PDA

View Full Version : Last van een Brom HELP!!!



harveyblom
1 augustus 2013, 20:12
Beste mensen,

ik heb al een hele lange tijd last van een brom.
welke gitaar of versterker ik ook gebruik ik blijf er last van houden. ook heb ik verschillende voedingen gebruikt maar ik kom er maar niet van af.

het lijkt wel alsof de brom te maken heeft met de gain en volume hoogte. maar als ik de versterker clean zet (single channel amp) dan hoor ik hem ook.

ook heb ik al een geaard en ongeaard stopcontact gebruikt. heeft iemand van jullie misschien een idee wat het zou kunnen zijn ik ben echt ten einde raad.

ik gebruik overigens niet veel gain denk aan een clapton beano tone.


Gr. Harvey.

Jasper.
1 augustus 2013, 20:18
Ik had vannacht ook last van een brom. Maar dat was een bromvlieg.

denis.hermans
1 augustus 2013, 21:21
Tl buis aangesloten op het circuit, nabijheid van een computerscherm (zo'n oud model)

Klppmn
1 augustus 2013, 23:18
Met single coils erger dan met humbuckers?

Jasper.
1 augustus 2013, 23:34
Tl buis aangesloten op het circuit, nabijheid van een computerscherm (zo'n oud model)

Ja, die dingen komen ze ook op af. Erg vervelend

jimihattricks
1 augustus 2013, 23:38
..dat zijn alvast goeie vragen

wat versta je precies onder een geaard stopcontact (een stekkerdoos met randaarde bv is niet hetzelfde)

Verder iets elektronisch dat je recentelijk hebt aangeschaft en bij je draagt.. Of een implantaat wellicht? (ok dit is farfetched maargoed)

Iets veranderd in de ruimte waar je gitaar speelt?

Jasper.
1 augustus 2013, 23:40
Iets veranderd in de ruimte waar je gitaar speelt?

Ik zou vooral even goed kijken of je misschien een raam hebt opengezet. Hor ervoor kan het misschien wel oplossen.

arthurh
2 augustus 2013, 08:08
Ligt je telefoon ofzo dichtbij of op de versterker(of andere elektrische apparatuur)

Gearjunkie
2 augustus 2013, 15:41
Harvey, kan je iets beter aangeven welke spullen je gebruikt?
-Je gebruikt meerdere versterkers en gitaren, hoeveel versterkers hebben dit dan ook? (we praten toch niet over een of andere modeller waar je een variax aan hebt hangen?)
-Je gebruikt verschillende voedingen????
-Altijd een geaarde wcd is een must;
-Met toenemende volume/gain zul je vrijwel altijd ruis krijgen. Weet je zeker dat het brom is?
-Andere gitaarkabel?

Wat ik zou doen is de versterker pakken en helemaal niets inpluggen qua gitaar of kabel. Wel aansluiten op netspanning met randaarde en dan de versterker aanzetten. Hoor je de brom nu ook? Zo ja, zit het in de versterker, zo niet komt het uit je gitaar of eventuele pedalen die je gebruikt.
De test eventueel in verschillende ruimtes in huis doen.

davidof
2 augustus 2013, 20:15
Ben je echt eens van 0 begonnen?

1) Zet je versterker eens op een ander circuit
2) Zet hem aan op Clean
3) plug eens een gitaar en
4) steek er wat effecten tussen batterijen/voeding testen
Enz...

Of heb je echt al brom vanaf je de versterker nog maar aanzet?

lespaulnmarshall
2 augustus 2013, 21:18
Ik zou zeggen gewoon beginnen met enkel je versterker (en speakerkast als je een top hebt) in een goed geaard stopcontact en het bovengenoemde doen en kijken of je last hebt van de brom. Dan gitaar toevoegen en dan één voor één effecten (ook in uit positie kunnen ze problemen veroorzaken) en eventuele andere apperatuur (bijv. attenuator etc...) maar houd er rekening mee dat het ook in je kabels kan zitten. Zorg dat je instrumentkabels van goede kwaliteit gebruikt waarvan je zeker weet dat ze in orde zijn en geen microphoon of speakerkabel oid. Waar het probleem zich voor het eerst voor gaat doen, daar zit je probleem.

Mocht het de versterker zijn en je gebruikt een buizenversterker zijn kan het ook in de buizen zitten.

macwilliams
3 augustus 2013, 01:30
Ik zou vooral even goed kijken of je misschien een raam hebt opengezet. Hor ervoor kan het misschien wel oplossen.

Een hor kan nooit voorkomen dat het raam word geopend, om iets op te lossen heb je meestal een zuur nodig.:stop:

harveyblom
3 augustus 2013, 17:55
mensen bedankt voor de snelle reacties ;)

wat ik gebruik is.

een gibson sg met p90's of een les paul met humbuckers.
het is bij de sg inderdaad erger. maar bij de les paul hoor je hem ook zeker nog. die versterkers die ik heb gebruikt zijn marshall dsl 100, kustom defender 50 en verschillende andere.

pedalen zijn overdrive tubescreamer en voodoo lab giggity of wampler euphoria

wat ik ook geconstateerd heb is. als ik de versterker zonder iets er ingeplugd aan heb staan zit er een kleine ruis in wat normaal is bij buizen versterkers leek me. op het moment dat ik er een jack in doe gaat hij brommen.

harveyblom
3 augustus 2013, 18:14
hoi gear junkie.

ik gebruik buizen amps een marshall dsl en een kustom defender 50. ook heb ik het probleem bij de meeste amps in bijvoorbeeld een muziek winkel.

ik heb gedaan wat jij zei dus de amp gewoon aangesloten op de netspanning. als er niks in zit geeft hij alleen wat ruis maar zodra ik een jack met of zonder gitaar er in doe begint hij te brommen.

Gearjunkie
3 augustus 2013, 21:05
Ok! Het probleem zit dus na je versterker. Een p90 gitaar zal iets meer bijgeluid geven dan een met humbuckers. Probeer je effecten eens een voor een tussen je gitaar en je versterker te zetten, eventueel gevoed met een batterij.

Jasper.
4 augustus 2013, 03:04
Een hor kan nooit voorkomen dat het raam word geopend, om iets op te lossen heb je meestal een zuur nodig.:stop:

:seriousf:

jimihattricks
4 augustus 2013, 09:30
ook heb ik het probleem bij de meeste amps in bijvoorbeeld een muziek winkel.

Neem je dan ook je effecten en kabels mee of alleen je gitaar?


als er niks in zit geeft hij alleen wat ruis maar zodra ik een jack met of zonder gitaar er in doe begint hij te brommen.

Kabels wisselen al eens geprobeerd?

harveyblom
4 augustus 2013, 20:47
als ik de metalen onderdelen aanraak van mijn gitaar wordt het minder erg en zodra ik deze los laat komt hij erger door.

harveyblom
4 augustus 2013, 20:48
ik heb by the way gewoon de gitaar met een snoer en de versterker gebruikt vandaag. ik hoor hem dan nog steeds. en op het moment dat er een overdrive bij komt word de brom versterkt.

Gearjunkie
4 augustus 2013, 23:23
Je moet de locatie vinden waar de brom vandaan komt. Dit kan in de versterker (nu uitgesloten), elk effectpedaal, voeding van effecten en je gitaar zijn. Dan bestaan er ook nog slechte kabels.
Koppel alles een voor een aan elkaar, begint de brom heb je het probleem te pakken.

Weet je zeker dat het bromt en niet ruist??

Plant
4 augustus 2013, 23:44
als ik de metalen onderdelen aanraak van mijn gitaar wordt het minder erg en zodra ik deze los laat komt hij erger door.

Lijkt me dan toch echt een (rand)aarde probleem.
Je hebt een randaarde stopkontakt gebruikt schrijf je, maar is die dan ook echt geaard? Zo'n geel/groene draad verbonden tot aan de aarde in de meterkast? Het zal niet de eerste keer zijn dat dat niet zo is.

In wat oudere huizen heb je niet in alle kamers randaarde. Als dan een of andere oelewapper de wandkontaktdozen heeft vervangen voor mooie nieuwe exemplaren met randaarde maar daar geen aarddraden naar heeft getrokken is er dus geen aarde ook al denk jij van wel.

En geloof me, het gebeurt in de praktijk.

Je kunt het ook eens proberen met een draad tussen je versterkerchassis of kabelmantel en het metaal van je CV radiator, dat hoort ook geaard te zijn.

knarph.nl
8 augustus 2013, 04:07
Je schrijft dat je verschillende voedingen hebt geprobeerd.
Betekend dit dat je alleen last van brom hebt wanneer je speelt met een effect pedaal?
Mijn vraag is eigenlijk, als je jouw gitaar direct in je amp prikt (zonder iets er tussen dus) heb je dan óók last van 'n brom?
Zo ja, gebruik je een buizen-amp of anderszins?
Ben je de eerste eigenaar? (heeft er ooit een 'genie' in lopen solderen?)

Als het aan je effectpedaal ligt moet je een 'gestabiliseerde voeding' gebruiken. De meeste 'stopcontact-voedinkjes' Zijn alleen maar 'afgevlakt' en hebben een 'rimpel' op de uitgangsspanning omdat... (laat maar zitten)
Waar het om gaat is dat je op het voedingkje, achter de uitgangsspanning, een = symbool ziet staan in plaats van een (= waarvan de onderste balk onderbroken is). Alleen dan heb je namelijk te maken met een gestabiliseerde voeding.
Zie je dus een onderbroken lijn heb je te maken met een 'afgevlakte' voeding. En die bromt. Altijd. Aard van het beestje
succes ermee! Ik hoor het wel.
Groetels Knarph

harveyblom
13 augustus 2013, 18:57
Je schrijft dat je verschillende voedingen hebt geprobeerd.
Betekend dit dat je alleen last van brom hebt wanneer je speelt met een effect pedaal?
Mijn vraag is eigenlijk, als je jouw gitaar direct in je amp prikt (zonder iets er tussen dus) heb je dan óók last van 'n brom?
Zo ja, gebruik je een buizen-amp of anderszins?
Ben je de eerste eigenaar? (heeft er ooit een 'genie' in lopen solderen?)

Als het aan je effectpedaal ligt moet je een 'gestabiliseerde voeding' gebruiken. De meeste 'stopcontact-voedinkjes' Zijn alleen maar 'afgevlakt' en hebben een 'rimpel' op de uitgangsspanning omdat... (laat maar zitten)
Waar het om gaat is dat je op het voedingkje, achter de uitgangsspanning, een = symbool ziet staan in plaats van een (= waarvan de onderste balk onderbroken is). Alleen dan heb je namelijk te maken met een gestabiliseerde voeding.
Zie je dus een onderbroken lijn heb je te maken met een 'afgevlakte' voeding. En die bromt. Altijd. Aard van het beestje
succes ermee! Ik hoor het wel.
Groetels Knarph


ik gebruik nu die psa adapters van boss ?

harveyblom
13 augustus 2013, 19:01
ik heb net een gibson sg met humbuckers bij max guitar geprobeert op een black star top. geen brom. morgen repeteren in een ruimte met goed geaarde stop contacten zeggen ze.

zou de brom ook aan de lengte van de kabel van een stekker doos kunnen liggen.
heb namelijk vorige week even uit gemak een vox valvetronix >.< gebruikt uit de repetitie ruimte. met hun stekker dozen een geen brom ook niet met p90s. vande week probeer ik hem even met mijn eigen versterker.



http://www.speurders.nl/overzicht/marshall-jcm-2000-dsl-complete-set-met-4x12-cabinet-132692617.html?query=marshall+dsl&category=&local-postcode=&local-distance_value=25

Buzzel
13 augustus 2013, 20:10
Hoe ver sta je van je versterker af als je die brom hoort? als je, met je gitaar, 10 meter van de versterker gaat staan is de brom dan net zo erg? Of is het dan wel weg?

P90's willen graag brom oppikken omdat ze nogal gevoelig zijn. Versterkers, TL buizen, adapters enz.. creëren magnetische velden en prut die je gitaar en je gitaarkabels graag willen oppikken. Het kan goed zijn dat er te veel storing is in de ruimte waar je speelt. Ook kan het een apparaat zijn wat op de zelfde stroom groep zit die de brom kan veroorzaken (dus in de kamer er naast bijvoorbeeld).

Sluit je versterker eens op een andere stroomgroep aan in je huis. De badkamer of keuken bijvoorbeeld. Die zijn vaak ook goed geaard.

Brom weg? Dan kan het zijn dat je stopcontact dat je normaal gebruikt niet goed geaard is. Dat er een apparaat op je stroomgroep zit die de stroom vervuilt (Dimmers zijn ook erg!). Of er is een apparaat dat dicht bij jou gear staat die storing veroorzaakt.

harveyblom
15 augustus 2013, 12:56
ik heb gisteren bij de repetitie. even de net snoer van de valvetronix gepakt en die aan gesloten op mijn versterker. ook heb ik de stekkerdozen van de repetitie ruimte gebruikt en Brom is weg. ik denk dat het dus aan de net snoer en aan de stekker dozen heeft gelegen.

mensen heel erg bedankt voor de vele reacties en de goede hulp.

Groetjes. Harvey ;)