PDA

View Full Version : Gewicht body



BassChild
1 augustus 2013, 09:02
Hallo mensen!

Ik heb een vraagje over het gewicht van de verschillende houtsoorten die voor het maken van (bas)gitaren worden gebruikt.

Ik heb namelijk een tijdje geleden een Traben Array Limited 5 bas gekocht en hoewel hij er ontzettend stoer uitziet heb ik best wel moeite met bespelen van het ding. Dat komt volgens mij vooral omdat hij heel erg topzwaar is. De body is gemaakt van basswood en de hals van maple (ik weet zo de Nederlands namen van deze houtsoorten niet :P) en als ik 'm omhang glijd de hals nog net niet uit zichzelf neerwaarts, alhoewel het niet veel scheelt.
Wat dat betekent in de praktijk is dat ik tijdens het spelen de hals constant omhoog moet houden. Daardoor heb ik erg veel spanning in mijn hand waardoor ik lang niet zo vrij en snel kan spelen als ik zou willen, daarnaast verkrampt mijn hand ook heel snel, wat natuurlijk niet bijzonder gezond is (met mijn metalband oefen ik regelmatig enkele uren achter elkaar).
Ter vergelijking, ik heb ook een G&L L-2000 Tribute, die juist een hele zware body heeft en een redelijk lichte hals. Daardoor is deze juist héél makkelijk te bespelen omdat mijn frethand compleet vrij is om te doen wat het moet doen.

Omdat het bespelen van de Traben dus tegenvalt ben ik een beetje aan het kijken naar andere bassen waarbij de balans in gewicht veel beter is. Maar ik heb geen flauw idee wat de eigenschappen zijn van welke houtsoorten. Ik heb al een beetje rondgezocht op het internet, maar de informatie die ik daar vind is niet altijd even helder.

Daarom mijn vraag: welke houtsoorten zijn volgens jullie het meest geschikt als ik een bas wil met een (relatief) zware body? En wat is jullie eigen voorkeur in houtsoort?

Alvast bedankt!

Pepe
1 augustus 2013, 10:30
balans hangt af van het design, hoe het gewicht verdeeld wordt. De plaatsting van een knopje kan een grotere rols spelen dan het gewicht van de body.

barno
1 augustus 2013, 11:28
wat pepe zegt

Zwaartepunt van je bas wordt voornamelijk bepaald door de plaats van de straplocks. Is ook de reden waarom veel basontwerpen een langere upperhorn hebben dan gitaren. Bas hals is langer dus de upperstraplock moet verder naar het "midden" van het instrument. legendarisch kopzwaar zijn firebirds ea die omzeggens geen upperhorn hebben

Mr.Fingers
1 augustus 2013, 13:45
Wat ook al wil helpen is de stemsleutels vervangen door Hipshot ultralites. Da's een kleine moeite, maar doordat je aan het eind van de "hefboom" zit, maakt het wel veel verschil.

Wil je een zware bas die goed in balans hangt: jaren '70 Fenders met ash body. Die dingen worden gekscherend wel eens "bootankers" genoemd, en da's voor een reden...

kwispelhond
1 augustus 2013, 14:12
Het is gewoon een kwestie van beetpakken en aanvoelen. Hout is een natuurlijk materiaal en het ene stuk essen of mahonie kan zomaar de helft wegen t.o.v. een ander stuk van dezelfde houtsoort. In de jaren 70 vroegen de klanten om zware instrumenten dus toen zocht men bewust naar de zwaarste stukken van de houtsoorten, tegenwoordig gebruiken de meeste bouwers juist veel lichtere stukken dan toen.

Ik heb zelf zo'n 70'er "bootanker" van Fender gehad en verkocht toen ik last van m'n rug begon te krijgen. Ik heb nu nog een 70'er Jazzbass imitatie van Morris liggen en die weegt 5kg, de Fender was nog zwaarder.

Even een populaire internet legende tegenspreken: mijn T-bird duikt niet, weegt netjes onder de 4kg en hangt heerlijk comfortabel om m'n nek. Op de mijne zitten wel moderne lichtgewicht Grover's, het zou inderdaad best kunnen dat als je die vervangt door de originele "olifantsoren", de mijne alsnog ook topzwaar wordt.

Duhsjaak
1 augustus 2013, 16:24
Even weer een deviante visie.
Als je gek bent op een bas en je wilt niet zonder meer straplocks op andere plaatsen gaan boren/schroeven, neem dan eerst eens de proef op de som met een alternatief.

Rolletje rubber om spullen op de dash van je auto op zijn plaats te houden onder je gitaarband en hij blijft zeker op zijn plaats. Blokker, anderhalve Euro. Goed voor 120 gitaren.

Stukkie alcantara (vaak gebruikt voor autostoelen. Zelfde effect.

Zeemleren lapje, Blokker. Zelfde effect.

Kortom: Creatief met kurk. En het kost nog geen fuck ook. Als je hebt uitgedokterd wat er voor nodig is om hem lekker bespeelbaar te maken, dan weet je ook wat het je waard is.

Succes.
Vriendelijke groet, Gus (waarnemend voorzitter van de anti-BTW brigade)

RUIS
1 augustus 2013, 17:51
@Gus: Ik weet niet of een basbody van kurk nou zo'n goed idee is hoor. Grote kans dat het gaat kromtrekken, om maar niet te spreken van de wijnvlekken op je kleren.

Pepe
1 augustus 2013, 23:23
Deviant kan zijn maar het is een praktische tip. Ik heb een mooie oude ACE strap waarvan de binnenkant een soort superglad vinyl is en daar zie ik wel wat mogelijkheden voor meneer Blokker.

BassChild
2 augustus 2013, 11:31
De stemmechanieken van mijn bas zijn al van die kleine grovers, dus daar valt niks te halen denk ik zo. Of zijn die hipshots nóg lichter?

Maar die tips voor de gitaarband klinken interessant, daar ga ik zeker mee aan de slag. Bedankt!

kwispelhond
2 augustus 2013, 15:09
Er zijn nog wel meer mogelijkheden, Basswood (=lindehout) is vaak erg licht dus met een beetje gewicht op de goede plek....

Ik heb zelfs wel eens gewichtjes gezien die speciaal voor dit probleem gemaakt waren om achter aan of eigenlijk rondom de draagriem te bevestigen maar heb ook wel eens gehoord van gewichtjes in de ruimte voor de knoppen geplakt en dat soort oplossingen. Zelfs een goede brede leren draagriem met zo'n ruwe binnenkant kan al wonderen doen dus mogelijkheden zat als je de bas verder wel fijn vind.

BassChild
3 augustus 2013, 09:57
Dat is iets wat echt net bij me opkwam, gewoon de body verzwaren met iets simpels ^^ Weet je toevallig hoe dat soort gewichtjes heten/waar ze te vinden zijn, kwispelhond?

Duhsjaak
3 augustus 2013, 10:19
Het is altijd een beetje link op zijn Amsterdams te gaan lopen zeiken als de ander je niet kent.
Ik ga dat toch doen in de veronderstelling dat je snugger genoeg bent om te snappen dat ik niet jou, maar het idee aanval.

Wij noemen die gewichtjes stoeptegels. Je kunt ook kiezen voor een meer vintage vibe: waaltjes. Nadeel: zijn gebruikt, kleeft wat zand of hondenpoep aan. En zijn per stuk lichter dan betontegels.

In ernst:
In je openingspost meen ik te lezen dat je eigenlijk best happy bent met je bas en dat je eigenlijk alleen de dive zou willen aanpakken.

Je leest hier op GN en elders, dat er nogal wat blessure gevoeligheid bij gitaristen/bassisten voorkomt door houding in relatie tot het gewicht van het instrument, Als je er over nadenkt is het dus niet echt logisch als je een relatief simpel probleem op gaat lossen door het verzwaren van je bas.

Doe vooral wat je wilt. Hang een kilootje aan je achterste straplock en ga eens Bruce Springsteen gewijs een optreden doen van een uurtje of 3,5. Denk er gewoon eens over.

There, I've said it again (deel van een lied dat opstaat - oud lied ook nog!).
Succes.
Vriendelijke groet, Gus

Plant
3 augustus 2013, 10:58
Je kunt dan beter ballonnen gevuld met helium aan de kop vastmaken :ok:

kwispelhond
3 augustus 2013, 11:52
Ik zou zelf eerst eens een klein zakje aan de strapbutton binden en kijken hoeveel je nodig hebt, het zou me verbazen als het meer dan 500gr zou zijn maar waarschijnlijk minder. Waar je gewichten koopt? Probeer eens een hengelsport winkel, die hebben gewichtjes in alle vormen en maten liggen. Je zou zelfs zo'n polsgewicht (band die je om te trainen om je pols doet) uit de sportwinkel achter om de draagband kunnen bevestigen.

Als je even zoekt kom je nog wel meer ideeën tegen, deze vind ik leuk: http://www.sonicstate.com/amped/2011/07/01/stop-your-headstock-heading-for-the-floor/ maar helaas, de website van de maker is al weer uit de lucht dus zal wel moeilijk te krijgen zijn.

Je zou natuurlijk ook gewoon een klein zakje achter op je draagband kunnen naaien of, als het meer punk moet zijn, duct-tapen. Laat je fantasie maar eens werken en je verzint vast nog veel meer oplossingen!!

P.s., Duhsjaak, zelfs met een kilo er aan weegt deze bas waarschijnlijk nog minder dan die G&L die hij ook nog heeft liggen.

kwispelhond
5 augustus 2013, 16:52
Hé, qua ideeën!! Ik was van de week in de garage voor een voor de auto noodzakelijke tussenstop (ja, ik was er ook weer blij mee :angry: nou ja, hoort bij autorijden :( ). In ieder geval hebben die gasten ook hele bakken vol gewichtjes liggen om banden uit te balanceren, zowel met een klipje (stalen velgen) als mooie soepele zelfklevende strippen (lichtmetalen velgen), vooral die laatste lijken mij ideaal om bv. in de Cavity te plakken of zo maar zullen ook wel houden op je draagriem als ze door weer en wind aan m'n velg blijven hangen.

Heb je al uitgezocht hoe groot of liever hoe zwaar je probleem eigenlijk is?

BassChild
5 augustus 2013, 20:13
Hey mensen, nogmaals bedankt voor alle tips.

Nou, ik heb naast de nylon strap, die ik gebruik voor mijn Traben, ook nog een leren strap, die ik gebruik voor mijn G&L (het is makkelijker elk een eigen strap te geven, hoef je de boel niet de hele tijd om te wisselen:P). Ik heb bij de laatste bandrepetitie de leren band voor de verandering eens gebruikt met mijn Traben en ik moet zeggen dat dat het probleem toch aardig verminderd.

Daarnaast heb ik eigenlijk geen flauw idee hoe zwaar ik de boel wil hebben. Ik ga toch eens experimenteren. Want het gewicht van de G&L is misschien toch iets te veel van het goede..

En dan te bedenken dat ik een hele nieuwe bas wilde kopen om het probleem op te lossen (alhoewel het feit dat het gewoon leuk is om naar nieuwe gitaren te kijken misschien ook wel een beetje meetelde^^).

Plant
5 augustus 2013, 21:44
En dan te bedenken dat ik een hele nieuwe bas wilde kopen om het probleem op te lossen

Dan zou je er op een dure manier achter komen dat heel veel bassen ditzelfde probleem hebben.


(alhoewel het feit dat het gewoon leuk is om naar nieuwe gitaren te kijken misschien ook wel een beetje meetelde^^).

Dat zal het eerder zijn.

Gerard1793
8 augustus 2013, 11:05
Hoi Basschild, ik had ook last van kopzwaarte bij mijn SG-bouwpakket, ik heb het opgelost door een blok lood in de controlcavitie te drukken, supersimpel en het werkt perfect!

BassChild
13 augustus 2013, 12:46
Cool project, Gerard! Ik ben zelf ook nog eens van plan een diy pakket te kopen voor dezelfde reden nl het leren kennen van het technische aspect van een gitaar. Ik zat te denken aan een mat groene body, tortoise slagplaat, neon roze snaren... zolang het maar opvalt xD

Maar goed, bedankt voor de input ^^

Erwo Alephoe
7 februari 2014, 23:06
Hi, Basschild. Misschien wat laat om te reageren, maar ik ben pas op deze site sinds gisteren (6 feb.).
Wat de houtsoorten betreft moet je eens naar de site van Warwick Bass guitars, en dan naar de Custom Shop. Daar heb je afbeeldingen van alle belangrijke
houtsoorten voor zowel gitaren als designmeubelen, met alle nodige informatie van herkomst tot gewicht per m3. Het is een prachtige site met extravagant mooie basgitaren. Enjoy!