PDA

View Full Version : Van Blues rig naar Southern Rock rig, welke pedalen allemaal nodig?



SaferSephy
31 juli 2013, 14:29
Vanaf september ga ik een nieuwe band starten met een totaal ander genre dat ik gewend ben. Voorheen heb ik altijd Blues gespeeld en ga nu aan de Southern Rock / Biker rock. (Dirty Sweet, Gov't Mule, Point Blank, American Bank)

Niet super super high gain maar wel een hele lading extra scheur dan ik gewend ben, en omdat we zowel oudere als nieuwere rock maken moet ik me goed gaan focussen op geluid. Mijn huidige rig is:

Fender Strat (single coil)->Vox Wah->Keeley Compressor->Fulltone Fat Boost->Maxon OD9->Fulltone OCD->Fender Super Reverb.

Niet echt de setup die je in je hoofd hebt bij wat steviger rock werk. Dus werk (en uitgaven :P) aan de winkel.

De gitaar wordt vervangen door: 1. Strat met little '59 humbuckers in de neck en brug, en 2. een Gibson ES339. Daarmee hoop ik voor zowel het medium als wat meer dan medium gain een gitaar in het arsenaal hebben, en wellicht komt er voor die humbucker strat ooit nog een Les Paul in de plaats maar voorlopig liever niet.

De versterker is een lastiger verhaal, daar ik op dit moment niet veel zin en budget heb om een dikke marshall stack naar binnen te rijden, dus is het eerste uitgangspunt eigenlijk om die Super Reverb onderdeel te laten van de rig. Dit geeft natuurlijk wel een uitdaging want ik zal wel het Marshall Plexi/JCM800 geluid moeten gaan regelen.

Uitdaging 1 - Stevige Overdrive/Distortion welke okay klinken op een Fenderbak met 10 inch speakers

Iemand riep al een Blackstone HT Dual gezien de grote hoeveelheid toneregeling (wel handig met een amp met scooped mids). Iemand nog meer ervaringen in een soortgelijke situatie?

Uitdaging 2 - wat heb ik verder nog nodig, Delay's ofzo? geen idee omdat ik wel redelijk nieuw ben op dit vlak

Iemand tips of een voorbeeld rig?


Ik verwacht dat het zoiets gaat worden:

HummyStrat/ES339->Vox Wah->Keeley Compressor->Maxon OD9->Fulltone OCD-><insert Distortionpedal here>-><insert delay pedal here>->Super Reverb.

Zou ik er dan zijn als ik deze gaten invul? Of moet ik gewoon echt naar een andere amp gaan kijken?

Luke-wannabe
31 juli 2013, 14:39
Dit zijn toch echt prima spullen voor de muziek die je wilt gaan spelen? Helemaal met die OCD en Tubescreamer heb je 2 pedalen die je heel verschillend in kunt stellen en dus een wijde range aan sounds op kunnen leveren! Ik zou het eerst gewoon eens gaan proberen in de oefenruimte en dan kijken wat er mist.

Ik speel zelf heel veel verschillende muziekstijlen (pop, soul/funk, grungerock/bluesrock, musical, fusion, franse chansons) en gebruik qua drive eigenlijk altijd de zelfde pedalen. Namelijk de Zvex Box of Rock en tot voor kort een cheap Höfner fuzzpedaal (net vervangen door een Ibanez SD-9). Persoonlijk wissel ik liever van gitaar dan van pedaal, omdat ik er inmiddels helemaal uit ben dat ik de BOR het meest veelzijdige en dynamische pedaal vind dat er bestaat en ik nog niets ben tegengekomen dat beter bij mijn spel past. Als ik dan wat anders moet spelen pak ik liever een andere gitaar dan een pedaal. Is natuurlijk heel persoonlijk en voor iedereen anders. Misschien vind jij het wel lekkerder om op dezelfde gitaar te spelen en je pedalen rond te switchen. Fair enough, ik vertel alleen dat het zo ook kan :)

Als je natuurlijk gewoon vette gas hebt en pedalen wilt kopen houd ik je niet tegen, maar dat is een ander verhaal ;)

ErikM
31 juli 2013, 14:43
Het meest simpele wat ik kan bedenken is OCD en OD9 omwisselen en dan OCD altijd met OD9 samen gebruiken voor de hoge gain.
Naar smaak een delay toevoegen (Ibanez DE-7 op analoge stand, is niet duur)
En vooral je eigen geluid blijven houden ;-)

Midwolda
31 juli 2013, 14:49
Zo, dat klinkt als een leuke uitdaging, gefeliciteerd! :ok:
Voor Southern Rock wil je het ook niet tè zwaar aanzetten hoor, little 59's of een ES over een Super Reverb lijkt me al een prima uitgangspunt, die meer dan uitstekende reverb ga je daar heel goed bij kunnen gebruiken.
De mooiste Marshallesque scheur uit een pedaal over een Fender bak krijg ik uit een Animal overdrive van Rockett Pedals USA (http://www.rockettpedals.com/pro-series/animal-od/). Ja, duur, maar veel beter wordt het niet. Een delay is wel heel fijn om je solo's extra diepte te geven, ik zou daar een goede analoge voor nemen, digitaal vind ik iets te strak voor dat genre.
Allemaal maar mijn meninkje: your mileage may vary. ;)

Kim Wilson
31 juli 2013, 15:10
Ik vind het nogal gewaagd om je hele rig met zulk mooi spul in te ruilen voor een band die nog niet eens bestaat, waar je nog niet eens van weet of het wel gaat werken. Ik zou het eerst eens aankijken. Met die Super Reverb kun je best Southern Rock spelen, vervangen kan op termijn altijd nog. Mocht je uiteindelijk toch weer liever blues gaan spelen, heb je spijt dat je die mooie SR hebt verkocht.

SaferSephy
31 juli 2013, 15:36
Ik vind het nogal gewaagd om je hele rig met zulk mooi spul in te ruilen voor een band die nog niet eens bestaat, waar je nog niet eens van weet of het wel gaat werken. Ik zou het eerst eens aankijken. Met die Super Reverb kun je best Southern Rock spelen, vervangen kan op termijn altijd nog. Mocht je uiteindelijk toch weer liever blues gaan spelen, heb je spijt dat je die mooie SR hebt verkocht.

Wie heeft het over inruilen/verkopen? :p het zou dan spul erbij zijn, sowieso houd ik m'n huidige bluesband gewoon aan dus heb ik het huidige spul hard nodig. De uitgaven zoals ik het nu zie:

2 Little 59's welke ik in m'n op dit moment ongebruikte strat kan schroeven
Een Overdrive/Distortion pedaal die me wat verder brengt dan de OD9 of OCD
Een Delay pedaal voor wat meer diepte


Wellicht zou ik het dus kunnen redden door de OCD en OD9 te stacken. Een delay zou sowieso iets nieuws zijn. Zou hiervoor een MXR Carbon Copy Analog Delay goed genoeg zijn?

Kim Wilson
31 juli 2013, 15:51
Ah zo, ik schrok al!

Luke-wannabe
31 juli 2013, 17:16
Analoge delay is tof ja! Ik heb die Memory Toy van EHX en die vind ik moddervet. Carbon copy ook heel tof maar 3x zo duur. Ibanez AD9 of Maxon ook heel erg cool voor als je geen modulatie wilt.