PDA

View Full Version : Composit Project



koen1
29 juli 2013, 21:54
hallo

hier een klein voorproefje van mijn nieuwe project

http://klijnsmit.webs.com/photos/1/tooling1.jpg

het betreft een composiet project met een aantal leuke verassingen, die ik helaas nu nog niet kan vertellen aangezien dit model mij in staat moet stellen om een eenmanszaak te starten.

Plant
29 juli 2013, 21:58
Heel Holland bakt? ;)

koen1
29 juli 2013, 22:02
haha :)

het model zelf word uiteindelijk wel verhit tot zon 60 graden voor een beter epoxy matrix. het kan wel zonder hitte, maar met is beter.....

dit is overigens de contramal en geen gitaar....

Cocobolo
29 juli 2013, 22:06
Ik ben erg benieuwd naar wat je gaat doen. Ik heb er respect voor dat je (nog) niet alles wilt vertellen, hoewel ik betwijfel of er anders iemand gelijk er met je idee van door gaat : als je straks je eenmanszaak hebt en je hebt echt iets nieuws/origineels, dan zullen nog steeds anderen met je idee aan de haal kunnen gaan.

maar...wat kun je wel al vertellen? Blijft het bij deze foto of komt er meer aan?

Plant
29 juli 2013, 22:08
Als ik de verhouding tussen de body (dikte) en de hals zie, word dit een vette jazzbak :crazyhappy: of is dit een western met cutaway?

Martin_
29 juli 2013, 22:09
Ben benieuwd hoe zich dit ontwikkeld.:)

koen1
29 juli 2013, 22:10
er komt nog veel meer :)

u heeft gelijk ,alles kan nageaapt worden,maar ik wacht wel met het concept vertellen totdat ik een werkend prototype heb ,en totdat ik een investeerder gevonden heb.Wellicht met een crwodfunding optie zoals fundanything.com of symbid.nl.

wat ik wel kan vertellen is dat het een 24 frets akoestisch gitaar betreft die compleet bespeelbaar is tot in de hoge noten.

Martin_
29 juli 2013, 22:12
Je hebt overigens PB.

koen1
29 juli 2013, 22:16
dank u Martin, ik zal op de regels letten.ik heb nu geen bedrijf en heb nu ook niets te verkopen, ik dacht dat het leuk was om het proces te delen
De post heeft niet als doel spullen te verkopen.

^_^

barno
29 juli 2013, 22:17
ah, interesting

Als je een zaak gaat starten veronderstel ik dat je al meerdere prototypes gebouwd hebt?

Martin_
29 juli 2013, 22:17
Zeker is dat leuk om te volgen. Blijf het ook vooral plaatsen. ;-)

koen1
29 juli 2013, 22:22
de 1e contramal was mislukt :( mijn gelcoat laag was te dik en was gaan vervormen door de hitte die het produceerd en mn fiberglas had luchtbellen tussen de lagen.

je moet zeer secuur werken en alle eigenschappen van de materialen goed in de gaten houden,daar kwam ik op de harde manier achter,maar goed van je fouten leer je.

alleen een beetje jammer dat 1 mal maken 100 euro kost......en ik dit moet doen van een uitkering.

het 1e prototype word ook van fiberglas aangezien dit 7 euro per vierkante meter kost tegen 40 euro per vierkante meter voor carbon fiber...maar het is wel de bedoeling dat de echte gitaar van carbon fiber is aangezien dit goede akoestische eigenschappen heeft.

Martin_
29 juli 2013, 22:25
Je werkt niet met vacuüm zeker? Daarmee wordt het wel makkelijker om de lucht weg te krijgen. Er bestaan eenvoudige systemen waar je een stofzuiger op kunt zetten, mocht je dat al niet weten.

koen1
29 juli 2013, 22:28
ik heb toevallig net gehoord dat iemand een vacuumpomp voor me heeft uit een oude koelkast :)

dat zou voor de mal maken ook goed zijn om luchtbellen te voorkomen.

de echte gitaar word gemaakt met een techniek die "resin infusion" heet.

het filmpje duurt best lang,na 12 minuten begint de infusie


https://www.youtube.com/watch?v=VodfQcrXpxc

stijnkenens
30 juli 2013, 00:25
Composiet gitaar waarbij body en hals uit 1 stuk bestaan, en waarbij de hals ook hol is ?


Je bent niet de eerste ! (http://www.rainsong.com/)



s.

koen1
30 juli 2013, 10:58
of de hals hol word moet ik nog even bekijken. als dat geen vervormingen geeft is dat mogelijk,maar als hij gaat torderen moet er een staaf in of een soort schotten of kruislings staven

stijnkenens
30 juli 2013, 11:56
Ik heb het ooit gedaan met een dikke esdoorn toets, 3 carbon staven en een stuk modelbouwvliegtuig triplex.

Torderen doet het niet, maar 3 carbonstaven samen met een toets en triplex was net te weinig.
Mocht ik het experiment ooit nog eens doen, gaan er 4 in.

Maar met een hals van carbon gaat het waarschijnlijk geen kant uit, heb je zelfs geen trussrod nodig.
Check maar eens de gitaren van Ken Parker !



s.

Menk
30 juli 2013, 12:25
Ook ik ben benieuwd naar wat het wordt.

(Ik ga er toch zo'n beetje vanuit dat alles wat je kan bedenken, (en ik zeg niet ontdekken vanuit de verwondering en het doen,) ooit al iemand bedacht heeft.)

Persoonlijk ben ik razend benieuwd naar het geluid dat een Selmer in glas zou voortbrengen. Een tijdje geleden met een glaskunstenares over gehad die dacht dat het zou moeten kunnen geblazen worden. Zij sprak wel over vervormingen omdat de mal waarin ze blazen blijkbaar nog steeds in hout gemaakt wordt, en dat aan de oppervlakte verschroeit door de hitte. Het is er uiteraard nog niet van gekomen...

Die 3-D printed violins zijn ook straf: http://www.youtube.com/watch?v=bJA6J5girlo

K

Rock Bottom
30 juli 2013, 18:54
Cool om te zien. Ik heb deze ellende jaren als werk gedaan vooral met de hand en 20 verschillende rollertjes en later steeds meer met (zelgemaakte) vacuüm mallen. Ik snap wel dat je goed baalt van een mislukte mal, het glasvezel en de hars is wel te betalen maar neogel of andere gecoat is niet te betalen.

Wees gerust ik ga er niet met je idee vandoor alhoewel ik al het gereedschap in huis heb hou ik meer van hout.
Maar ik ga hem zekers wel volgen.

Cocobolo
30 juli 2013, 19:02
Ik vind het ook leuk om te volgen! Ook ik zou geen interesse hebben in experimenten hiermee voor gitaren behalve dat ik al een tijd deze technieken overweeg voor het maken van een custom gitaarkoffer.

Rock Bottom
30 juli 2013, 19:23
Ik vind het ook leuk om te volgen! Ook ik zou geen interesse hebben in experimenten hiermee voor gitaren behalve dat ik al een tijd deze technieken overweeg voor het maken van een custom gitaarkoffer.

Heeft scatter lee dat niet gedaan bij de tdpri challenge vorig jaar?

Cocobolo
30 juli 2013, 19:40
Ja, dat klopt! Die heb ik destijds gevolgd maar halverwege is hij gestopt (althans, het topic is niet af).

Plant
30 juli 2013, 22:03
Ik vind het concept wel interessant.

Ik heb een tijdje een Garrison gitaar (G30) gehad met Griffiths Active Bracing System. Het ziet er wat goedkoop uit als je door het klankgat naar binnen kijkt en een 'kunststof' skelet ziet.

http://img.photobucket.com/albums/v118/turquoisemoleeater/guitars/garrison_skeleton_.jpg

Op zich mooie gitaren (als je de slechte afwerking en afstelling waar ze om bekend staan niet meetelt, maar dat is op te lossen), erg resonant maar een beetje bass-heavy en dynamiekloos. Maar dit terzijde.

Een nadeel van veel akoestische gitaren is dat de bovenbladen in de loop der jaren te lijden hebben van de trekkracht van de snaren en (teveel) gaan 'buiken' achter de brug.

Als ik het goed lees, hebben de Rainsong gitaren zelfs helemaal geen bracing meer. Blijkbaar is het allemaal sterk genoeg.

Het ziet er allemaal nog wat wat 'grauw' uit, maar als de klank en bespeelbaarheid OK is, waarom niet? Ik zou zo'n gitaar best een tijdje aan de tand willen voelen.

oigun
31 juli 2013, 09:03
Cool concept! Heb je al gitaren van hout gebouwd? Die willen we hier natuurlijk ook graag zien!

koen1
31 juli 2013, 14:03
UPDATE :1

de plug (met daarachter mijn 1:1 papieren 3d model):

Deze was eerst compleet en netjes in de gelcoat gezet maar ik vond de ronding niet goed ivm het materiaal dat er mooi omheen moet vouwen,dus ik heb voor een grotere ronding gekozen

http://klijnsmit.webs.com/photos/undefined/IMG_3184.JPG


en de contramal die er nu (na een hoop gewrik en houtjes er tussen tikken) succesvol vanaf is gekomen:

http://klijnsmit.webs.com/photos/undefined/tooling2.jpg


oigun, ik ben ook bezig met een gitaar van hout.maar daar heb ik wel wat foutjes bij gemaakt.zoals mn sierlijn in het achterblad die niet in het midden zit.ik maak daar fotos van bij elke stap en als die klaar is maak ik een filmpje van die fotos

Rock Bottom
1 augustus 2013, 22:02
Ik krijg alweer jeuk van de glasvezel en brandplekken van de butanox

barno
1 augustus 2013, 22:31
Is dat een lapsteel? De hals van die mal lijkt nogal vierkant.

koen1
2 augustus 2013, 11:06
rock bottom: ik heb 2 dagen jeukende handen gehad na die mal losmaken van die irritante micro fibers, je kan je handen wassen maar het helpt voor geen meter......

barno: die hals is wel rond maar dat is niet echt te zien op de foto

koen1
5 augustus 2013, 17:55
UPDATE :2

Prototype 1.0 (proof of concept guitar) uit de mal gehaald.dit prototype heeft voornamelijk fiberglas in de constructie met een laag carbon fiber in het midden van de lagen en nog een laag carbon fiber aan de binnenkant voor de akoestische eigenschappen.

http://klijnsmit.webs.com/photos/undefined/2013-08-05%2017.37.13.jpg

http://klijnsmit.webs.com/photos/undefined/2013-08-05%2017.42.56.jpg

Plant
5 augustus 2013, 20:16
Dit is hol? Ik snap dat je er (nog) niet veel over kwijt wil, maar wat zie ik nu? Wat is die witte rand? Moet hier nog een bovenblad op?

ErikH
5 augustus 2013, 20:57
Deze ga ik volgen. Interessant. Wat ik me afvroeg (mogelijk heb ik er overheen gelezen) "bak" je de gitaar ook of laat je 'm op eigen kracht uitharden? Het harden in een oven geeft een aanzienlijk beter resultaat. Vacumeren is ook geen overbodige luxe met dit soort projecten.

koen1
5 augustus 2013, 21:00
plant:

Ja dit is hol.ik had niet genoeg carbon fiber om de hele binnenkant nog een laag te geven.omdat ik transparante gelcoat heb gebruikt word het wit waar alleen fiberglass zit.Hier komt inderdaad nog een bovenblad op en een toets en een plaatje op de kop.(indien mogelijk allemaal uit 1 mal)

deze gitaar is enkel om mijn principe te testen zodat ik een investering kan bemachtigen met crownfunding. om een perfect aansluitende onderdelen te hebben moest ik wachten met mijn andere mal(len) totdat ik dit prototype had.....

nu ga ik een houten toets en bovenblad maken, en daar haal ik weer contramallen vanaf.......

het is een complex gedoe maar als de mallen eenmaal klaar zijn,is de productie niet moeilijk meer.

ErikH: ik wacht nu op een vacuumpomp uit een oude koelkast die ik van iemand krijg, ik hoop dat hij genoeg kracht heeft voor een infusie.Uit eindelijk wil ik wel bakken in een soort kist die tot ongeveer 60 graden gaat.

RS-Rik
7 augustus 2013, 11:46
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik zeer sceptisch ben t.o.v. dit idee, een zelfbouwgitaar van composiet.

Op zich is het niet zo heel moeilijk om de vorm te krijgen, maar mijn ervaring met composieten is dat het er altijd iets lelijker uit komt dan je hoopt. Zelf heb ik nu een jaar of 2 ervaring met het maken van schaaldelen van composiet en het is verdomde moeilijk om het product er retestrak uit te laten komen. Als je weefsel krom ligt krijg je het niet meer mooi en vaak krijg je potholes of kleine stukjes waar net te weinig hars is gekomen... Bijwerken tot een gitaarkwaliteit verkoopbaar product is lastig al dan niet onmogelijk.

Resin Tranfer Molding (al dan niet met overdruk of vacuum) is een kutklus zonder zeer goede mallen en overig equipment (gelcoat, transferfolie, toe-en afvoer slang, goede vacuumpomp met lekbak).


Ik wens je heel erg veel succes. Als hier een mooi product uit komt kun je bij veel composiet-bedrijven binnenlopen en vragen of ze nog een vacature hebben voor een getalenteerd composiet technicus. :)

MyGreenLady
8 augustus 2013, 05:41
Ress-o-glass anyone?

showband
8 augustus 2013, 08:39
zoek contact met een bedrijf die een kleine autoclaaf heeft staan. Of voor mijn part even dieptrekt. Zodat je prototype er retesrak uitziet. Crowdfunding kijkt volgens mij eerst naar afwerking.

misschien eens een mailtje naar http://www.eurocarbon.com/ of zij er wat inzien.

overigens staan op beurzen met techniek altijd zelfgebakken kunstof acoustische gitaren in de beursstands. Je bent zeker niet de eerste in nederland. Vele (stage)projecten zijn je voor gegaan.

RS-Rik
8 augustus 2013, 18:49
kuch


composietenlab delft


kuch


Over stageprojecten, graag zie ik een foto van een stage-project gitaar (Acoustisch, geen Airline toestanden met onafgewerkte binnenkant) met verkoopbare afwerking aan binnen en buitenkant, dwz geen dikke plakkaten gelcoat of putty.

koen1
9 augustus 2013, 13:03
showband: de unibody is niet het geheim van mijn ontwerp,er zijn meer bedrijven die dat doen zoals rainsong en blackbird

Dat ga ik pas blootgeven als het af is. :supercool:

koen1
24 augustus 2013, 11:55
Update 3:

ik ben nu bezig met de bovenste mal,hiervoor moest ik wachten tot de unibody van gitaar uit de 1e mal kwam,zodat de gitaar afgebouwd kon worden met tijdelijk houten toets en kop en bovenblad.

daarna kan de 2e mal opgebouwd worden,voor een perfecte aansluiting tussen de uiteindelijk delen.
De verbreede rand is exact de dikte van het uiteindelijke uitgeharde laminaat van mijn gekozen carbonfiber gewichten en epoxy+lijm dikte, zodat dit deel over de rand van het 1e deel schuift.Dit was tricky omdat hier een contramal vanaf gehaald word, werk je van buiten naar binnen, terwijl de aansluiting binnenin komt........snappen jullie het nog :soinnocent:


De reden dat hier geen kop te zien is,komt doordat ik de kop-plaat laat overlappen wat er daarna afgefreesd word ipv een 1 millimeter diepe kopvorm met 90 graden randen.

http://klijnsmit.webs.com/photos/undefined/1238184_435958373190595_2028785081_n.jpg

http://klijnsmit.webs.com/photos/undefined/1238869_435961369856962_631365387_n.jpg

RS-Rik
26 augustus 2013, 23:22
Veel succes!

Van tevoren veel oefenen en zuinig zijn op je mallen. Koolstof lamineert nog anders dan glasvezel. Weet je al welke weving je wil gaan gebruiken? Er zitten veel gekromde (en dubbel gekromde) delen in een gitaar. Als je het met de hand lamineert zou ik van tevoren veel oefenen en soorten weving van verschillende dichtheid proberen. Een "losse" weving valt wat makkelijker goed in de gekromde vlakken maar de vezels zullen meet schuiven als je er druk op zet. Ik hoop dat 't lukt. Het is zo ontzettend moeilijk om met de hand een mooie strakke (gitaar-kwaliteit) egale legging van je weefsel te krijgen.. Ik ben er niet goed in iig.

koen1
26 augustus 2013, 23:58
voor mijn 1e mal gebruikte ik 160 grams glasvezel , daar was ik niet tevreden over ivm met de hoeken in de mal.ik vond het te fijn gewoven voor mijn doeleinde,de volgende keer ga ik grover weefsel kopen

koen1
4 oktober 2013, 22:39
Update 4:

http://klijnsmit.webs.com/photos/undefined/2013-10-04%2018.15.12.jpg

Martin_
4 oktober 2013, 22:49
Intrigerend. Ik ben benieuwd hoe de mallen alles bij elkaar worden gebruikt.

-Martijn-
5 oktober 2013, 00:14
Leuk project, ben erg benieuwd naar hoe het gaat klinken! De laatste foto snap ik alleen niet helemaal. Vanwaar dat reliëf aan de buitenkant van het bovenblad?

barno
5 oktober 2013, 00:50
ik snap er eigenlijk niet veel van. mijn interesse ebt wat weg. Dat zou anders zijn als je es wat meer uitleg zou geven over het project

RS-Rik
5 oktober 2013, 10:14
Het relief lijkt me een soort bracing.

showband
5 oktober 2013, 11:08
ik denk inderdaad dat je de binnenkant ziet en dat het bracings zijn.

hoewel dat bijzonder is. omdat ik waarschijnlijk een rechtshandige gitaar zou maken en mallen in spiegelbeeld zijn..

-Martijn-
5 oktober 2013, 12:09
Bracing zat ik ook aan te denken, maar daarvoor zit het inderdaad aan de verkeerde kant dus dat leek me wat vreemd.
Nog een vraagje, heb je berekeningen gemaakt om de stijfheid, frequentierespons en dergelijke van een traditionele gitaar te benaderen? Zo'n fiberglas constructie lijkt me namelijk oersterk, het bovenblad moet nog wel kunnen trillen...

showband
5 oktober 2013, 12:37
misschien dat het voorblad ingelegd gaat worden. Zou mooi kunnen zijn.

Plant
5 oktober 2013, 13:10
Update 4:

http://klijnsmit.webs.com/photos/undefined/2013-10-04%2018.15.12.jpg

Ik denk niet dat dat het hele bovenblad word, als hij die mal helemaal vol giet zit het klankgat ook dicht. Er gaat denk ik alleen maar een laagje van dat spul in om die sleuven te vullen, de driehoekjes blijven open.

Het lijkt mij alléén maar bracing met de hals eraan vast uit 1 stuk.

RS-Rik
5 oktober 2013, 18:09
De TS heeft nog niet geantwoord, maar de driehoekjes worden holle verstijvers (denk ik) dus er komt nog een bovenblad overheen.

Anyway, als je deze gitaar mooi afgewerkt krijgt zou ik als ik jou was langsgaan bij bedrijven die composiet producten maken om werk te zoeken (je schreef dat je deze gitaar maakt van een uitkering). Er is werk in die techniek en mensen die goed zijn met hun handen zijn vast ook nodig. Over rekenen met dit spul zeg ik maar niets ....

koen1
22 november 2013, 19:25
UPDATE 5:

hier een aantal samples met fiberglas in UV bestendige epoxy matrix en speciale kleurstof toegevoegd op hout ondergrond.

http://klijnsmit.webs.com/photos/undefined/2013-11-22%2018.44.57-1.jpg

Hier ziet u een aantal samples van de kleurstoffen op aerospace grade carbon fiber (niet super goed zichtbaar omdat carbon fiber zwart is)

http://klijnsmit.webs.com/photos/undefined/2013-11-22%2018.48.42.jpg

RS-Rik
22 november 2013, 20:49
Aerospace grade, dat gaat meer certificering van productieproces, machines, arbeiders, bla bla laten we daar maar niet op ingaan. Zoals je vurenhout van de gamma hebt heeft koolstofvezel daar niet bepaald een gamma equivalent van.


Anyways, de kleuren, dat heb ik nog nooit in mn handen gehad! Supervet, mooi zelfs!



Maar ga als de wiedeweerga oefenen met het leggen van het laminaat! Alles is gelul en onzin als je geen gitaarwaardige afwerking krijgt. Dat wil zeggen dat het patroon mooi overal de hoeken en bochten moet volgen zonder al teveel uit te rekken of te kreuken, hoekjes netjes getrimt, patroon niet teveel onderbroken: dat is het echte moeilijke van het maken van een gitaar uit koolstofvezel. De rest is allemaal kinderspel, niet moeilijker dan een gewone gitaar bouwen.

Als je dát voor elkaar krijgt, dan ben je fucking awesome!

koen1
22 november 2013, 21:06
haha thanx, ik ga mijn best doen. ik heb zojuist (bijna) alles besteld wat ik nodig heb voor het prototype.


Het klopt dat je geen aerospace kwaliteit onderdeel krijgt als je het gehele productie proces niet correct uitvoerd,maar je kunt wel gewoon aerospace kwaliteit carbon fiber kopen en normale kwaliteit, met een aanzienlijk prijsverschil voor dezelfde gewichten.

koen1
12 december 2013, 00:09
UPDATE 6:

ik heb een professionele fotograaf ingehuurd om de samples van de vorige update te fotograferen.Die foto in update 5 was met mijn telefoon gemaakt en was niet zo best,dit zijn dus dezelfde sample plaatjes die daar te zien waren.Deze kleuren zijn de opties voor het bovenblad van de gitaar.

zie hier het resultaat:

http://loosetop.com/overview/

koen1
30 december 2013, 22:35
Update : 7

het begint ergens op te lijken :mmmm: (proof of concept gitaar , niet de uiteindelijke versie)

RS-Rik had gelijk over het patroon van het weefsel en dergelijk, mijn mal blijkt niet goed te zijn :(

de rondingen van het achterblad naar de ribben zijn te klein, waardoor er spanning op komt te staan op 2 plekken, dat moet ik aanpassen en dan nog een prototype maken..... ik moest dus uiteindelijk zwarte gelgoat gebruiken om de geknipte vezels te verbergen.....ik besloot maar gewoon verder te gaan aangezien als proof of concept gitaar.Nog een beetje tweaken en verfijnen en dan een prototype in de laatste vorm met alle weefsels zichtbaar en mooi.

http://klijnsmit.webs.com/photos/undefined/2013-12-30%2014.45.04.jpg

http://klijnsmit.webs.com/photos/undefined/2013-12-30%2014.44.49.jpg

RS-Rik
1 januari 2014, 21:02
Ik hoop dat dit slaagt. Ik zag ook al je internet site, eerlijk gezegd vind ik het een beetje voorbarig om daar al op te focussen als je een betrekkelijk nieuwe en in de scene onbekende techniek gaat gebruiken (koolstof-epoxy composiet met handlayup en vacuuminjectie) zonder dat je weet dat je product 100% goed is.

Als ik jou was zou ik eerst eens ervaring opdoen met het werken met composieten en het verkrijgen van een gitaarwaardig mooie layup. Heb je al wel eens aan pre-pregs gedacht?



Waarop is de afwerking niet helemaal goed gegaan? Als je oneffenheden hebt in alleen de epoxy toplaag (dus het weefsel ligt wel goed) dan kun je het meestal wel mooi maken met een beetje bij-epoxien en lakken etc. Schuren kan ook maar ga niet door je weefsel heen.

Je weefsel goed krijgen is een van de lastigste dingen (met hand-layup) misschien moet je wel voor een andere techniek gaan waarbij de zij- en achterkant uit twee losse delen bestaan, dan hoef je daar de hoek niet te maken. Dan leg je dat later aan elkaar met unidirectioneel weefsel aan de binnenkant of je werkt het af met een strip van een of andere lijpe houtsoort :D

Oja en als je er ooit schroeven of draadeinden in wil steken moet je BigHeads gebruiken.



Uiteindelijk moet je gewoon doorgaan en oefenen en proberen... da's de enige manier om een werkende methode te vinden. Mijn 1e gitaar is ook niet de beste.

-Martijn-
1 januari 2014, 21:42
Ik volg het topic al een tijdje, en ben heel erg nieuwsgierig naar hoe het eindresultaat gaat worden! Vooral wat betreft de klank; dat je de afwerking netjes kunt krijgen na wat oefenen dat geloof ik best.

Maar hoeveel prototypes verwacht je te gaan maken?
Ik denk dat je toch zeker wel een stuk of vijf gitaren met totaal verschillende bracingpatronen moet bouwen om te kijken wat het beste klinkt. Dan weet je welke kant je op moet, om dat vervolgens wat te verfijnen ben je zo weer vijf gitaren verder... Wordt dat niet een beetje duur?

koen1
2 januari 2014, 23:37
de ronding van het achterblad naar de ribben was te klein, dus dat kan ik nog aanpassen in de mal....daarna weer een test doen om te kijken of het weefsel weer vervormd...


dit prototype is inmiddels klaar en doet het, maar ik kan er meer uithalen, ik ben nog niet tevreden....zo heb ik het idee dat de gelcoat het geluid dempt dus die wil ik in het geheel niet in de gitaar hebben.


ook wil ik een 3d model laten maken zodat ik er een Finite Element Analysis op los kan laten om te visualiseren waar de pluspunten en zwakke punten zitten qua akoestiek en sterkte.

MyGreenLady
3 januari 2014, 07:33
Filmpjeeee!!!

Cocobolo
3 januari 2014, 09:23
....dit prototype is inmiddels klaar en doet het....
Dat heb je snel gedaan als ik zie wat de status op 30 december nog was :ok: Dus inderdaad, filmpje of op z'n minst een serie foto's :) !

RS-Rik
3 januari 2014, 12:11
Klinkt hij echt ultramega anders dan een houten gitaar of valt dat wel mee?

koen1
3 januari 2014, 17:54
hij klinkt wel anders, voornamelijk meer helderheid, maar daar ligt ook meteen het probleem, ik heb geen enkele carbon fiber akoestische gitaar op youtube gezien met warmte.Ze gebruiken allemaal een carbon fiber boven blad,daarom had ik een houten bovenblad van AAA kwaliteit european spruce er op gezet, maar ik mis nog steeds warmte.het volgende prototype krijgt daarom een ceder bovenblad,hopelijk is dit voldoende om een gebalanceerder geluid te krijgen door de extra warmte.als dit niet voldoende is kan ik de holle hals nog vullen met mahonie of iets dergelijks. eerst maar weer even een nieuwe lading geld fixen voor prototype 2, hahahaha

barno
3 januari 2014, 19:17
Verwacht geen groot verschil met ceder top. De hals, daar zit 't 'm...

RS-Rik
3 januari 2014, 19:18
Wat is je lay-up geweest, of iig je opbouw van folies? Heb je (hoe heet het ookalweer) van dat dikke vilt-achtige vacuumdoek gebruikt (om de druk goed te verdelen en bubbels de kans te geven te ontsnappen)?

Misschien is je achterblad wel te stijf en te massief (hoeveel lagen koolstof?). Misschien zou een sandwichlayup een uitkomst bieden (bijv. honeycomb). Dat is wel lastiger in de bochtjes.

Al gedacht aan een ovation-achtige acherkant met hele zachte rondingen?

Mal maken (ook een negatieve mal) kan uiteraard op tal van manieren, eerst een positieve maken van schuim of zacht hout, gips eroverheen en binnenkant afwerken en epoxybestendig maken.


p.s. probeer de totale stijfheid van hout te bereiken.. ongeveer. Als je laminaatdikte 3 mm is heb je bijv niet alleen een felle gitaar, maar ook goeie schuilplaats voor de volgende atoomoorlog :D

Rizz
3 januari 2014, 19:20
Verwacht geen groot verschil met ceder top. De hals, daar zit 't 'm...

:dontgeti: Ben je nou serieus? Zo ja, leg 's uit?

barno
3 januari 2014, 20:12
:dontgeti: Ben je nou serieus? Zo ja, leg 's uit?
Ik begrijp dat het een holle composiet hals is. Niet enkel bij electrische maar ook bij acoustische gitaren is de hals van vrij groot belang in klankbepaling. Als ie met een spruce top geen warm geluid heeft, zie ik niet in waarom dat bij ceder wel zo zou zijn. Er is uiteraard een verschil tussen de twee tops maar niet van die aard dat eentje in bepaalde omstandigheden een prutgeluid geeft terwijl de andere een goed geluid geeft. enfin, dat denk ik dan maar from the top of my head :)

RS-Rik
4 januari 2014, 18:06
makes sense



toch?

pim raaijmakers
4 januari 2014, 22:20
denk ik ook, het halshout is de grootste factor waar de trillingen doorheen gaan.

stijnkenens
5 januari 2014, 01:34
Ik denk dat het halshout bij een elektrische gitaar van groter belang is dan bij een akoestische.
ceder geeft effectief meer bas / warmte aan de klank dan een sprucetop.
Dat is algemeen geweten bij klassieke gitaren.
Maar vergeet je bebalking niet, die doet ook heel veel.
(Op oude jaar de Loo en multiscale selmer eens naast elkaar getest: die loo is een bom, super veel volume omwille van de kleine klankkast en zeer dunne bebalking, en heel veel karakter. De selmer daarintegen is zeer kort en hard, ik gok toch op het verschil in bebalking: X- tegenover ladder bracing)

Wat Rik zegt over de rug en zijkanten is ook wel waar, een te dikke / harde / niet resonante rug geeft volgens mij een te hard / scherp geluid.



s.

koen1
5 januari 2014, 20:06
het laminaat was inderdaad dikker dan gepland,omdat mijn folie elke keer lek was,tot 5 keer toe.Nu moet ik kiezen tussen een ultrasone lek detector kopen of een harde bovenkant maken in plaats van een vacuumzak, waarvan een rand gedeelte onder vacuum word gezet.Dit word gedaan door eerst een profieldikte op te bouwen met een materiaal,waarna er weer met gelcoat en fiberglas versteviging een harde kap word gemaakt zoals hier te zien (op 7:11 zie je 2 blauwe lijnen tape , daartussenin zit het gedeelte dat onder vacuum word gezet) :


http://www.youtube.com/watch?v=v86--QI0xq8

dit filmpje is overigens een injectie, geen infusie....

doordat mijn folie lek was moest ik elke 5 minuten de machine aanzetten en hand lay up doen in plaats van een infusie,dit heeft als resultaat dat je laminaat/epoxy verhouding niet ideaal is,en het totaal word er dikker van :(

dit is ook nog een optie maar lijkt me erg duur, een herbruikbare vacuumzak


http://www.youtube.com/watch?v=J81nT_WNAW0

ook zit ik er aan te denken een coating aan te brengen op de binnenkant van de unibody met als doel de harde opppervlakte van het carbon iets te dempen,gemixt met kristallen zoals de heer nagyvary heeft ontdekt in stradivarius violen met atomen microscoop, waarover ik ook contact heb gehad met hem.Deze kristallen hebben allemaal eigenschappen met betrekking tot geluids filtering.je kunts zelfs equaliser componenten bij conrad kopen met quartz kristallen erin.

http://www.chemistryviews.org/details/ezine/2067505/Chemical_Secrets_of_the_Violin_Virtuosi__Part_2.ht ml

-Martijn-
5 januari 2014, 20:40
Ik ben heel benieuwd naar hoe je prototype klinkt, heb je er al een opname van?

RS-Rik
5 januari 2014, 21:53
Heilige poep wat de neuk barbeque?


Misschien gaat je gitaar beter klinken als je de vacuumpomp aanzet zodra Jupiter, Ceres en de planeet Niburu op 1 lijn liggen?



Sorry voor het sarcasme maar met quasi wetenschappelijke stradivarius atoomkristalshizzle ga je niet de benodigde layup krijgen.
Wel met beide benen op de grond blijven, een gitaar is een gitaar, gebouwd door traditie, gevoel en vakmanschap, geen rocketscience en kwakzalverij en quasi wetenschappelijke pseudo wetenschapdingen zijn er al meer dan zat in gitaarland. Wat niet wil zeggen dat je niet je best mag doen en zo veel mogelijk volgens je eigeste denken een gitaar zo goed mogelijk bouwen. Ik dwaal af. Anyway:



Welke volgorde van folies gebruik je en gebruik je zo'n dikke vilt-achtige drukverdelingsdoek? gebruik je verdeelfolie? En gebruik je verdeelslangen (van die slangen die eigenlijk spiralen zijn) zodat je hars mooi evenredig door je product wordt gezogen en zuig je de hars er vanaf 1 punt doorheen of vanaf een heel front?

Met tacky tape kun je kleine gaatjes in de vacuumfolie dichten. Het is maar vacuum he, verschil is 1 bar. Sterker nog, als je op 85% vacuum zit is het allang best. Het gaat er alleen maar om dat de druk van de lucht (1 bar, 0,1MPA) het weefsel mooi aandrukt en de hars erdoorheen duwt.

Een RTM opstelling waarbij je met overdruk de hars erdoorheen duwt líjkt mij voor thuis in de garage moeilijker dan vacuuminfusie.

Het aanbrengen (en mooie resultaten krijgen met) gelcoat is ook iets wat heus niet de 1e keer goed zal gaan. Het is toch voor een deel een handmatig proces, dat composiet maken. Goeie mooie evenredige laag maken die niet als bonken aan je product blijft kleven is ook best moeilijk de 1e keer. Is je mal trouwens wel goed lossend? En wat is de radius van de rand van de klankkast?


Doorgaan doorgaan doorgaan, testjes maken, nadenken over wat je thuis allemaal wel of niet kan en niet te snel conclusies trekken over de oorzaak als iets fout gaat. Jezelf verdiepen in werken met composieten, kijken wat er te koop is en zo veel mogelijk bronnen aanwenden.

pueblo
5 januari 2014, 23:36
inderdaad eerder met vacuuminfusie werken.
wat je doet vooraleer je de hars er in laat is eerst de vacuumpomp uit zetten en na enkele minuten zien of er lucht is ingekomen, als dat niet het geval is ga je over tot de infusie (en zet je de vacuumpomp weer aan), is dat wel het geval, dan zoek je het lek totdat het in orde is.

koen1
6 januari 2014, 10:52
-verdelings doek ,ja
-spiraalslangen,ja

.ik heb alle spullen die ik nodig heb, ik heb gewoon elke keer een lek, en rik ALS je weet waar het lek zit kan je inderdaad makkelijk een stukje tape erop plakken.....en daar ligt nu net het probleem, je weet niet waar het zit, en als die pomp aanstaat kan je ook niet luisteren.daarom heb ik een detector nodig,je gaat een lek niet vinden in een oppervlakte van 2 vierkante meter.

die coating aan de binnenkant gaat meer om een houten gitaarsound te benaderen (klankkast vaak ongelakt binnen,totaal andere dichtheid dan keiharde epoxy,andere refelectie) en minder om die kristallen, dat laatste moet je zien als een extratje( die overigens geen hocus pocus is maar gewoon aangetoont)

ik gebruik wetenschap, laten we dit niet verwarren met iemand die zegt doe deze steen om je nek dan word je aura minder paars.:)

http://educypedia.karadimov.info/library/MSYS12.pdf

zo zitten kristallen ook in radiocontrol vliegtuig en boot afstandbedieningen e.d. dus dat ze bepaalde eigenschappen hebben is vrij normaal.

zelfs in de gitaarwereld is dit normaal, wellicht kent u piezo pickups? die met behulp van kristallen piezo electriciteit opvangen....

http://en.wikipedia.org/wiki/Piezoelectricity

uiteraard zal je minimaal 100 gitaren moeten bouwen met elke een andere mix, en alles opnemen op een pc met 24 bit interface @ 192kHz met spectrum analyser software, met de gitaar in dezelfde standaard waar een robotarm met plectrum met de zelfde kracht hetzelfde acoord aanslaat, om echt te weten wat de exacte effecten zijn qua geluids verandering

pueblo
6 januari 2014, 13:21
heb je een foto van je setup?
als je de vacuumpomp uitschakeld kan je het lek ook vaak horen.

en een peel ply zorgt er toch ook voor dat je een ietwat mat oppervlak (= niet helemaal vlak, dus minder hard qua reflectie?) krijgt.

RS-Rik
6 januari 2014, 19:19
Ik zou me focussen op het laminaat. Je stuurt hele moeilijke rekenshizzle over kristallen dat ver boven mn pet gaat. Wat hebben piezoelektrische kristallen te maken met concentraties van elementen in stradivariusviolen (die w/s het hout conserveerden en beschermden tegen invloeden van vocht) en hoe ga je kennis daarover gebruiken om je epoxy-koolstof gitaar beter te laten klinken?

Volgens mij is dat de definitie van pseudo wetenschap. Klinkt wetenschappelijk, ziet er wetenschappelijk uit met maxwell formules en moeilijke differentiaalvergelijkingen maar hoe betrek je dat op je eigen product?


Je hoeft niet te antwoorden, ik hamer al teveel :D


Het lek van je vacuumfolie, denk je dat dat ergens op het oppervlak zit of ergens aan de rand? Mijn ervaring is dat het meestal vouwtjes en slecht afgedichte (lees, te weinig getacky tapete) randen bij slangen zijn. Zo heel veel ervaring heb ik trouwens ook weer niet, laat u niet misleiden. 2 jaar loop ik rond bij een projectteam dat met enige regelmaat composiet onderdelen maakt als monocoque buggy-body, af en toe een kapje en een paar kleine windmolen bladen. Ik werk níet bij een composietenbedrijf. Daarom, vergaar zoveel mogelijk kennis en opinies over hoe je het moet doen. Dat heeft bij mij (ons, team) ook altijd gewerkt.

koen1
6 januari 2014, 22:16
ik ben zeer slecht in wiskunde en natuurkunde, maa rik had die link even geplaats om aan te tonen dat kristallen wel degelijk akoestische eigenschappen hebben.

ik denk dat ik een ultrasone lek detector ga kopen voor prototype 2.0, ik kan het me niet veroorloven om weer een lek te hebben.Een infusie met de juiste bleeder doeken geeft de beste resin/carbon verhouding.Ik heb inmiddels wel een nieuw ontwerp gemaakt gebaseerd op het oude ontwerp, maar met zon 5 verbeteringen zoals kleinere kop, grotere cutaway,dunner laminaat in de unibody.

toen heb ik mijn tekening gefotografeerd en ben ik druk gaan fotoshoppen, ook heb ik mijn echte kleuren samples geintegreerd voor een acurate representatie van het uiteindelijke model.

dat kan hier bekeken worden (klik + voor grote afbeelding) http://loosetop.com/media/

Door deze aanpassingen moet ik een complete nieuwe plug maken,nieuwe contramal, dan nieuw unibody stuk,daarna ombouwen tot een plug voor de bovenste helft,dan een contramal van de bovenste helft, en dan kan ik beginnen aan prototype 2 ,hahahaha.

nog even wat investeringen bemachtigen voor ronde 2 en dan ben ik weer 1 stap dichter bij mijn doel.

Martin_
6 januari 2014, 22:35
Ik weet niet of je er bewust van bent, maar je logo lijkt veel op die van Smitty.
https://lh4.googleusercontent.com/-B5ei50MCCUM/TzV26PXKokI/AAAAAAAAAkY/XojG9bGY-t8/s659/guus.jpg
(Niet dat dat bijster origineel is...)

koen1
7 januari 2014, 00:02
wow, nee daar was ik me niet van bewust, ik heb er ook nog nooit van gehoord.:???:

zo te zien is het hetzelfde font, wat nog duidelijker word door het woord smit :(

hmmmm.

anyway, het is mn naam, dus ik ga het niet aanpassen

Kim Wilson
7 januari 2014, 08:43
Ik weet niet of je er bewust van bent, maar je logo lijkt veel op die van Smitty.
https://lh4.googleusercontent.com/-B5ei50MCCUM/TzV26PXKokI/AAAAAAAAAkY/XojG9bGY-t8/s659/guus.jpg
(Niet dat dat bijster origineel is...)
Gewoon het Fender logo en Fender typefont. De namen van beiden lijken niet echt op elkaar. Ik denk niet dat Smitty hierover zal vallen, aangezien hij zelf ook al het logo heeft gejat. :)

koen1
7 januari 2014, 11:23
Het fender letter type is anders, dit heet Brush Script MT.

Kim Wilson
7 januari 2014, 11:32
Ik doelde dan ook op het logo van Smitty.

En zelfs dat is Brush Script, zie ik.

Ergo, ik zou me er niet druk om maken.

almarvk
7 januari 2014, 14:34
Over composiet gesproken: ken je het merk Tanglewood?
Ik heb daar een keer op gespeeld en daar viel mij de warmte juist er op, evenals de bespeelbaarheid. de volledige gitaar, dus ook hals en fretboard, zijn van dit materiaal gemaakt.

"The body and neck of the instruments are made from a wood-based composite material called "flax" which was developed with the help of the company Kareline and the then University of Joensuu.[1][2] The material has the density and consistency of ebony (1,2 kg/cm³; 74906 lb/ft³) and is said to be recyclable, unaffected by humidity and temperature variations and rid of irregularities such as grain and knots which are normally found in traditional tonewoods.[3][4][5]

The composite material is created by reducing the grain structure of natural wood, in this case recycled northern spruce, into small particles and mixing them with an acoustically sensitive binding agent which seals the wood material hermetically. This creates a semi-liquid substance that is injection molded into shape.[6] The molding equipment and support systems are provided by the Finnish company All-Plast Ab.[7] The parts are then finished and assembled by hand using tools that are commonly used in traditional guitar workshops."
http://en.wikipedia.org/wiki/Flaxwood_Guitars

miyaru
7 januari 2014, 16:37
Ik wil nog even terugkomen op een hals van graphite: Mits massief gemaakt doet het niets meer, je hebt geen trussrod nodig. Echter houd rekening met een offset die je moet hebben voor de gewenste compound van je hals. Ik heb namelijk een status graphite energy 1 bass met een massief graphite hals zonder trussrod, en wel een 5 snaar. Als de snaren eraf zijn neigt de hals iets de verkeerde kant op, maar met alle snaren erop is de compund exact goed.

Robin

koen1
8 januari 2014, 20:27
ja als je de exacte snaarspanning weet, en de rek van je laminaat kan je de correcte negatieve kromming implementeren

RS-Rik
10 januari 2014, 16:28
Dat valt in de praktijk zeer tegen (denk ik (ik heb het eens geprobeerd)) en al helemaal met composiet.

Zou je het als moment of als knik berekenen? Combinatie daartussen? Ik heb geen idee eigenlijk :D

Misschien met FEM, maar dat is ook geen garantie, en vergt ook weer expertise. Je kunt het proberen, maar mooie plaatjes met kleurtjes hoeven geen waarheid te spreken.

Truss rod blijft ontzettend handig afstelmiddel, zou ik ook een in je koolstof hals steken.

koen1
10 januari 2014, 23:11
ja er komt een aluminium U profiel truss rod in de gitaar,in een carbon fiber u profiel, better safe then sorry.....

Plant
11 januari 2014, 12:31
Je moet niet aan 1 snaarspanning vast zitten bij een produktiemodel, want iedereen gebruikt andere snaren.

koen1
20 mei 2014, 22:34
druk druk druk....Het project lag even stil omdat ik een eigen crypto currency moest maken (net als bitcoin), dit kostte wat meer tijd en geld dan geanticipeerd...

inmiddels compleet nieuwe mallen gemaakt voor prototype 2, de 1e was een proof of concept gitaar en dat was een succes.Er kwamen wel een aantal "bugs" boven water,zoals een te dik composiet op sommige plaatsen.Ook was ik niet tevreden met de UV bestendige high gloss epoxy die ik gebruikt had,deze had onvoldoende mechanische eigenschappen,dus ben ik maar overgestapt naar carbon fiber en epoxy die is goedgekeurd voor de luchtvaart industrie ;)

Ik heb ook nog een aantal veranderingen doorgevoerd zoals grotere cutaway voor nog betere bereikbaarheid van de hoge noten.

Carbon fiber geeft een ongeloofelijk helder geluid maar ik mis wat warmte dus ik stap over van een spruce top naar een ceder top.

Ik ben nu samples aan het maken zodat ik een exacte dikte kan berekenen voor alle verschillende locaties en de 15 uur durende cure tijd aan het testen (60 graden).

http://i60.tinypic.com/2cfb05u.jpg

http://i62.tinypic.com/33lzbmb.jpg

http://i62.tinypic.com/20u4od3.jpg

http://i59.tinypic.com/29c2tu0.jpg

RS-Rik
24 mei 2014, 22:12
Kweenie wat de meerwaarde is voor t gebruik van duitse cessna en zweefkist reparatieepoxy.


Anyway, heb je al iets uit de mal getrokken als resultaat om te laten zien? Hoe zijn de bochten en de lay-up uit de mal gekomen? Beetje netjes en zonder overal vezels? Volgens mij is dat het allerbelangrijkste. Het koolstof is heus wel sterk genoeg, en als het teveel buigt leg je er gewoon een extra laagje bij de volgende keer.

Je kunt met het bovenblad ook koolstof zangbalkjes gebruiken (of die gewoon ceder houden :) )

Ik hoop dat het allemaal lukt!

showband
25 mei 2014, 12:17
ik vind het sowiso een leuk project. Kudos voor deze stoere actie!
Niet geprobeert is altijd mis.

De duitse "is gekeurd" stickers moet je altijd een beetje met een korrel zout nemen. Er is daar wegens de volksaard een enorme keuringsindustrie. Maar als er niet staat WAT er gekeurd is, dan heb je er niets aan.
Als het materiaal is gekeurd "of het bruikbaar is voor de bekerhouder in een airbus" dan heb je al een set duitse OK stempelns te pakken. ;)

"ïs deze steen brandveilig?" JA?
TUV gekeurd stempel er op!

koen1
25 mei 2014, 13:42
het materiaal is geschikt en goedgekeurd door de duitse luchtvaart authoriteit voor constructionele doeleinden in de vliegtuig industrie, dus rompen , vleugens enzovoort.Vanwege veiligheids overwegingen mag je dit niet zomaar op een product plaatsen.

Hier gaat een zeer uitgebreid onderzoek aan vooraf om te zien of de beweringen ook daadwerkelijk waargemaakt kunnen worden

http://www.ezentrumbilder.de/rg/pdf/td_en_110150.pdf

RS-Rik
26 mei 2014, 00:05
Dat is gewoon een uitgebreid technies informatieblad. Voor gitaarbouw zou ik een matrixmateriaal (epoxy lijkt me geschikt) nemen wat het makkelijkst een mooie afwerking geeft. Constructietechnisch kom je nooit in de contreien dat je per se een extreem betrouwbare of extra sterke epoxy nodig hebt. Als je voor 1 van deze bus 3 potten van de poly service kunt krijgen zou ik voor het laatste gaan.

Daarnaast is bij een vliegtuigreparatie niet alleen het materiaal belangrijk maar ook de uitvoering. Dat mogen dan weer alleen gecertificeerde lui doen, ook bij zweefkisten is dat verplicht.


Maar heb je al een resultaat om te laten zien? Ik ben heel erg benieuwd, het is een interessant project ondanks de scepsis die hier en daar door mn posts sijpelt :D

Binnenkort ga ik rotorbladen maken van een windturbinetje, met glasvezelmallen, en glas (of koolstof) en epoxy-aluminiumbolletjes vulling. Ik zal ook hier de fotos plaatsen

koen1
28 mei 2014, 22:42
Vandaag een hete lucht oven gebouwd.Hier kan de aero grade carbon en epoxy 15 uur "curen" op 60 graden.

er zitten 3 vlees thermometers in die door de voorkant heengaan.bovenop staat een klein oventje waarvan de onderkant is verwijderd,en de timer is gebypassed zodat deze niet na een uur uitgaat.

http://i60.tinypic.com/21b2ejd.jpg

showband
29 mei 2014, 09:56
gewoon uit interesse.

waarom de oven aan de bovenkant gemonteerd?

Warmte stijgt op. Je zou zeggen dat voor goede convectie en gelijkmatige curing je de warmte aan de onderkant toevoegt.

RS-Rik
29 mei 2014, 11:50
een paar computerfans ophangen. 9 v blok, wat weerstandjes en dan heb je meer circulatie.

koen1
29 mei 2014, 12:29
showband: daar heb ik wel aan gedacht ,maar dan zou de mal ondersteboven moeten hangen, daar ben ik geen fan van.wellicht lukt dat wel met een goed vaccuum.

dit is ook voor een eenmalige setup,ik doe nu onderzoek naar verwarmde mallen.dat is vele malen efficienter. zo is er een bedrijf die een systeem heeft waarvan 60 graden op 1 m2 slecht 2 watt kost.

http://www.speautomotive.com/SPEA_CD/SPEA2009/pdf/ET/ET-09.pdf

RS-Rik : ik heb een super oude pc voeding gevonden die aankan zonder een moederboard, en daar 2 fans aan gehangen,maar vanwege de onconventione vorm (driehoek) is het lastig de exacte positie te vinden voor een fan.met de 1e test was het verschil tussen links en rechts 10.5 graden, terwijl het zonder fan 2,5 graden verschil was.

dus ik zit eraan te denken om rechts nog een oven erbij te plaatsen,ik heb nu zo diep in de buidel getast die 30 euro kan er ook nog wel bij haha

RS-Rik
29 mei 2014, 13:40
2 = 2000 (eigenlijk 1430) waar ze het over hebben. Daarnaast praten ze over 60 ampere. Goeie knaller van een voeding heb je dan nodig.

Uhmmm maar dit is allemaal voor massaproductie. Ik zou me bij de prototypen van gitaren focussen op hoe de vezelmatten uit de mal komen, helemaal strak en spik & span en glanzend en netjes en weinig potholes en mooi en fijn.

Verwarmde mallen kun je ook zelf maken met weerstandsdraad en een regelbare voeding, of een electrische deken om (of in) de mal.

koen1
29 mei 2014, 14:36
ja, dat is voor de echte productie, niet het prototype,maar dat moet ik nu allemaal al uitzoeken.Ik heb inmiddels een electrisch geleidende verf gevonden gebaseerd op carbon nano particles,special voor dit soort toepassingen.dat is exact wat ik moet hebben voor uniforme hitte.ideaal :mmmm:

koen1
15 juni 2014, 16:05
http://i57.tinypic.com/314rqj6.jpg

ugh, mal kon de hitte niet aan....mal vervormd en hals ook.

De hals is breder bij de 1e fret dan bij de body -_-

hele nieuwe hals mal maken, nieuwe hals, en dan vervangen.

;(

muffstuff
15 juni 2014, 18:18
http://i57.tinypic.com/314rqj6.jpg

ugh, mal kon de hitte niet aan....mal vervormd en hals ook.

De hals is breder bij de 1e fret dan bij de body -_-

hele nieuwe hals mal maken, nieuwe hals, en dan vervangen.

;(
Maak er een gitaarcase van, misschien past er een kleinere gitaar wel makkelijk in ;)

RS-Rik
16 juni 2014, 08:58
De mál kan niet tegen 60 graden C?

koen1
16 juni 2014, 14:33
De mál kan niet tegen 60 graden C?


nee helaas niet.Ik heb echt die crowdfunding nodig voor een aluminium mal uitgefreesd met CNC vanut een 3d model.....maar dan moet je wel een prototiepe kunnen laten zien anders steunt niemand het :(

RS-Rik
16 juni 2014, 22:49
mal van glasvezel met thermohardende epoxy? Of Vinylester.

Is dit een mal van glas + standaard epoxy van de poly service? Die wordt inderdaad zacht bij relatief lage temperaturen (voor de rest prima epoxy).

Anders een mal van piepschuim (gefreesd, bv bij Mareco) en die afwerken met epoxy of gelcoat of andere smeertuli, of ge 3d print uit Polyamide of ABS (is wel wat duurder)

Of een siliconen mal...

Legio mogelijkheden. Het freesfeest bewaar je maar als je een dikke serieproductie kunt afzetten.


Maar bel bel en mail met allerlei bedrijven die daar verstand van hebben.

koen1
16 juni 2014, 23:15
mal van glasvezel met thermohardende epoxy? Of Vinylester.

Is dit een mal van glas + standaard epoxy van de poly service? Die wordt inderdaad zacht bij relatief lage temperaturen (voor de rest prima epoxy).

Anders een mal van piepschuim (gefreesd, bv bij Mareco) en die afwerken met epoxy of gelcoat of andere smeertuli, of ge 3d print uit Polyamide of ABS (is wel wat duurder)

Of een siliconen mal...

Legio mogelijkheden. Het freesfeest bewaar je maar als je een dikke serieproductie kunt afzetten.


Maar bel bel en mail met allerlei bedrijven die daar verstand van hebben.

de contramal die vervormd is, was opgebouwd met een gelcoat en daarna met lamineerhars en fiberglass, alles van poly service.

RS-Rik
17 juni 2014, 09:53
Poly service zelf is hardstikke prima, maar hun Poly-Pox epoxies worden zacht bij hogere temperaturen. Toen ik 2 jaar geleden in de winter een gitaar bouwde had ik pickupcovers gegoten. Toen wilde ik het overtollige materiaal (dat boven de mal uitstak) affrezen. In het begin schoten de stukken eraf. Toen verwarmde ik het met een haarfohn waarna het frezen een suk soepeler ging, het epoxy werd een stuk zachter.

In ieder geval, als je door wilt gaan, een gefreesde (RTM?) aluminium mal (zit je wel aan een modaal jaarsalaris aan kosten denk ik) hoeft niet per se. En daarnaast, als je dat ding hebt, hoe ga je die vervoeren en gebruiken enzo? Weet je precies hoe je daarmee om moet gaan?

showband
17 juni 2014, 12:37
een dunnere mal in delen laten 3d printen?

duur gaat het toch worden maar een slim ontwerp kan hier helpen.

koen1
1 juli 2014, 16:40
Gelukkig ben ik geen quitter :cooler:

nieuw hals mal gemaakt dat zwaar over engineered was,super dik dus.nieuw hals deel gemaakt en hals vervangen

http://i59.tinypic.com/2i76xw7.jpg

ik kan niet wachten tot ik crowdfunding heb,al deze tegenslagen zijn te voorkomen door een budget te hebben en goede mallen te gebruiken.Als je pre-preg in een aluminium mal opbouwd,waar een aluminium contramal deel in word laten zakken,met de exacte unit dikte tussen de 2 delen heb je een perfect deel dat enkel gepolijst hoeft te worden....maar goed, you live, you learn.Pre preg hoeft ook maar 1 uur verhit te worden ipv 15 uur met deze epoxy dus alleen maar voordelen.Uiteindelijk ook wel goed om nu alle fouten eruit te halen,als je eenmaal een 3d model laat maken en dure blokken gaat fresen en er zit een fout in ben je screwed.

http://i57.tinypic.com/2eqbeoi.jpg

koen1
3 juli 2014, 14:35
Expirimenteel bracing design met carbon fiber latjes

http://i58.tinypic.com/2mcbrm8.jpg

Mattia
10 juli 2014, 13:18
Leuk! maar wel een vraag: waaroom zo enorm veel en enorm zware versteveging? Een standard steelstring heeft aan een paar balkjes vuren van 6mm breed bij 12-13 mm hoog, max, met nog twee braces onder en een of twee finger braces genoeg (onder het klankgat, daarboven mag 't wat steviger zijn). Dit zal wel lekker stijf zijn, maar misschien te. Beng bang voor een wat banjo-achtig effect.

(ps: ik gebruik zelf ook carbon in mijn bracings; tot nu toe als laminaat tussen twee houten delen, en anders als I-beam laag op een houden basis, denk een beetje a la Greg Smallman/Lattice bracing methodiek).

koen1
23 juli 2014, 00:26
ja daar ben ik ook achter gekomen nu ;( nu moet ik een gat maken in de achterkant om een aantal te verwijderen, als dat mogelijk is ;(

de rest is al helemaal klaar,die delen komen nooit meer los.De gitaar klinkt niet slecht maar het kan beter.Het bovenblad moet meer trillen.

http://i60.tinypic.com/vymcsk.jpg

http://i59.tinypic.com/2q3omyr.jpg

Kim Wilson
23 juli 2014, 08:56
Ik blijf het een prachtig project vinden! Het wijkt zo af van alle gitaarbouw-wetten, en voor alles zoek je weer een nieuwe oplossing. Doorzetten!!

KoenB
23 juli 2014, 10:37
Filmpje! Ik ben wel benieuwd hoe het uiteindelijk klinkt. Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat het bovenblad zo enige moeite heeft met lekker resoneren.

koen1
27 juli 2014, 14:05
Filmpje word binnenkort gemaakt.

Ik heb de gitaar opengemaakt en de carbon fiber latjes weg geslepen.
Ik moest een nieuw achterblad deel maken op exact de goede plek zodat het een verbindingsplaat kon worden die de juiste contouren heeft.

Hij is er niet mooier op geworden maar de gitaar klinkt nu een stuk beter, en het is een prototype dus de looks zijn nog even minder belangrijk.Het gaat erom dat alle bugs eruit gehaald worden voor de consumenten versie.

http://i57.tinypic.com/168v3vd.jpg

koen1
29 juli 2014, 15:11
Hier is een filmpje van de gitaar, er is niets bewerkt.

https://www.youtube.com/watch?v=CfvzzzSMPtc

D3nnis
29 juli 2014, 15:58
Ik vind het een mooi project!
Maar misschien heb ik het gemist maar waarom zit de houten top onder het frame ipv erop?
Is dat alleen voor nu voor proto test doeleinden?
En ik luister zojuist op mijn telefoon, en dat in combinatie met YouTube geeft niet zo'n realistisch beeld denk ik, maar als ik zo luister hoor ik eigenlijk een cleane elektrische gitaar?

-Martijn-
29 juli 2014, 17:32
Misschien heb ik ook iets gemist, maar wordt het geen akoestische gitaar?

koen1
30 juli 2014, 14:44
D3nnis: De top zit daar permanent onder. Dit is een revolutionair concept dat ik binnen zeer korte tijd compleet ga uitleggen.

dit is de (acoustische) gitaar zonder backing track.dit is het natuurlijke geluid van de gitaar aangezien het niet met een pickup is opgenomen,maar met de LR baggs lyric internal mic.Er is niets aan bewerkt, geen volumes afgesteld,niets gemixt of gemaster, gewoon opgenomen met audacity direct de pc in.

er moet nog steeds meer warmte in de gitaar,de overstap van spruce naar cedar vond ik niet voldoende.wellicht iets nog drastischers zoals mahonie.

https://soundcloud.com/michael_utc/clean-testy

D3nnis
30 juli 2014, 15:17
D3nnis: De top zit daar permanent onder. Dit is een revolutionair concept dat ik binnen zeer korte tijd compleet ga uitleggen.


Interessant, en in ieder geval out of the box, denk ik dan.
Alleen schoonmaken lijkt me lastig met al die randjes! :-)

-Martijn-
30 juli 2014, 18:24
dit is de (acoustische) gitaar zonder backing track.dit is het natuurlijke geluid van de gitaar aangezien het niet met een pickup is opgenomen,maar met de LR baggs lyric internal mic.Er is niets aan bewerkt, geen volumes afgesteld,niets gemixt of gemaster, gewoon opgenomen met audacity direct de pc in.


Aha, zo zonder backing track krijg ik al een beter idee van de klank. Leuk om na alle foto's die voorbij gekomen zijn te horen wat voor soort geluid eruit komt. Maar ik zou hem eigenlijk wel door een door een normale microfoon willen horen. Hoe graag LR Baggs je het ook wil doen geloven, het signaal van een ingebouwd elementje is heel wat anders dan het natuurlijke geluid van de gitaar.

koen1
30 juli 2014, 19:12
Het is een microfoon, geen element :)

Dit is het meest natuurgetrouwe systeem op de markt

https://www.youtube.com/watch?v=C3cWKT7jId4&list=PLsVAwm9a-FnDjdYiwUClWk9c4nqHPgQY5

https://www.youtube.com/watch?v=n_Ocu14n2P8

barno
30 juli 2014, 19:32
Klinkt toch wat electrisch/compressed nu. Je zou een condensatormicrofoon buiten de klankkast moeten gebruiken om de natuurlijke klank van de gitaar zo goed mogelijk versterkt weer te geven. Daar bevinden zich namelijk ook je oren.
Zo'n ingebouwde RL Baggs is een compromis om live toch luid te kunnen spelen, hetgeen meestal niet kan met een outboard mike.

-Martijn-
30 juli 2014, 19:34
Dit is het meest natuurgetrouwe systeem op de markt


Daar ben ik het niet mee eens, ik vind het zonde dat je geen microfoon voor je gitaar zet. Geen enkel ingebouwd systeem geeft een goed beeld van de akoestische klank, en ze zijn al helemaal niet geschikt om gitaren met elkaar te vergelijken of te promoten.

Het is inderdaad het meest natuurgetrouwe systeem systeem op de markt, volgens een gesponsorde site en de fabrikant...

koen1
30 juli 2014, 20:01
het zal niet te vergelijken zijn met een professionele microfoon,maar dat zit niet in het budget

-Martijn-
30 juli 2014, 20:36
Zoiets bijvoorbeeld klinkt al vele malen beter, is USB dus je hebt verder helemaal geen apparatuur nodig:
http://www.bax-shop.nl/usb-microfoon/samson-c-01-usb-studio-microfoon/product-details.html

koen1
30 juli 2014, 22:09
ik heb een samson G track,daar zit een onboard geluidskaart in ,maar hij blijft conflicteren met de geluidskaart, en reason wil hem niet zien en adobe audition ook niet

HaroldA
30 juli 2014, 22:16
Met zo'n opnames ga je geen gitaren verkopen.

koen1
30 juli 2014, 22:17
dat was niet het crowdfunding filmpje ,maar iemand hier vroeg het ^_^

koen1
6 augustus 2014, 23:39
Modedit: dit forum is niet voor reclame, prima als je het in je onderschrift zet, maar dit is het dan ook.

koen1
8 augustus 2014, 14:45
Belachelijk dat dit word neergezet als spam

ik heb hier 2 jaar voor gevochten en alles ervoor opgeofferd zoals te zien was in het filmpje en in de text.

ik heb altijd zo volledig en duidelijk mogelijk uitleg gegeven over de ontwikkeleingen, mensen hierhebben de thread gevolgd en hebben oprechte interesse getoont, dan lijkt het me alleen maar logisch dat ik ook de ontknoping van deze lange reis laat zien.

Ik wil hier informeren, ik probeer hier geen gitaren aan de man te brengen, dan ging ik wel naar marktplaats.

-Martijn-
8 augustus 2014, 14:51
Ik ben zeker benieuwd naar de 'ontknoping' waar je het over hebt, we volgen het topic niet voor niets al 13 pagina's lang...
Zet alles maar in je onderschrift zou ik zeggen, ik zal niet de enigste zijn die nieuwschierig is.

barno
8 augustus 2014, 16:31
Je geeft aan op je crowdfunding dat je er je beroep van gaat maken, tja, er zijn hier al voor minder hele topics gesloten hoor. Deze website wordt nl gesponsord door fabrikanten en die vinden het niet leuk als iemand dit forum dan gratis gebruikt om zijn zaak te promoten.

D3nnis
8 augustus 2014, 17:55
Hoe werkt het eigenlijk met crowdfunding als het benodigde bedrag niet gehaald wordt?
De berekeningen zullen wel kloppen, maar het is dan nog steeds een flink bedrag, ook als je bedenkt dat je voor minder geld bij gerenommeerde bouwers een fantastisch klinkend instrument kunt laten bouwen, wat dat niet eens een "seriematige" gitaar hoeft te zijn. Wel conventioneel, dat dan weer wel.

HaroldA
8 augustus 2014, 17:59
Om even mijn vorige opmerking weer aan te halen: probeer zsm een professionele gitarist in een goede studio te krijgen voor soundclips. Met dat "geplingel" *) ga je geen $$$ krijgen.

*) Niet negatief bedoeld; wel zwaar aansporend.

koen1
8 augustus 2014, 19:30
Ik heb elke gitarist gevraagd die ik ken,zonder resultaat.

tevens heb ik geen idee hoe je een onderschrift maakt.

tevens heb ik geen bedrijf, ik ben gewoon iemand die wat van zijn leven probeert te maken

Rizz
8 augustus 2014, 20:32
Ik heb elke gitarist gevraagd die ik ken,zonder resultaat.

tevens heb ik geen idee hoe je een onderschrift maakt.

tevens heb ik geen bedrijf, ik ben gewoon iemand die wat van zijn leven probeert te maken

Tja, regels zijn regels, al dan niet bedoeld overtreden. Ik snap wat je doet hier en vind het razend interessant..

Om je een beetje op weg te helpen:

Bovenin staat "gebruikersinstellingen" Als je daarop klikt, kan je op de volgende pagina iets naar beneden scrollen totdat je aan de linkerkant "handtekening wijzigen" tegenkomt. Ook daar zitten regeltjes aan vast! :p Maar dan niet over de inhoud.. :soinnocent: Daar kan je je linkjes in plakken, zolang je niet over de 4 regels gaat, inclusief allerlei meuk, komt het goed!

Tip om meer kwijt te kunnen: Typ een begrip, zoals "filmpje" en plak je link daaroverheen, kost je minder plaats...

koen1
9 augustus 2014, 02:00
Dank je wel.

en als ik echt een spammer was, zou ik nu overal op mensen hun thread gaan reageren, wat ik niet van plan ben :)

RS-Rik
10 augustus 2014, 22:45
Het is je toch mooi gelukt om een vernieuwend idee uit te werken! Supergaaf. Nu nog een goed filmpje :)

KoenB
11 augustus 2014, 15:34
Ik heb je crowdfundingfilmpje gevonden en bekeken. Ik denk dat je de boel toch iets serieuzer moet gaan neerzetten wil je mensen daadwerkelijk overtuigen om te investeren in je project. Het idee is tof en uniek, dat is het belangrijkste, maar om het aan de man te brengen moet het gelikt en overtuigend overkomen. Een strak geschoten filmpje in HD, met flink wat goede soundsamples en wat (met voiceover uitgelegde) shots over de constructie en het concept. Honderden projecten met lang niet altijd even goede ideeen gingen je voor, maar door het overtuigend te brengen kwamen die wel aan hun funding. Vertellen dat je op een uitkering leeft is niet echt de beste move die je kunt maken, en gapende katten dragen ook niet echt bij aan een serieus beeld ;). Ik gun je het succes want ik vind het een gaaf plan, maar zo gaat het je niet lukken ben ik bang.

jimihattricks
11 augustus 2014, 19:53
Inderdaad,
+++ je hebt een innovatief ontwerp tot leven gebracht
+++ je weet je passie over te brengen
--- de soundsamples doen het product (denk ik) geen eer aan: volgens mij hoor ik ook een snaar aanlopen(?)
--- qua marketing is er nog wel wat te leren

Kortom: als het deze keer niet lukt, zet dan die minnen om in plussen en probeer het opnieuw!
Volgens mij zijn er al een paar goede tips gegeven om e.e.a. te verbeteren.

-Martijn-
11 augustus 2014, 20:52
Dat hele loosetop principe is in ieder geval een mooi idee (hoewel ik het niet helemaal begrijp). Maar het gaat uiteindelijk om de klank, niet om het feit dat ie een loosetop heeft. Ik heb het idee dat alle afmetingen en dergelijke nogal willekeurig zijn gekozen, terwijl die juist een gigantische invloed op de klank hebben. Misschien moet je daar wat meer mee experimenteren.

Je vraagt veel geld en vertrouwen van mensen, heb je iets te verbergen dat je jezelf Michael Littlesmith noemt?

koen1
11 augustus 2014, 22:55
inderdaad goede tips, helaas was dit het beste wat ik kon doen met een micro budget. Ik had ook wel zon super filmpje gewild, maar dan moet je wel mensen kennen die dat voor je kunnen maken OF een budget hebben. Ook heb ik een bekende gecontacteerd voor het gitaarspel wat helaas niets heeft opgeleverd.

Op een bepaald moment moet je vooruit...

Als dit mislukt probeer ik het nog een keer met een lagere prijs (ookal is deze prijs reflecterend voor de positie in de markt), maar het gevolg is dan dat het totaal bedrag veel hoger moet zijn. als hij bijvoorbeeld van 2999 naar 1999 gaat, kom je 50000 euro te kort. Elke gitaar heeft onderdeel kosten dus dan moet er meer gebouwd worden en kom je op een totaal van minimaal 300000 euro. Tevens langere wachttijden.

de naam heeft meerdere redenen,een daarvan is dat koen klinkt als coon, wat een rasistische woord is in de verenigde staten en andere andere zoals australie. Een andere reden is dat little smith een groter potentieel heeft op internationaal gebied. Als mensen moeten vragen hoe je iets moet spellen ben je al niet optimaal bezig (of juist wel omdat ze het dan beter onthouden haha).

muffstuff
12 augustus 2014, 10:19
Ik heb de pagina op indiegogo bekeken. Ik zit daar heel vaak aangezien ik een IT nerd ben en altijd nieuwste gadgets bekijk. Ik deel de meningen van andere hier mbt de pagina.

De tekst is mij veels te lang, probeer alleen de belangrijkste dingen er in te plaatsen. Je hele levensverhaal is niet van belang.

- Maak een mooi plaatje met een projectplan, deelprojecten en deadlines.
- Ga toch maar snel op zoek naar een goede gitarist. Ga naar cafe's(zoals C&C cafe in amsterdam waar ze jammen.) Zoek iemand, want zonder een goede demo van de gitaar is de potentie niet bekend en investeert niemand. Zou jij investeren aan een onbekend iemand met de naam Littlesmith op basis van een lange tekst en een low res filmpje? ik niet in ieder geval.
-Zoek iemand die de opmaak van je tekst en bijbehorende plaatjes wat meer ind e sfeer van de gitaar kan doen. ik krijg het idee als ik die roze tekst zie dta het over een metal gitaar gaat.
- Maak een filmpje met een rondleiding door werkplaats. Leg uit hoe het gemaakt wordt. Een video spreekt zoveel meer dan een lap tekst ook wekt het meer vertrouwen omdat je dan ziet hoe het gedaan wordt.
- voor 3000 heb ik een white falcon. Wat biedt jij aan meerwaarde tov een white falcon? maw 3000 euro is een ongelooflijk hoog bedrag. Je zal wel je berekeningen gedaan hebn hoe je initieel break even zal draaien om tot dit bedrag te komen. Maar alles boven de 1500 euro is naar mijn inziens wel heel erg hoog gegrepen. realiseer je dat je maar een eerste indruk hebt. Later proberen voor mijnder geld zal de persoon laten denken dat het dus nog goedkoper kan.

Het draait (helaas) echt om presentatie of jij wel of niet je investering binnen haalt. Om eerlijk te zijn zou ik als potentiele geldschieter hier niet in investeren vanwege boven genoemde punten.

Om toch wat positiever af te sluiten. Je concept is geweldig en ik gun je ook echt je doel bedrag.

koen1
12 augustus 2014, 12:52
zo moet het dus

https://www.indiegogo.com/projects/skully-ar-1-the-world-s-smartest-motorcycle-helmet/x/7621930#gallery

857310 dollar in 1 dag ;)

maar dit is uiteraard niet te vergelijken, als ik een budget had, had ik een foutloos prototype (gebouwd met aluminium mallen ipv hand gebouwde) en een video team gehuurd, en een animatie specialist,3d model enz

R&D van zon helm kan makkelijk een half miljoen kosten. Die hebben vaak al investeerders in eerdere rondes binnengehaald.

ik krijg via die indiegogo pagina ook de hele tijd offers voor media aandacht, als ik even 1000 dollar overmaak enzo.

je ziet op die helm pagina een samenwerking met http://www.monsoonco.com/company/ zoals je kunt zien werken daar 40 mensen :)

zon team huren voor je launch kan net zo goed 10000 euro zijn. It`s all buisness. Ik heb mijn best gedaan met de middelen die ik ter beschikking had. geen hd cam ter beschikking, dan maar een telefoon. geen gitarist die mee wil doen, dan maar zelf pingelen, geen video team, dan maar zelf leren monteren in 1 dag. hahahaha. niemand kan zeggen dat ik geen wilskracht heb, en ja ik vind het resultaat ook niet verbluffend, but it was the best i could do.

om dit goed te doen moet je een 3d model laten zien, waar je mooi de onderdelen kan laten zien (€2500) dan moet je iemand huren om een mooi filmpje te schieten met studio belichting en achtergronden (€1000) dan een voice over acteur (€500) dan monteren (€1000). dan een goede gitarist huren (€500), en allerlei muzikanten een testemonial laten opnemen over hoe geweldig ze het vinden.....dan de prijs naar 1999 en het totaal naar 350000 euro. jaja

dat was de visie ook maar mijn lotto lot heeft steeds de verkeerde cijfers :crazyhappy:

ik hoef geen parade, maar een aerospace kwaliteit prototype bouwen met een inkomen van 900 euro per maand waar de vaste lasten nog vanaf gaan is niet niets (minimum loon € 1.495,20) .

de keuze maken dus iets lekkers eten of een rol tape kopen.alles opofferen.maar goed ik zal dit niet in een zielig zeik verhaal veranderen, maar ik had wel meer verwacht dan 61 euro na 5 dagen.

-Martijn-
12 augustus 2014, 13:09
Maar wat is nou precies het principe van die loosetop? Je wilt het blad in beweging zetten op de plaats waar het vastgeschroefd zit aan die koolstofvezel constructie, in de hoop dat het aan de randen mee gaat trillen? Of begrijp ik het niet?

koen1
12 augustus 2014, 13:26
Maar wat is nou precies het principe van die loosetop? Je wilt het blad in beweging zetten op de plaats waar het vastgeschroefd zit aan die koolstofvezel constructie, in de hoop dat het aan de randen mee gaat trillen? Of begrijp ik het niet?

Ja normaal gezien zit het blad aan de randen vast waardoor je allerlei trillings modus hebt zoals,

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/31/Chladni_guitar.svg/1000px-Chladni_guitar.svg.png

deze worden al vaak getest terwijl het blad nog niet vast zit aan de ribben.dus wanneer je het blad op de gitaar lijmt veranderd alles weer. Ik wil met een 3d model en finite element analisys , bekijken waar de minst actieve gebieden zijn van mijn specifieke vorm, in alle modussen. en daar wil ik de "pilaren" zetten waar mijn bovenblad op rust.

dat was de trick bij dit ontwerp, zoveel mogelijk trilling aan het blad geven , maar de snaar spanning wegvoeren naar het andere onderdeel zonder dat dat weer teveel trilling wegneemt van het bovenblad.

er moet wel bij gezegd worden dat mijn concept een iets kleinere monopool modus heeft, wat gecompenseerd word door de vrije randen. Dat is de modus vergelijkbaar met een speaker uit een box.

Sjoerdo
12 augustus 2014, 13:31
Allereerst gefeliciteerd met het bereiken van deze fase in je project. Wilskracht en doorzettingsvermogen genoeg zo te zien.

Ik vind de loosetop een creatieve benadering van het traditionele instrument!


maar ik had wel meer verwacht dan 61 euro na 5 dagen.

Helaas vrees ik dat je je gestelde target niet gaat halen. Even los van de 'geliktheid'van je indiegogo pagina, mis ik echt de onderbouwing van de toegevoegde waarde van de loosetop en de composit waar het op de sound aankomt.

Je vraagt een hoop geld voor een enkele gitaar op basis van de technologische verbeteringen die je aan het product hebt toegevoegd. Echter de onderbouwing hiervan mist. Tevens is het gewoon een hele hoop geld om neer te leggen voor een product die nog deels ontwikkeld moet worden en vervolgens nog geproduceerd. Dit is een risico die veel mensen toch niet willen nemen met een startende onderneming.

Ik hoop echt van harte dat het je gaat lukken, en blijf je campagne met veel interesse volgen.

succes!

HaroldA
12 augustus 2014, 13:59
geen gitarist die mee wil doen, dan maar zelf pingelen

Was er maar een soort van forum, waar allerlei gitaristen samenkomen en de bereidheid om elkaar te helpen nog een beetje leeft ... :soinnocent:

-Martijn-
12 augustus 2014, 14:09
deze worden al vaak getest terwijl het blad nog niet vast zit aan de ribben.dus wanneer je het blad op de gitaar lijmt veranderd alles weer.


Dat klopt. Daarom is het wetenschappelijk gezien ook onzin om je blad op die manier te testen... Gitaarbouwers die de wiskunde erachter snappen doen het helemaal niet zo. Er zijn simpelweg teveel variabelen die de trillingen beinvloeden zodra het bovenblad vastgelijmd zit; lengte van de overspanning, de brug, toets etc.

De manier van testen die jij noemt is handig als je tien dezelfde gitaren wilt bouwen. Als je zorgt dat alle afzonderlijke delen dezelfde frequentierespons hebben, dan zal de frequentierespons van de complete gitaren ook niet veel van elkaar verschillen.

Ik heb het idee dat jouw klank nu vooral veroorzaakt wordt doordat de trilling van de snaren via die koolstofvezel constructie doorgegeven wordt aan het achterblad. Je noemt het loosetop, maar klinkt ie niet precies hetzelfde als je dat bovenblad vastlijmt aan die ruitjes?

Een deel van de klank die je hoort komt via het klankgat, en een deel direct via de trilling van de top. Het helpt niet als de helft van het oppervlak waar de geluidsgolven doorheen willen bedekt is met delen van de constructie.

Niet dat ik je idee af wil kraken, maar volgens mij onderschat je de uitwerking ervan nogal.

barno
12 augustus 2014, 15:49
De onderbouwing stopt imho gewoon te vroeg. Verhaal over de losse top snap ik nog steeds niet helemaal (en ik ben gitaarbouwer/ontwerper, go figure...) maar ok, het is een denkpiste. Maar ik mis een heel stuk over wat er met de klank gebeurt nadat het bovenblad gaat trillen, de reflectie van de trillingen, het behoud/verlies van energie enz...

Verder: crowdfunding volk denkt heel basaal. bv. in de aard van: als hij geen goed gitarist heeft kunnen overtuigen een demo in te spelen, zal het wel niks voorstellen. Dit zou een verkeerde redenering kunnen zijn of niet maar als ze er is, is het wel iets om rekening mee te houden. Dit soort dingen moet stap voor stap gaan, dus geen stapjes overslaan.

KoenB
12 augustus 2014, 19:26
de naam heeft meerdere redenen,een daarvan is dat koen klinkt als coon, wat een rasistische woord is in de verenigde staten en andere andere zoals australie.

Een bekend probleem inderdaad ;).

Wat betreft je plaatje met eigenfrequenties, het is inderdaad onzin dat fabrikanten dat testen zonder dat het blad vast zit. Dat soort figuren heten Chladni figuren (waarschijnlijk wist je dat al) en kun je eenvoudig zelf genereren ( http://www.instructables.com/id/How-to-make-a-Chladi-plate-vibrating-membrane/ ). In jouw geval zit je blad (vrijwel) los en kun je dus deze metingen gaan doen omdat ze wel relevant zijn. Maak foto's van je Chaldni figuren, leg ze over elkaar en bepaal ophangpunten aan de hand daarvan. Ik weet wel niet ontzettend veel van Finite Element Modeling maar ik heb er wel eens mee gewerkt. Het klinkt misschien veelbelovend maar dat soort simulaties matchen lang niet altijd met de werkelijkheid, zeker met materialen zoals hout die verre van uniform zijn.

RS-Rik
13 augustus 2014, 12:03
Merken (en ik denk ook 99,9% van de bouwers) doen niks met chladni patronen. Ze bouwen gewoon een traditioneel instrument.

Daarnaast, interpreteer die opstuivende zandkorrels maar eens en maak dan maar eens een verandering die leid tot gewenst effect, áls je al de actie tot gewenst effect kunt afleiden uit chladni partonen.



Het loosetop principe combineren met een body van composiet maakt het wel dubbelmoeilijk. Een oude kreet in aerospace is dat je nooit een nieuwe motor moet combineren met een nieuw airframe. Ik zou ook een houten gitaar maken met het "loosetop" principe. Ik ben 99% zeker dat je het van hout meer dan sterk genoeg kan maken zonder veel concessie te doen op gewicht (bracing in het dragende deel).
Dan kun je dat principe ook beter vergelijken met andere gitaren, verfijnen, en jezelf ermee onderscheiden. Daarna pas de tijd en moeite erin steken om met composieten te werken. Koolstofweefsels (eigenlijk heel veel weefsels) zijn gewoon een bitch om echt mooi over een dubbelgekromt vlak te leggen, losse vezels, scheve weefsels, door uitstekende vezels heenschuren... allemaal dingen die ik krijg als ik met de hand een onderdeel maak.

Het kán wel, als je oefent en methodes vind.


verder +1 voor wat KoenB zegt. Eindige elementen analyse en vibraties zijn twee moeilijke vakken. Ik zou zeggen dat alleen een specialistisch opgeleid persoon met enige betrouwbaarheid je gitaar (of een onderdeel daarvan) waarheidsgetrouw kan modelleren. Dat kost veel tijd en geld dat je beter in experimenten of nieuwe prototypen kunt steken.

Plaatjes met mooie kleurtjes zijn wel zo gemaakt, das dan weer lekker voor de marketing

koen1
13 augustus 2014, 12:58
Mocht dit nu niet lukken ga ik alle tips hier noteren en verwerken in een nieuwe movie en campaign met een lagere pricepoint (met een hoger totaal bedrag), dat is niet super leuk maar mischien wel noodzakelijk. het voordeel is dan wel dat ik al een klein beetje "buzz" heb opgebouwd.

De teller staat nu op 1,737 Visits, 425 referrals, 51 facebook shares en 6541 twitter dingen.

wellicht dat ik nog wat gitaar spel in het filmpje probeer te stoppen. ik heb ook inmiddels een recording gemaakt met een samson G track USB microfoon, en ookal is dat niet echt een high end mic, lijkt het wel beter te zijn dat de interne microfoon van LR Baggs...

https://soundcloud.com/michael_utc/samson-g-track-recording-1

er is niets aan bewerkt, dit geeft al een compleet ander beeld van de gitaar, nu nog iemand die echt kan spelen hahaha.

muffstuff
13 augustus 2014, 14:05
Waar woon je? Je mag mijn Se USB2200A wel lenen als dat ding wat betere kwaliteit heeft? ik gebruik eigenlijk nooit. geen diee of dat ding beter is dan die van jou hoor.

En ik ken iemand die vrij goed flamenco gitaar kan spelen, weet ook niet of dat past bij jouw gitaar maar denk dat die persoon dat ook wel leuk vind om bij te dragen.

Als bv flamenco wel goed is. zorg dat je dan een mobiel setup systeem hebt en ga bv langs op 6 sept in amsterdam

http://www.cafe-duende.nl/?page_id=13

daar speelt edsard udo de haes, een ontzettend getalenteerde flamenco gitarist uit nederland. Misschien kan je van hem wel 15 minuten stelen door hem er op te laten spelen terwijl je het opneemt. De persoon die ik ken is niet edsard maar een andere gitarist.

D3nnis
17 oktober 2014, 18:10
Zijn er eigenlijk nog nieuwe ontwikkelingen mbt dit project?

HaroldA
17 oktober 2014, 21:48
€61EUR
RAISED OF €149,950 GOAL

Ik vermoed dat er iemand stevig na aan het denken is over z'n product.

koen1
4 april 2015, 19:06
Hallo!

Ik zal even uitleggen wat er gebeurd is. De indiegogo campain was gefaald, daardoor was ik een tijdje uit het veld geslagen aangezien ik er enorm veel tijd en energie in had gestoken. Toen ging mn kat dood en deed ik een emotionele aankoop van een dure PC om mijzelf te troosten. Dat vond ik toen erg zonde dus besloot ik die PC maximaal te benutten door gamedev te leren. Na 2 maanden, 14 uur per dag eraan besteed te hebben besefte ik dat dat niet mijn toekomst is en ben ik terug gegaan naar gitaarbouw. Voor elke feature die je in je spel maakt moet je uren tutorials kijken, door deze ervaring ben ik gaan beseffen dat ik meer dan competent ben in gitaarbouw en hier mijn leven aan wil toewijden.

Soms moet je even van het pad af om te beseffen wat het pad is. :)

Het loosetop model is in de ijskast gezet voor een meer conventioneel ontwerp, waarbij ik nog wel de unibody gebruik die uit het andere project is voortgekomen.

Achteraf gezien was het vrij logisch dat die campaign gefaald was, geen gitaristen geregeld, doel te hoog, gitaar prijs te hoog, het model had nog meer research nodig.

Ook heb ik 2 dingen door elkaar gehaald toen, wat ik wilde en wat ik nodig had, zoals een aluminium mal gefreesd door een CNC machine, aangestuurd door een 3d model. Uiteraard is dat top kwaliteit, maar je hebt dat niet nodig om te starten. Je kunt gewoon een houten plug maken en daar zelf contramallen vanaf halen. Dan kost zon ding ineens 500 ipv 5000. Als die dingen tellen aardig bij elkaar op. Ik kan het bedrijf nu starten met 46000 ipv 150000, en een unit prijs van 2300 ipv 2999.

Nu is een nieuw protoptype bijna klaar en is stukken beter. Daarna probeer ik een kickstarter met een lager gitaar bedrag en campain doel, en ik ga gitaristen regelen! Haha.

Het oude model gebruikte aerospace kwaliteit carbon fiber wat niet alleen overkill is, maar ook de consumenten prijs enorm opdrijft. Nu gebruik ik normaal carbon fiber met een fiberglass kern (nog wel aerospace epoxy)

Het nieuwe model gaat beter klinken dan het oude ontwerp omdat ik de sterkte, sustain en helderheid van toon combineer met de warmte van cederhout. Dit model kan stalen en nylon snaren hebben.

Ik heb alweer veel geleerd bij dit prototiepe wat ik in nog een nieuwe verwerk, die dan vervolgens gebruikt word in een nieuwe kickstarter. Ik wil nog iets meer support onder de toets, een halspen erin, iets dikkere unibody. Dit is nu de 3e, en strax de 4e. Meer dan 10 mallen en 3 jaar research en development en een flink bedrag aan ontwikkelings kosten. Stap voor stap komt het dichterbij de klank die ik zoek. Er is geen bedrijf dat een hybide van carbon en hout aanbied waarbij de speler zelf stalen en nylon snaren kan switchen, dus hopelijk haaltie deze keer meer dan 61 euro op. ;)

Hier is een erg gedetaileerd verslag van de nieuwe bouw : http://www.acousticguitarforum.com/forums/showthread.php?p=4398550#post4398550

Of fotos op twitter onder de hashtag #LittlesmithGuitar

https://twitter.com/DutchLuthier

https://pbs.twimg.com/media/CBSXXrwUkAAQWrL.jpg:large

https://pbs.twimg.com/media/CBYLOCxU0AAH9fs.jpg:large

https://pbs.twimg.com/media/CBZAn9XWAAA-3TN.jpg:large

https://pbs.twimg.com/media/CBdhsduU0AAQL_n.jpg:large

RS-Rik
4 april 2015, 21:34
Mooie droom, maar bedenk wel dat je pas geld voor je gitaren krijgt als het composiet er zo strak uitziet:

http://www.mezzo-forte.de/img/items/xl/000/002/154/1176IMG_1304.jpg



In de tussentijd zou ik een nieuwe kat halen en een vrouw, zal je geluk in de tussentijd doen stijgen.

Als je ooit mallen wilt maken: laat frezen in PUR-schuim blokken (bijv. Sikablock). Het oppervlak moet je behandelen om het niet poreus te maken maar het is veeeeeeeeel minder duur in aanschaf dan alu. Ook met de hand kun je daarvan makkelijker modellen maken dan van hout.

koen1
4 april 2015, 23:43
Mooi zijn die, luis en clark. Hij is het hele carbon muziek gebeuren begonnen. Hij had een optreden met een houten cello in een jachthaven en toen kaatste het geluid van een carbon fiber schip af, toen dacht hij, heej dat klinkt mooi!

Hier kunt u zien hoe die cello gemaakt word :
https://www.youtube.com/watch?v=J_gI3chGtww


Ze hebben het model aangepast zodat het beter te draperen is, de C bout is verdwenen en de scroll ook, het is makkelijker om een carbon cello te maken dan een gitaar omdat het groter is., maar u heeft gelijk, carbonfiber is super "unforgiving". Je ziet alles, elke fout, als een draad verschoven is is het patroon niet consistent. Er zijn bijna geen gitaarbouwers die het carbon laten zien omdat ze de uitdaging niet aandurven. Ze stoppen kleine (rest) stukjes erin en verven hem zwart zoals hier te zien is bij 1:28:



https://www.youtube.com/watch?v=2QbH8_GnU5k

Bedankt voor de tip over het schuim, ik heb wel vaak met modeling foam gewerkt, maar voor een CNC klus moet je alsnog een 3d model hebben, ik ben bang dat je daar ook zo 2000 euro aan kwijt bent. Ook moet mijn mal met gemak 100 graden kunnen handelen zonder vervormingen. Mijn volgende mal word waarschijnlijk gemaakt van een houten plug, waar ik ongelimiteerd contramallen vanaf kan halen. Die maak ik dan van fiberglass met high temp resistant epoxy, ik zit te denken om er elke keer 1 laag huishoud aluminium folie tussen de lagen fiberglass te sandwitchen zodat het de warmte beter kan beethouden.

D3nnis
5 april 2015, 08:16
Persoonlijk denk ik nog steeds dat er voor €2300,- gigantisch goed klinkende gitaren te koop zijn van de gevestigde orde. Omdat veel gitaristen nogal behoudend zijn denk ik dat het een lastig verhaal zal blijven, tenzij een paar grote jongens het oppikken.
Persoonlijk zal ik ook nooit een gitaar kopen "omdat ie van carbon is en je dat ook ziet" maar dat zal voor iedereen anders zijn.
Aan de andere kant, 1 van mijn elektrische gitaren is een Parker Fly Deluxe, met carbon achterkant+ "schil" om de hals. Dit is de lichtste en tegelijk 1 van de stijfste gitaren die ik heb, dus het carbon kan best nut hebben.
Ik vind het wel mooi om te zien dat je iets doet met alle commentaren en adviezen, al is het maar het erover nadenken (klakkeloos alles voor waar aannemen hoeft niet)!

HaroldA
5 april 2015, 13:23
Ik kan het bedrijf nu starten met 46.000 ipv 150.000, en een unit prijs van 2300 ipv 2999.

Nou ben ik een slechte rekenaar, maar als je de kosten door 3-en weet te delen (100k er af!), moet dat dan ook niet een grotere impact hebben op de stuksprijs? Of reken je een normaal uurtarief ipv dat van iemand die z'n eerste gitaar nog moet verkopen?

koen1
5 april 2015, 15:44
De grootste kosten besparing was het aerospace carbon inruilen voor normaal carbon en fiberglass ertussen doen, de rest van de spullen worden er niet goedkoper van. Zon rol carbon is nog steeds 2500 euro, dikte schuurmachine 1000 euro, enz. Al die dingen tellen aardig op.

Ik ga zelfs de 1e 2 jaar geen loon nemen om de groei te bevorderen... :)

Van 3000 naar 2300 is al een prima verlaging. Nu kan ik een customshop model aanbieden voor 3000 waarbij de speler alles kan kiezen, materialen, rosette, bindings, tuners etc.

Hier een aantal voorbeelden van customshop gitaren naar mijn eigen smaak :

Poison green carbon / fiberglass hybrid fabric with blackwash soundboard
http://i60.tinypic.com/slk9ah.jpg

White carbon / fiberglass hybrid fabric with blackwash soundboard
http://i57.tinypic.com/fd6jad.jpg

D3nnis heeft een goede point over geen naam hebben, maar je moet ergens beginnen. 2300 euro is inderdaad enorm veel geld, maar het product is nu goed geprijst binnen de concurerende markt.

Rainsong ( $2179 - $2,869) :

http://www.axemusic.com/store/search/brand/RainSong/page4.html

Composite acoustics ( $1599 - $2899.99) :

http://www.sweetwater.com/store/manufacturer/Composite_Acoustics/high2low



Een houten gibson van 3000 euro gebruikt soms ook gewoon mahonie van 30 dollar, 1 meter carbon fiber kost al 54 euro. Voor 15 dollar koop ik mahonie back en sides :

http://eag-international.com/epages/eb7078.sf/en_US/?ObjectPath=/Shops/eb7078/Products/setsama/SubProducts/setsama-010100


Je moet een balans vinden tussen eerlijkheid, redelijkheid in verhouding met de kwaliteit, plaatsing in de markt en genoeg winst inbouwen dat je niet failliet bent na 1 jaar...

Het liefst bouw ik gewoon gitaren de hele dag zonder na te denken over financiele realiteit, maar helaas is alles stervens duur. :(

Mijn schaar kost al 100 euro, hahaha.

Als ik 20 kleine dingetjes beter maak dan de concurrentie, komt die naam vanzelf wel. Niemand gebruikt aero space epoxy, sommige bedrijven gebruiken rest stukjes carbon en verstoppen het onder zwarte verf. Er is geen carbon body met houten top op de markt.

Goedkoper, beter spul aanbieden dan de rest en dan moet het goedkomen.

muziekschuur
5 april 2015, 17:10
Mal meenemen en gewoon naar diverse tech bedrijven gaan en gewoon als medewerker solliciteren. Je zal waarschijnlijk zo worden aangenomen als doorzetter. Je bent jong, gemotiveerd en je bent leergierig. Wellicht heb dan de komende tijd een veel beter gevulde portemonnee, tools van de baas en collega's waar je wat van kan leren.

Ik bewonder je doorzettingsvermogen. Je eerste prototype ziet er goed uit. Ik heb gitaar leren spelen op een Applause by Kaman. Een goedkope Ovation. Die hals was epoxy met een aluminium fingerboard. De frets waren dus ook aluminium. Ik heb die frets kapot gespeeld. Maar kon de gitaar nog inruilen. Er was niets wat ik daar aan had kunnen doen. De hals was natuurlijk kei recht. En de klank was prima (misschien zat er hout verborgen onder die epoxyhars?) het was verder gewoon een plastic achterkant en een sparren klankblad met houten bracing.

Ik ben nu 45 en die gitaar had ik sinds m'n 16e. En verkocht op m'n 17e. Inmiddels maakt Ovation carbon gitaren. En ze klinken nog steeds niet zo goed als hun gitaren met houten klankblad. Maar ze zijn nog steeds het innovatieve bedrijf dat ik heb leren kennen toen. Ze hebben hoogtepunten gebouwd als de Magnum bass & hun western gitaren zijn een klasse op zichzelf.

Met deze mal in de hand kun je ook solliciteren bij Ovation... Wellicht regelen ze een greencard en kun je voor hen dit idee verder uitwerken. Stel dat je een bonus van 50.000 euro overeenkomt bij de verkoop van de eerste 1000 gitaren met jouw vinding. Heb je inmiddels een vaste baan en een greencard.

Probeer creatief te blijven. Maar wees niet blind voor het feit dat het zomaar kan zijn dat je vinding pas werkt op je 50'ste. Intussen moet je ook eten...

RS-Rik
5 april 2015, 20:06
Aerospace grade is onzin wat gitaarbouw betreft. Aerospace betekend w/s dat het is gecertificeerd en de herkomst en alle handelingen tijdens productie en transport gedocumenteerd. De structurele eigenschappen (kwaliteit) vallen dan met aan waarheid grenzende zekerheid binnen gestelde normen waar een vliegtuigtimmeraar dan mee kan rekenen en bouwen. Voor een gitaar is dat niet nodig, gelukkig. Idem voor epoxy met certificaten. Gewoon 200 van de Poly Service is hardstikke goed, en kost minder moneys.

Ik zou een cursus stofferen doen of gaan werken bij een bedrijf waar ze met handlayup composieten werken (scheepsbouw bijvoorbeeld) om zo inkomsten te hebben en je vezelmattrukendoos te vergroten.

Wat voor kosten heb je aan vacuumfolie en bleederdoek enzo? Of doe je echt natte hand layup (smeren met t kwassie)?

koen1
5 april 2015, 22:26
Ik heb de eerste gitaar gemaakt met epoxy van de poly service in nieuwerkerk aan den ijssel, maar die hals was niet stabiel genoeg voor mijn eisen. Die aero space epoxy alleen maakt het iid nog geen aero product, dan moet je aan autoclaaf hebben en nog wat ander spul waardoor je zo op 30000 zit.

Ik heb met dat aero spul nu 2 gitaren gemaakt en ik ben er erg tevreden over. Gewoon een houten kist met aluminium bekleding en 2 oventjes van de marskramer komt op 60 graden.

Mijn nieuwe mal moet 100 graden aan kunnen.

RS-Rik : Het liefst zou ik infusie doen, daar moet ook eerst geld in, vacuum leak detector enzo. Ik onderzoek nu een herbruikbare vacuumzak voor wetlay. Ook vind ik een harde bovenkant super interresant,maar dan moeten je toleranties extreem nauwkeurig zijn.

Ik bedoel dit :
https://www.youtube.com/watch?v=yTsXKGUdtCE

Ik wil een unibody zonder airpockets met micro pinholes, gewoon in 1x helemaal strax, high gloss uit de mal (wel nog 1x polijsten daarna).

muziekschuur : als ik in Canada zou kunnen wonen zou ik morgen mn spullen pakken en weggaan, ik heb even gekeken, maar je moet dan 300000 CAD hebben (218560 euro), lol.

Ik vind het super vreemd dat iemand aluminium frets zou gebruiken, ik houd niet eens van de normale frets, ik gebruik alleen maar stainless, als ik super veel geld zou hebben zou ik custom tungston carbide fretwire laten pultruden, maar dat is nu een fantasie.

Ovation is een mooi bedrijf, Fender heeft ze gekocht. Zij maken wat ze een bowl body noemen, ze verwarmen een plaat die om een mal heen gaat.

Ovation factory :

https://www.youtube.com/watch?v=UWB22iSrD98

De mal die ze gebruiken voor bindings lijmen vind ik fantastisch, luchtcilinders komen naar binnen. Ik kijk alle filmpjes van alle merken meerdere keren, zo kan je elke keer wat leren, dingen waar je werkelijk nooit zelf opgekomen was, zoals een oude slang van de brandweer oppompen om een hals te klemmen enzo. Uiteindelijk moet elke bouwe zijn eigen methode vinden.

If iaint broken, don`t fix it. :)

D3nnis
6 april 2015, 08:05
Ik heb de eerste gitaar gemaakt met epoxy van de poly service in nieuwerkerk aan den ijssel, maar die hals was niet stabiel genoeg voor mijn eisen.

Ik heb geen verstand van dat spul, maar weet je zeker dat het aan dat materiaal ligt? Is er in de tussentijd niet een andere parameter gewijzigd? Zou zonde om kneiterduur spul te gebruiken als het niks toevoegt.


ik houd niet eens van de normale frets, ik gebruik alleen maar stainless, als ik super veel geld zou hebben zou ik custom tungston carbide fretwire laten pultruden, maar dat is nu een fantasie.


Waarom zou je zo'n harde rommel willen gebruiken? Ik geloof niet dat ik het graag in de vorm van de toetsradius zou willen buigen?

Maar, als je naar de Parker Fly kijkt, die heeft rvs staafjes op de (carbon) toets gelijmd. Dat gezegd hebbende, wat houd je tegen om middels een malletje een paar stukken tig las elektrode op een toets te lijmen?

koen1
6 april 2015, 15:21
Nooit aan gedacht, klinkt interresant!

Ik zoek iets dat een lifetime meegaat, en ook nog een beetje te bewerken is. Die RVS dingen kan je schuin maken met een permagrit tool, maar als de fret tungston is weet ik niet hoe je dat zou moeten vlakken, mischien met een diamant schijf ofzo. Of een soort hendel waardoor een dremel precies naar de goede plek komt per fret.

Een ronde staf is best goed te integreren in de toets in half ronde kuiltjes.

pueblo
8 april 2015, 21:12
D3nnis heeft een goede point over geen naam hebben, maar je moet ergens beginnen. 2300 euro is inderdaad enorm veel geld, maar het product is nu goed geprijst binnen de concurerende markt.

Rainsong ( $2179 - $2,869) :

http://www.axemusic.com/store/search/brand/RainSong/page4.html

Composite acoustics ( $1599 - $2899.99) :

http://www.sweetwater.com/store/manufacturer/Composite_Acoustics/high2low

.

ik ben ook niet helemaal overtuigd met de prijs en wil even een vergelijking maken.

enerzijds is er de Amazon Fire, een nieuwe smartphone, die dezelfde prijs heeft als de concurrenten en niet veel extra biedt.
Het is ook de eerste smartphone van Amazon, dus een nieuwkomer op de markt.
Waarom iets riskeren als je smartphones kan vinden voor dezelfde prijs die een gevestigde waarde hebben?

https://www.youtube.com/watch?v=6trOg2IK2Zg

anderzijds was er het afgelopen jaar de OnePlus One.
Het werd de flagshipkiller genoemd. Het ging de concurrentie aan met gekende merken en deed dit voornamelijk met één belangrijk punt: De smartphone was veel goedkoper. Zelfde (en zelfs betere) specs als de nexus 5, maar wel 200 euro goedkoper.
formaat is ongeveer hetzelfde als de iphone 6+, maar kost wel slechts een derde van die gsm.
En dat maakt het sterk. daarom willen mensen de stap zetten (waaronder ikzelf, ik had die gsm nooit gekocht mocht die even duur geweest zijn als de concurrentie).
Het was ook hun eerste smartphone, sterker zelfs, het was een nieuw merk!


https://www.youtube.com/watch?v=FrgGHAab9D8

Nu kom ik echt heel regelmatig OPO tegen, een Amazon Fire heb ik nog nooit in levende lijve gezien.

Dus je moet je afvragen: waarom gaan mensen voor jouw product gaan, in dezelfde prijsklasse zitten lijkt me niet genoeg.


ps. : ergens dit jaar gaat de tweede smartphone van Oneplus op de markt komen, deze gaat echter niet meer aan die lage prijs verkocht worden, maar meer in de buurt van andere smartphones. Waarom? omdat ze nu al een naam hebben waar ze op kunnen verderbouwen!



Maar ik ben heel benieuwd naar de volgende ontwikkelingen!

koen1
9 april 2015, 16:42
Ik heb een xiaomi telefoon van 350 euro die eet s5`s voor het ontbijt :)

Feter
1 juni 2015, 14:34
Vet project!
Hoewel ik persoonlijk weinig voel voor een carbon gitaar, vind ik dit wel gaaf om te zien.

Wat je nodig hebt om dit echt goed van de grond te krijgen is goede marketing.
Zeker bij een niche product als dit (want laten we eerlijk zijn, je spreekt een klein segment van je markt aan).
Ik zou zeggen begin eens met een one-page website.
Marketing & e-commerce is m'n werk, je mag me altijd om tips vragen. Dergelijke projecten vind ik zeer gaaf om mee over na te denken om zoiets op de markt te zetten.

koen1
15 juni 2015, 12:00
Vet project!
Hoewel ik persoonlijk weinig voel voor een carbon gitaar, vind ik dit wel gaaf om te zien.

Wat je nodig hebt om dit echt goed van de grond te krijgen is goede marketing.
Zeker bij een niche product als dit (want laten we eerlijk zijn, je spreekt een klein segment van je markt aan).
Ik zou zeggen begin eens met een one-page website.
Marketing & e-commerce is m'n werk, je mag me altijd om tips vragen. Dergelijke projecten vind ik zeer gaaf om mee over na te denken om zoiets op de markt te zetten.

Dank u, ik zal het zeker onthouden en u contacteren als ik zover ben (er zal alleen geen budget voor zijn, ik weet niet wat uw gedachten hierover waren).

Mag ik u vragen waarom u denkt dat dit een niche is? Dit model heet de hybrid omdat het de beste elementen van carbon en hout combineerd tot een all round instrument, zelfs de vorm is ontworpen met gulden snedes om zo algemeen mogelijk te zijn (mass appeal).

koen1
15 juni 2015, 12:01
https://pbs.twimg.com/media/CHfZ99nUcAAWmzt.jpg

https://pbs.twimg.com/media/CHfZ-hUUkAA4lKx.jpg

https://pbs.twimg.com/media/CHeYS2wUAAAfbi6.jpg

https://pbs.twimg.com/media/CHeYUYzUkAAMfdP.jpg

Feter
15 juni 2015, 13:35
1. Dank u, ik zal het zeker onthouden en u contacteren als ik zover ben (er zal alleen geen budget voor zijn, ik weet niet wat uw gedachten hierover waren).

2.Mag ik u vragen waarom u denkt dat dit een niche is? Dit model heet de hybrid omdat het de beste elementen van carbon en hout combineerd tot een all round instrument, zelfs de vorm is ontworpen met gulden snedes om zo algemeen mogelijk te zijn (mass appeal).

1. Daar zouden we het nog over kunnen hebben dan. In eerste instantie is al een hoop te bereiken zonder of met een zeer minimaal budget.

2. Het maakt in principe niet uit hoe je het noemt. Als je een auto als fiets met 4 wielen verkoopt zul je ook ene kleine markt vinden die hier interesse in heeft (erg simplistisch uitgelegd).
Wat ik al merk aan een hoop hier op het forum is dat ze een dergelijk product erg interessant vinden maar zelf niet snel zullen aanschaffen. Dat heeft 1. te maken met het afwijken van iets traditioneels (je mist het element van vertrouwen) 2. de prijs die daar aan vast hangt. Uiteindelijk wanneer je product meer gevestigd is zal het dus ook meer exposure krijgen, meer vertrouwen, ambassadeurs en zul je uiteindelijk je markt kunnen vergroten. Om in vaktermen te spreken; je zult in eerste instantie de innovators aanspreken en dat is een kleine markt.

Ik wil er best met je over sparren, ik vind dit namelijk erg leuk om te doen.
In dat geval moet je me even een pm sturen.