PDA

View Full Version : Dikke E snaar op strat klinkt dof.



LGK
22 juli 2013, 21:34
De dikke E snaar op mn strat klinkt steeds een beetje dof. Heb al een paar keer het setje snaren vervangen maar steeds na een dag mn nieuwe snaren er op te hebben zitten, word de de lage E snaar dof.

Waar zou het aan kunnen liggen en wat zou ik daar zelf aan kunnen doen?

Alvast bedankt!

Grz

arjanb01
22 juli 2013, 21:52
Topkam uitvijlen zodat de e snaar beter door de topkam gaat en blijft zitten? Andere topkam monteren van been ? Doet ook veel met de klank en stem vastheid.

barno
22 juli 2013, 21:53
Dat gebeurt bij alle snaren, na enkele uren zijn ze dat hoog briljante kwijt, alleen hoor je dat bij de dikste het duidelijkst. Enkelingen leggen daarom dagelijks nieuwe snaren op maar evengoed zijn er veel muzikanten die liever niet dat briljante hebben en nooit met nagelnieuwe snaren de studio ingaan.

Plant
22 juli 2013, 22:30
Ik ken het verschijnsel wel. Komt denk ik doordat deze snaar bij akkoordwerk relatief het meeste te verduren krijgt. De aanslag begint en is het krachtigst op deze snaar.

Ik merk het bij m'n akoestische gitaren. Ik doe best lang met m'n snaren, maar de lage E is altijd als eerste 'dood' terwijl de rest nog vrij goed klinkt.

Het zal met verbeteren van aanslagtechniek wel te verminderen zijn denk ik.

LGK
22 juli 2013, 23:32
Thnx voor de reactie's.
Topkam uit vijlen ga ik zeker doen. Had ik zelf niet aan gedacht maar dat zou het best eens kunnen zijn omdat ik er een wat dikkere snaar op heb liggen dan gemiddeld denk ik.
Maar heb je daar nog tips voor? Hoe precies, en kan dat gewoon met een hout vijl ofzo? Top kam is al van been trouwens.

Nogmaals bedankt voor de reactie's!

Grz

jan7
23 juli 2013, 01:16
Komt denk ik doordat deze snaar bij akkoordwerk relatief het meeste te verduren krijgt. De aanslag begint en is het krachtigst op deze snaar.
Je kan het ook omkeren en zeggen dat dat de dikste en sterkste snaar is die er het best tegen kan en dus het minst hinder van zou mogen ondervinden. :)

Ik hou van die hoog briljante toon van verse snaren maar ik hoor geen verschil tussen wekelijks vervangen of om de maand. De afname van brilliance lijkt sterk exponentieel te zijn:
(random ongerelateerde foto via google. Brilliance op de verticale as, tijd op de horizontale)
http://inspirehep.net/record/856294/files/fig2.png

Omdat die snaar het meeste ruimte tussen de windingen heeft, dacht ik dat het daar misschien aan kon liggen (smurrie, zweet, prut ertussen) en dus eens eraf gehaald, gekookt, ontvet, geschrobd etc maar dat bracht niks van het briljante terug.
Dat kan enkel betekenen wat Barno zei:

Dat gebeurt bij alle snaren, na enkele uren zijn ze dat hoog briljante kwijt, alleen hoor je dat bij de dikste het duidelijkst.
Dat dus het verschil in frequentie tussen de lage e en het briljante ervan zo groot is dat je het vooral of enkel daar goed hoort. Bij de snaren met hogere tonen is het verschil ertussen te klein om echt op te vallen.

Maar waarom het hoog briljante er ZO snel vanaf is, daar heb ik nog geen (wetenschappelijk) uitleg voor gevonden.

Wat me wel nog is opgevallen is dat de dikste snaar bij mij ook de diepste kuiltjes van het fretten heeft.
En ook het soort plectrum speelt een rol want als ik met een celluloid speel dan zie ik dat de windingen opgevuld zijn met zwart van het zachte celluloid.

arjanb01
23 juli 2013, 08:43
Thnx voor de reactie's.
Topkam uit vijlen ga ik zeker doen. Had ik zelf niet aan gedacht maar dat zou het best eens kunnen zijn omdat ik er een wat dikkere snaar op heb liggen dan gemiddeld denk ik.
Maar heb je daar nog tips voor? Hoe precies, en kan dat gewoon met een hout vijl ofzo? Top kam is al van been trouwens.

Nogmaals bedankt voor de reactie's!

Grz

Uitvijlen moet gewoon met een houtvijltje kunnen. Gewoon proberen, je kan er niets fout mee doen !

barno
23 juli 2013, 11:26
Een kam goed invijlen is een minutieus werkje en ik zou bepaald niet zeggen dat je er niks fout mee kan doen.

arjanb01
23 juli 2013, 12:05
En als het fout gaat, nieuw topkammetje, geen centje pijn. Al die paniek altijd als het om gitaren gaat !

barno
23 juli 2013, 12:21
Paniek als het om aan gitaren werken? haha, ik denk dat je dat tegen de verkeerde zegt hoor...

LGK
23 juli 2013, 15:04
Paniek als het om aan gitaren werken? haha, ik denk dat je dat tegen de verkeerde zegt hoor...

Haha, waardoor heb ik die indruk achter gelaten?

lcvanderhelm
23 juli 2013, 22:12
Toch vind ik het een raar uitgangspunt;de snaar klinkt snel dof,dus laat ik de topkam eens in vijlen.
Hij zal dan wat eerder tegen de frets aan kletteren,wat misschien een beetje een associatie met verse snaren geeft.Mijn gevoel zegt echter 'niet doen'.

Plant
23 juli 2013, 22:44
Hij moet de topkam dan ook zeker niet dieper vijlen. De TS geef aan dat hij er een dikkkere snaar op heeft liggen dan gemiddeld (wat dat ook moge zijn). Als de snaar krap in het slotje ligt, of beter gezegd: erop blijft liggen, is het zinvol om het slot ruimer - nogmaals, niet dieper - te maken. Hoewel ik dan nog steeds niet zie wat dat met het snel doffer klinken te maken heeft.

barno
23 juli 2013, 23:51
een topkamslot is enkel te smal als de snaar ontstemt.