PDA

View Full Version : Fender Twin Reverb



keithfan
26 juli 2013, 15:17
Hallo allemaal

Gisteren heb ik een Twin Reverb opgehaald die ik via marktplaats heb gekocht. Het is een '65 reissue, maar wel een van al een aantal jaren oud. Hij ziet er nog perfect uit, eigenlijk als nieuw zelf. Ben de amp gaan proberen. Klonk geweldig, wist niet wat ik hoorde, wat een cleane sound! De man waarvan die geweest is heeft 'm alleen voor thuis gebruikt, maar wist ook niet precies hoe oud die was. Hij had 'm ook van een bekende overgenomen. Nu kwam ik thuis en, je raadt het al, het vibrato kanaal doet het niet! wanneer ik speel en het volume helemaal opendraai komt er dof wat gitaargeluid uit, maar ook de reverb en vibrato doen het niet. Toen ik 'm ben uit gaan proberen deed hij het nog prima. Nu zullen sommige van jullie misschien zeggen dat ik een kat in de zak gekocht heb, maar daar geloof ik echt niet in. Daar deed alles het nog perfect en de verkoper gaf me een meer dan betrouwbare indruk. Nu maar met de amp naar de muziekzaak om het te laten fixen, maar heeft iemand van jullie het idee wat dit precies kan zijn?

Mr.Fingers
26 juli 2013, 15:19
Alle buisjes goed aangeduwd? (durven wel eens lostrillen na vervoer)

keithfan
26 juli 2013, 15:23
moet zeggen dat ik zoiets nooit gedaan heb, ben er best bang voor dat er was misgaat haha. Moeten ze vastgedraaid worden? Of echt aanduwen?

Gearjunkie
26 juli 2013, 15:28
Met beleid duwen.

Hendriks
26 juli 2013, 15:31
Heb je de footswitch aangesloten?

keithfan
26 juli 2013, 15:50
ja footswitch er aan gehad, nu er weer afgehaald, buizen aangeduwd, helpt niet. wanneer ik het volume helemaal opendraai heb ik wel degelijk geluid. het is alleen vrij dof en lang niet zo hard als het andere kanaal. Reverb en vibrato werken niet...

arjanb01
26 juli 2013, 16:07
Na laten kijken door een amptech en niet zelf prutsen. Kan van alles zijn.

Little Jay
26 juli 2013, 16:30
Reverb en vibrato werken alleen met de footswitch er in, geldt volgens mij ook voor de '65 RI versie, dus laat die er maar permanent in zitten.

Probeer de buis van V1 (normal channel) eens in V2 (Vibrato channel). Dat zij de twee meest rechtse (kleine) buisjes als je achterop de versterker kijkt, die kun je eens omwisselen. Die metalen hulsjes draai je een kwartslag en dan kun je ze naar beneden los trekken. Zelfde geldt voor de buizen. De buizen kunnen er maar op één manier in, dus er kan niks mis gaan. (Wisselen doe je als de versterker stand by staat of mss beter zelfs uit, ze kunnen heet zijn). Als dan het normal kanaal heel zacht is en het vibratokanaal doet het weer, dan heb je een kapotte buis, dat kan door transport komen.

Er zitten 10 buizen in: van rechts naar links:

De 6 kleine buisjes:
V1 = normal channel gain stage 1
V2 = vibratO channel gain stage 2
V3 = reverb driver (zeg maar 'send')
V4 = reverb recovery (zeg maar 'return')
V5 = tremolo
V6 = fasedraaieR

De vier grote buizen zijn de eindbuizen of poweramp buizen.

http://www.chambonino.com/work/fender/fend8c.jpg

Little Jay
26 juli 2013, 16:45
En trouwens gefeliciteerd met de aankoop!
Een Twin is voor mij de versterker-der-versterkers. Ik heb er dan ook twee.....

Gearjunkie
26 juli 2013, 17:09
Jay, je zou jouw post zo kunnen interpreteren dat je de buizen een kwartslag moet draaien voor je ze eruit trekt.

cluseau
26 juli 2013, 17:39
.......Nu zullen sommige van jullie misschien zeggen dat ik een kat in de zak gekocht heb, maar daar geloof ik echt niet in......

Dat zal idd wel meevallen. De reissue is een robust gebouwde amp maar heeft wel een zwak punt in de gloeidraad voorziening wat er voor kan zorgen dat de hele print uitfikt. Al diverse keren tegengekomen dus kijk daar ook gelijk naar. Als het niet aan V2 ligt kun je de storing gewoon laten fixen, de amp is het waard. Breng hem wel naar een van de bekende adressen en maak vooraf goeie afspraken.

keithfan
26 juli 2013, 23:54
Mensen,
Bedankt voor het delen van jullie kennis. Op dit soort momenten realiseer ik me weer waarom ik dit forum zo'n te gekke plaats vind. Over het verwisselen van die buisjes: Ik haal het ijzeren kokertje er van af, maar het buisje zelf krijg ik er niet af. Kan je die er gewoon uittrekken of moet je die inderdaad draaien. Sorry voor mijn onkunde op het technische gebied, maar jullie leren mij steeds:p*

flo123
27 juli 2013, 00:08
Die kleine buisjes kun je er gewoon uit trekken, recht naar onder. Niet draaien!
Neem even een doekje in je hand zodat er geen huidvet op het glas komt.

Cue Zephyr
27 juli 2013, 00:28
Na laten kijken door een amptech en niet zelf prutsen. Kan van alles zijn.

+1

Ik kocht een paar maanden terug een tweedehands Vox AC30CCH uit 2005. Na een maand (ofzo) begon de amp te tikken. Ik wist niet wat het was. Ik ben ermee naar een tech gegaan en die heeft het voor me gefixt. Het was gewoon een oud en moe pre-amp buisje.

Heb 'm direct ook een fabrieksfout laten corrigeren. :)

Dus best kans dat het een buisje is. In mijn Vox zitten er een stuk of 8, maar ik geloof dat de TRRI ook tube-driven reverb/tremolo heeft.

XTZ
27 juli 2013, 00:38
In zo'n geval lijkt me een buisje wisselen toch wel de manier op zonder veel poespas te kijken of 't daar aan ligt. Er kan ook "niks" misgaan.
Er zijn natuurlijk aardig wat dingen te bedenken waar je de amp dokter echt niet voor nodig hebt! Zekering eruit (sja, gebeurt soms zomaar, meestal niet), slecht/los/kapot/versleten buisje, etc.

Maar met een tweedehands amp even naar de Tech kan wel zo lekker zijn!

arjanb01
27 juli 2013, 07:07
Precies en voor het geld hoef je het niet te laten, een van m'n vorige amps begon te roken tijdens een gig en toen naar de amp dokter geweest die alle buizen verving incl 1 buisvoet, kosten 140 eu! Nou dan ga ik niet zelf prutsen.

keithfan
27 juli 2013, 09:06
Helaas heeft het wisselen van de v1 en v2 niks veranderd... Maar gewoon mee naar de reparateur in de muziekwinkel gaan denk ik maar?

arjanb01
27 juli 2013, 09:10
Zoals ik al zei, niet zelf klooien. Jasper muziek in Winterswijk is een goeie reparateur, als je in het oosten woont. Collega van me is daar heel enthousiast over. Goeie vakmensen met veel passie en liefde voor gitaren en gear.

Gearjunkie
27 juli 2013, 09:33
Buisjes wisselen kan natuurlijk de oplossing zijn, maar....
Je noet er wel zeker van zijn dat het geconstateerde probleem mogelijk hieraan ligt. Mijn eerste buizencombo's hadden de buisvoeten op het PCB. Experimenteren met verschillende buizen e.d leidde ertoe dat een tech aan het repareren kon slaan.

Little Jay
27 juli 2013, 11:29
Jay, je zou jouw post zo kunnen interpreteren dat je de buizen een kwartslag moet draaien voor je ze eruit trekt.

Oeps, ja ik zie het nu... nee niet draaien aan de buizen zelf, enkel naar beneden trekken!! KRAK RINKEL .... te laat.....?

Little Jay
27 juli 2013, 11:32
Helaas heeft het wisselen van de v1 en v2 niks veranderd... Maar gewoon mee naar de reparateur in de muziekwinkel gaan denk ik maar?

Dat lijkt me nu wel het beste, ik denk dat de doe-het-zelf-voor-de-leek-mogelijkheden zijn uitgeput.
Het kan volgens mij niet iets ernstigs zijn, hooguit een losse soldeerverbinding o.i.d. (wat wel weer lastig te vinden kan zijn.....)

Cue Zephyr
27 juli 2013, 16:01
Buisjes wisselen kan natuurlijk de oplossing zijn, maar....
Je noet er wel zeker van zijn dat het geconstateerde probleem mogelijk hieraan ligt. Mijn eerste buizencombo's hadden de buisvoeten op het PCB. Experimenteren met verschillende buizen e.d leidde ertoe dat een tech aan het repareren kon slaan.

Is er ook iets aan de buisvoeten zelf gedaan?

De grootste drawback aan mijn kleine buizencombo (Laney LC15R) is voor mij ook dat de buizen op het PCB zitten ipv op het chassis (zoals mijn AC30CCH heeft).

LRS
27 juli 2013, 18:58
Precies en voor het geld hoef je het niet te laten, een van m'n vorige amps begon te roken tijdens een gig...

Geweldige amp! Zuipt 'ie ook? ;-)

Gearjunkie
27 juli 2013, 19:11
Is er ook iets aan de buisvoeten zelf gedaan?

De grootste drawback aan mijn kleine buizencombo (Laney LC15R) is voor mij ook dat de buizen op het PCB zitten ipv op het chassis (zoals mijn AC30CCH heeft).

Daar is weleens soldeerwerk nodig geweest om de boel weer werkend te krijgen.

arjanb01
27 juli 2013, 19:59
Geweldige amp! Zuipt 'ie ook? ;-)

Zuipen deed ie niet, maar je staat wel raar te kijken als je tijdens een gig frituurlucht ruikt, de zangeres je aan je schouder tikt en je achterom kijkt😂
Geweldige ervaring!

Little Jay
28 juli 2013, 10:41
Is er ook iets aan de buisvoeten zelf gedaan?

De grootste drawback aan mijn kleine buizencombo (Laney LC15R) is voor mij ook dat de buizen op het PCB zitten ipv op het chassis (zoals mijn AC30CCH heeft).

Bij de '65 Twin reissue zitten de buizenvoeten niet op de print. Wel alle pots.
Vind 't goede amps en ze klinken prima.

http://www.synapticamps.com/wp-content/uploads/Twin_Rewire-02.jpg

the sure thing
29 juli 2013, 00:18
Bij de '65 Twin reissue zitten de buizenvoeten niet op de print. Wel alle pots.
Vind 't goede amps en ze klinken prima.

http://www.synapticamps.com/wp-content/uploads/Twin_Rewire-02.jpg

+1. Ik moest een jaar geleden er een hele avond een optreden mee doen. Hij klinkt prima! Toonregeling werkt ook lekker.

keithfan
9 augustus 2013, 12:41
Amp is gemaakt, was toch een buisje uit de voorversterker!

Cue Zephyr
9 augustus 2013, 14:45
Amp is gemaakt, was toch een buisje uit de voorversterker!

Top! Gewoon slecht/moe/oud buisje neem ik aan?

Little Jay
9 augustus 2013, 17:04
Amp is gemaakt, was toch een buisje uit de voorversterker!

Welke dan? Heeft 'ie je dat nog verteld? Oh wacht, zou natuurlijk ook nog v3 of v4 kunnen zijn, want daar doet het normal channel ook niets mee natuurlijk....

keithfan
10 augustus 2013, 12:20
Nee het was het vibrato channel dat het eerst niet deed, maar volgens mij was het de v3 of de v5. is denk ik toch met het vervoeren gebeurd, we hadden ook niet echt de tijd genomen om de amp af te laten koelen, terwijl hij toch een uurtje aan heeft gestaan. niet slim als je m daarna twee uur moet gaan vervoeren

Cue Zephyr
10 augustus 2013, 16:04
Heb je daar ook weer van geleerd. :p

In mijn ervaring is 10-15 minuten laten afkoelen genoeg.

caliban
11 augustus 2013, 14:58
Vaak is het ook gewoon niet makkelijk om je amp te kunnen laten koelen, niet na een optreden, maar vaak ook niet bij repetitie.

Gearjunkie
11 augustus 2013, 18:04
Ik heb wekelijks een hulpvaardig bandlid die een hete versterker alvast bij mijn auto zet. Ach....

keithfan
12 augustus 2013, 18:42
Ja inderdaad, helemaal na een optreden dan moet alles vaak gauw van het podium zijn...