PDA

View Full Version : Line6 Obi Wah VST



Ijselrobo 07
31 juli 2013, 15:02
Dag allemaal,

Voor mijn nieuwe album wil ik bij een nummer het obi wah effect gebruiken welke o.a. te vinden is op de Line6 FM4 en de M5.
Ik heb al met een paar mic's en mic afstanden geprobeerd dit op te nemen met mijn amp en de FM4, maar dat werkt niet echt. daarom ben ik op zoek naar een VST plugin waarmee ik het geluid kan nabootsen.

Iemand een idee?

Het geluid wat ik ongeveer bedoel is hier vanaf 2:26 te beluisteren:

http://www.youtube.com/watch?v=hB-WHw6uMWg

Groet,
Luc

paulusdeBKB
31 juli 2013, 17:11
De Obi-Wah is gebaseerd op een Oberheim Voltage Controlled filter. Je zou eens kunnen kijken of je met die zoekterm een passende VST kunt vinden. Anders is het eventueel een optie om een (tweedehands) Line6 M5 te kopen. Daar zit 'ie ook in. Bedenk wel dat je voor een natuurlijke bediening ook een expressiepedaal nodig hebt. Misschien heb je iemand in de buurt wonen van wie je een Line6 floorproduct kunt lenen? De Obi Wah zit iig in de HD500X en in de Floor Pod+

Terminus
31 juli 2013, 17:44
Guitar Rig heeft volgens mij een Oberheim filter, als je vervolgens de resonance flink opschroeft en de cutoff laat aansturen door een Sample and Hold oscillator (dit kan allemaal binnen GR) heb je dat geluid. Niet het simpelste in de wereld, maar je hebt geen expression pedal nodig.

Wat je ook kunt doen is een gratis bandpass filter plugin pakken en dan of in de plugin zelf of via automation een sample and hold oscillator op de cutoff zetten. Dit kan zelfs met de ingebouwde plugins van Reaper als je er handig mee bent.

Jan Buurman
31 juli 2013, 18:47
Zo'n soort geluid zit volgens mij ook in een Marshall Regenerator (meen ik mij te herinneren)..... Voor een paar tientjes te scoren...

EDIT: standje STEP PHASER.

Ijselrobo 07
1 augustus 2013, 18:29
Dank voor de reacties.
Ik ga het eerst proberen met Guitar Rig of anders met een bandpass filter. mocht dat niet lukken kan ik nog altijd gaan voor een M5 of kijken of een bekende een Line6 product met de obi wah heeft.

Ik heb overigens ook de FabFilter Volcano 2 (http://www.fabfilter.com/products/volcano-2-powerful-filter-plug-in) binnengehaald want ik had ergens gelezen dat ik hetzelfde geluidje ook met deze VST kon maken. ik kom dichtbij maar nog niet helemaal. iemand een idee welke settings misschien kunnen werken?