PDA

View Full Version : Philips EL6400 zaal-versterker , eenvoudig concept , maar hardnekkig probleem...



7ender
23 juli 2013, 13:02
Hallo techneuten ,......

wederom een verzoekje om "brainstorming" , voor een super-eenvoudige EL6400 versterker , uit het jaar "kruik" .

Het apparaat heeft 2 kanalen ( beide high- én low- input ) en een simpele 1-knops-toon-regeling.

Het tweede kanaal werkt perfect ,........maar het eerste kanaal vertoont een lelijke 100Hz brom.

Deze brom komt uit de eerste EF40 trap .

Als ik de EF40 buisjes omwissel ( kanaal 1 en 2 ) , dan blijft toch de fout hardnekkig in kanaal 1 aanwezig.

* De beker-elco's zijn vernieuwd .
* De anode weerstanden zijn vernieuwd.
* De koppel-condensatoren zijn vroeger al eens vernieuwd voor Philps "mosterd" polyester uitv.( en zijn niet lek ! )
* De 2 selenium-bruggen zijn vervangen voor één normaal 1,5 A diode-bruggetje.
* Het rooster-negatief heb ik regelbaar gemaakt.


** De high-inputs heb ik vervangen voor geïsoleerde kunststof-jack-entrées met aarde-schakelcontact,
evenals alle andere in-en outputs.

Het 2e -kanaal werkt grandioos , en de output ( 10V stand op de O.T. / 5 Ohm ) geeft aan 8 Ohm dummy-load een Umax van 20V op de scope ,......wat goed is voor een kleine 25 Watt rms ( wat ik wel weer aardig vind voor 2 X EL81 in p.p. )

Wie -o'- wie heeft mogelijk dit zelfde gezeik ook gehad met deze amp ? :dontgeti:

cluseau
23 juli 2013, 23:56
Heb er verschillende omgebouwd volgens jouw recept inclusief ombouw naar EL84 maar nog nooit dit probleem tegengekomen. Ben nu toevallig twee stuks aan het ombouw en werken als een trein. Moet toch niet zo moeilijk zijn, ff signaal killen dan weet je zo waar het optreed.

7ender
24 juli 2013, 00:12
Héééé die Frans :ok:,.....

Het komt uit de 1e EF40 ,......als ik de loper aan aarde leg , dan is ie muisstil......
Ik zit/zat 'r niet echt constant bovenop ,....dit klussie pak ik in etappes tussendoor , maar zou in m'n planning nu eigenlijk wel "af" moeten wezen.
M.b.v. de scope werd ik eigenlijk ook zo 1-2-3 niet veel wijzer ,... misschien is 't een aardlus .

Ik zal alle aardpunten maar eens degelijk bij elkaar brengen .... :dontgeti:

nico verduin
24 juli 2013, 07:33
Ik zal alle aardpunten maar eens degelijk bij elkaar brengen .... :dontgeti:Zal wel aan mij liggen, maar die amp is 300 jaar oud :) en heeft het altijd goed gedaan, en dan ga je nu de aardpunten veranderen?????

cluseau
24 juli 2013, 07:38
Misschien zoeken in zaken die recent zijn aangepakt zoals de inputs en bekabeling. Heb je soms afgeschemt draad gebruikt wat nu aan twee kanten is geaard? Is een klassieke fout hoor.

7ender
24 juli 2013, 19:32
idd ,.....afgeschermd draad gebruikt ,....maar had natuurlijk WEL aan 1 kantje de aarde aangesloten . ;)

originele potmeters waren gaar,.....dus die moesten vervangen worden voor alledaagse gewone logaritmische potmeters.
Ik heb dus beide low inputs middels een 22nF condensensatortje aan de hete kant op beide potmeters bij moeten voegen , waardoor de originele linksom/rechtsom-mix-toepassing verloren is gegaan .

Het apparaat kreeg ik overigens defect aangeboden,....da's niet erg ,....daarom komen ze namelijk naar me toe :crazyhappy:

De potmeter van het brommende kanaal valt trouwens ook weer nèt toevallig buiten het afscherm-blik voor het strooiveld van de voedingstrafo . ( je gaat op het letzt overal spoken in zien :D )

Zo frappant is , dat de middelste knop ( kanaal 2 ) juist keurig netjes stil is .

Ik ga er straks wel weer mee verder ,...dit versterkertje bestaat uit anderhalf onderdeeltje ,......en ik zie iets over het hoofd wat dit gezeik veroorzaakt ,......eerst maar een keuppie keuffie ....en me boutje maar weer aan dan :dontgeti:

cluseau
24 juli 2013, 19:56
Oude potmeters zijn van heel degelijke kwaliteit en kun je eenmalig een levensverlengende behandeling geven. Deze pots zijn veel beter dan de huidige. Net nog een gedaan die met de spuit niet meer tot leven was te wekken. Goeie schoonmaakbeurt en hij is weer als nieuw. Maar......dat heeft dan weer geen donder met jouw brom te maken, sorry.

Heynis
24 juli 2013, 21:28
Hier de gebruiksaanwijzing (http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CEgQFjAE&url=http%3A%2F%2Ffrank.pocnet.net%2Finstruments%2F Philips%2FEL6400%2FEL6400_um.pdf&ei=ZCbwUffkCYeGOOitgYAN&usg=AFQjCNEzpBY_5qS2FfBXUm3m5B5gB8YJOA&bvm=bv.49641647,d.ZWU&cad=rja) met op de laatste pagina ook het schema. Beide ingangen delen dezelfde voeding, en zijn gelijk opgebouwd. Je gaf al aan dat de buizen wisselen (B1 en B2 in het schema) geen verschil maakt. Na de eerste versterkingstrap worden beide signalen simpelweg passief samengevoegd. Ik denk dat we daarmee vrij zeker kunnen zijn dat het ergens íets in de fysieke opbouw moet zijn. Wellicht pikt een hoogohmige ingang ergens overspraak op?

Heb je wellicht een foto van het binnenwerk?

Overigens doet de frequentierespons op pagina 5 vermoeden dat deze versterker zich wel eens prima zou kunnen lenen als gitaar-amp, al zul je denk ik net wat prescence missen. De 1Mohm inputs heb je al, en met 7mV gevoeligheid krijg je dat wel over zijn nek.

7ender
24 juli 2013, 21:43
Hier de gebruiksaanwijzing (http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CEgQFjAE&url=http%3A%2F%2Ffrank.pocnet.net%2Finstruments%2F Philips%2FEL6400%2FEL6400_um.pdf&ei=ZCbwUffkCYeGOOitgYAN&usg=AFQjCNEzpBY_5qS2FfBXUm3m5B5gB8YJOA&bvm=bv.49641647,d.ZWU&cad=rja) met op de laatste pagina ook het schema. Beide ingangen delen dezelfde voeding, en zijn gelijk opgebouwd. Je gaf al aan dat de buizen wisselen (B1 en B2 in het schema) geen verschil maakt. Na de eerste versterkingstrap worden beide signalen simpelweg passief samengevoegd. Ik denk dat we daarmee vrij zeker kunnen zijn dat het ergens íets in de fysieke opbouw moet zijn. Wellicht pikt een hoogohmige ingang ergens overspraak op?

Heb je wellicht een foto van het binnenwerk?

Overigens doet de frequentierespons op pagina 5 vermoeden dat deze versterker zich wel eens prima zou kunnen lenen als gitaar-amp, al zul je denk ik net wat prescence missen. De 1Mohm inputs heb je al, en met 7mV gevoeligheid krijg je dat wel over zijn nek.

1 Meg? ,.....origineel zijn die roosterweerstanden aan die EF40 buisjes hier maar liefst 10 Meg :soinnocent:

Ik ben nog effe bezig ,.....straks maar weer effe testen .....

....en ja,....de intentie van de opdrachtgever was om deze voor gitaar-amp te kunnen gebruiken ...

nico verduin
25 juli 2013, 08:32
Heb je niet door het toevoegen die cap op die bussen en vervangen van de potmeter niet een prachtige antenne gecreëerd? In de oude situatie had de ingang altijd een referentie naar GND nu niet meer.

Dutch66
25 juli 2013, 10:37
Prachtig die handleiding; "buiten gewoon handig" maar ook "sierlijk en doelmatig" ...

"maakt het mogelijk met een enkele handbeweging van het ene op het andere programma over te gaan..."

heerlijk oud Hollandsch..

Sorry 7ender, ik weet even door nostalgie gegrepen... :hide:

7ender
25 juli 2013, 11:14
Heb je niet door het toevoegen die cap op die bussen en vervangen van de potmeter niet een prachtige antenne gecreëerd? In de oude situatie had de ingang altijd een referentie naar GND nu niet meer.

Nee, ....dat was niet van invloed Nico ....

Ik heb inmiddels de oorzaak gevonden ! ,.... de brom is pleite ! ,.....beide kanalen zijn nu hetzelfde en stil ( als ik de "ruis" bij volle potmeter uitslag even mag verwaarlozen ).

Deze versterker heeft namelijk vanaf z'n productie-datum al gebromd !!! :dontgeti:
Ik wilde die leuke originele kabel-binding handhaven , waardoor een gemene, reeds aanwezige aardlus voor het oog onttrokken bleef.
De EF40 van kanaal 1 staat geaard met een dikke blanke draad op een aardpunt naast de entrées,....wat natuurlijk helemaal oké is,......maar helaas stond de massa van een beker-elco op pin 7 ( kathode van deze EF40 ) aangesloten , wat een AARDLUS vormde ........ :sneaky: ,....hierdoor was gewoon de rimpelstroom door de beker-elco hoorbaar.

Ik heb de massa van de beker-elco nu aangesloten op het aardpunt dat pal naast de entrées zit ,.....en het gebrom is verdwenen !

:cheerup:

( ik kijk zo de rest van de aardpunten ook maar effe na ,.....want ik moet nu een paar dingetjes nog even fatsoeneren , na wat "in-en-uit" solderen tijdens 't "fout-zoeken". )


Alle jongens hier weer bedankt voor het mee-denken :ok:

nico verduin
25 juli 2013, 12:59
We sturen de rekening wel:)

7ender
25 juli 2013, 16:24
We sturen de rekening wel:)

...ik wist altijd al dat je 't beste met me voor had ;)


Ik heb de boel nog maar effe wat verder ge-optimalizeerd :

De boel is veranderd naar een "Normaal Input" en een "Bright Input".

De toonregeling grijpt nu middels dat éne knoppie van laag naar hoog aan . ( Wat overigens nu over het hele spectrum zeer leuk werkt ! ,...tw : Linksom=dieper en rechtsom=helder )

De "ruis" heb ik onderdrukt met twee keramische condensatortjes van 2n2 op de stuur-roosters van de EL81 buizen.

De kantelfrequentie heb ik gewijzigd door C7 te verlagen naar 10nF , waardoor de conus(sen) van de luidsprekers het nog een beetje snappen als je een kleun op de snaren geeft.

De aardpunten heb ik maar allemaal bij elkaar op 1 punt gebracht.

Op gitaar klinkt ie nu leuk ,....en op basgitaar ook ! ,...."slapping" klinkt er bijv ook netjes over.

Einde "klus" .:crazyhappy: