PDA

View Full Version : Strat ombouwen tot rock monster (Les Paul tone), tips nodig (hals, pickups etc)



SaferSephy
25 juli 2013, 10:28
Alrighty, ik ga binnen kort een Southern rock bandje starten (beetje a la Dirty Sweet, Point Blank etc.). Ik heb op dit moment een aantal strats welke zo "stratterig" mogelijk klinken, waardoor ze minder geschikt zijn voor dit soort werk. Daarnaast heb ik een Gibson ES339 welke natuurlijk prima is qua humbuckers en tone, alleen gaat ie wel zingen als je de gain een beetje opschroeft. Ik zoek dus een tone meer richting een Les Paul, maar ik kan op 1 of andere manier maar niet wennen aan de feeling van een Les Paul. Nu heb ik hier een Jimmie Vaughan Signature stratje staan welke ik op dit moment eigenlijk niet gebruik, en heb dan ook het idee om deze eens wat meer rock vriendelijk te maken. Volgens mij moet ik hiervoor het volgende doen:

1. Tremolo plat tegen body gooien en vastzetten eventueel met een stuk hout
2. Rosewood hals er op gooien (is nu maple) zodat ie wat donkerder gaat klinken. (nog suggesties voor fret, radius en contour? Hij moet namelijk wel lekker snel spelen!)
3. Andere pickups, humbuckers logischerwijs, echter wil ik niet in de body gaan lopen hakken, dus het moeten humbuckers zijn die in een enkelspoel formaatje passen. Wat zijn hiervoor goede opties? ik ben namelijk zelf totaal niet thuis in hummies.
4. Snaartjes .09? ik ben .10 gewend maar ik denk voor wat sneller werk zou dat wel eens handig kunnen zijn?

Verdere tips en ervaringen méér dan welkom! :D

marter544
25 juli 2013, 10:40
Ik speel al jaren rock op een strat, dus hoop dat ik je hier mee een beetje kan helpen:

- Maple vs. rosewood, maakt geen hol uit, maar net wat jij mooi vindt en lekker vind spelen. Klankverschil is minimaal, zoniet afwezig (zeker met humbuckers en een bak scheur). Maar dat is mijn ervaring. Profiel, radius en formaat fretten is ook persoonlijke voorkeur. Ik heb graag een medium C, redelijk platte radius (ergens tussen 9" en 12" is goed, écht plat houdt ik niet zo van, en vintage radius kan ik ook niks mee)
- Tremolo plat gooien is handig wanneer je uitstapjes maakt voor drop D en dergelijke. Met een zwevende tremolo is dat niet te doen. Vast zetten is wel handig, bij stemmingswisselingen merk ik vaak toch dat zelfs wanneer ie met de veren strak tegen de body aan zit, het niet helemaal perfect gaat en dat ik alle snaren na moet lopen.
- Hummies in single coil formaat klinken niet als echte, vol formaat humbuckers. Het zit er een beetje tussen in, ik geef echt zwaar de voorkeur aan volledig formaat. Duncan Custom Custom vind ik fijn.
- Kwa snaren, zou ik juist niet naar 09 gaan. Ik gebruik 010-52 (heavy bottom), zodat ik ook in drop D een lekkere strakke lage E (of eigenlijk D) heb.

Wat ik zou doen in jouw situatie, een andere body kopen, frezen of een compleet andere strat kopen. Het leukst is toch je huidige gitaar modden, dus ik zou voor frezen gaan, met een slagplaat er op zie je er toch niks meer van..

Stratman70
25 juli 2013, 10:47
Ik zou bijv. een Ibanezje scoren, een 2de handse ofzo, voor 300,- Dan ben je net zo duur (of misschien zelfs wel goedkoper) uit als de werkzaamheden die je aan je Strat wil gaan doen denk ik (andere hals en andere elementen) en die Ibanezjes die 2de hands te koop staan voor dat geld spelen en klinken geweldig!

benwave
25 juli 2013, 10:58
Volgens mij is zon Jimmie Vaughan Signature al voorzien van een humbucker routing.
Dussssss

Martin_
25 juli 2013, 11:03
Billy Corgan pickups er in. Klaar. :D

http://www.youtube.com/watch?v=iKFNOZoZbLI

Brum
25 juli 2013, 11:06
Maple vs rosewood maakt wel degelijk uit. Misschien niet het verschil wat men wel 's wil doen geloven, maar er is echt absoluut klank cq kleurverschil. Ik vind klank altijd moeilijk te omschrijven, omdat het erg persoonlijk is, maar ik zou zeggen, rosewood is wat warmer in het mid en maple heeft wat meer bite.

Wat je niet weg gaat krijgen, is de snappy attack van een geschroefde hals. Iets wat ik persoonlijk juist erg fijn vind aan een geschroefde hals.

Als er niet gefreesd mag worden, dan zou ik persoonlijk gaan voor een Little '59. Het zal inderdaad nooit gaan klinken als een humbucker in een Les Paul, maar ze zijn wel redelijk warm en romig voor humbuckers in singlecoil formaat naar mijn idee.

Wil je een nog dikker geluid, dan zou ik persoonlijk gaan voor .011 snaren en een half stapje naar beneden stemmen. De dikte wen je in no time aan. Ik doe al jaren niet anders en weet niet beter meer.

Vastzetten met een blokje of iets dergelijk heb ik persoonlijk nog nooit gedaan met een tremolosysteem. Mits genoeg veren gaan andere stemmingen bij mij altijd prima, maar ik denk dat jij voor een standaard stemming gaat (of wellicht een half stapje naar beneden), gezien de stijl.

Hotpepper01
25 juli 2013, 11:28
Die 339 zou het goed moeten doen qua tone voor southern rock. Dat is een compacte lichtgewicht semi met humbuckers en middenbalk. Maar een 339 die al gaat zingen bij een klein beetje gain? Poeh, sta je dan soms op 100% volume en qua positie zo goed als in je speakerkast? Ik denk dat je eens zou kunnen proberen met een iets andere positie in de opstelling van band voor jou of je cabinet. Ik ben voor de gein met mijn geheel holle Gibson ES390 met mini hums in de oefenruimte ook wel zoveel mogelijk meters van mijn speakerkast gaan staan en dan werkt het ineens heel anders qua feedback.

stijnkenens
25 juli 2013, 11:56
Als je het echt goed wil doen:
Conversie (24 3/4 mensuur) hals van mahonie met palissander toets, 3x3 tuners headstock.
Met neck angle en tom en stoptail.
Humbuckers op identiek de zelfde plaats als een lespaul.


Als je het zo ver niet wil doen, dan denk ik dat humbuckers verhoudingsgewijs (fender en gibson gebruiken een verschillende mensuur) op de zelfde plaats je al een heel eind in de goed richting brengen !

Plaatsing van pickups en soort pickups doen meer dan houtkeuze in een elektrische gitaar, zeker als je het door een aantal pedalen gooit, dan gaat niemand nog horen welke toets en of body hout er gebruikt is !


Btw het is niet rosewood en maple neck, maar fretboard, of toets !!!



s.

the sure thing
25 juli 2013, 13:16
Maple vs rosewood maakt wel degelijk uit. Misschien niet het verschil wat men wel 's wil doen geloven, maar er is echt absoluut klank cq kleurverschil. Ik vind klank altijd moeilijk te omschrijven, omdat het erg persoonlijk is, maar ik zou zeggen, rosewood is wat warmer in het mid en maple heeft wat meer bite.

Wat je niet weg gaat krijgen, is de snappy attack van een geschroefde hals. Iets wat ik persoonlijk juist erg fijn vind aan een geschroefde hals.

l.

Met dit deel ben ik het niet eens. Andere genoemde opties hebben zoveel MEER invloed dan bovenstaand... Ik zou echt geen andere hals nemen want dat is echt rommelen in de marge.

SaferSephy
25 juli 2013, 14:12
Volgens mij is zon Jimmie Vaughan Signature al voorzien van een humbucker routing.
Dussssss

hmm klopt maar ik vind het geen gezicht

Dus die little 59's zouden het dichtst in de buurt moeten komen? hmm 3 keer van diezelfde is wellicht wat veel van het goede?

Tupelo
25 juli 2013, 16:55
Billy Corgan pickups er in. Klaar. :D

http://www.youtube.com/watch?v=iKFNOZoZbLI
Dat is de enige strat die ik mezelf nog weleens zie kopen; vet; kopen !!

Sinner1980
25 juli 2013, 16:56
Humbucker in de brugpositie en klaar; EVH style!
En laat die rosewood toets zitten man, tenzij je het gewoon mooier/fijner vindt.
In jouw geval ideaal dat de JV strat gerout is voor humbuckers, scheelt een hoop gedoe.

En voor ik het vergeet:
Voor het plaatsen van humbuckers in een strat zul je een eeuwigheid branden in de hel, maar dat wist je vast al, toch???

Brum
25 juli 2013, 17:45
Met dit deel ben ik het niet eens. Andere genoemde opties hebben zoveel MEER invloed dan bovenstaand... Ik zou echt geen andere hals nemen want dat is echt rommelen in de marge.

Daarom zei ik ook, misschien niet het verschil wat men wel 's wil doen geloven.;) Maar er is wel degelijk verschil in klankkleur. Al zou ik zelf ook niet gauw de hals vervangen, dat ben ik met je eens.

frekie
25 juli 2013, 19:04
Ik heb een cheapo Richwood vintage (gouden logo) strat die ik helemaal kapot heb gecustomized met een beitel enzo :soinnocent:

-(maple toets trouwens)
-tremolo eraf, trem holte opgevuld met stukjes MDF
-vaste brug erop, snaren door de body
-holte uitgebeiteld voor de humbucker
-gat bleek iets te groot...
-humbucker iets verder van de brug af gezet dan gebruikelijk. M.n. dit is belangrijk IMHO.
-humbucker direct op het hout schroeven.
-body strippen en in de olie zetten.
-5 way switch met op standje 4 de HB auto SC schakelen

Ik heb er behoorlijk dure pickups op gehad, Van Zandt en SD JB, nu cheapo 2dehands Mighty Mites en gek genoeg klinkt het prima!

budje
26 juli 2013, 11:54
Ik zou gewoon eerst eens met de strat aan t spelen gaan. Er zijn genoeg mensen die heavy tonen uit een strat krijgen. Speel eens wat met de knoppen op je amp. Mijn ervaring is dat als t wat ruiger moet klinken ik meestal op de ouderwetse manier ga spelen: Zet mn versterker loeihard, zodat je met je volume op je gitaar niet alleen je volume, maar meer nog de mate van overdrive bepaal.

Een avondje experimenteren is een stuk goedkoper als van alles verbouwen hoor!

Luke-wannabe
26 juli 2013, 12:02
Heel erg waar Budje, maar ik merk dat een hummie in je strat de boel wel een stuk vetter en dikker maakt!

budje
26 juli 2013, 12:35
Dat wel, maar als zeeuw kijk ik altijd eerst naar budget opties ;)

Kakihara
26 juli 2013, 16:11
Is een ingebouwde mid boost of preampje, genre vsc van Blade, geen optie?

Orpheo
26 juli 2013, 21:54
Set motherbuckers van Kent Armstrong erin proppen. Dat ronkt en smoke'd als een malle in een strat. jaren was 't mijn main strat, tot de brug door het basswood brak (ja ja, ik met basswood!) en de body nu zielig in tweeen gebroken op de bank ligt.