PDA

View Full Version : HNGD: Gibson LP Standard (een speciale)



YannickH
27 juli 2013, 16:34
Weeral een HNGD topic van mij... en dit is de laatste voor een heel lange tijd want ik zou me eigenlijk moeten schamen hoeveel gitaren ik al gehad heb de laatste 8-9 jaar.

een gibson les paul standard in het zwart!
nu wat is er zo speciaal aan? de gibson is gemaakt op 14 mei 1991 en laat dat nu net mijn geboortedatum zijn!!

mijn droom was een gibson les paul gewoon uit het jaar 1991 maar toen liep ik op deze en hij is nog eens gemaakt op dezelfde dag dat ik geboren ben dus mijn droom is dubbel en dik uitgekomen:)

de gitaar was van iemand uit friesland en dat is meer dan 3 uur rijden vanuit belgië dus de beste man heeft deze willen opsturen naar mij en dat heeft hij heel netjes gedaan!
op de eerste foto had ik de plastic er al afgedaan!
de gitaar zat trouwens ook met allemaal plastic enzo in de koffer zelf dus er kon weinig slecht aan gebeuren.

ik heb de gitaar daarnet opgepoetst, andere snaren gegeven plus een afstelbeurt en ze speelt super!
heeft zowat dezelfde slim taped neck als mijn lp custom had dus dat is super!
ik weet niet dat het juist dezelfde neck is maar hij is wel dunner dan de neck die ik had op een vorige lp standard 2008 model...
de brugpickup is een gewone gibson humbucker (die super klinkt!) de eigenaar had deze pickup er in laten steken omdat deze beter klonk met zijn amp.
ben zeer tevreden met de gitaar en ik heb nog nooit zo'n lage actie gehad dan op deze dus SUPER!

genoeg gelul, hier zijn wat foto's:

http://i43.tinypic.com/2nrle9k.jpg
http://i40.tinypic.com/2vcyebl.jpg
http://i39.tinypic.com/15n6qme.jpg
http://i41.tinypic.com/35k0if8.jpg

Braindead
27 juli 2013, 16:42
Stoere gitaar en een aparte manier van opsturen (in die houten constructie). Volgens mij is vooral van belang dat je gitaar stevig in je koffer zit en niet kan schuiven. Dat hout is natuurlijk wel een goed idee ter bescherming van de koffer (krassen etc.)

Je hebt ook nog een Custom? Familiefotootje?

YannickH
27 juli 2013, 16:54
de gitaar zat goed vast in de koffer en de koffer zat goed vast in het hout.
goede methode vind ik zelf.

mijn custom is nu ongeveer een maand geleden verkocht.
hier is toch nog een foto ervan:
http://i40.tinypic.com/2qnm63a.jpg

waarom is deze weg?
ik heb nogal een vette zweterige huid en ik maak mijn fretboard en neck behoorlijk smerig.
nu op het ebben hout van mijn custom kon ik bijna niet meer benden of vibrato gebruiken omdat mijn vingers gewoon bleven plakken op het freatboard en ook op de grote block inlays.
ik vind het heel spijtig dat deze weg is maar ik kan ze moeilijk bijhouden omdat ze mooi is he.
nu ik ben wel blij met deze want het is een waardige plaatsvervanger!
en een rosewood fretboard ligt mij een pak beter want daar heb ik dat probleem niet op.

Braindead
27 juli 2013, 18:45
Ach so. Een zwarte Les Paul is ook veel mooier :).

Maar wat betreft geluid ben je ook tevreden zo? Want er zit toch nog wel een verschil in tussen Standard en Custom.

YannickH
27 juli 2013, 18:52
qua geluid vind ik deze beter en zeker qua comfort als het over het spelen gaat.
de standard is lichter maar toch nog een redelijk zwaar geval(zeker vergeleken met een standard 2008 model).
de custom was 5kilo en dat was toch wel iets te heavy om altijd mee te spelen.
nu de standard heeft normale gibson pickups en ze klinken zeer goed. zeker met mijn setup die ik nu gebruik.
de custom had 2 steffsen alnico2 paf pickups en die waren me iets te soft.
ik ga dus de stock pickups in de standard houden.

nu effe simpel:
de custom klonk doffer en had een echte grote grol (of grom) in zijn tone.
de standard heeft een helderder geluid.

woensdag ga ik naar de man die al mijn gitaren nakijkt enzo en ga ik de 3way toggle laten veranderen in een killswitch en vanonder komt dan een 3 way switch omdat ik het toch gewend ben om vanonder snel te kunnen switchen tussen pickups.
voor de rest blijft deze stock

Majmun
27 juli 2013, 19:23
Hey, da's mijn oudje. :')

Supergitaren die LP's uit de early '90s. Ik vond mijn Custom al heel speciaal, ondanks zijn zeldzame finish, was hij precies 3 weken / 21 dagen ouder dan ik.

Veel plezier ermee.

YannickH
27 juli 2013, 19:36
was de standard van u?
de custom kan haast niet dus zal het wel de standard geweest zijn:p
custom is van 1998

Majmun
27 juli 2013, 20:06
U? :')

Ik ben een jaar ouder dan jij.

YannickH
27 juli 2013, 20:36
u... ja belgië he...

ja wat maakt het uit dat je ouder bent? ik vroeg gewoon of de standard van U is geweest ;)

Venlonaer
27 juli 2013, 21:06
Wat is er zo speciaal aan een gitaar uit je geboorte jaar? Het gaat er toch om dat een gitaar je goed ligt en goed klinkt.

Wat maakt het jaartal dan in hemelsnaam dan nog uit?....

Verder wel congrats met je nieuwe aanwinst Yannick!

YannickH
27 juli 2013, 21:13
ik vond het speciaal omdat hij niet alleen op mijn geboortejaar is gemaakt maar op dezelfde dag ook nog.

lcvanderhelm
27 juli 2013, 22:57
Dezelfde dag als mijn verjaardag hoeft van mij niet perse'.
Ik zou het echter wel op prijs stellen om een Gibson les paul van mijn geboortejaar te hebben.
Heeft iemand hier toevallig nog een Gibson les paul van 1959 op zolder liggen?

witterwit
27 juli 2013, 23:17
ik stel minder eisen eentje van 1958 is ook goed.

jutter
27 juli 2013, 23:19
Heeft iemand misschien een strat uit 1960 op zolder liggen? Dag maakt me niet zoveel uit......

jutter
27 juli 2013, 23:22
ik vond het speciaal omdat hij niet alleen op mijn geboortejaar is gemaakt maar op dezelfde dag ook nog.

We zitten hier maar te geinen hoor! Natuurlijk is je geboortedag speciaal! En de kans dat je ook nog je favoriete gitaar treft die gemaakt is op jouw geboortedag maakt het wel helemaal speciaal! Trouwens nog gefeliciteerd! Ziet er mooi uit!

Braindead
28 juli 2013, 01:15
Absoluut vet dat ie echt exact dezelfde dag ter wereld is gekomen als jij (u). Volgens mij moet je normaal echt stad en land afzoeken om eentje met exact dezelfde datum te vinden. Veel mensen weten zelfs niet eens hoe ze hun Gibson moeten dateren als ze hem te koop hebben staan.

Braindead
28 juli 2013, 01:16
Absoluut vet dat ie echt exact dezelfde dag ter wereld is gekomen als jij (u). Volgens mij moet je normaal echt stad en land afzoeken om eentje met exact dezelfde datum te vinden. Veel mensen weten zelfs niet eens hoe ze hun Gibson moeten dateren als ze hem te koop hebben staan.

Ik vond je Custom er trouwens ook vet uitzien maar 5 kilo? Dat zou echt niks voor mij zijn.

Agent_Smith
28 juli 2013, 09:16
Gefeliciteerd! Ziet er goed uit.
Doorgaans zijn begin-jaren-90 LPs idd wel goed. Ik had ooit ook een zwarte 91er Standard. Was toevallig een erg slecht exemplaar met dode plekken op de hals.
Geboortejaar en dag zal me werkelijk aan mijn billen oxideren, maar good for you natuurlijk.

YannickH
28 juli 2013, 12:16
haha ik weet wel dat jullie lopen te geinen hoor. daar zit ik al lang genoeg voor op gitaarnet omdat te weten ;)

erg bedankt allemaal! ben super blij met deze!

ja de custom zat tussen de 4.8-5kilo. als ze een beetje onderuit zakte tijdens het spelen en je wou ze effe terug goedhangen was het een gedoe hoor. heel knappe gitaar maar qua spelen soms een beetje moeilijk.
nu ik moet wel zeggen, ik ben maar 1.72m dus ik kan me wel voorstellen dat iemand van 1.85m ofzo er minder problemen mee gaat hebben :p

arjanb01
28 juli 2013, 12:23
Nou ik ben 1.90 en de reden dat ik m'n lp standard uit 2006 heb weggedaan is het gewicht. Over de klank en bespeelbaarheid niets dan lof.
Als je bijna 4 uur lang op het podium staat wordt zelfs een vrij grote gast als ik niet vrolijk. Dan maar liever een (super)strat om m'n nek!
Ik dacht trouwens dat de lp's uit de 90 jaren juist ietsje minder waren qua bouw consistentie? Dat hoor je vaak.

YannickH
28 juli 2013, 12:29
mijn custom uit 1998 was super afgewerkt en deze ook.
enigste slecht afgewerkte les pauls die ik gehad heb zijn:
2 lp blackwaters (echt om van te wenen) en een lp 2008 standard...

Jasper.
28 juli 2013, 12:40
Mooie gitaar en precies een jaar ouder dan ik. (jij ook dus)