PDA

View Full Version : Fender versterker 'kraakt' na 10 minuten spelen.



DeadStar
1 augustus 2013, 11:15
Hallo,

Vraagje.

Ik heb een Fender Princeton versterker. Deze heeft het altijd goed gedaan en nooit echt heel hard mee gespeeld.

Nu heb ik het probleem dat de versterker na een minuut of 10 spelen ineens klinkt alsof hij opgeblazen is (nee is niet de distortion). Het geluid gaat erg kraken. De eerste tien minuten klinkt hij perfect.

Klinkt dit bekend? En zo ja, is dit te repareren? Of de moeite niet waard?

THNX!

caliban
1 augustus 2013, 13:15
Wat voor princeton heb je exact? Een tube of solidstate

DeadStar
1 augustus 2013, 14:28
Wat voor princeton heb je exact? Een tube of solidstate

Sorry het is een Solid state Princeton 112 plus

Heynis
1 augustus 2013, 15:37
Doet het probleem zich ook voor met een patchkabel tussen de 'pre-amp out' en de 'poweramp in' bussen? Heb je het zelfde probleem ook als je met een koptelefoon speelt? Zijn er knoppen die kraken als je er aan draait? Valt het geluid ook weg tijdens het kraken? Geoxideerde jackbussen en potmeters zijn bij transistorversterkers een van de veel voorkomende oorzaken van krakende geluiden.

Als bovenstaande niks oplevert, dan wordt het interessant (vanuit technisch oogpunt). Dan kan het alles zijn van een lekke condensator tot een temperatuurgerelateerd probleem.

Dan is het nog interessant om te achterhalen waar ongeveer in de versterker het probleem optreed. Kraakt de versterker ook als je een losse kabel in de 'poweramp in' steekt? Zo niet, dan zit het probleem hoogst waarschijnlijk in de pre-amp (er vanuit gaande dat die bussen werken als seriële FX-loop).

DeadStar
1 augustus 2013, 15:46
Erg bedankt voor de reactie.

Ik ga het van het weekend allemaal uitgebreid testen en kom er later op terug!

cluseau
1 augustus 2013, 21:28
Klinkt dit bekend? En zo ja, is dit te repareren? Of de moeite niet waard?

THNX!
Klinkt zeker bekend, als bovenstaande lijst niet de oplossing geeft heb je waarschijnlijk ergens haarscheurtjes in het laswerk en dat is eigenlijk ook wel de verwachting. Als je geen soldeervaardigheden hebt laat het dan ff doen. En natuurlijk is hij het waard.

DeadStar
2 augustus 2013, 09:24
IK ga het proberen. En anders breng ik hem even naar de gitaarwinkel hier. Bedankt!

cluseau
2 augustus 2013, 09:42
IK ga het proberen. En anders breng ik hem even naar de gitaarwinkel hier. Bedankt!

Je doet er beter aan een lokale tech op te zoeken, er zitten een paar vertrouwde mensen in jouw regio waaronder forumlid Nico Verduin in Heemskerk. Je kan hem vragen even te kijken.

DeadStar
2 augustus 2013, 11:48
Nu wil het zo zijn dat ik regelmatig in Dan Haag moet zijn....

Is het een kwestie van klaar terwijl u wacht?

cluseau
2 augustus 2013, 12:03
Nu wil het zo zijn dat ik regelmatig in Dan Haag moet zijn....

Is het een kwestie van klaar terwijl u wacht?

Dat is goed mogelijk in geval van defecte lasjes. Je bent van harte welkom maar wel even via PM want commerciele aktiviteiten zijn niet toegestaan op het forum.

gr
Frans.

Rooker
3 augustus 2013, 15:00
Doet helemaal niet ter zake. Maar ik vind dat zo'n geweldig klinkende solid state versterker! Speel er af en toe op en klinkt echt heel goed. Hoop voor je dat ie gemaakt kan worden.

fastfolkert
3 augustus 2013, 16:24
Doet helemaal niet ter zake. Maar ik vind dat zo'n geweldig klinkende solid state versterker! Speel er af en toe op en klinkt echt heel goed. Hoop voor je dat ie gemaakt kan worden.

Inderdaad OT: in onze oefenruimte speel ik ook over de Princeton112 plus; prima clean, strak, helder, maar volume is (typisch Fender??) slecht te regelen: 0=uit; 1=hard en 2 tm 10=loeihard. Crunchkanaal is IMHO niet bijzonder; de cleans doen 't 'm.
Reparatie is vlgs. mij wel de moeite.

Rooker
3 augustus 2013, 20:01
Idd.. volume verhaal helemaal mee eens. Maar ik speel ook graag hard. En het gaat mij idd ook om het clean kanaal met een beetje reverb. En hoe hij op effectjes reageert. Veel plezier mee!!
On topic; de moeite waard om te repareren.