PDA

View Full Version : versterker voor hollow body jazzbak(je)



olaf 77
26 juli 2013, 21:02
Hallo,

Ik ben voor in de woonkamer op zoek naar een oefenversterker om hoofdzakelijk jazz te spelen (denk qua klank aan Joe Pass / Philip Catherine)
Mijn gitaar is een Godin 5th avenue composer met een P-90 element.
Echt hard hoeft het dus niet maar wel een goed clean kanaal is wel belangrijk. Meer overdrive als een incidentele B.B. King zal het niet worden.
Mijn budget is tot een maximum van ongeveer 300 euro.
heeft iemand een idee wat het zou kunnen worden of (misschien net zo belangrijk) wat ik zo al links kan laten liggen?

Groet,

Olaf

Cue Zephyr
26 juli 2013, 21:15
Een Roland Cube wellicht?


https://www.youtube.com/watch?v=-DlrFaoc0G0

arjanb01
26 juli 2013, 21:17
Yamaha thr 5 of 10?

olaf 77
26 juli 2013, 21:33
Die Yamaha was mij ook al opgevallen. ben enkel sceptisch door de kleine speaker, ben juist niet op zoek naar een wat scheller geluid. maar dat is zonder dat ik deze ooit in het echt gehoord heb.
Er zijn heel weinig reviews die rekening houden met de 'jazz hoek' heb ik gemerkt...
de hierboven geposte was mij nog niet opgevallen. Klinkt belovend... dank voor de tips zover..

terrasbeest
26 juli 2013, 21:49
+1 voor de Cube. Ik zelf heb de 80 W, vanwege de grote speaker. Eventjes doorsparen ?

BTW : Philip Catherine heeft z'n 50 jaar oude ES175 ingeruild voor een Godin 5th avenue jazz. Hopelijk vervangt hij de rest van z'n gear ook, want ik ben bang dat de man zich één dezer dagen elektrocuteert met z'n ouwe rommel:seriousf:


http://www.youtube.com/watch?v=XCP6HGzCGc4

tux2
26 juli 2013, 21:57
Probeer eens een Fender Champions 600.
Tweede kanaal. Geweldig voor Jazz in de woonkamer.

Groet
Tux

olaf 77
26 juli 2013, 22:29
+1 voor de Cube. Ik zelf heb de 80 W, vanwege de grote speaker. Eventjes doorsparen ?

BTW : Philip Catherine heeft z'n 50 jaar oude ES175 ingeruild voor een Godin 5th avenue jazz. Hopelijk vervangt hij de rest van z'n gear ook, want ik ben bang dat de man zich één dezer dagen elektrocuteert met z'n ouwe rommel:seriousf:



Als ik zo naar die gitaar kijk dan lijkt tie als twee druppels water op wat hier aan de muur hangt en dat is de 5th avenue composer. de Jazz heeft niet de zwarte rand en volgens mij ook een ander element. Ik heb budgetmatig gekozen voor de composer, kan me niet indenken dat deze meneer dat ook moet doen...

terrasbeest
26 juli 2013, 22:44
Ik had het ook maar van ' horen zeggen' ...
Met Philip Catherine weet je nooit. Wat kost zo'n Composer eigenlijk ?

Welk model bespeelt Sylvain Luc hier ? Lijkt me ook het topmodel niet te zijn ....

http://www.youtube.com/watch?v=BPd6__Tb4PI

olaf 77
26 juli 2013, 22:58
Gezien de twee elementen zou het de 5th avenue Kingpin moeten zijn..

Voor de composer heb ik bijna 1200 euro betaald. Heb hem nu bijna een maand en ik vind een pracht instrument. het is wel de eerste gitaar in deze prijsklasse die ik heb. Heb ook nog een seagull S6. is ook zeker een fijne gitaar maar kan op alle fronten niet mee met de Godin.

terrasbeest
26 juli 2013, 23:37
Op de site van PC staat een filmpje waar hij blijkbaar een Godin met een witte rand bespeelt.

http://www.philipcatherine.com/

Kans is redelijk dat ik 'm nog eens ontmoet of zie optreden, dan vraag ik het 'm wel . Het is een makkelijk te benaderen man NA een optreden ( niet ervoor : wat een zenuwpees... ).

Cue Zephyr
27 juli 2013, 00:34
+1 voor de Cube. Ik zelf heb de 80 W, vanwege de grote speaker. Eventjes doorsparen ?

Hmm.

Nee.

http://link.marktplaats.nl/697437370

;)

olaf 77
27 juli 2013, 19:16
Kon me vandaag niet inhouden en ben naar Bax gereden. :crazyhappy: Is vlakbij, voor mij dan.

Ik heb aldaar gespeeld met de Cube 40XL, Bugera V22, Ibanez Wholetone 80 en de VoX VT-80+.
Ben begonnen met de Vox en de Cube. Beide versterkers vond ik een mooi clean hebben, De Vox wat meer gekleurd misschien maar vond eigenlijk de Cube wel wat te steriel. Wanneer je in een beetje overdrive gaat vond ik de Vox meteen beter. Kan niet goed duiden waarom maar het geluid sprak me meer aan. Ook kon ik steeds op de Vox sneller 'mijn' geluid vinden.
Daarna de Ibanez WH-80. ondanks zijn 80 watt gaat tie in mijn beleving niet als de brandweer. blijft timide. Het is een echte jazz versterker. prachtig geluid uit te krijgen maar deze versterker heeft niet de diversiteit van de andere en daarom is tie voor mij afgevallen.
Toen hield ik de Vox en de Bugera over. Tsja, Behringer......maar wel een heel mooi geluid. het is een vol buizen versterker en daar hou ik dan blijkbaar van. kon moeilijk kiezen tussen de twee. Bij de bugera vond ik de hoge tonen wat erg eruit springen, zelfs met de Treble helemaal dicht vond ik het nog op het randje. en dan kun je eigenlijk nog maar een richting op regelen.
Het mid en het laag was daarentegen wel weer voller dan bij de Vox. de Vox klinkt minder open (om maar een vage term te gebruiken)

heb uiteindelijk gekozen voor de Vox vanwege de diversiteit (wat meer mogelijkheden met reverb en andere effecten) en en het minder schel in de hoogte. hopelijk gaat de speaker na wat speel uren nog wat opener klinken.
Had tot gister niet gedacht op een Vox uit te komen. Ik dacht bij dit merk onmiddellijk aan het betere rock werk maar hij heeft me clean weten te overtuigen.

Een en ander is natuurlijk behoorlijk arbitrair te noemen, het is dan ook 'maar' mijn mening maar vooralsnog ben ik er blij mee.:ok:

Groet,

Olaf

Cue Zephyr
27 juli 2013, 20:27
Goede keuze! Veel plezier ermee.

Schijnen inderdaad erg toffe versterkers te zijn, samen met de Valve-Reactor als 't gaat om niet-volledig buizen.

Ik heb zelf een AC30CCH omdat ik hoewel ik in de regel niet echt oud genoeg ben om old-fashioned te zijn, ben ik het toch en móet ik per sé buizen in de pre-amp en power-amp hebben, hoe onhandelbaar het ook is voor thuis. En een gitaar van hout. :p

Zit er een video in, dnek je? ;)

arthurh
27 juli 2013, 20:43
Ik heb zelf de vt40+ en ik vind hem erg goed. Gefeliciteerd met je aankoop!!! :)