PDA

View Full Version : Bedrading Drake OT uit Marshall JMP 2204



Chroxy
25 juli 2013, 15:46
Hey!

Mijn oude Marshall JMP met MV (50 watt dus 2204?) uit 1981 heeft al tijden last van een krakkemikkige ohm switch op de achterkant. Helaas stopte die een paar maanden geleden helemaal met werken, resultaat: dikke brom in mijn geluid.

Al die tijd heb ik over andere amps gespeeld, maar het kriebelde om de Marshall te maken. Eerste test: is het euvel daadwerkelijk de ohm-switch? Ik heb de switch losgemaakt en 1 van de draden van de PT direct op de speaker output aangesloten. Getest en, geluid is weer terug. Fijn!

Maar nu; de switch hoef ik niet perse terug, maar ik wil wel zeker weten dat ik de juiste aansluiting (4, 8 of 16ohm) heb aangesloten op de speakeruitgang. Mijn vraag dus: welke draad is welke uitgang?

Schema's zijn niet helemaal duidelijk, gezien de draadkleuren niet overeenkomen.

Schema's: http://img687.imageshack.us/img687/5231/marshalljmp2204mod04par.jpg

Is er een manier om dit te meten, zo ja, hoe?

tommus42
25 juli 2013, 15:50
Als je een multimeter hebt kun je draden vergelijken, 16 ohm heeft de hoogste weerstand tov de nul.

gloeidraad
25 juli 2013, 16:05
common=oranje
4 ohm=geel
8 ohm=groen
16 ohm=grijs

Erik

cluseau
25 juli 2013, 23:09
...Helaas stopte die een paar maanden geleden helemaal met werken, resultaat: dikke brom in mijn geluid......


Brom wordt niet veroorzaakt door de impedantie schakelaar.

Gearjunkie
26 juli 2013, 10:39
Om fouten in de toekomst te voorkomen zou ik wel de switch handhaven overigens.

tommus42
26 juli 2013, 11:45
Ah, onzin van de ernstigste soort:D.
Heb je een 16 ohm cab, zou ik me kunnen voorstellen, rechtstreeks solderen voor het beste resultaat:ok:.
Schakelaars zijn er voor het gemak, in audiofiele zin draagt het in geen enkel opzicht bij aan een goede connectie:).

muziekschuur
26 juli 2013, 11:47
Ik zou hem weer voorzien van een goede schakelaar. Maar iemand in dit draadje wijst op het feit dat het niet aan de schakelaar zou liggen. Je kunt hem simpel doormeten.

Gearjunkie
26 juli 2013, 12:10
Ah, onzin van de ernstigste soort:D.
Heb je een 16 ohm cab, zou ik me kunnen voorstellen, rechtstreeks solderen voor het beste resultaat:ok:.
Schakelaars zijn er voor het gemak, in audiofiele zin draagt het in geen enkel opzicht bij aan een goede connectie:).
Jawel joh, in de toekomst een cabje erbij, of het ding wordt verkocht. Denkt iemand de impedantie in te stellen met een niet aangesloten rotary switch. Dat zou ik echt willen voorkomen. Audio wise voegt het niets toe natuurlijk.

tommus42
26 juli 2013, 12:23
Sorry, handig is het wel. Moet bekennen dat het aan de secundaire kant eigenlijk niet zoveel kwaad kan, een switch, loopt flink stroom door.

Gearjunkie
26 juli 2013, 12:27
Die switches lijken me wel dingen die bijna nooit stuk gaan, één keer instellen en klaar. Of je moet verschillende kasten gebruiken.

Op een ampje dat ik laatst gemaakt heb zit zoals jij bedoelt één uitgang voor 8 en één voor 16 Ohm. Veel praktischer vind ik dat.

nico verduin
26 juli 2013, 13:37
Sorry, handig is het wel. Moet bekennen dat het aan de secundaire kant eigenlijk niet zoveel kwaad kan, een switch, loopt flink stroom door.en dat is weer een relatief begrip.......

nico verduin
26 juli 2013, 13:41
Die switches lijken me wel dingen die bijna nooit stuk gaan, één keer instellen en klaar. Of je moet verschillende kasten gebruiken.

Op een ampje dat ik laatst gemaakt heb zit zoals jij bedoelt één uitgang voor 8 en één voor 16 Ohm. Veel praktischer vind ik dat.Het voordeel van een switch icm een switched jack is dat je de uitgang aan GND kan hangen als er weer eens eentje vergeten de speaker aan te sluiten. Dan blijft de rest van de amp heel. Als je losse jacks neemt dan moeten ze alle 4 eigenlijk open zijn en als je dan vergeet de cab aan te sluiten ben je bezig je amp te slopen. Want als er eentje van het type "ik kan mij niet beheersen" :) een paar keer gaat jengelen op standje 10 om tot de ontdekking te komen.... ik hoor niks...... kunnen de vonken al overslaan van binnen.