PDA

View Full Version : Van halen sound



ninja
27 juni 2003, 01:19
Hallo mensen, hoe krijg je de sound van eddie van halens gitaar zoals in Panama en Aint talkin bout love uit een ibanez rg? dank u 8-)

Rubenios
27 juni 2003, 07:53
delaytje erachter en je bent al op weg... wie heeft de volgende tip....

Negative K3 fan
27 juni 2003, 08:04
veel treble precense in je geluid draaien
over brug humbucker spelen
beetje galm/delay doet idd geen kwaad
een goede oudede marshall op tien ook niet :)

Bates15
27 juni 2003, 08:23
En dan met een transformator je spanning een beetje naar beneden draaien zodat je nog meer oversturing krijgt, en een paar hele goede vingers en oren scoren.....

skabouter
27 juni 2003, 09:25
peavey 5150 !

ninja
27 juni 2003, 09:47
wat voor pickups had hij in die gitaar zitten?

Bates15
27 juni 2003, 09:49
Welke gitaar?

PeArLjAm
27 juni 2003, 09:56
peavey 5150 !

hahah dacht ut nie... Van Halen speelde in die tijd over een marshall. Waarschijnlijk stond die tijdens het opnemen op 10.. Dus gecrankte el34, een paf humbucker in de brug positie daar kom je een heeeel eind mee. Eddie gebruikte lagere output elementen dan je zou denken. En dan gebruikte hij inderdaad een variac om de spanning van de versterker te zakken (van 110 volt naar 95a100 dacht ik) Maar met gewoon een goede brughumbucker en een amp met el34 met soort van tubescreamer ervoor kom je een heel eind (been there, done that... )

Bates15
27 juni 2003, 10:05
Hij had toen toch zo een Hamer gitaar met allemaal streepjes, ff zoeken hoor...............
http://www.van-halen.com/newsite/vh7917.jpg
http://www.van-halen.com/newsite/ed86h.jpg
Deze dus.....

shredneck
27 juni 2003, 10:10
Deze jongen stelt een simpele vraag, gewoon hoe ie het geluid van Eddie kan benaderen met de gitaar die ie heeft. Waarom zou je de exacte spullen als Eddie willen(en uberhaupt kunnen) kopen? Dat vraagt ie mijnsinsziens ook helemaal niet.

Het Eddie geluid benader je al heel goed met een Valvestate hoor, ff tweaken voor een zgn "brown sound" en hoppa,gaan met die banaan.

Het gaat erom dat je genoeg gain voorhanden hebt, en dan het liefst uit je amp. Delaytje wil wel helpen idd. Eddie gebruikt minder gain dan je denkt, wat wel wil helpen voor het laag is een 4x12 speakerkast.

Tip:
Kom je er niet uit?Probeer dan op gitarist.nl te achterhalen waar het artikel over Eddie instond waarin ze zijn sound proberen te benaderen met een aantal stompboxjes(pedalen) en/of effectprocessors.

Een mailtje aan mijn adres wil ook wel helpen.

enne over die 5150's, ik heb nog steeds zo'n top en het moet me van het hart....met een flanger en een delay heb ik toch echt een hele goede Van Halen sound hoor....

shredneck
27 juni 2003, 10:11
KRAMER gitaar, ook niet onbelangrijk.


Zat overigens gewoon een PAF humbucker in van Gibson.

Bates15
27 juni 2003, 10:17
Kramer ws het ja, geen Hamer (klinkt als)

Wilson
27 juni 2003, 10:44
ja die peavey 5150 dat klopt wel dat je daar het geluid heel ver mee benaderd. Van halen zelf gebruikte in zijn latere tours zelf zelfs soms een peavey 5150, las ik gister. En die kramer gitaar, dat was een charvel body, met kramer neck en een gerewinde gibson paf humbucker, tenminste als ik dat boek, de gitaar van ralph denyer moet geloven.

shredneck
27 juni 2003, 12:13
jep, dat is ook zo ja, ik heb dat boek ook(wie niet haha)!

Bates15
27 juni 2003, 12:18
jep, dat is ook zo ja, ik heb dat boek ook(wie niet haha)!
Ik....

Negative K3 fan
27 juni 2003, 12:34
die pickups van eddie, dat is een verhaal apart. Het schijnt dat hij een paf uit een es335 heeft gerukt en daar de ene kant heter van heeft gewonden dan de andere kant om zo een wat apart geluid te krijgen wat iets scheller zou zijn en meer harmonics zou oppakken. Anderen stellen weer dat hij maar 1 coil ervan gebruikte. In ieder geval staat wel vast dat hij low tot medium output elementen had met redelijk wat hoge tonen. Dat kenmerkt ook zijn geluid, veel treble en precense en doordat er zoveel treble en presence in zit lijkt het vaak ook alsof hij erg veel gain gebruikt wat op zich nog best meevalt.

maar eddie heeft zelf zoveel onzin verhalen over zijng ear de wereld in gebracht, zeker bij hem weet je ec ht nooit zeker wat hij nou werkelijk had.

srv-man
27 juni 2003, 22:49
Tja, de brown sound ten tijde van de eerste albums is toch wel een andere sound dan de latere 5150 sound.
De brown sound komt van origine uit een Marshall op 10, met Variac etc. Maar je kunt ook een Hafler Triple Giant preamp op de kop tikken, met het ´brown´ channel heb je een instant brown sound (killer!). Hang er wel even een lekkere eindtrap aan met veel ´duw´ in het laag.
En uiteraard uitsluitend je brughumbucker gebruiken.

marc_o
28 juni 2003, 11:00
ja die peavey 5150 dat klopt wel dat je daar het geluid heel ver mee benaderd. Van halen zelf gebruikte in zijn latere tours zelf zelfs soms een peavey 5150, las ik gister.

Ja DUHHHH, zou het echt? Dat ie zijn eigen signatureversterker live gebruikt? Straks ga je nog vertellen dat ie ook zijn signature Musicmans en peavey's live gebruikt!

Wilson
28 juni 2003, 11:35
ja die peavey 5150 dat klopt wel dat je daar het geluid heel ver mee benaderd. Van halen zelf gebruikte in zijn latere tours zelf zelfs soms een peavey 5150, las ik gister.

Ja DUHHHH, zou het echt? Dat ie zijn eigen signatureversterker live gebruikt? Straks ga je nog vertellen dat ie ook zijn signature Musicmans en peavey's live gebruikt!

ja het zou zomaar kunnen! :-D

maar, is die peavey 5150 zijn signature versterker dan?? ja weetikveel, ik had het ook maar ergens gelezen...

marc_o
28 juni 2003, 11:45
Yep, dat is zijn versterker 5150 is politiecode voor, ik dacht "gestoorde gek die los loopt" of zoeits, en het was dacht ik zijn adres van z'n studio, er is ook een vanhalenplaat die zo heet en wellicht dat z'n handtekening op de versterer ook iets duidelijk probeert te maken, maar zeker weten??????

Negative K3 fan
28 juni 2003, 12:24
hm gaaf

ik weet wel dat 5150 een trademark is van eddie en dat hij op zn 5150 gitaar ook 5150 in het zwart achter de brug had (net als steve vai daar evo heeft staan) en dat ze een album hebben dat zo heet. Ik kan ze geen ongelijk geven want 5150 is gewoon een gaaf nummer om te zien.

V!N
28 juni 2003, 14:25
5150 is gewoon een gaaf nummer om te zien.

.. bull, typograaf :razz: En als Ed met mijn postcode op m'n amp zou spelen, zou je dat ook gaaf vinden :D


Maar wat ik eigenlijk toe wil voegen aan dit draadje is gericht aan ninja, de starter die op zoek is naar een pedaal. Niet een gitaar, niet een element, niet een versterker .. vandaar dat hij ook in het effectpedalen-forum post.


ninja, kijk eens naar dit bericht: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=17736

V!N
3 juli 2003, 16:01
Ha ! Het telefoonnummer van mijn nieuwe school eindigt ook op 5150 :-D

Negative K3 fan
3 juli 2003, 17:43
bij mij op het werk (orders verzamelen) is er ook een schap 5150 en dat kaartje ga ik denk ik jatten voor op mn amp :D

trouwens, over eddie van halens 5150s zijn ZO VEEL geruchten gaande, daar wordt je neit goed van. Sommige zijn zelfs zo idioot maar op een of andere manier toch wel onderbouwd.... het zal allemaal wel :D

PeArLjAm
3 juli 2003, 18:12
bij mij op het werk (orders verzamelen) is er ook een schap 5150 en dat kaartje ga ik denk ik jatten voor op mn amp :D

trouwens, over eddie van halens 5150s zijn ZO VEEL geruchten gaande, daar wordt je neit goed van. Sommige zijn zelfs zo idioot maar op een of andere manier toch wel onderbouwd.... het zal allemaal wel :D

ja ik heb me er ook een hele tijd erg geinteresseerd maar er was inderdaad zoveel (tegenstrijdige) info. Een goede brughumbucker in een marshall amp daar kom je al een heel eind mee met de brownsound, eventueel een tubescreamer of wat dan ook ervoor.

renier
17 juli 2003, 09:17
om het even simpelte houden:

topicstarter: ik zou gaan voor een mooie lead sound, beetje delay, beetje chorus en wellicht een klein beetje flanger of zelfs een pietsje ringmodulatie of autowah. (ain't talkin bout love gebruikt dat ook zo te horen..)


als je nog geen effecten hebt, zou ik gaan voor een boss ME-50 of, vor de grotere beurs, gt-6. dan heb je alles in een klap en kun je het mooi simpel instellen.