PDA

View Full Version : Marshall 1960 A speaker kapot



Gitaristje25
31 juli 2013, 01:11
Even een vraag. Vandaag speelde ik op een oude Marshall 1960 A kast. Ik vond hem echter erg slecht door de mix prikken, ik kreeg hem naar niet vol van geluid. Heb eerder op een andere 1960 A kast gespeeld en deze klonk voller en was duidelijk te horen in de mix. Ook deze had de G12 T-75 speakers in zich.
Later ontdekte ik dat de linker boven speaker het niet deed.

Kan het algemene geluid van die cab veranderen doordat 1 speaker het niet doet? Bijvoorbeeld door verandering van de impendantie?

De cab was aangesloten op een Dual Rectifier. Hij zat in de 4 Ohm uitgang. Merkte verder niks aan de versterker en alles doet het nog. Was het niet slim om hiermee door te spelen of is dat voor een keer niet erg?

Alvast bedankt! :satisfie:

MarkS
31 juli 2013, 09:24
Of er een eventuele impedantie mismatch ontstaat is afhankelijk welk defect de speaker vertoont. Daarbij lijkt het me sterk dat bij 1 defecte speaker (van de 4) het impedantieverschil alsook de de verminderde geluidsdruk zo erg op zou vallen dat het geluid er echt heel veel minder van zou worden.

cluseau
31 juli 2013, 10:02
Wat impedantie betreft maakt het ook nog uit hoe het is aangesloten maar een mismatch krijg je zeker.

Het ontbreken van een werkende speaker is veel erger. Door het acoustische gat wat er dan ontstaat zul je laag gaan missen. Je kan de speaker beschouwen als een groot rond gat in je cab en dat klinkt voor geen meter. Zeker niet bij een geheel gesloten kast. Echt direct schadelijk is het niet maar zou toch wel voor een andere speaker gaan kijken.

Gitaristje25
31 juli 2013, 20:23
Ok, thx! Heb de boel nu open gemaakt. Connectors leken allemaal goed te zitten. Heb verder gekeken. Blijkt dat de speaker onder het ook niet doet. Dus links boven en links onder als je naar de voorkant van de cab kijkt. Echter, als ik hem aansluit op de rechter aansluiting als je naar de achterkant kijkt, dan doen ze het alle 4. Denk dus dat er ergens een breuk zit.

guitarnijboer
31 juli 2013, 21:29
Tja, daarom heb ik al mijn kasten uitgerust met speakon connectoren. Jammer dat niet alle kasten hiermee uitgerust zijn, je moet dus niet je speakerkabel vergeten. Maar verder helemaal top. Met 4 aansluitingen (1+, 1-, 2+, 2-) kun je links en rechts appart op de connector aansluiten en zijn alle combinaties mogelijk door verschillende speakerkabels te maken. In de kabelconnector een verbinding van 1- naar 2+ maakt een serieschakeling van de speakerparen, natuurlijk kun je 1 en 2 ook parallel aansluiten en met een connector waar twee kabels uit komen voor 1 en 2 appart van elkaar kun je stereo spelen of , als je ze beide in de zelfde output van je versterker steekt, mono met de speakers weer parallel.

Ik moet toegeven, het vergt enig soldeerwerk, maar daarna zit je speaker ook altijd goed aangesloten.

Han S
31 juli 2013, 22:48
Meten is weten. Pak een multimetertje en meet op de luidsprekers zelf, meet je niks dan is ie stuk, meet je rond 6.5 ohm dan heb je een werkende speaker met een nominale impedantie van 8 ohm. Meet je niks kijk dan of er een draadbreuk is tussen de aansluiting en de conus.

Wat stereo spelen betreft: ik heb een 4*12 kast stereo gemaakt met een terminal met twee schakelende jack chassisdelen. Steek je er een kabel in dan is hij gewoon mono, steek je er twee kabels in dan werkt hij stereo. Ik heb het schema ergens opgeschreven, maar dat kun je ook zelf bedenken.

Erik70
1 augustus 2013, 13:50
Dan gebruik je toch gewoon de rechter ingang...

Wat voor ingang zit er overigens op? Een met een schuifje om mono-stereo te selecteren of enkel 2 inputs. Bij de laatste MOET de input rechts ook gebruikt worden voor mono aansluiting. De linker splitst de linker en rechter speakers. Als er dan rechts niets in gaat hoor je alleen links...

Gitaristje25
1 augustus 2013, 21:11
Er zit een aansluiting met mono-stereo selector in.
Heb de boel even doorgemeten met een multi meter. Alle speakers doen het, nergens een draadbreuk.
Maar blijkt dat de aansluiting stoort. Sowieso al de 16 ohm ingang. Over de 4 ohm dus blijkbaar helemaal niet te spreken. Kortom, ik zal de aansluiting vervangen. Als het goed is moet het dan opgelost zijn :satisfie:

Agent_Smith
1 augustus 2013, 21:32
Okee. Ik vond het al wat vreemd. Die speakers blaas je niet zomaar op, dus had zoiets wel verwacht.
Succes ermee!