PDA

View Full Version : sonar x2 producer



danielw
26 juli 2013, 22:21
he hallo!

heeft er iemand ervaring met sonar x2 producer?
ik heb het pakket er op staan, mijn externe geluidskaard is geinstalleerd, M-audio fast pro.
opnemen doet ie, maar....ik krijg geen geluid uit mijn speakers/headphone.
hij heeft he hel even over de pc geluidskaard gedaan maar dan doet ie niet meer.

iemand ieeen?

groetjes daniel

lcvanderhelm
27 juli 2013, 11:22
Je moet nu je koptelefoon of speakers aansluiten op de M-audio en zorgen dat deze op je computer geselekteerd staat.

danielw
27 juli 2013, 14:49
dat heb ik al gedaan! hij heeft het hiervoor ook gewoon goed gedaan. snap het niet

Erik70
30 juli 2013, 10:30
Hoi,
Ik heb sonar x2 al een tijdje en heb er ietsje ervaring mee, dus misschien kan ik je op weg helpen.

Wat sowieso verstandig is om te weten is dat een interne geluidskaart van een pc in principe niet geschikt is om te gebruiken met welke daw dan ook. Ook sonar is daar geen uitzondering op. Ik heb zelf in de bios de interne geluidskaart geheel uit gezet en gebruik mijn interface voor al mijn toepassingen en dat werkt vlekkeloos. Op je interface sluit je vervolgens je speakers en headphone aan.
Als er maar één goede geluidskaart is aangesloten (je interface dus) hoeft sonar of welke andere daw dan ook niet meer na te denken over welke kaart gebruikt moet worden, per ongeluk een instelling fout zetten elimineer je hiermee en ook windows-conflicten blijven uit.

Om te kunnen verklaren waarom je geen geluid hoort heb ik toch wat meer informatie nodig over wat je hebt opgenomen(audio,midi), hoe je dat precies gedaan hebt, de in- output instellingen van de tracks en bussen, audioinstellingen enz..

Erik70
6 augustus 2013, 05:09
..dit lijkt weer een topic te worden waarbij de TS in paniek om hulp roept en vervolgens niks meer van zich laat horen.
Erg jammer weer....gebeurt helaas te vaak.
De vele forummers hier doen hun best om vragen te beantwoorden en problemen te verhelpen. Als je probleem inmiddels is opgelost of je vragen zijn beantwoord, neem dan tenminste de beleefdheid om dat even te melden.

danielw
6 augustus 2013, 09:51
zeg beste erik, voor dat je onbeleefd oordeelt....ik heb je 3 of 4 dagen terug pm gestuurt!


groeten daniel

Erik70
6 augustus 2013, 17:46
Mijn reactie is volgens mij niet onbeleefd, en iig niet onbeleefd bedoeld. Ik gebruik mijn PM nooit dus je bericht zal ik gemist hebben. Sorry daarvoor dan. Ik zal daar later even en blik op werpen. Wel blijft het handiger om gewoon hier te posten omdat anderen dan met ons mee kunnen denken om te probleem te verhelpen.

Erik70
6 augustus 2013, 18:01
Inderdaad, zoals je zelf terecht opmerkt...als alles correct werkt en ingesteld zou je ook je youtubefilmpjes via de m-audio moeten kunnen horen.
In je windwostaakbalk rechtsonder even rechtermuisklik op de luidsprekertje en de asfpeelapparaten openen. Ckeck of daar de m-audio als standaard is geselecteerd. Als hier je interne pc-geluidkaart ook in de lijst staat, deze dan uitschakelen. Via configureren kun je vervolgens een speakertest doen.

Een linkermuisklik op het genoemde speakertje in de taakbalk opent een mixertje. Check of er geen schuifjes op nul staan of iets gemute is.

Allemaal basic windowsdingetjes maar worden niet zelden over het hoofd gezien, dus laten we hier gewoon beginnen.

danielw
6 augustus 2013, 22:44
he eric!

ik kon ook niet weten dat je je pm nooit leest! mijn fout! en je hebt idd gelijk dat het hier makkelijker is voor anderen om te volgen.
had ik nog niet eens bij stil gestaan.

ik heb al je stappen wel 10 keer nagelopen maar ik heb nog steeds geen geluid helaas.
tussentijds de pc opnieuw opgestart enz.
met de speakertest zie ik de meters wel uitslaan maar ik hoor niks!
een kennis van mij wil mijn interface testen of die niet toevallig kapot is. ik vermoed eerlijk gezegt van wel.
tijdje trug had ik reaper geinstalleerd en daar had ik het zelfde probleem bij. dacht dat die 2 elkaar niet leuk vonden dus de heb de keuze toch op sonar laten vallen.
er word bij roland nagevraagd of mijn pc en interface wel met elkaar "matchen", kan me niet voor stellen dat dat niet zo is eigenlijk.
ik heb best wel een up to date machine. maargoed je weet maar nooit toch!
ik ga eerst ff vakantie houden en hou je/jullie zeker op de hoogte!

groetjes daniel

schizo910
8 augustus 2013, 10:12
Ik heb de ballen verstand van PC's, ik gebruik zelf een Mac en een Saffire Pro 14 en heb soms een soort gelijk probleem. Het enige dat dan helpt is om de Saffire plug-in weer even te herinstalleren. Wellicht geldt dat voor jou ook, dat er ergens een conflict is met een geluidsgerelateerde plug-in.

danielw
9 augustus 2013, 17:41
he schizo, ik heb er idd ook geen bal verstand van dus ben ik gewoon afhankelijk van anderen.
ik had voorheen een vriend die dit soort dingen met 2 vingers in zn neus op kon lossen maar die blijkt achteraf na 10 jaar toch niet zon goede vriend te zijn helaas.

ik heb gister met iemand van roland aan de lijn gezeten en die heeft met teamviewr geprobeerd het op te lossen....
na 1,5 uur heeft ie het opgegeven. waarschijnlijk ligt het dus aan de driver van m-audio.
hij is heel instabiel, de ene keer staat alles netjes ingesteld en de andere keer is alles weg.
ik heb inmiddels een andere interface, scarlett 21/4 van focusrite.
driver geinstalleerd en hoppa, draaien maar!

maar ik heb nu weer een ander probleem.
telkens als ik de record knop activeer van een spoor en iets wil opnemen dan heb ik een dropout!
heb al gezocht maar kan dr niet veel over vinden.

groetjes daniel

danielw
9 augustus 2013, 21:51
jeej!! hij doet het!

het was eigenlijk best simpel, ik moest de instellingen op asio zetten en tadaa!
ik is blij! nu kan ik lekker alles gaan uitzoeken waar het zit, sneltoetsen maken enz.
mij hoor je niet meer haha, bijna jammer dat we volgende week weg gaan :)

groetjes daniel

schizo910
9 augustus 2013, 23:23
Nou gelukkig! Veel plezier!

Erik70
11 augustus 2013, 14:38
Probleem opgelost dus. Mooi.

danielw
11 augustus 2013, 19:23
iedereen erg bedankt voor de hulp en advies!
ik ben blij dat het werkt en kan weer volledig aan de slag!
het heeft ff wat moeite gekost en een nieuwe inteface maar die koste ben ik alweer vergeten!

groetjes daniel