PDA

View Full Version : Celection Greenback, 10 inch of 12 inch



raabje
22 juli 2013, 15:13
hallo Gitaarnet,

Ik heb besloten dat ik graag de Celestion Greenback speaker wil proberen. Ik heb een Marshall JTM30 versterker met 2 x 10 inch stock speakers (Marshall/Eminence Heritage). De versterker geeft 30 watt, en is open aan de achterkant.

Mijn versterker kan één of twee keer 16 ohm aansturen. Ik twijfel nu tussen twee 10 inch Greenback 8 ohm speakers in serie ter vervanging, of een leeg cabinet kopen (b.v. een Palmer van Thomann) en daar twee 12 inch 8 ohm speakers in serie in zetten. Voordeel van een los cabinet is dat ik totaal 4 speakers kan aansturen. Of dit echt werkt en goed klinkt weet ik pas als ik het geprobeerd heb. Ik kan me voorstellen dat de Greenbacks een ander volume geven van de stock speakers, en dat je dan 1 van de 2 sets speakers harder hoort. Als dat dan toevallig de stock speakers zijn is dat heel jammer denk ik.

Lastige keuze, de oplossing met 10 inch speakers is een stuk goedkoper. Met het cabinet ben ik flexibeler, en mogelijk klinkt het goed in combinatie met de 10 inch stock speakers. Bij een cabinet heb ik weer de keuze tussen open en gesloten. Gesloten geeft meer bass, en open klinkt ruimtelijker/breder. Open lijkt me dan beter.

Alternatief is een cabinet met één 12 inch 16 ohm speaker die voldoende watt aankan, de Greenback lijkt dan af te vallen met zijn 25 watt (in een opstelling zonder de stock speakers, de JTM30 als head). Het is wel zo dat ik de versterker nooit opendraai, ik speel alleen thuis op zolder, mastervolume komt niet verder dan stand 2. En dan speel ik ook niet veel over de speakers i.v.m. slapende kinderen... Een cabinet met 1 speaker is veel goedkoper.


Lang verhaal, als ik dit alles even negeer, en me alleen focus op de sound: klinken 10 inch Greenbacks net zo goed als 12 inch? Of moet een Greenback eigenlijk 12 inch zijn?

Heeft er iemand advies of tips?

edit: jammer van de spelfout in de titel.... Kan een moderator dit svp aanpassen?

2e edit, ik zie dat Palmer kant en klare cabinets verkoopt met Greenbacks erin, 2 x 16 ohm parallel aangesloten. In "stereo" mode (= dubbel mono) kan ik deze 16 ohm speakers aansluiten op de JMT door zowel de interne als externe speaker patch kabel op het cabinet te zetten. Maar dat lijkt me geen voordeel t.o.v. in serie zetten van twee 8 ohm speakers, dan heb ik nog de optie over om de Eminence speakers wel of niet aan te sluiten.

http://www.palmer-germany.com/mi/en/Products/Guitar-Cabinets-2-x-12/CAB-212-GBK-Guitar-Cabinet-2-x-12-with-Celestion-G-12-M-Greenback-8-16-Ohms-PCAB212GBK.htm

Gearjunkie
23 juli 2013, 10:40
Er zijn nderdaad voldoende mogelijkheden. 12" is altijd erg fijn voor gitaar. Keuze voor 1x12 of 2x12 hangt af van budget, ruimte in huis en auto...
Voordeel van een extra cabinet is dat je de combo in een andere positie kan plaatsen. Bijvoorbeeld de cab achter je en de combo zijwaarts naar je toe gekantelt als een monitor.
Ga je voor 1x12 kan je een Celestion Creamback nemen. Het Amerikaanse WGS maakt ook een Greenback clone die meer vermogen aankan.

Plaats speakers bij voorkeur parallel. Weigert een speaker in serie dienst, heb je geen geluid meer en beschadigt je JTM wellicht.

raabje
23 juli 2013, 13:32
Goede tip! ik had de Creambacks wel zien staan in de catalogus van Celestion, maar er verder niet naar gekeken. Ik zal googelen naar reviews, deze was wel aardig:

http://jvmforum.com/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=7102

Ik zal ook die WGS nog bestuderen.

Een cabinet met 1 x 12 inch 16 ohm 65W Creamback lijkt me een goede oplossing. Als de sound in de geest van de greenback is vind ik het al voldoende voor thuis op laag vermogen.

Leeg Palmer cabinet plus een speaker kost me dan ca. € 220,-, dat is goed te doen. Leeg cabinet met 2 x 12 inch 8 ohm Greenbacks kost me ca. € 325,-

Ik kan me voorstellen dat 2 x 25 watt Greenbacks (=samen 50 watt ) eerder vervormen dan een 1 x 65 watt Creamback speaker, dus mijn 30 watt Marshall moet dan mogelijk met een Creamback harder staan om de sweetspot van de speaker te bereiken. Ik heb geen ervaring met Greenbacks, mogelijk vervormen of compressen ze al bij laag volume? Ik speel liever niet te hard thuis. Een 50 watt opstelling lijkt me dan weer beter voor het Greenback effect. Aan de andere kant, een speaker die langer clean blijft geeft meer mogelijkheden.

En ik moet nog even uitzoeken wat het redement is van de Creamback. Van de Greenback is die laag, dus de versterker moet harder om een bepaald volume te bereiken. Dat is mooi, veel buizen oversturing en een niet al te hoog volume. Als de Creamback een super hoog rendement heeft, dan wordt alles erg luid. Ik neem aan dat de karakteristieken van Greenback en Creamback gelijk zijn en dit een non-issue is. Ik moet het gewoon maar proberen denk ik.

Parallel aansluiten gaat niet lukken, dan zou ik 2 (niet bestaande) 32 ohm speakers moeten aansluiten (=16 ohm) om ook de stock speakers (2 x 8 ohm in serie) te kunnen gebruiken.

7ender
23 juli 2013, 13:54
Je timmert je (volgens mij ) een beetje vast aan een beperkte muziekstijl met die "green-backs" van Celestion .

Die dingen zorgen voor extra intermodulatie-vervorming omdat ze gauw uit hun magneetje lopen .

Als je die dingen zo op het eerste oog ziet , dan lijkt het heel wat ,.....maar die flinke "magneet" is niet meer dan een cosmetische plastic behuizing , wat dient om het lullige kleine magneetje te verstoppen .

Je haalt dit ronde plastic doosje er zo vanaf ,...want dat zit gewoon vastgeplakt met bisonkit.

De marshall blues-breaker combo's waren er bijv mee uitgerust.

raabje
23 juli 2013, 15:02
Greenbacks hebben inderdaad een specifieke sound. Maar ik wil het wel proberen, uit nieuwsgierigheid en als experiment. Ik zoek niet die ene speaker die alle andere overbodig maakt. Speaker vervangen lijkt me net zoiets als pickups vervangen, of buizen vervangen.

Die specifieke sound pleit ervoor om de 10 inch stock speakers te laten zitten, kan ik even terug als ik het rock/hardrock geluid (tijdelijk) zat ben. En een andere speaker plaatst ook de 10 inch stock speakers in het juiste perspectief, misschien zijn ze wel heel erg goed, of juist heel erg slecht. Ik heb nu eigenlijk geen idee wat ik er van vind.

Agent_Smith
23 juli 2013, 23:40
Als je die dingen zo op het eerste oog ziet , dan lijkt het heel wat ,.....maar die flinke "magneet" is niet meer dan een cosmetische plastic behuizing , wat dient om het lullige kleine magneetje te verstoppen .
.

De magneten van GB's (tenminste de mijne (1978 ) ) zijn gewoon fullsize hoor. Niet van die lullige kleine magneetjes die tegenwoordig op veel cheape Celestions zitten.

7ender
24 juli 2013, 20:29
De magneten van GB's (tenminste de mijne (1978 ) ) zijn gewoon fullsize hoor. Niet van die lullige kleine magneetjes die tegenwoordig op veel cheape Celestions zitten.

Heb je wel echt goed gekeken ? ,......ik schrok er ooit van ,....zo'n des-illusie was 't !

Het lijkt een stevige ronde mangneet , maar er zit toch echt een plastic fop-magneet overheen geplakt...,...je trekt ze d'r zo van af hoor :crazyhappy:

Die dingen waren maar iets als 25 watt belastbaar oid

7ender
24 juli 2013, 20:59
we leven in een fop-wereld :

flessen wijn ,......met een enorme deuk in de bodem ,....

...we denken naar lekkere wijven te kijken met grote tieten ,....mis ! ,....blijken trendy BH's te wezen met luchtkamertjes onderin ,......voor de illusie .....

ovale potten met chocolade pasta ,......met de brede kant naar voren gericht in de schappen...

.....en ook speakertjes met grote plastic fop-magneten ......

Waar moet 't toch heen met deze wereld ? :D

Agent_Smith
24 juli 2013, 22:10
Heb je wel echt goed gekeken ? ,......ik schrok er ooit van ,....zo'n des-illusie was 't !


Yup, ik heb een oude 1978 kast (1935 bass) met greenbacks. Een paar kappen (zwarte in dit geval) waren eraf gerold (lijm laat los), maar dat zijn gewoon fullsize magneten.
Ze zijn idd 25w.

raabje
25 juli 2013, 10:05
Magneten klein of groot maakt me niet zo veel uit. Het wordt een 1 x 12 inch Palmer cabinet en de 65W Creamback, prijs blijft dan nog leuk. Alleen nog het budget bij elkaar sprokkelen, ik heb wat spul op Marktplaats staan, afwachten tot iemand toehapt. Ik hoop toch wel binnen een week of 4 het cabinet te kunnen bestellen.