PDA

View Full Version : Gibson Les Paul prijs verschillen



SteavisSmokin
31 juli 2013, 14:16
Kan iemand mij uitleggen waarom b.v. Gibson Les Paul 1954 V.O.S. Goldtop Reissue (http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_1954_vos_goldtop_r.htm) zoveel goedkoper is dan de Gibson Les Paul 56 Goldtop VOS(http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_56_goldtop_vos_2013.htm)?

2990,- vs 3777,- Euro is nogal een verschil. Lijkt mij allebei custom shop te zijn. Het enige verschil wat ik zo kan spotten is een andere brug.

Ik wil t.z.t. een 2e hands Goldtop met P90's kopen en ben me aan het orienteren op de verschillende Gibson modellen en hun prijsverschillen.

Hotpepper01
31 juli 2013, 16:12
Niet echt. Als je het hebt over gebruikte goldtops met P90 dan zijn er globaal een aantal niveaus aan te geven..maar hang me er niet aan op svp

De tribute studio's met de eenvoudigste uitvoering kosten gebruikt zo'n 500 - 1000 euro. De middenklasse (standaard, traditional, classic van minder dan 10 jaar oud) kosten gebruikt zo'n 1400-1600. De duurste zijn de oudere deluxe's (jaren 60 en 70), de R4 en de R6 die doen zo'n 2200 - 3000. Top of the bill zijn natuurlijk de echte 1952-1956 maar die gaan zo maar voor 20K en meer.

Zelf heb ik een 60s studio tribute met P90 goldtop. Nieuw gekocht in 2011 voor minder dan 700.
pracht gitaar voor dat geld. .

mountainman
31 juli 2013, 20:37
De nieuwste modellen zijn altijd duurder.

Het 2013 model van die Gibson Les Paul 1954 V.O.S. Goldtop Reissue is ook 3777,- euro: http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_54_goldtop_vos_2013.htm

Als de 2014 modellen uitkomen dan gaan deze weer in prijs omlaag. Aan die nieuwprijzen heb je dus niet veel als je je op de 2e markt aan het orienteren bent.

access
1 augustus 2013, 10:33
De '54 VOS die in je link staat is van 2012.

2012 was een jaar waarin gibson wat problemen had met het hout van de toets.
De toets is normaal gesproken uit één stuk. In 2012 hebben ze twee lagen op elkaar geplakt.

In 2013 is de toets weer uit één stuk. Ook zijn ook een aantal specs veranderd.
Even uit mijn hoofd: Andere lijm waarmee de hals aan de body vast zit. Andere halspen (geen ruber huls meer om de halspen). Een andere kleur voor goldtops. Veranderde stemmechanieken. Nieuwe versie burstbuckers (custombuckers)

Kwestie van vraag en aanbod: Er zijn minder mensen die graag een 2012 model willen. De prijs gaat daarom omlaag.

SteavisSmokin
1 augustus 2013, 14:21
Access... dank je wel. Nu is het duidelijk want de oorzaak moest toch ergens in zitten.

mountainman
1 augustus 2013, 19:33
Wat ik altijd zo vreemd vind is dat die vintage original specs jaarlijks veranderen. Hoe "original" is het dan eigenlijk nog? Alleen daarom al zou ik nooit zo'n duur VOS geval nieuw kopen.

Orpheo
2 augustus 2013, 00:37
Wat ik altijd zo vreemd vind is dat die vintage original specs jaarlijks veranderen. Hoe "original" is het dan eigenlijk nog? Alleen daarom al zou ik nooit zo'n duur VOS geval nieuw kopen.
Oeh, das piesen tegen de pij van de pastoor kerel! Dat wordt nooit meer droog. Je kan toch niet verkondigen dat Gibson de boel zit te flessen met z'n 'original vintage specs just like it used to be'. ? ;)

Nee hoor ben 't helemaal met je eens. Daarom zou ik met m'n OREN kiezen en nooit puur op specs.

Scarface
2 augustus 2013, 01:11
Oeh, das piesen tegen de pij van de pastoor kerel! Dat wordt nooit meer droog. Je kan toch niet verkondigen dat Gibson de boel zit te flessen met z'n 'original vintage specs just like it used to be'. ? ;)

Nee hoor ben 't helemaal met je eens. Daarom zou ik met m'n OREN kiezen en nooit puur op specs.

Precies, commercieel gelul allemaal... Heb ik toch gereageerd,en ik was het niet van plan...shit!!! Hahahahaha

Groet,
Marco

Braindead
2 augustus 2013, 01:57
Van die tweedelige toets uit 2012 lijkt het me in ieder geval onwaarschijnlijk dat dat met de vroegere specs overeenkomt. Dat maakt het alvast wat makkelijker :)

access
2 augustus 2013, 12:06
Helemaal mee eens.
Dat betekent niet dat het slechte gitaren zijn.