PDA

View Full Version : NGD: Gibson SG standard ebony (met wat vragen..)



wireman
25 juli 2013, 17:04
Vandaag een nieuwe plank gescoord. Een zwarte SG standard uit 2010. Net gitaartje en ik ben blij.. maar met een lichte :dontgeti:..
Ik wil even wat meer 'research' naar de nieuwe aanwinst doen.. (jaja.. normaal doe je dat VOOR de deal.. ik weet het, maar dit was een leuke deal, Hij speelt prima en klinkt okee, dus WTF...)

Nou valt het me op dat de body niet 'strak' is.. Het lijkt wel een met zwarte verf overgespoten 'worn brown faded special' geneuzel ding.. Het is die houtsoort met al die soort putjes. (kenmerkend voor de matte 'faded' lijn van Gibson) maar dan met glanzende lak ipv de matte finish.. Hij LIJKT overgeblazen met zwarte glanslak. De headstock heeft wel het (plastic) parelmoer logo en de krooninleg.. Zou dus geen zwart gespoten faded maar wel een 'echte' standard moeten zijn.. faded's hebben immers de Gibson stickers op de headstock en geen 'parelmoer' inleg.
Ik dacht altijd dat die dingen strak en hoogglans waren zonder enig 'zicht' op het hout.. deze geeft een duidelijke houtnerf... dunne laklaag.. daardoor kan je meteen wel goed zien dat ie uit 3 stukken bestaat.. Op zich ook al bedenkelijk, maar niet vreemd bij dit soort Gibsons.. dat weet ik. pots/condensator en schakelingen zitten op een printplaatje (?? voor mij ook nieuw) met cheesy Gibson logo.. Kwaliteitief oogt het geheel een stuk minder dan mn jaren 90 Gib.. Ik ga steeds meer mn bedenkingen zetten bij de huidige Gibs.. (of is dit vloeken in de kerk?) Ze halen het kwaliteitief gewoon niet meer..
Bij 'STANDARD' denk ik aan kwaliteitief waanzinnige Gibsons.. qua hout en finish oogt dit wat 'cheap'..
Als dit de standaard is bij Gibson, dan is er wat goed mis!
klopt het wel? Het was een leuke deal, dus ik heb het gedaan, maar ik ben gewoon ff het e.e.a aan het uitzoeken.
Het is een desalnietemin een toffe gitaar die ik met een leuke deal heb gekregen, maar ik zou hier NEVER!! 1200 euro voor betalen..

Wie kan me wat meer info geven?

Tupelo
25 juli 2013, 21:13
Kan je niet helpen met veel informatie, maar....1e en enige Gibson LP bijvoorbeeld, waarop ik redelijk intensief gespeeld heb, dat was een custom uit begin jaren '70 en die herinner ik mezelf als 'te gek !'.

In de jaren '90 ben ik opzoek gegaan naar eenzelfde ervaring met nieuwere Gibsons nadat een early '80's Burny LP die overigens rete goed klonk, verkeerd gebouwd was (brug stond gewoon verkeerd). De Gibson LP's die ik toen probeerde deden me toen al afhaken; op geen enkele wijze kwam het mijn LP beleving tegemoet, niet mijn Burny, niet de Gibson LP custom uit begin '70.

De laatste tijd heb ik voor het eerst weer eens wat langer een LP op schoot gehad, zo eentje uit een laatste lichting, en ik heb eenzelfde ervaring daarbij al wat jij nu beschrijft. Er zit iets onverborgen massa-productie-achtigs aan, dat eenvoudig weg niet te negeren valt.

nickofzo
25 juli 2013, 21:16
Ik kan maar 1 zinnig woord zeggen en dat is foto's.

wireman
25 juli 2013, 21:48
Ik weet het... foto's komen eraan!! ik zit nu op mn werk! Ik probeer het morgen te posten..

Mitch
25 juli 2013, 22:22
Voor de non-FB homeys: een zwarte SG, covered humbuckers, kroontje op de kop, trapeesjes op en binding om de toets.
Geen filler dus op de body? Raar, bij hoogglans. Maar inderdaad, de Fadeds... die hadden volgens mij geen crown inlay. Nee, dat weet ik vrij zeker zelfs, ik heb er immers één gehad zoals je weet :D Plus: die hadden dot-inlays p de toets en niet de trapezoids.
Driedelige body is niks bijzonders. Bij LPs vinden mensen het ineens weer 'tof' terwijl het dan met een beetje pech een vijfdelige body is, maar goed ik dwaal af.
Hoogglans en geen filler: klinkt niet logisch, maar je weet maar nooit. Geen idee of dit een speciale serie was of niet. Interesseer ik me ook te weinig voor modere Gibsons, eerlijk gezegd...
PCB'tje met pots erop is eigenlijk geen probleem. Eerlijk is eerlijk: in de test die ik toen deed kwam de Gibson Faded er met kop en schouders bovenuit als de medium budget gitaar met de best bruikbare pots. Deden ze al in '09 maar kan ook een jaartje eerder zijn begonnen.

Brum
25 juli 2013, 23:56
Wat je omschrijft wat betreft de lak, dat hoort zo en zal ongetwijfeld een 'gewone' Standard zijn. Ik heb een zwarte SG Standard uit begin jaren '80 en daar zie je ook de nerven van het hout, maar wel met volledig dekkende zwarte nitro.

apekop
26 juli 2013, 00:02
Ik ga steeds meer mn bedenkingen zetten bij de huidige Gibs.. (of is dit vloeken in de kerk?) Ze halen het kwaliteitief gewoon niet meer..
Bij 'STANDARD' denk ik aan kwaliteitief waanzinnige Gibsons.. qua hout en finish oogt dit wat 'cheap'..
Als dit de standaard is bij Gibson, dan is er wat goed mis!
klopt het wel? Het was een leuke deal, dus ik heb het gedaan, maar ik ben gewoon ff het e.e.a aan het uitzoeken.
Het is een desalnietemin een toffe gitaar die ik met een leuke deal heb gekregen, maar ik zou hier NEVER!! 1200 euro voor betalen..


volgens mij is helemaal niks mis met de huidige standards. Vooral niet met de nieuwe 2013 standard SG's. Ik heb er een paar bespeeld en ze zagen er allemaal zeer goed afgewerkt uit. Misschien heb je net een uitzondering?

Hotpepper01
26 juli 2013, 18:34
PICS .....waar blijven ze nu ??:soinnocent:

Orpheo
26 juli 2013, 21:53
en niemand heeft er aan gedacht dat de lak na drie jaar wel eens in kan zakken in de porieen als er weinig porefiller gebruikt is? ;)

wireman
27 juli 2013, 00:02
Na drie jaar al?... kan dat?... zou een zeer logische verklaring kunnen zijn.. De lak zit wel goed in de 'porieen'. Volgens mij zit er op de SG Standards nitro lak, dus het is goed mogelijk.. De kop is nog wel mooi glad.. Maar daar zal een blanke laklaag overheen zitten ivm de inlays?..

Trouwens.. Orph.. gefeliciteerd met je endorsement man! erg tof! (en het zat er aan te komen he?!)

Orpheo
27 juli 2013, 10:52
Ja kan goed hoor :) ik zie t bij meer gitaren gebeuren. Zeker als het redelijk dun aangebracht is. De kopplaat is geen hout maar een soort vezel. Das veel strakker. Alleen op de duurderen heb je "holly veneer". Dat is geloof ik hulzenhout oid.

En dank! :)