opdagen.

Thnx.

Pepe
1 augustus 2013, 23:12
Die gitarist had ik kunnen zijn. Totaal geen enkele ambitie dingen letterlijk na te spelen maar een cover zien als een goed platform om je eigen unieke draai eraan te geven.
Het zijn 2 benaderingen en allebei even valide maar geen goede mix & match. Als je een eigen identiteit zoekt moet je dingen per definitie een eigen interpretatie geven, is het je ambitie om zo goed mogelijk te reproduceren dan is het inderdaad handiger om de neuzen in dezelfde richting te hebben.

Plant
2 augustus 2013, 02:02
Haha, doet me denken aan het eerste (cover)bandje waarin ik ooit begon. Dat was een bestaand bandje waarin ik na uiteen vallen en doorstart de nieuwe gitarist werd.

Iedere keer als ik iets speelde kreeg ik te horen dat ik het precies zo moest spelen als de vorige gitarist. Zo moest het. Ik heb toen gezegd dat ze die gitarist maar weer terug moesten vragen :ok: Ik ben toch !@#$%^&!@#$%^!@#$%^! geen machine.

Maar de band had niet de intentie een exakte kopie te zijn van de gecoverde artiesten en ik had als gitarist dan ook zeker niet de intentie om precies te klinken als mijn voorganger die ik nog nooit ontmoet of gehoord had. En dan mag een stukje eigen identiteit best vind ik. Blijkbaar is dat bij jullie anders. Jullie zijn dan meer een tribute-band dan een coverband.

Maar het na herhaaldelijk aangeven niet weten wanneer optredens zijn of welke nummers er gespeeld worden is toch wel een kwalijke zaak en heeft niks te maken met hoe precies hij zijn gitaarpartijen naspeelt en of hij noten kan lezen.

arjanb01
2 augustus 2013, 08:48
Inderdaad desinteresse van de kant van de gitarist vind ik. Los van het feit dat het onmoglijk is om precies volgens het origineel na te spelen. Geloof mij, zelfs het metropole orkest met al die dure super professionele muzikanten lukt dit NIET. Iedere gitarist heeft een eigen stijl, sound, techniek waardoor alles net anders klinkt als het origineel. Dit moet je als band niet willen, vind ik, anders ga je het plezier missen. Doelstellingen zijn goed, maar niet zulke onhaalbare.
Ik zou zeggen, laat dit streven los en geef die gitarist van jullie een schop onder zijn hol dat hij zijn agenda op de rij krijgt. Als hij verder een goeie muzikant is en een toffe gozer geen probleem om dit bespreekbaar te maken toch ?

B~Rock
2 augustus 2013, 09:22
Los van alle muzikale overwegingen (nummer exact na spelen of wat meer creativiteit maar wel in de geest van het nummer): volgens mij moet je eens een goed gesprek hebben over ambities, afspraken nakomen en wat jullie willen.

Klinkt alsof de neuzen duidelijk niet dezelfde kant op staan en dan moet je het er gewoon duidelijk met elkaar over hebben i.p.v. onerlinge irritaties te laten groeien en posts op GN zetten waar deie frustratie uit blijkt (terwijl hij misschien ook lid is en het dus ook kan lezen, wat een minder fijne maneir is om te ontdekken wat je bandgenoten van je vinden).

Als ik het zo hoor zit het duidelijk niet goed en lijkt het alsof íe er niet al te veel zin meer in heeft, gegeven zijn laconieke reacties en manier van doen. Wel gewoon precies zeggen wat je voelt en neit meteen gaan verwijten want dit lijkt me een persoon die zich nogal snel aflsuit en idd ind e verdediging gaat waardoor de waarheid waarschijnlijk niet boven tafel komt.

arjanb01
2 augustus 2013, 09:27
Helemaal mee eens. Uitpraten, overleg met mekaar wat jullie willen en niet zulke onhaalbare doelstellingen formuleren. Plezier en gezelligheid moet voorop staan.
Ik neem aan dat de TS dit eerst heeft besproken alvorens dit op een forum te knallen. Zo niet, is het een achterbakse reactie en niet netjes naar de desbetreffende persoon toe.

pimmetje
2 augustus 2013, 09:44
Ondanks dat we ruim van tevoren rondmailen/appen vraagt hij weleens een aantal dagen van tevoren welke nummers we ook alweer precies gaan oefenen.

Of hij vraagt wanneer dat ene optreden ook al weer is, terwijl we dat al twee keer eerder hebben aangegeven. Hoe klein of hoe groot een gig is moet niet uitmaken, afspraak is afspraak. Dit doet mij alleen weer opnieuw roepen: eruit trappen!

Niet dat ik denk of vind dat die gozer zo door en door verrot is, maar als de rest van de band dit soort zaken wél op orde heeft, lijkt hij me een factor die je kan missen als kiespijn. Die gitarist zelf zal wellicht ook beter op z'n plek zijn in een band die wat losser met zaken omgaat. Of hij merkt in zo'n band dat enig respect voor afspraken (en daarmee voor elkaars agenda/vrije tijd) een boel kan helpen.

In mijn ervaring is dit soort verschillen van insteek in muziek maken (niet alleen stijl, maar ook hoe serieus je het als geheel neemt) niet met een goed gesprek is op te lossen. Zo'n goed gesprek levert hooguit een half jaartje iemand op die schijnbaar zijn leven heeft gebeterd en vervolgens moet je opnieuw zo'n gesprek gaan houden. Als die gesprekken net ver genoeg uit elkaar liggen in tijd, blijf je de volgende jaren met een gitarist zitten, waarvoor je 10 beter passenden had kunnen vinden.

En met wat pech verlaten juist 1 of 2 van de andere muzikanten plots uit ergernis de band...

HouseMetalJazz
2 augustus 2013, 09:51
Verlos die gitarist toch van die armzalige en inspiratieloze gevangenis waar ie in zit. Laat die band een gitarist nemen die gedachtenloos dingetjes naspeelt. Of beter: laat ze een CD of sample afspelen van de gitaarpartijen. Of nog beter: schaf die band af en zet enkel nog CD's op. Playbacken is toch het hoogst bereikbare voor een coverband... En het ergste dat je een kunstenaar kunt aandoen is hem tot iets verplichten. Er zijn toch ook geen schilders die de Nachtwacht nog eens 'coveren', of kunstenaars die de pindakaasvloer van WT Schippers nog eens opnieuw namaken?

Waarom trouwens deze 'huwelijksproblemen' bespreken op een webforum?

Pepe
2 augustus 2013, 09:53
Nog wat anders over die agenda op orde krijgen. Ik hoor mezelf ook vaak vragen wanneer het eerstvolgende optreden is en dan is het antwoord, maar dat hebben we toch al besproken?
De grap is, in de repetitie pauzes stapt iedereen naar buiten om te roken terwijl ik, als niet roker, daar niet bij ben. Ik vermoed dat een hoop zakelijke dingen daar besproken worden.

Nog een grap is dat we een Google agenda hebben, een agenda op de website en een event kalender op Facebook en dat ik de enige ben die die dingen invul.

Misschien moet je afspraken ergens duidelijk neerzetten, misschien is het geen desinteresse maar onhandig communiceren.

showband
2 augustus 2013, 10:37
een paar observaties van een ouwe zeikerd:

1) op het moment dat je op een forum als dit de strategie gaat bespreken hoe je een bandlid kan benaderen is de discussie over je essentiele probleem al afgesloten.

Je zit voorbij het punt dat het gaat werken. Je hebt een "self fulfilling prophecy" gecreerd. Zelfs al zal hij nu zijn best gaan doen dan nog ligt ie onder een vergrootglas.

2) Ik garandeer je dat een vervanger vinden die dit goed gaat doen veel tijd gaat kosten. En het is twijfelachtig of je dan wel hebt wat je wil. Repeteren met een complete band is per definitie efficienter dan auditierondes. Functioneren binnen een team is belangrijker dan de klank van de noten. En nog 200 tegeltjeswijsheden over bandproblemen...

3) Een DJ zal altijd beter zijn dan een band in "klinken zoals de plaat". Als je het voor de optredens doet is "klinken als de plaat" daarom niet een handige insteek voor een band. De DJ zal het in die categorie vrijwel altijd winnen.

4) jouw rij irritaties kunnen er ook op wijzen dat JIJ het disfunctionerende teamlid bent in DIT specifieke team. :hide:

HouseMetalJazz
2 augustus 2013, 10:52
Functioneren binnen een team is belangrijker dan de klank van de noten.

Binnen de ambtenarij geldt dat idd zeker als wijsheid...

Han S
2 augustus 2013, 11:23
Wat een topic!

Punt één: ik heb gitaristen zien spelen, een cover weliswaar, maar mooi, zo mooi dat ze er zelf van in tranen raakten.

Punt twee: het is beter om MET mensen te praten dan OVER mensen. (daar hebben we RTL en SBS6 voor)

jutter
2 augustus 2013, 11:24
......Ik zie graag jullie ervaringen/meningen/inzichten tegemoet. We willen degelijke besluiten nemen, niet overhaast.

Omdat de 'irritatie' nu toch wel begint te komen, ben ik zelfs lid geworden van dit forum, juist om de mening van andere gitaristen te horen.

Alvast onwijs bedankt.......

Je vraagt om een mening en die krijg je ook: ik vind je ronduit kinderachtig om dit op een forum te plaatsen. Blijkbaar ben/zijn jij/jullie niet in staat om zo'n probleem op een volwassen manier aan te pakken. Als je dit achter zijn rug om op een forum plaatst dan vraag ik mij af hoe jullie in de oefenruimte met hem omgaan...
Komt misschien niet vriendelijk over maar zo kijk ik er tegen aan.

showband
2 augustus 2013, 11:24
Binnen de ambtenarij geldt dat idd zeker als wijsheid...

De bands die het niet geloven hebben verbazingwekkend vaak een virtuoze sologitarist die altijd maar overal doorheen soleert. En gruwelijk te hard speelt ;)

jutter
2 augustus 2013, 11:25
Wat een topic!

Punt één: ik heb gitaristen zien spelen, een cover weliswaar, maar mooi, zo mooi dat ze er zelf van in tranen raakten.

Punt twee: het is beter om MET mensen te praten dan OVER mensen. (daar hebben we RTL en SBS6 voor)

Je was me net voor Han!

pimmetje
2 augustus 2013, 11:31
Ik vind het juist een beetje gelul.

TS geeft volgens mij aan dat ze het er in de oefenruimte wel eens met elkaar over hebben. Bijvoorbeeld of de gitarist bij het uitzoeken van de partij het wel of niet hoort dat hij het anders speelt. Misschien gaat dat niet ver genoeg, maar als je (nog) niet weet hoe je daarmee om moet gaan in een band... bijvoorbeeld omdat je juist bang bent dat dingen meteen ontploffen... dan is er toch niets mis mee om dat ff op een forum te vragen (en er wat bij te ventileren)?

Je moet dan natuurlijk wel hopen dat die gitarist hier niet rondhangt, maar OK :D.

Meer richting Han's post: natuurlijk is het beter om met mensen te praten dan erover, maar soms hebben mensen ff wat hulp nodig om met de betreffende persoon te gaan praten (en ook te weten waarover). Dan zal er toch MET andere mensen OVER die situatie (en daardoor OVER betrokken personen) gepraat moeten kunnen worden...

showband
2 augustus 2013, 12:20
{insert "oude wijven topic" opmerking hier}

CJ4ever
2 augustus 2013, 13:06
Allemaal bedankt voor jullie input !

Ik besef ook dat je uiteraard ook MET mensen moet praten in plaats van OVER. Het zat me gewoon even erg hoog, en wist zelf even niet meer hoe ik erover moest denken. Dat het kinderachtig over kan komen om het dan maar op een forum te plaatsen daar bied ik mijn excuses voor aan. Ik wilde juist even wat frisse blik van buitenaf, om ook e.e.a. te kunnen relativeren.

We hebben er vaak genoeg met hem over gesproken, en ik kijk onszelf als band er ook zeker op aan dat ook wij gewon niet daadkrachtig genoeg zijn richting hem, wellicht moeten wij ook blijven werken aan duidelijkheid (ondanks het feit dat we vanaf het begin met z'n allen hebben afgesproken hoe we e.e.a. aanpakken).

En nee natuurlijk kunnen we nooit helemaal de nummers benaderen qua echtheid, maar vinden we het voor onszelf een uitdaging om het in ieder geval zo dicht mogelijk te benaderen.

Is het een goed voorbeeld als ik zeg dat een Pink Floydd tribute band van de leden mag verwachten dat ze weten wat er typerend is aan de muziek en de tracks en ? En dat bijv. de bassist niet overal een reggae-loop in gooit OMDAT hij graag zijn inbreng heeft en hij van reggae houdt maar wel met het project mee wil doen, of bepaalde stukken weglaat gewoon omdat hij het niet leuk vindt om te spelen ? (ik weet ff geen ander voorbeeld, maar hoop dat de strekking duidelijk is)

En bovendien is het NIET mijn bedoeling om hem af te kraken, is verder geen fout persoon ofzo. Zoals ik mijn post begon was de vraag ook juist of wij wellicht teveel van hem eisen. Is het teveel eisen als je duidelijk hoort dat er duidelijk getokkeld wordt, maar hij gewoon alleen maar de akkoorden aanslaat ? Is het teveel eisen als die bepaalde overgang met dat ene gitaarloopje gepaard gaat, welke hij dan niet speelt ?

Ik probeerde het zo open mogelijk neer te leggen. Ja ik denk dat het een combi is van deze vragen en zijn 'nonchalante' houding.

Alle punten die ik gedurende deze ' discussie' naar voren haalde wilde ik juist bewust niet direct aan hem voorleggen, omdat ik dan misschien teveel vanuit emotie zal reageren. Daarom was ik benieuwd naar input van andere gitaristen. Niets meer en niets minder. zodat ik voor mezelf wellicht ook e.e.a. meer op een rijtje krijg.

En ja ik zou het ook achterbaks vinden als we het nooit met hem hadden besproken en ik het hier ineens bespreek.

En nogmaals, mocht ik ergens verkeerd overgekomen zijn dan bied ik mijn excuses aan.

In ieder geval wil ik jullie nogmaals bedanken. En mocht ik gitaristen leren kennen die deze site nog niet kennen (haha kleine kans denk ik) dan zal ik ze deze site zeker aanraden, er is veel interactie !

Riny
2 augustus 2013, 13:20
Werk zelf ook met diverse muzikanten en zoals ik alles vlot heb door gelezen is dit mijn mening.

Ieder muzikant dient buitenom de optredens zijn "huiswerk" te maken.
Gebeurd dat niet dan is er maar één oplossing en dat is EXIT.

Het kan ook zijn dat de muziekstijl niet echt ligt bij een muzikant en dan vind ik het al vreemd dan een persoon toch in een dergelijke band stapt.
Wat bij ons wel is zie ik niet bij de vraagsteller, let op dit is geen voor oordeel, ik mis hier het eerlijk en open zijn ongeacht aan wie dit zou liggen.
Gezien een reactie betreffende akoestische gitaar- gebruik zegt mij al voldoende.
De persoon gaan niet voor de muziek maar om voor zichzelf met muziek bezig te zijn.

Zelf ben ik een Country / CountryRock figuur maar speel met onze mensen ook Jazz.
Wordt er verwacht dat ik een solopartij of fills moet spelen (Jazz) zorg ik er voor dat ik de partijen beheers bij de eerst volgende repetitie.
Dit verwacht ik ook van de mede- muzikanten en dat gaat in goed overleg zeer goed, onmacht daargelaten.
Wanneer iemand het totaal niet aanvoelt omdat dit niet in zijn innerlijk gevoel ligt zoeken wij een ander nummer wat voor allen leuk is om te spelen.
Verschillende muziek stijlen spelen is zeer leerzaam betreffende technieken en men groeit er alleen maar van.
Uiteraard hebben wij ook wel eens verschil van mening, wie niet?
Echter wordt dit door open en eerlijk naar elkaar toe te zijn altijd vrij vlot opgelost.

Ieder muzikant dient thuis zijn partij/deel eigen te maken.
De repetitieavonden zijn om alles goed samen te voegen en niet om van een of andere persoon een huiswerkdeel te spelen cq. voor te spelen.

Maar het zal altijd een moeilijk punt blijven, de een zit 's avonds graag met een pot bier voor de TV en een ander werkt zich uit de naad om zijn/haar partijen voor de eerst volgende repetitieavond goed eigen te maken.
Met de meeste muzikanten is altijd ellende en het is moeilijk om een groep samen te stellen die dezelfde insteek hebben om alles zoveel mogelijk voor te bereiden.
(Spreek van 35 jaar ervaring in dit soort toestanden).

HouseMetalJazz
2 augustus 2013, 17:45
De bands die het niet geloven hebben verbazingwekkend vaak een virtuoze sologitarist die altijd maar overal doorheen soleert. En gruwelijk te hard speelt ;)

Ik heb er wel eens karakterstudie naar gedaan, en kwam tot het volgende:

- gitaristen zijn altijd 'solo', in alles. Zitten de bandleden met elkaar te overleggen, dan zit ie er altijd doorheen te pielen,
- bassisten zijn steevast de perfecte schoonzoon. Een echt goed functionerende band bestaat enkel uit bassisten, maar ja...
- toetsenisten zijn gadgetfreaks; de Japanners onder de muzikanten,
- de drummers zijn over het algemeen volslagen getikt,
- de zanger / zangeres hoort er eigenlijk niet bij (net als de blazers).

Gesualdo
2 augustus 2013, 18:35
Ik heb er wel eens karakterstudie naar gedaan, en kwam tot het volgende:

- gitaristen zijn altijd 'solo', in alles. Zitten de bandleden met elkaar te overleggen, dan zit ie er altijd doorheen te pielen,
- bassisten zijn steevast de perfecte schoonzoon. Een echt goed functionerende band bestaat enkel uit bassisten, maar ja...
- toetsenisten zijn gadgetfreaks; de Japanners onder de muzikanten,
- de drummers zijn over het algemeen volslagen getikt,
- de zanger / zangeres hoort er eigenlijk niet bij (net als de blazers).

QFT

:)

En nog een extra zin om aan 10 karakters te komen.

terrasbeest
2 augustus 2013, 21:04
(Pink Floyd, Jamaican style....ga ik eens testen.)

Plant
2 augustus 2013, 23:22
(Pink Floyd, Jamaican style....ga ik eens testen.)

Is al gedaan :)


http://www.youtube.com/watch?v=rGki_hLBEI8&list=PLF37E018F04D1293E

beruk
3 augustus 2013, 00:17
volgens mij heb je de verkeerde gitarist in je band. Wordt hij gelukkig van bijvoorbeeld dat janet jackson ding?
Niet?
Op zoek naar andere. Gaat lastig worden. Er zijn niet veel gitaristen met soul in hun reet. Kijk hier maar es rond.....



Laat ze maar auditeren en dan hoef je ze maar een ding te laten spelen:

https://www.youtube.com/watch?v=HqhT13aQrCc
zie je na 4 minuten verveling. Jammer, volgende.

terrasbeest
3 augustus 2013, 09:19
Aauuw.... die gast is krampbestendig.

Gesualdo
3 augustus 2013, 17:01
volgens mij heb je de verkeerde gitarist in je band. Wordt hij gelukkig van bijvoorbeeld dat janet jackson ding?
Niet?
Op zoek naar andere. Gaat lastig worden. Er zijn niet veel gitaristen met soul in hun reet. Kijk hier maar es rond.....



Laat ze maar auditeren en dan hoef je ze maar een ding te laten spelen:

https://www.youtube.com/watch?v=HqhT13aQrCc
zie je na 4 minuten verveling. Jammer, volgende.


Ik was al na 1:07 verveeld. Dus volgens jouw logica is dat een slechte gitarist?

Over smaak valt niet te twisten, dus jouw post is mijns inziens ook niet echt bijdragend.

Pepe
3 augustus 2013, 19:17
Ik was al na 1:07 verveeld. Dus volgens jouw logica is dat een slechte gitarist?

Over smaak valt niet te twisten, dus jouw post is mijns inziens ook niet echt bijdragend.

Nee, de logica van Beruk zegt dan dat je de test van soulful niet doorstaat, het zegt niks over Nile Rodgers.

Over Nile hoeft ook niks gezegd te worden, dat is een soort Prince maar dan achter de schermen.

GuitarL91
3 augustus 2013, 19:58
Ik heb heb niet op kunnen brengen om alle reacties door te lezen.... Als ik de gitarist in kwestie was zou ik verdomme zo snel mogelijk uit de band stappen. Niet eens om het feit dat er misschien sprake is van verschil in niveau, ambitie, overtuiging of whatever, maar om het feit dat er op deze manier over jou gesproken wordt. Je zou dit als gitarist in kwestie zijnde maar lezen, op GN nota bene... Je constateert zelf dat jullie waarschijnlijk niet op één lijn zitten. Dat kan liggen aan niveauverschil, verschil in mening over invulling, et cetera. Het is van een dusdanig aard dat het irritatie bij je oproept, dat betekent dat jullie er baat bij hebben om eens goed over te spreken. Bang voor? Pak een pot pils. Het is een stuk fijner als jullie als band zijnde zelf van gedachten wisselen en actie ondernemen dan de manier die je nu toepast. Wat wil je bereiken? Dat je straks kunt zeggen "ik heb even op Gitaarnet navraag gedaan en ik vind dat je te lui bent"? Het zal je maar gebeuren...

Kortom, lekker onderling babbelen. Misschien kom je er wel achter dat jullie niet bij elkaar passen. Kan gebeuren, afhankelijk van de oorzaak gaat er iemand weg. Niets aan te doen, het beste voor iedereen. Het is dan in ieder geval op een prettige manier besproken en niet op de huidige manier.

showband
3 augustus 2013, 20:29
Ik was al na 1:07 verveeld. Dus volgens jouw logica is dat een slechte gitarist?

Over smaak valt niet te twisten, dus jouw post is mijns inziens ook niet echt bijdragend.

hihi. gitaristen doen hun best de stereotypen waar te maken.

ALS je in een jaren tachtig band zit
ALS die dansmuziek funk soul ge-orienteerd is
ALS die dingen in de hoe janet jacson doen.
DAN zit je in de hoek die het leuk vind om dingen zoals Chic good times heerlijk te laten grooven vanuit minimalisme.
Een goede test is dan...... om eens te kijken of je prospect zo een nummer leuk vind.
ALS ie het saaie gitaarpartijen vind?
DAN weet je als band inderdaad meer.

Veel te veel steve vai en Toto fans gaan in coverbands. Om daar nummers te spelen die ze technisch wel kunnen. Maar in de praktijk ALS GITAARPERSOON niet kunnen. Want ze doen het niet. Nooit, never. Om welke reden dan ook.

Vandaar dat de suggestie om het in de aannameprocedure te embedden door Beruk. Best slim. Ik meldde al dat veel te veel bands op absoluut spelniveau selecteren. En niet op de muziek die de band uiteindelijk werkelijk maakt wanneer die gitarist erbij zit. Met als gevolg veel solo's en harde gitaren maar weinig muziek.

barno
3 augustus 2013, 20:50
Ja, goeie test van Beruk. Bijkomend voordeel is ook dat de prospect in kwestie zelf ook meteen weet of de band zo'n groove kan spelen. Wel zowel voor band als gitaar de lat iets lager leggen dan wat Nile en Co serveren, denk ik :)

beruk
3 augustus 2013, 21:19
Ik was al na 1:07 verveeld. Dus volgens jouw logica is dat een slechte gitarist?

Over smaak valt niet te twisten, dus jouw post is mijns inziens ook niet echt bijdragend.
Nee, volgens mijn logica zou jij dan een slechte gitarist zijn. ;)

Heeft helemaal niets met smaak te maken. In de band van TS zijn ze blijkbaar op zoek naar een gitarist die dit soort dingen met plezier doet en kan volhouden. En die gitarist die er nu in zit wil/kan dat niet. Dan moet je met hem stoppen.
Dat is mijn boodschap.

Harald
3 augustus 2013, 21:24
Test van Beruk is brilliant in eenvoud. Alleen zou ik bij iemand die dit soort partijen niet graag 10 minuten speelt niet gelijk concluderen dat hij/zij niet soulful is. Het is waarschijnlijk wel geen slaggitarist pur sang. En Barno heeft ook gelijk, de rest van de band moet het ook kunnen. Als de ritmesectie deugt is 10 minuten sex machine van James Brown geen straf. Als het net niet echt grooved (net zoals veel veel te snelle uitvoeringen van Brown zelf trouwens) is het niet lekker spelen. Kun je gewoon relaxed in een groove hangen, heerlijk :) Maar dan moeten de drummer en bassist ook 'right on the money' zitten. Of sledgehammer van Peter Gabriel... geweldig nummer. OERSAAIE gitaarpartij. Maar als het klikt en klopt toch leuk om te spelen.

Wat ik wel met die R&B dingetjes heb... zag gisteren nog iets op tv voorbij komen. 2 drummers, 2* toetsen een bassist, twee zangers, en een gitarist... wat die gitarist daar deed was me een raadsel. Een gitaarpartij heb ik niet kunnen ontdekken. En dat valt me vaker op, ook als leerlingen komen met een nummer dat ze willen spelen. ??? Wat wil je spelen dan, er zit geen gitaar in? En als je al gitaar hoort is het vaak gesampled. Mag die gitarist dan ook zijn sampler/sequencer aanzetten en zich erop concentreren om er op het podium goed uit te zien?

kassie
4 augustus 2013, 22:27
volgens mij heb je de verkeerde gitarist in je band. Wordt hij gelukkig van bijvoorbeeld dat janet jackson ding?
Niet?
Op zoek naar andere. Gaat lastig worden. Er zijn niet veel gitaristen met soul in hun reet. Kijk hier maar es rond.....
Laat ze maar auditeren en dan hoef je ze maar een ding te laten spelen:
zie je na 4 minuten verveling. Jammer, volgende.

Euhhhh... wacht eens eem.. jij denkt echt dat 10 minuten lang hetzelfde scratchy deuntje jengelen op een kut stratocaster met een losse pols alsof je je aan het aftrekken bent.... de definitie van Soul betekent? Ik zou het alles behalve Soul willen noemen. En de persoon die dit leuk vind om te spelen zou ik eerder een gitaarspeler dan een gitarist noemen. Verder is het bijzonder saaie muziek waarin absoluut helemaal niets gebeurd. Het type muziek waar veel publiek bij wegloopt of gewoon met elkaar aan het babbelen is.

showband
4 augustus 2013, 23:53
dat zou in jouw geval dus al een lange auditie schelen.
:hide:

barno
5 augustus 2013, 00:47
Kassie, sorry maar we moeten daar eerlijk in zijn, in deze materie: you haven't got a clue

Gesualdo
5 augustus 2013, 17:38
Kassie, sorry maar we moeten daar eerlijk in zijn, in deze materie: you haven't got a clue

Het is wat gechargeerd geschreven, maar met de strekking ben ik het wel eens.

HouseMetalJazz
6 augustus 2013, 09:50
op zich wel interessant wat kassie schrijft over de hele tijd een bepaald slagje spelen. Is dat saai? Bestaat 'saai' uberhaupt voor muzikanten? Ik ver-/bewonder bassisten wel eens die een heel optreden lang gelijke basloopjes produceren op een rustige manier terwijl om hen heen van alles afwisselends gebeurt. Bijna meditatief...

brucespr
6 augustus 2013, 10:17
Hoi,

Ik lees net je verhaal en mis eigenlijk iets ... oefenen jullie wel eens samen?
Of oefen jullie apart en spelen jullie alleen samen "on stage"?
Tijdens het oefenen kan je direct bijschaven en hoef je niet af te wachten wat er "on stage" voor verrrassingen gebeuren ...

Pepe
6 augustus 2013, 10:20
Al dat gelul over groove, ik krijg dan ongelooflijk veel zin in George



https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CT2ZBoWtNes#at=88

Kim Wilson
6 augustus 2013, 10:23
Ik heb in onze bluesband ook hele nummers volgespeeld met vrijwel hetzelfde slagje, waar alleen de dynamiek het verschil maakte. Ik zette samen met de bassist en de drummer een basis neer voor de toetsen en de sologitarist. Als band ben je een team, je moet in dienst van de band en de muziek spelen. Kun je dat niet, heb je niks in een band te zoeken.

Mbt het vraagstuk van de TS denk ik het volgende:
- Ik denk dat de gitarist gewoon niet helemaal op zijn plek zit bij jullie. Als hij het echt leuk vond, zou hij zich er wel meer voor inzetten;
- De gitarist is waarschijnlijk een slechte teamspeler. Kan slecht tegen kritiek. Het is in een band belangrijk dat je open en eerlijk tegen elkaar kunt zijn. Als je wat aan te merken hebt, moet je dat kunnen zeggen. Uit het verhaal blijkt dat hij vooral zijn eigen dingetje wil doen en weinig tot niets aan wil nemen van een ander. Slechte teamspeler dus. Jammer, want op zo'n manier zul je weinig leren.

Binnen een band is gelijke ambitie veel belangrijker dan gelijk niveau of dezelfde leeftijd. Zorg dat iedereen het eens is over de oefenfrequentie, muziekstijl, aantal optredens per jaar, die dingen. Als het niet werkt met één of meer muzikanten, ligt de oorzaak altijd bij een verschil in ambitie.

Ik zou in elk geval eens een gesprek plannen. Zonder instrumenten. Voor mijn part stuur je een memo rond met wat je wilt bespreken. Maar maak er wel een apart gesprek van, en niet even zijdelings een opmerking maken in de oefenruimte.

pimmetje
6 augustus 2013, 10:29
Yep. Hetzelfde spelen kan juist heel mooi zijn... drang tot (onnodig grote) variatie is vaak genoeg ook onzekerheid en leidt meer dan eens tot niet veel anders dan een rommelige sound.
Wat op papier hetzelfde is, is ook uit de speaker niet per se iedere keer hetzelfde. Kleine variaties in aanslag kunnen een enorm verschil maken, zonder dat je ook maar iets doet met de officiele noten en timing.

Natuurlijk is het lekker om soms ook even echt een eigen stukje ei kwijt te kunnen, maar het is toch ook juist soms heerlijk om te horen hoe een ogenschijnlijk lullig riedeltje van jouw instrument iets doet met het hele geluid? Dan loont een béétje (saaie) discipline ook vrij snel.

Maar zoals al eerder aangegeven: dan moet je het wel met z'n allen redelijk eens zijn over het hoe, wat en wanneer er vrijheden zijn.

Kim Wilson
6 augustus 2013, 10:46
..., maar het is toch ook juist soms heerlijk om te horen hoe een ogenschijnlijk lullig riedeltje van jouw instrument iets doet met het hele geluid? Dan loont een béétje (saaie) discipline ook vrij snel.

...
Ik denk dat daar het grootste probleem zit. Hoeveel muzikanten nemen tijdens het oefenen (figuurlijk) een stapje terug om te luisteren? Vaak lukt dat door de enorme geluidsdruk niet eens.

Plant
6 augustus 2013, 11:44
Ik denk dat daar het grootste probleem zit. Hoeveel muzikanten nemen tijdens het oefenen (figuurlijk) een stapje terug om te luisteren? Vaak lukt dat door de enorme geluidsdruk niet eens.

Je moet eens een repetitie of optreden opnemen en er dan achteraf gezamenlijk naar luisteren. Héél confronterend voor ieder bandlid op zich.

Harald
6 augustus 2013, 13:47
Al dat gelul over groove, ik krijg dan ongelooflijk veel zin in George



https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CT2ZBoWtNes#at=88

Off topic... zie centrale rip topic :(

Martijn-w
6 augustus 2013, 16:57
op zich wel interessant wat kassie schrijft over de hele tijd een bepaald slagje spelen. Is dat saai? Bestaat 'saai' uberhaupt voor muzikanten? Ik ver-/bewonder bassisten wel eens die een heel optreden lang gelijke basloopjes produceren op een rustige manier terwijl om hen heen van alles afwisselends gebeurt. Bijna meditatief...

Laatst nog minuten lang over de 4 akkoordjes van "Get Lucky" geimproviseerd met onze toetsenist, drummer en ikzelf als slaggitarist. We waren alledrie in onze sas. Lekker jammen en steeds nieuwe variaties proberen te verzinnen, rekeninghoudend met de andere muzikanten.

HouseMetalJazz
6 augustus 2013, 17:31
Off topic... zie centrale rip topic :(

ach, of je nou uit de band bent gezet of 'uit de band gezet'... is toch in wezen hetzelfde...

geert1976
6 augustus 2013, 19:56
Tja ik heb het topic een beetje doorgelezen en wil er wel wat over zeggen.

Allereerst vind ik het niet verstandig dat TS dit topic is begonnen, wie zijn wij om te oordelen en daarnaast horen we het verhaal maar van één kant en heeft de gitarist niet de kans om zich te verdedigen of om zijn kant van het verhaal te doen.

TS moet met één ding rekening houden dat gitaristen geen robots zijn en om alles tot op de laatste noot precies het zelfde te moeten doen, bijna onbegonnen werk is, immers ieder mens is anders, dus zijn of haar motoriek ook.
Daarnaast, vind ik het niet meer dan normaal dat je in bandverband de gelegenheid moet krijgen om er iets van je zelf in te stoppen en om nuances en een eigen stijl moet kunnen spelen bij covers.
Waarom alles exact alles kopiëren zoals op de plaat?, is in mijn ogen "fucking boring" en inspiratieloos.

Ik zou eerst maar eens met zijn allen om de tafel gaan zitten, welk idee iedereen heeft over hoe de muzikale invulling moet zijn, maar ook ruimte laten voor iemands insteek, want als ik het zo lees, zijn jouw gedragingen eerder demotiverend dan motiverend.
Tis de toon die de muziek maakt..., maar ik hoop maar niet dat jullie gitarist dit leest, want ik denk dat je de boel dan alleen maar verder laat escaleren.

pimmetje
7 augustus 2013, 09:43
Waarom alles exact alles kopiëren zoals op de plaat?, is in mijn ogen "fucking boring" en inspiratieloos.Gaat er denk ik niet zo zeer om of het saai en inspiratieloos is. Het gaat erom of dat enigszins haalbaar is en dan dus ook als afspraak tussen bandleden kan staan. Indien dat zo wordt afgesproken (en alle andere bandleden houden zich daaraan), dan houd jij je als gitarist daar ook aan. Als je dat niet wilt (bijvoorbeeld omdat je het als enige saai/inspiratieloos vindt) dan zit je waarschijnlijk in de verkeerde band.
Niets mis mee... genoeg muzikanten te vinden die er ook zo over denken. Alleen dus in een andere band :D.

Daarbij vind ik dat "inspiratieloos" altijd zo'n mooi argument als het gaat om zo goed mogelijk naspelen van iets.
Ik moet er vaak ook niet aan denken om dat als eindstation van een nummer te hebben, maar heb wel gemerkt dat als je als band een nummer eerst eens echt leert naspelen, je ook vaak een veel betere eigen draai eraan kan geven.

Je leert vaak bakken van wat de muzikant zelf deed en soms verrassend kleine zaken die je eerst niet eens echt opvielen, maar die het nummer juist maken. Dan kan je met die kennis en kunde aan je eigen draai werken in plaats van vrijwel direct iets ervan te maken wat nu al binnen je kunnen / je gitaarvocabulaire ligt.
Maar misschien heb ik dat alleen, omdat de meeste muzikanten beter zijn dan ik :D.

Dat kan je dan als muzikant saai vinden, maar het kan muzikaal ook heel saai worden als je 20x vrijwel dezelfde "eigen draai" hoort in een op papier enorm gevarieerde set.

Zo'n band heb ik ook lang genoeg in gespeeld. Alles uiteindelijk naar dezelfde soort loopjes, breakjes en rotzooi toe.... kán prachtig hypnotiserend zijn in (de ritmesectie van) een bluesband of zo, maar in een coverband al snel saai en inspiratieloos ;).
En zoals gezegd hoeft ook dat geen probleem te zijn... als de hele band dat maar OK vindt...

arjanb01
7 augustus 2013, 09:54
Het is een coverband of niet. Het nadeel van covers spelen is dat het uitgekauwd en saai wordt. Hoe vaak heb ik Angels van Robbie Williams of Let me Entertain you in mijn leven niet gespeeld ? Tig keer en ook evenzoveel keer mn eigen draai aan gegeven.
Als je verfrissend bezig wil zijn moet je zelf nummers maken en niet coveren, punt....

Kim Wilson
7 augustus 2013, 10:02
Hangt er ook maar van af. Oerend Hard is een eigen nummer van Normaal, maar na 35 jaar elk optreden dat nummer spelen is het verfrissende er wel af voor die jongens.

Harald
7 augustus 2013, 10:04
Als de ervaring van muziek maken over de grote lijn niet 'verfrissend' is.... why bother! Een partij goed naspelen kan dat ook zijn, verfrissend. En een cover kan ook verfrissend zijn. Er zijn er in off topic genoeg gepost. Als je een nummer speelt, en het lukt om het gevoel ervan over te brengen, dondert het niet of je alles letterlijk naspeelt of niet. Niet voor het publiek, maar ook niet voor jou. Als het vervelend is om de partij letterlijk na te spelen is er een goede kans dat de partij niet deugt, of het nummer niet goed wordt gespeeld.

Los daarvan heb je muzikanten die een voorkeur voor 'stick to the Original' hebben, en muzikanten die ervan houden te improviseren, of hun eigen dingen te bedenken. Als het probleem daar ligt gaat praten niet helpen. Dan heb je gewoon niet de goede gitarist/band combinatie.

arjanb01
7 augustus 2013, 10:18
Hangt er ook maar van af. Oerend Hard is een eigen nummer van Normaal, maar na 35 jaar elk optreden dat nummer spelen is het verfrissende er wel af voor die jongens.

Inderdaad, maar dan is het een kwestie van nieuwe nummers maken en dat doen ze ook al 35 jaar, al moet ik wel zeggen dat Normaal meer de Americana en singer/songwriter/country kant is opgegaan de laatste 15 jaar. En dat is wel een verbetering vind ik met het uitgekauwde status quo boogie rock wat ze daarvoor deden.

Kim Wilson
7 augustus 2013, 10:20
Inderdaad, maar dan is het een kwestie van nieuwe nummers maken en dat doen ze ook al 35 jaar, al moet ik wel zeggen dat Normaal meer de Americana en singer/songwriter/country kant is opgegaan de laatste 15 jaar. En dat is wel een verbetering vind ik met het uitgekauwde status quo boogie rock wat ze daarvoor deden.
Oh, absoluut. De uitstap naar het theater is muzikaal heel goed geweest voor hun repertoire.

Plant
7 augustus 2013, 12:45
Je hoeft een nummer niet 35 jaar hetzelfde te doen. Neem nou Arno Hintjes. In de tijd van TC Matic klonk "Oh La La La" zo:


http://www.youtube.com/watch?v=VZewP3cnDSw

In 2010 klonk het (vanaf het intro) zo:


http://www.youtube.com/watch?v=DCTNZ9TvLF8

Pepe
7 augustus 2013, 13:37
Oh grappig, net een oude video van Arno gepost in het waar luister je nou naar topic.

Montecristo
9 augustus 2013, 07:21
Een voorbeeldje is het gitaar-themaatje van 'That's the way love goes' van Janet Jackson. Is dat nou echt moeilijk voor een gevorderde gitarist ?

Zit daar een gitaar in???

apekop
9 augustus 2013, 10:03
Je hoeft een nummer niet 35 jaar hetzelfde te doen. Neem nou Arno Hintjes. In de tijd van TC Matic klonk "Oh La La La" zo:


http://www.youtube.com/watch?v=VZewP3cnDSw

In 2010 klonk het (vanaf het intro) zo:


http://www.youtube.com/watch?v=DCTNZ9TvLF8

niet veel op vooruit gegaan dus! :) Ik vind het origineel toch beduidend leuker. Ik hou zeker van variatie en vind het ook saai als een nummer altijd hetzelfde gespeeld wordt. Maar soms zoeken bands bewust en geforceerd naar iets nieuws omdat ze de originele versie beu zijn na 1000 keer hetzelfde te hebben moeten spelen. Dat zie je vaak bij Sting, die heeft van sommige hits wel 10 verschillende versies van (een jazzy versie een hippe versie etc.). Maar de originele versie is meestal het mooist. Dit geld natuurlijk niet voor alle bands.

Harald
9 augustus 2013, 10:58
Zit daar een gitaar in???

Hoor een gitarist een beetje jazzy ad libben met oktaven. Wel smaakvol, niet te veel, en af en toe wordt er dan iets van die dingen weer op toetsen gespeeld. Maar een echt vast themaatje hoor ik er niet in. Wel wat dingetjes die min of meer thematisch gebruikt worden, maar heel vrij. Lijkt meer een ad lib take die in één keer is ingespeeld door de gitarist. Net zoiets als Santana letterlijk exact als op de plaat naspelen. Waarom??? Doet hij zelf ook niet tenslotte.

Pepe
9 augustus 2013, 12:19
niet veel op vooruit gegaan dus! :) Ik vind het origineel toch beduidend leuker. Ik hou zeker van variatie en vind het ook saai als een nummer altijd hetzelfde gespeeld wordt. Maar soms zoeken bands bewust en geforceerd naar iets nieuws omdat ze de originele versie beu zijn na 1000 keer hetzelfde te hebben moeten spelen. Dat zie je vaak bij Sting, die heeft van sommige hits wel 10 verschillende versies van (een jazzy versie een hippe versie etc.). Maar de originele versie is meestal het mooist. Dit geld natuurlijk niet voor alle bands.

Beetje belegen maar origineel, zeker


http://www.youtube.com/watch?v=fW6vRggviN8

HouseMetalJazz
9 augustus 2013, 19:18
Hoor een gitarist een beetje jazzy ad libben met oktaven. Wel smaakvol, niet te veel,

ad libido dan, want dat gitaartje maakt het nummer wel retegeil.

Edit: deze gassies doen het dan wel weer erg leuk:


http://www.youtube.com/watch?v=pkbxU9Kn7Cc

Edit2: en natuurlijk altijd goed om te zien dat Phil Lynott nog onder ons is... ;-)

Edit3: hier het gitaartje...:


http://www.youtube.com/watch?v=l8Disy153YY

Plant
9 augustus 2013, 22:00
Beetje belegen maar origineel, zeker


http://www.youtube.com/watch?v=fW6vRggviN8

:seriousf: Zal ik er over 20 à 30 jaar ook zo bijstaan? :crazyhappy: