PDA

View Full Version : Advies gevraagd herstellen 2x12"



Ijselrobo 07
22 juli 2013, 12:59
Dag allemaal,

Sinds kort heb ik een Marshall 1922 cab incl. flightcase in huis die ik goedkoop overnemen kon van een goede vriend.
Nu merkte ik op dat er bij de rechter speaker (gezien vanaf de voorkant) een kraakje zat en voor de rest amper geluid produceerde.
Dus ik heb het cabje even open geschroeft en kwam 2 speakers tegen:
Rechts: Een (made in england) Celestion G12T-75 (hoogstwaarschijnlijke de originele speaker) van 16ohm.
Links: Een (made in england) Celestion Classic lead 80 (zekerweten vervangen door een van de eerdere eigenaren) van 8ohm.

Ik had mijn amp (Marshall JTM45) op 8ohm gezet en in de mono ingang van de 2x12 gestoken. en waarschijnlijk door het verschil in ohms van de speakers deed alleen de Classic lead het en de G12T-75 amper.

Wat is nu het beste te doen om het cabje weer volledig te laten functioneren? Een nieuwe (2e hands) G12T-75 van 16ohm op de plaats van de classic lead zetten en de classic lead weer verkopen? (aangezien ik toch niks met die classic lead ga doen en liever G12T-75's erin heb zitten)

Foto's:

http://img706.imageshack.us/img706/3473/bj6m.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/706/bj6m.jpg/)
http://img14.imageshack.us/img14/9686/te4o.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/14/te4o.jpg/)
http://img196.imageshack.us/img196/3641/hbqb.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/196/hbqb.jpg/)
http://img842.imageshack.us/img842/1834/r76w.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/842/r76w.jpg/)
http://img703.imageshack.us/img703/883/wzdj.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/703/wzdj.jpg/)

Groet,
Luc

Edit: Op de barcode staat: 948346933. Dus dat betekent dat het cabje uit 94' komt(?).

Agent_Smith
22 juli 2013, 19:57
Eén van de twee speakers zul je moeten vervangen door een andere impendantie. Dus of 2x8 ohm of 2x16. Net wat je het best kunt hebben bij je versterker. Op zich wel leuk om 2 verschillende types te mixen, mits de impendantie en het rendement gelijk zijn.

Persoonlijk zou ik trouwens de 75 dumpen. De CL80 is veel beter in mijn boek. Maar da's net wat je ermee wil.

ateng
22 juli 2013, 20:01
Volgens mij moet het niks uitmaken want je cabinet is bij mono 12 ohm dus moet het geen probleem zijn.

Ijselrobo 07
22 juli 2013, 20:40
Eén van de twee speakers zul je moeten vervangen door een andere impendantie. Dus of 2x8 ohm of 2x16. Net wat je het best kunt hebben bij je versterker. Op zich wel leuk om 2 verschillende types te mixen, mits de impendantie en het rendement gelijk zijn.

Persoonlijk zou ik trouwens de 75 dumpen. De CL80 is veel beter in mijn boek. Maar da's net wat je ermee wil.

Omdat ik mijn greenback cab heb verkocht en ik binnenkort een 1960B cab ga halen (miss ook nog een 1960A) ga ik het liefste voor de G12T-75's omdat dat beter matched kwa geluid. Maar ik moet dan idd gaan zoeken naar een G12T-75 van 16ohm.



Volgens mij moet het niks uitmaken want je cabinet is bij mono 12 ohm dus moet het geen probleem zijn.

Zoals ik in de openingspost al postte, er komt nu amper geluid uit de G12T-75 en er komt vaak een kraak doorheen. dus dan lijkt het me dat er dan toch iets niet werkt. en de meeste amps kunnen ook geen 12 ohm geven.

Gearjunkie
22 juli 2013, 21:57
Volgens mij moet het niks uitmaken want je cabinet is bij mono 12 ohm dus moet het geen probleem zijn.

Da's 5,26 Ohm parallel en 24 Ohm in serie. Beiden forse mismatch.

lespaulnmarshall
22 juli 2013, 22:37
door een verschil in impedantie (ohms) is het niet zo dat een speaker ineens niet meer werkt. Het is alleen wel zo dat je trafo langzaam stuk aan het gaan is dan maar dat hoor je pas als het te laat is.
De speaker die de kraak levert en amper geluid is waarschijnlijk stuk en die zul je dus moeten vervangen voor een speaker met een correcte impedantie.

Ijselrobo 07
22 juli 2013, 22:41
is het niet mogelijk dat ik beide speakers even alleen test? dus dan denk ik even de 2 soldeerverbindingen tussen de inputs los soldeer?
dan weet ik tenminste welke speaker wel en niet werkt.

Gearjunkie
22 juli 2013, 22:43
Dat kan prima hoor. Gebruik je dit cabje kan je dus het beste je versterker instellen op 4 Ohm. Maar de ene speaker zal gewoon veel harder blijven klinken door de onderlinge mismatch, de 8Ohms speaker in dit geval dus.

Plant
22 juli 2013, 22:44
Als die speaker kraakt en er amper geluid uit komt, zou ik even checken of de spreekspoel niet aanloopt. waarschijnlijk is die speaker overbelast geweest, de spreekspoel een beetje verbrand en opgezet. Resultaat kraken en weinig geluid.

Heel simpel, neem die speaker eruit en druk gelijkmatig (niet scheef drukken) de conus in. Als je dan geschraap hoort en de conus niet vrij kan bewegen is ie verrot.

Agent_Smith
22 juli 2013, 22:54
Maar ik moet dan idd gaan zoeken naar een G12T-75 van 16ohm.

Daar hoef je niet echt naar te zoeken. Daar zijn er miljoenen van en je krijgt ze bijna voor niks. :)

Gearjunkie
22 juli 2013, 22:58
De meest gebruikte speaker in Marshall cabs inderdaad. Mochten je beide speakers na jouw test NIET kapot blijken te zijn, kan je ook een 16 Ohms weerstand (zware kwaliteit) parallel over de 16 Ohms speaker zetten.

Plant
22 juli 2013, 23:08
Tegen de mismatch wel, maar het volumeverschil blijft dan.

Gearjunkie
22 juli 2013, 23:11
Touché..........

Heynis
22 juli 2013, 23:58
Gekeken naar de gevoeldigheid van de speakers kun je dan beter een 8 Ohm weerstand in serie zetten met de CL80. De gevoeligheden van de speakers zijn voor de CL80 en G12T respectievelijk 99dB/Wm en 97dB/Wm, dus het uiteindelijke verschil in volume op 1kHz zou 4dB zijn.

Als je een 16 Ohm weerstand parallel zet aan de G12T speaker zou dat verschil 8dB zijn.

(Even er vanuit gaande dat ik nog kan rekenen met decibellen zo laat op de avond na een paar biertjes hoor ;) )

Ijselrobo 07
23 juli 2013, 00:09
Morgen ga ik even testen met de tip van plant en het lossolderen van de input's wat nog wel en niet werkt.

En weet iemand misschien hoe ik erachter kan komen uit welk jaar die classic lead 80 komt? om even te kijken hoeveel schade er is. ik weet dat de vorige eigenaar (een goede vriend van me) zijn Marshall JCM2000 DSL100 al sinds begin februari bijna elke dag op deze 2x12 gebruikt heeft. serienummer op de classic lead is: 20****069/03 (de "*" betekent een onleesbaar geworden teken)

ateng
23 juli 2013, 00:28
Da's 5,26 Ohm parallel en 24 Ohm in serie. Beiden forse mismatch.

Parallel 5,26? Leg s uit?

Plant
23 juli 2013, 01:10
Hij bedoelt natuurlijk 5,33 ;) maar hij zit er niet ver naast.

Gearjunkie
23 juli 2013, 08:30
Totale (vervangings) weerstand van parrallel geschakelde weerstanden is per definitie kleiner dan de kleinste weerstand.
1/Rv=1/R1+1/R2

Stel je voor dat de A2 wordt geblokkeerd door een ongeluk, nog maar één baan open (=weerstand R1). Als Rijkswaterstaat de veel te smalle vluchtstrook (=weerstand R2) open gooit, stroomt er meer verkeer door vanwege minder vervangingsweerstand.

Ijselrobo 07
23 juli 2013, 14:39
Ik heb de G12T-75 eruit gehaald en op de conus gedrukt. de conus kon gewoon vrij bewegen en ik hoorde geen rare geluiden.
Vervolgens heb ik de 2 verbindingen tussen de input's weggesoldeerd.
Eerst had ik mijn amp op 8ohm gezet en de classic lead uitgetest en deze deed het gewoon (maar dat wisten we al :))
vervolgens had ik mijn amp op 16ohm gezet en de GT-75 aangesloten. deze deed het ook!!
er zat ook geen kraak meer in o.i.d.

Dus ik denk dat ik nu het beste de classic lead kan verkopen (weet iemand hoeveel ik ervoor kan vragen??) en er een 2e G12T-75 inzet?

Gearjunkie
23 juli 2013, 16:09
Celestion CL doet nieuw een euro of 90. Het is wat de gek ervoor geeft, klinkt goed maar geen iconische status.

ateng
23 juli 2013, 23:13
Totale (vervangings) weerstand van parrallel geschakelde weerstanden is per definitie kleiner dan de kleinste weerstand.
1/Rv=1/R1+1/R2

Stel je voor dat de A2 wordt geblokkeerd door een ongeluk, nog maar één baan open (=weerstand R1). Als Rijkswaterstaat de veel te smalle vluchtstrook (=weerstand R2) open gooit, stroomt er meer verkeer door vanwege minder vervangingsweerstand.

Oke dat snap ik maar ik bedoelde hoe je dat uit moet rekenen want dat is wel handig om te weten.

Agent_Smith
23 juli 2013, 23:36
Dus ik denk dat ik nu het beste de classic lead kan verkopen (weet iemand hoeveel ik ervoor kan vragen??) en er een 2e G12T-75 inzet?

Probeer je m te ruilen tegen een 75T

zjanke
24 juli 2013, 10:03
Celestion CL doet nieuw een euro of 90. Het is wat de gek ervoor geeft, klinkt goed maar geen iconische status.

En toch is de combi met een V30 weer heel lekker. Zo lekker zelfs dat Bogner deze als standaard combi levert (of geleverd heeft in ieder geval) in een 2x12 cab

lauke_101
24 juli 2013, 10:05
Even een beetje knuppel in het hoenderhok: waarom wil je nou precies persé T-75's omdat je alles wilt matchen qua geluid? Waarom niet wat variatie tussen je cabs? Bovendien, verschillende speakers kunnen elkaar vaak heel mooi aanvullen. Het kan de moeite waard zijn om op z'n minst nog even wat research te doen.

En die T-75's zijn als je het mij vraagt echt krasserige schijtspeakers, in tegenstelling tot de Classic Lead. Maar da's maar een kwestie van smaak natuurlijk.

lespaulnmarshall
24 juli 2013, 16:26
En toch is de combi met een V30 weer heel lekker. Zo lekker zelfs dat Bogner deze als standaard combi levert (of geleverd heeft in ieder geval) in een 2x12 cab

Mee eens!
G12T-75 heet het laag en hoog, de V30 de mids!

Ijselrobo 07
24 juli 2013, 18:45
Voor mij werkt de CL80 weer niet goed. clean best lekker maar met drive erbij is het een doffe krasbak.
De G12T-75's vind ik dan wel weer erg goed werken met beide. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Maar misschien kan ik eens zo'n V30 gaan proberen naast de GT-75.

kassie
24 juli 2013, 18:48
Mee eens!
G12T-75 heet het laag en hoog, de V30 de mids!

Als je met mids vooral presence bedoelt... ja dan snap ik hem.

ateng
25 juli 2013, 00:45
Als je met mids vooral presence bedoelt... ja dan snap ik hem.

Hahaha ja inderdaad! En ik vind V30 in combi met mn versterker echt ruk klinken dus zoiets is heel persoonlijk. Ik gebruik ook G12T-75 en vind m te gek klinken! Mijn versterker klinkt erg mid dus zijn G12T-75 precies de juiste speakers voor wat ik wil.

kassie
25 juli 2013, 06:40
Hahaha ja inderdaad! En ik vind V30 in combi met mn versterker echt ruk klinken dus zoiets is heel persoonlijk. Ik gebruik ook G12T-75 en vind m te gek klinken! Mijn versterker klinkt erg mid dus zijn G12T-75 precies de juiste speakers voor wat ik wil.

Heb jarenlang met v30's gespeeld, onder het mom van; die gitarist gebruikt ze, en ze zijn zo populair en blabla... maar nooit echt de schelheid uit mijn versterker kunnen krijgen. Overgestapt op Delta Pro en idd nooit meer terug. Heb ook een combi v30-DP geprobeerd, maar aangezien de v30 een pak meer decibel produceert, en vooral dus ook een pak meer presence, werkte dat voor mij ook niet zo bijster goed. Nu denk ik wel dat V30's goed kunnen klinken als je wat meer rendement wil, of wat beter in de mix wil prikken met een bepaalde amp.. Maar doorgaans kunnen amps al schel en hard genoeg.

Gearjunkie
25 juli 2013, 08:51
Voor mij werkt de CL80 weer niet goed. clean best lekker maar met drive erbij is het een doffe krasbak.
De G12T-75's vind ik dan wel weer erg goed werken met beide. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Maar misschien kan ik eens zo'n V30 gaan proberen naast de GT-75.
Laat je niks wijsmaken joh... Ik heb jaaaren Classic Lead in combinatie met een DSL gebruikt. Doffe krasbak???

lespaulnmarshall
25 juli 2013, 09:48
Heb jarenlang met v30's gespeeld, onder het mom van; die gitarist gebruikt ze, en ze zijn zo populair en blabla... maar nooit echt de schelheid uit mijn versterker kunnen krijgen. Overgestapt op Delta Pro en idd nooit meer terug. Heb ook een combi v30-DP geprobeerd, maar aangezien de v30 een pak meer decibel produceert, en vooral dus ook een pak meer presence, werkte dat voor mij ook niet zo bijster goed. Nu denk ik wel dat V30's goed kunnen klinken als je wat meer rendement wil, of wat beter in de mix wil prikken met een bepaalde amp.. Maar doorgaans kunnen amps al schel en hard genoeg.

Nee ik bedoel toch echt mids... Maar kan het zijn dat jij de nieuwere V30's hebt gebruikt en ik de oude misschien? Die van mij klonken best warm en middy. Dat is volgens mij ook de reden dat mesa ze ooit is gaan gebruiken in hun rectifier cabs, om te compenseren voor de tops.

Ik moet trouwens zeggen dat ik de laatste V30 nu ook heb verkocht hoor, maar heb ook EV12L's waar de delta pro's van afgeleid zijn. Gezien de vlakke frequentie respons werkt ie' voor mij ook beter maar het is wel appels met peren vergelijken natuurlijk. Een speaker die origineel voor PA is gemaakt vergelijken met een gitaarspeaker.

ateng
25 juli 2013, 16:46
Nee ik bedoel toch echt mids... Maar kan het zijn dat jij de nieuwere V30's hebt gebruikt en ik de oude misschien? Die van mij klonken best warm en middy. Dat is volgens mij ook de reden dat mesa ze ooit is gaan gebruiken in hun rectifier cabs, om te compenseren voor de tops.

Ik moet trouwens zeggen dat ik de laatste V30 nu ook heb verkocht hoor, maar heb ook EV12L's waar de delta pro's van afgeleid zijn. Gezien de vlakke frequentie respons werkt ie' voor mij ook beter maar het is wel appels met peren vergelijken natuurlijk. Een speaker die origineel voor PA is gemaakt vergelijken met een gitaarspeaker.
Die van Mesa zijn geloof ik speciaal gemaakt voor Mesa en klinken dus anders dan de stock V30. Ik heb ook V30 gehad die vele speeluren hebben gehad maar niks warms en middy aan. Maar nogmaals, het blijft een smaakkwestie en met wat voor versterker je ermee combineert.

lespaulnmarshall
25 juli 2013, 18:27
Die van Mesa zijn geloof ik speciaal gemaakt voor Mesa en klinken dus anders dan de stock V30. Ik heb ook V30 gehad die vele speeluren hebben gehad maar niks warms en middy aan. Maar nogmaals, het blijft een smaakkwestie en met wat voor versterker je ermee combineert.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook geen v30 fan, maar die die ik had (goed ingespeelde vroege v30's uit engeland) waren zeker wel warm en 'middy' naar mijn mening.

Agent_Smith
25 juli 2013, 20:53
Ja, zo heeft iedereen zijn eigen mening (gelukkig) en smaak dus de TS zou eigenlijk het 1 en ander uit moeten proberen. Ik vind op mijn beurt de V30 weer waardeloze krengen dus zo via een forum is een goed advies gewoon moeilijk.