PDA

View Full Version : akkoorden niet meer lekker kunnen pakken na vakantie



elena75
26 juli 2013, 15:07
hoop dat jullie de titel een beetje begrijpen maar hier iig de uitleg

ik speel ongeveer een half jaar heb geen les dus hoogstaand gitaarspel is het niet maar hier komt het

ik heb een cort earth 70e met elixer PHOSPHOR BRONZE .012 - .056 de gitaar zit vanwege de kids altijd in de gitaartas bovenste stuk open in de woonkamer

na de vakantie ongeveer twee en een halve week niet gespeeld krijg ik de akkoorden niet meer voor elkaar moet de snaren echt hard indrukken om er geluid uit te krijgen en ook op 1 plek op de fret zeg maar maar bij een akkoord bijv bij de Em of de A dan staan er 2 of 3 vingers naast elkaar en lukt het niet meer

ligt dit aan de afstelling temperatuur van de afgelopen week of iets dergelijks of is het gewoon weer keihard oefenen :???:

nog een extra vraagje ik wil veranderen van snaren liefst 12 tot 54 of 53 geen 11 vind ik te dun en dan martin of D'ADDARIO welke zal ik nemen ?
de elixers die ik heb zijn ook goed helaas vind ik de Dikke E snaar iets te dik maar de prijs vind ik eigenlijk wel duur
zit te denken om hem te laten afstellen bij alphenaar in haarlem misschien gelijk een benen topkam

advies of tips zijn welkom

alvast bedankt

grayfink
26 juli 2013, 15:57
Komt wel weer, je zult nog wel niet veel eelt gekweekt hebben...
Dit niet wat? 053 de dikste snaar: http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/Elixir-16052-Nanoweb/10000905.html
Elixir gaat echt veel langer mee. Maar probeer vooral goedkopere alternatieven uit. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren.

elena75
26 juli 2013, 17:21
haha dacht voor de vakantie wel wat eelt op de vingers te hebben te veel afgewassen op de camping denk ik ;)
ik had idd achteraf beter voor die 12-53 elixers kunnen kiezen Hans maar door weinig ervaring geen idee gehad nu liggen de snaren er nog niet zo lang op dus nog maar even uithouden met deze of eventueel misschien alleen de dikke E snaar vervangen en dan het verschil te voelen

terrasbeest
26 juli 2013, 18:05
In ieder geval is het verstandig om gitaren niet bloot te stellen aan de huidige temperaturen en de zon .
Bij mij staan ze al een paar weken netjes in de koffer in de hall, de koelste plek in huis. Anders moet ik ze laten afstellen.
Een gitaar is een gevoelig instrument : als je bedenkt dat het verschil tussen 0,010 en 0,011 snaren maar een paar honderdsten van een mm bedraagt, en je dat verschil al 'voelt', kun je wel inschatten dat de invloed van hitte op de verschillende onderdelen van een gitaar maken dat je gitaar niet meer OK is.

Een excuus om de afwas aan je huisgenoten over te laten heb je bij deze nog niet gevonden....:soinnocent:

Heynis
26 juli 2013, 18:30
Ik heb al m'n gitaren al opnieuw moeten afstellen vanwege het weer.

Als je het gaat laten doen in Haarlem, kom dan donderdag tegen het einde van de middag even langs bij Musicmaniacs (aan de overkant). Dan is Oigun daar meestal wel, die kan dat als geen ander.

elena75
26 juli 2013, 18:47
Een excuus om de afwas aan je huisgenoten over te laten heb je bij deze nog niet gevonden....:soinnocent:

jammer :)

ondanks de weinige ervaring geloof ik idd wel dat zo'n gitaar gevoelig is ik heb dan geen dure gitaar maar kan me voorstellen bij die dat wel hebben uiterst voorzichtig zijn

elena75
26 juli 2013, 18:48
Ik heb al m'n gitaren al opnieuw moeten afstellen vanwege het weer.

Als je het gaat laten doen in Haarlem, kom dan donderdag tegen het einde van de middag even langs bij Musicmaniacs (aan de overkant). Dan is Oigun daar meestal wel, die kan dat als geen ander.


ik zal het zeker overwegen als ik het ga laten doen bedankt voor je tip


ik denk dat haarlem het dichtsbij is of iemand moet nog een goeie in de buurt heerhugowaard Alkmaar weten