PDA

View Full Version : Voeding Line6 DL4 vraag??



Rooker
24 juli 2013, 12:09
Hallo...

Ik heb net een Line6 Dl 4 binnen gekregen. Nu wil ik deze het liefst voeden met mijn Palmer PWT05. Dit is een 9V DC adapter. Nu vraagt de Line 6 om een 9V AC adapter met maar liefst 1500 MA.. Nu heb ik weel eens gelezen dat hij het ook op veel minder goed doet. Ik heb hier dus echt de ballen verstand van dus wie zou mij even kunnen helpen hier?

Vr gr

Ijselrobo 07
24 juli 2013, 12:17
Heb hier hetzelfde pedaal (ook de FM4 trouwens) en ik heb voor beide een HPRO (Harman Pro Group) PSS3-230 voeding die ik voor €15 per stuk bij de lokale gitaarzaak heb gehaald. Dus misschien kun je eens bij je lokale gitaarzaak navragen? Want dit werkt voor mij het beste.
Thomann verkoopt ook losse Line6 voedingen (klik (http://www.thomann.de/nl/line6_px1.htm)) maar die zijn dan weer een 10tje duurder.

D3nnis
24 juli 2013, 12:36
Ik heb zelf een paar jaar een DL4 gebruikt, met als voeding een pedalpower 2 plus, op de manier zoals in de handleiding van de Pedalpower omschreven stond; dit komt dan neer op:
14.5V / 12V (unregulated) 50mA / 200mA+
Dit is gelijkspanning, dus DC zou moeten werken (op zich ook logisch want in de DL4 kunnen ook batterijen), maar je Palmer levert 9VDC 120mA, dus of het op 1 output werkt weet ik niet.

Rooker
24 juli 2013, 12:50
He dennis bedankt.. ik kan op dit kastje 2 outputs linken. Dan krijg ik 18v dc en 240 ma. Zou dit moeten lukken?

Rooker
24 juli 2013, 18:20
Niemand...? Ik wil dus met die Palmer het liefst de Line6 voeden. Dat kan met 120 ma 9v DC of met 18V 220 ma 9 DC. Eigenlijk gebruikt hij 1500 ma 9v AC... Kan dit gaan werken? Of wat zijn de opties... Of zijn die er niet?

Een kenner misschien ??? Alvast bedankt!!!

Rutger Molenberghs
25 juli 2013, 08:34
He dennis bedankt.. ik kan op dit kastje 2 outputs linken. Dan krijg ik 18v dc en 240 ma. Zou dit moeten lukken?

Die redenering klop alvast niet. Om uitgangen te kunnen combineren, moeten ze geïsoleerd zijn. Dat blijk bij je Palmer ook het geval te zijn. Je kan kiezen om een parallelle linkkabel te gebruiken die je 9V 240mA gaat geven, of een seriële linkkabel die je 18V 120mA gaat geven. Je verdubbelt dus ofwel de spanning (Volt) ofwel de stroomsterkte (Ampère). Zoek maar eens op 'voltage doubler' en 'current doubler'. O.a. Voodoolab maakt dergelijk kabels.

In mijn mening kan je best een plaatsje voorzien voor een aparte adapter voor je Line6. Dat pedaal zal vast geen 1500mA gebruiken, maar ik heb er geen idee van hoeveel dat ding nodig heeft om op te starten.

jasses
25 juli 2013, 09:41
ik voed de dl4 met een T-rex fueltank, gebruik de 12 V uitgang, die geloof ik 500 mA levert. Ook geen perfecte match, maar werkt al jaren perfect. Maar de lijn doortrekken en zomaar zeggen of 18V niet te veel is, en 120 of 240 mA niet te weinig durf ik niet...

Stel je vraag eens rechtstreeks bij Palmer, je weet nooit dat ze ervaring hebben met de combinatie (ik heb jaren terug mijn vraag naar T-rex gemaild, en had binnen de 24 uur een bruikbaar antwoord).

Rooker
25 juli 2013, 13:49
He bedankt zo ver:

Ik ga even een mail sturen naar Palmer..

Maar mocht iemand anders nog ideën hebben of weten hoe het zit laat het AUB weten. Ik heb gewoon het gevoel dat hij op 9v en 250 ma gewoon doet. Maar ik ben bang dat ik hem opblaas ofzo:chicken:.. Nog een extra accu is geen optie. Heb juist die palmer aangeschaft omdat ik daar vanaf wil.

GuitarFX
25 juli 2013, 16:24
Mwa opblazen doe je 'm niet in ieder geval. Maar hij vraagt om AC, wisselspanning. Dan neem ik aan dat er ergens een gelijkrichter in zit die er gelijkstroom van maakt, want hij kan tenslotte ook op batterijen. Die gelijkrichters lusten (meestal? soms? idk) ook DC, maar dan is er iets met interne diodebruggen die de spanning wat afzwakt. Anyways, ik had het ooit bij een pedaal laten doorrekenen en daarbij kwam uit dat mijn 12V DC overeenkwam met de 9V AC die ie eigenlijk wilde hebben. En dat werkte. (Het was een Pigtronix EP-1 envelope phaser voor de geinteresseerden).
Andersom gaat het trouwens wel fout, een AC op DC zetten :)
En mbt je huidige PSU: De adapter heeft de mogelijkheid tot het leveren van 1500mA, dat wil niet zeggen dat je pedaal dat ook gebruikt (ookal staat dat erop). Vandaar dat het ook best kan werken met die adapter die maximaal 250mA kan leveren die je er nu op hebt staan. Zie het als een bodybuilder die klaar staat om te helpen verhuizen, maar je hebt alleen een paar doosjes vol met knuffelbeesten ipv bakstenen.

ateng
25 juli 2013, 17:10
Als je adapter/powersupply 12v DC 200mA kan leveren dan is het geen probleem, alleen bij 9v AC heeft ie geloof ik 1200mA nodig.

ateng
25 juli 2013, 17:11
Feb 8, 2011 3:13 PM (in response to ihate100bees)
Re: DL4 power
Ok. Here's what's up.

The DL-4, as designed, expects a 9VAC signal, which is non-polarized at the jack. At the power input of the DL-4 is a rectifier/filter that turns the 9VAC into 6VDC. That 6VDC line is tapped to the battery line, which is 4 D batteries (4 * 1.5VDC per battery = 6VDC). That 6VDC is used to generate all the operating voltages within the unit (6VDC, 3.3VDC, 6.6VDC, and 5VDC). Notice that what makes the DL4 REALLY work are all DC voltages.

Now wouldnt it be nice if we could use a DC supply from our VDL Pedal Power to bypass that rectifier circuit? Pay attention.

Diode rectifier/filter circuits CAN accept a DC signal with no damage to the circuit. The rectifier circuit will just simply pass the DC signal (with a voltage drop because of the forward drop of the rectifier diodes). It will rectify an already-rectified signal. Because of the diode voltage drop, you have to feed it a slightly higher DC voltage to get the same output as you would with an AC voltage. That's why the VDL PP has a dip switch to up the DC voltage from 9V to something higher (12-14VDC, lets just say 12VDC for this argument). But because you are using a DC supply now, polarity matters! And in the case of this circuit, it must be center-positive to prevent from reverse biasing the semiconductors and blowing them up.

As far as current draw goes, a circuit will only draw what it needs. So most ratings are given as a maximum expected current draw times some safety factor (usually 50%). So in a worst case scenario, a circuit will draw 100mA, so a designer may recommend a 150mA rated adapter.

That said, you have 2 ways to power a DL4: 9VAC or 12VDC. Remember, AC and DC power draws are measured differently. Straight DC voltage is able to supply more current than an equivalent VAC supply. So at 12VDC, it may only require a max of 200mA, but at 9VAC it may require 1200mA. That's why the VDL guy and the DL4 guy give you different current draw ratings. Also, they both may be assuming 2 different safety factors!

When youre comparing electrical power, you have to make sure youre talking the same voltage levels, voltage types, load, etc. It happens all the time in pro-audio. A car stereo maker will take a peak to peak VAC measurement across some frequency range into a 16ohm speaker and calculate power from that. A tube amp maker will take it from an RMS measurement over a different freq range in an 8ohm speaker. And then the listener wonders why a 200W car stereo is no where NEAR as loud as a 100W tube amp.

Rooker
25 juli 2013, 21:07
Haha.. bedankt voor deze uitleg. Maar wat word hier beknopt nu bedoeld? :-)

Rooker
25 juli 2013, 21:09
Ik denk dat ik maar aan de voodoo labs pedal power 2 moet. Is betaalbaar en daar word gezegd dat ie een line 6 kan voeden.
Btw.. mail naar palmer is de deur uit. Ben benieuwd..

Ijselrobo 07
25 juli 2013, 23:26
Ik denk dat ik maar aan de voodoo labs pedal power 2 moet. Is betaalbaar en daar word gezegd dat ie een line 6 kan voeden.
Btw.. mail naar palmer is de deur uit. Ben benieuwd..

Waarom niet gewoon een losse voeding? ben je minder aan kwijt dan een PP2.

Rooker
26 juli 2013, 00:07
Dat begrijp ik. Maar ik heb een hoop geld uitgegeven aan mn pedaltrain en een voeding om de boel mooi strak te krijgen. Dus cosmetisch oogpunt. Bovendien heb ik jaren lopen klooien met meerdere voedingen. Bij een optreden eerst 6 stekkers in moeten pluggen. Ook eens een stopcontact op mijn plank gemonteerd en dat vind ik er niet uit zien. Ik wil nu dus definitief een goede oplossing. Liefst nog met de palmer maar anders de voodoolab die ook nog eens onder mijn bord te monteren is waardoor dan ook gelijk al mn pedalen passen :-)

ateng
27 juli 2013, 11:26
Goede keus, gewoon een Pedal power halen en al je pedalen er mee voeden.

Rooker
27 juli 2013, 14:47
Ateng: Denk ik ook. De palmer ga ik even kijken wat ik er mee doe. Hele goede service BTW. Ze gaven gelijk de volgende morgen antwoord. Dat was een teleurstellende "no way possible" maar wel een antwoord :-).

De Voodoo labs Pedal Power II is onderweg... Nee niet de plus versie. Maar in de manual staat dat hij op uitgang 5 en 6 line 6 pedalen kan voeden.

Edit: Weet iemand trouwens het verschil tussen de II en de II+? Kon ik zo gauw niet vinden.

Dirk_Hendrik
27 juli 2013, 19:40
En toen "lullig" ;-)
Kreeg ik een paar maanden terug DL4 te logeren met de door de eigenaar daarbij gebruikte Onespot. En dat werkte dus gewoon. 9Vdc dus.

Rooker
27 juli 2013, 22:00
Ja. Dat kan kloppen want de one spot levert 1500 ma. Dan had je daar verder niet veel aan hangen. Ik heb ook nog wek een one spot liggen maar wil juist niet nog een extra voeding dus geen overbodige uitgave wat mij betreft. Zeker niet omdat hij perfect bij mn pedaltrain past :-).

Maar weet iemand nu het verschil tussen de pedal power 2 en de 2+?

Rooker
28 juli 2013, 17:11
Niemand die ze beide heeft (gehad)?

ateng
28 juli 2013, 20:26
Volgens mij weinig tot geen verschil hoor.

Rooker
28 juli 2013, 21:10
Nou.. ik kon in de handleiding ook al geen verschil ontdekken. Misschien alleen dat bij de 2 + de eerste 4 outputs naar 12 v zijn te schakelen.

ateng
29 juli 2013, 00:20
Dat zou kunnen maar dat maakt voor jou niet uit want het gaat om output 5 en 6 want die heb je nodig voor je DL4.