PDA

View Full Version : Hoe je vingers houden bij "bends"?



Martin_
21 juli 2013, 20:01
Ik ben mezelf aan het leren om snaren te "benden". Met de G-snaar lukt mij dit redelijk. Ik doe dat wel bijna alleen met de ringvinger. De middelvinger helpt wel een beetje mee. Ondertussen zit er wel een blaar op m'n ringvinger, maar dat komt wel goed.;) Ik gebruik de methode waarbij ik mijn hand om de hals scharnier.
Het enige waar ik tegen aanloop, is het benden van de hoge e-snaar (en de B-snaar). Als ik dat probeer bij de 15e fret, krijg ik gewoon geen grip op de snaar. De snaar is een .010 EXL110. De B-snaar is een .013
De gitaar zelf is een hardtail Strat.
Heeft iemand advies hoe ik de grip kan verbeteren?

LGK
21 juli 2013, 22:07
Het enige wat me te binnen schiet is dat je actie van je snaren mischien een beetje laag is. Als je snaren wat hoger staan kan je makkelijker onder de snaar komen en hem omhoog drukken.

En gewoon veel proberen, dat werkte voor mij het beste ;)

Succes!

arnoldtims
21 juli 2013, 22:37
Voor stabiel benden zijn eigenlijk 2 vingers nodig en wat mij betreft 3. Waar bij je de duim iets over de hals houd.
Zo kan je meer kracht gebruiken en houd je de toon beter onder controle. Ook voorkom je beter dat de snaar weg slipt.
Ik weet dat er uitzonderingen zijn maar de meesten zullen het wel met mee eens zijn dat 1 vinger te weinig is.
De actie hoeft niet heel hoog te zijn hoor maar een hele lage actie kan benden wel bemoeilijken.

Dus mijn advies is, zet drie vinger onder de snaar en probeer ze ook alle 3 te gebruiken met de snaar op drukken. Bij mij doen de ring en middelvinger het meeste werk. Je kan ook oefen door eerst de noot aan te slaan waarnaar je toe wilt benden zodat je hoort hoe de bend moet klinken.
Verder is het oefenen en nog eens oefenen. Ik blijf het nog steeds moeilijk vinden zo af en toe.
Ik ben begonen met 0.09 snaren maar met 0.10 moet het ook zeker lukken en je ontwikkel gelijk kracht.

barno
22 juli 2013, 00:04
Voor stabiel benden zijn eigenlijk 2 vingers nodig en wat mij betreft 3. Waar bij je de duim iets over de hals houd.
Zo kan je meer kracht gebruiken en houd je de toon beter onder controle. Ook voorkom je beter dat de snaar weg slipt.
Ik weet dat er uitzonderingen zijn maar de meesten zullen het wel met mee eens zijn dat 1 vinger te weinig is.


Waar haal je dat idee? 1 vinger is the way to go.
powertraining dus

Gesualdo
22 juli 2013, 03:01
Het is maar wat je fijn vindt spelen, maar de eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat weinig gitaristen met één vinger benden...
Ligt ook een beetje aan wat voor een bend. Een 'normale' bend doe ik vaak met 3 vingers. Soms heb je een bend van een kwart of een half om een riffje wat te sieren die je niet doet op de hoogste fret in dat riffje maar een lagere fret waar je met je wijsvinger zit. Dan biedt dat optie om een bend naar beneden te doen. Maar met één vinger omhoog benden terwijl die bend zich op dat moment op de hoogste fret plaatsvindt, dat doet volgens mij 99% met meerdere vingers.

arnoldtims
22 juli 2013, 08:23
Er zijn allerlei variatie op de bend. Ik doe soms ook een bend met de wijsvinger.
Maar idd de standaard bend raad ik niet aan te leren met 1 vinger.

Martin_
22 juli 2013, 08:37
Dank voor de reacties en adviezen. Er zijn eigenlijk twee redenen waarom ik op één of twee vingers uitkom. Als ik de op de 12 fret bend, wil ik daarna de 10 fret spelen. Dan vind ik het handig om de wijsvinger daar al te hebben. Misschien moet ik daar minder statisch in worden. De tweede reden is, dat ik de ringvinger op gelijke afstand van de fret wil houden tijdens het benden. Als ik mijn hand scharnier aan de onderzijde van de hals, draait mijn ringvinger weg van de fret. Daarom heb ik de neiging om de vinger dan iets te strekken om deze evenwijdig met de fret omhoog te drukken.

strat987
22 juli 2013, 09:44
Er zijn eigenlijk twee redenen waarom ik op één of twee vingers uitkom. Als ik de op de 12 fret bend, wil ik daarna de 10 fret spelen. Dan vind ik het handig om de wijsvinger daar al te hebben.

Dat is inderdaad een goede reden om het met twee vingers te doen, maar waarom zou je de middelvinger niet laten meehelpen? Normaal zet ik zo'n bend ook met drie vingers in maar meestal blijkt dat de wijsvinger niet echt nodig is als je er tijdens de bend al iets anders mee gaat doen.
De enige keer dat ik het met één vinger doe is als het toevallig met de wijsvinger moet, maar dan kan het ook niet anders en eigenlijk komt dat ook maar zelden voor. Behalve dan het 'kwartje' van Gesualdo, dat komt regelmatig voor bij blues (bij mij in ieder geval).

humbucker
22 juli 2013, 10:04
Waar haal je dat idee? 1 vinger is the way to go.
powertraining dus

Inderdaad! Waarom 2 of 3 vingers gebruiken als het met 1 vinger nét zo goed gaat?

arnoldtims
22 juli 2013, 10:51
omdat het flauwekul is dat het met 1 vinger net zo goed gaat.

barno
22 juli 2013, 11:09
omdat het flauwekul is dat het met 1 vinger net zo goed gaat.

Wat vooral flauwekul is, is je eigen onvermogen promoveren tot algemene regel.

humbucker
22 juli 2013, 11:12
omdat het flauwekul is dat het met 1 vinger net zo goed gaat.

Wat meer spek eten... :)

strat987
22 juli 2013, 11:13
Waar haal je dat idee? 1 vinger is the way to go.
powertraining dus

Jij doet anders ook net of jouw methode de beste is.
Zeker voor beginners is meerdere vingers gebruiken gemakkelijker.

Wat voor voordeel levert het op als je een bend doet met alleen je ringvinger? Je hebt je middelvinger vrij, maar wat doe je daar dan mee?

arnoldtims
22 juli 2013, 11:17
Natuurlijk zijn er variatie's maar ik geef je op een briefje dat de meeste gitaarleraren het aanbevelen om meer vingers te gebruiken.
Heeft natuurlijk niks met mijn onvermogen te maken, waarom zou je iemand die het wil leren, het op de moeilijke manier laten doen.
Barno last van de hitte?

barno
22 juli 2013, 11:24
Jij doet anders ook net of jouw methode de beste is.
Zeker voor beginners is meerdere vingers gebruiken gemakkelijker.

Wat voor voordeel levert het op als je een bend doet met alleen je ringvinger? Je hebt je middelvinger vrij, maar wat doe je daar dan mee?

nu je het zeg ja :)

waarschijnlijk stellen de meesten hier gitaarspelen gelijk aan rockmuziek, maar er is echt meer en er zijn verrassend veel mensen die met andere muzieksoorten bezig zijn. zo is het in country heel gebruikelijk om een akkoord te spelen waarvan slechts een snaar wordt gebend. Begin der maar aan als je niet kan benden met één vinger.

arnoldtims
22 juli 2013, 11:27
Ja kan allemaal best maar je moet ergens mee beginnen he.
Nou ja ik houd er over op, heb het ook te warm en begin me te irriteren. Dit is mijn tip en succes er mee

strat987
22 juli 2013, 11:36
nu je het zeg ja :)

waarschijnlijk stellen de meesten hier gitaarspelen gelijk aan rockmuziek, maar er is echt meer en er zijn verrassend veel mensen die met andere muzieksoorten bezig zijn. zo is het in country heel gebruikelijk om een akkoord te spelen waarvan slechts een snaar wordt gebend. Begin der maar aan als je niet kan benden met één vinger.


Om te beginnen kan ik met alleen mijn wijsvinger, middelvinger, of ringvinger benden. Genoeg spek gegeten dus. Alleen de pink wordt een beetje merkwaardig. Maar die vingers staan meestal al zo dat dat meehelpen vanzelf gaat. En verder speel ik van alles, niet alleen rock, maar geen country (dan komt dire straites nog het meest in de buurt).
Maar doe eens een voorbeeldje van die country techniek, ik pik alles mee...

apekop
25 juli 2013, 01:15
Natuurlijk zijn er variatie's maar ik geef je op een briefje dat de meeste gitaarleraren het aanbevelen om meer vingers te gebruiken.
Heeft natuurlijk niks met mijn onvermogen te maken, waarom zou je iemand die het wil leren, het op de moeilijke manier laten doen.
Barno last van de hitte?

precies, met meerdere vingers heb je veel meer controle over je bends en vibrato en uiteraard ook meer kracht. Dat is gewoon de beste manier om bends aan te leren ongeacht muziekstijl. Natuurlijk zijn er allerlei uitzonderingen (bijvoorbeeld een halve toon met alleen de wijsvinger), maar ik zie weinig gevorderde gitaristen benden met alleen de ringvinger. Dus dat is zeker niet aan te raden voor beginners, ook vanwege blessure gevaar.

Gijs Heijnen
12 september 2013, 17:25
Dit is de techniek het beste uitgelicht. Ik bend alleen met 1 vinger als ik met mijn wijsvinger bend.


http://www.youtube.com/watch?v=_0RLLreDUo0

Harald
12 september 2013, 17:48
https://www.youtube.com/watch?v=Sdpw6Cs1vlY

Geen tijd om dit nu te kijken om te zien of hij ingaat op stringbends, maar er zijn zoveel verschillende ongein dingetjes die je kunt uithalen.

Voor het standaard rockwerk zul je over het algemeen meer vingers gebruiken, en de duim over de hals, hals min of meer afknijpen.

Maar er kan echt zoveel meer. bv 14 e fret op de g snaar 15 e fret op de b snaar fretten. Dan eerst de g snaar een toon omhoog benden, en dan pas de b snaar een toon omhoog.... Viel Spaß! (niet aan te raden met dikke snaren)

Montecristo
13 september 2013, 13:21
Probeer op te letten welke hoek je vinger maakt t.o.v. de snaar bij het aanzetten van de bend. Waar je bij akkoorden en loopjes misschien meer met het midden van je vingertop de snaar raakt, is het bij een bend handig om het echt met "de top van je vingertop" te doen. Daarnaast zal bij de meeste gitaren het een probleem opleveren om je duim over de hals te plaatsen bij hoge frets. Je kunt dan de hiel van gitaar gebruiken om je grip te verstevigen voor bends. Daarnaast komt het vooral ook op kracht aan bij het voorkomen dat een snaar onder je vinger vandaan schiet. Probeer wel te voorkomen dat je krampachtig te veel druk uitoefent bij het spelen van de andere noten, te veel spanning in je handen schiet ook niet op.

BamBuFan1
13 september 2013, 17:25
Wat voor voordeel levert het op als je een bend doet met alleen je ringvinger? Je hebt je middelvinger vrij, maar wat doe je daar dan mee?

https://lh3.ggpht.com/-bQORtL_S-cg/UPNCDt0CoTI/AAAAAAAADvI/qZsm8WsdF5E/s1600/JohnCASH-FingerYESSS.jpg

SaferSephy
9 oktober 2013, 09:10
pfft wat een verschrikkelijk slechte adviezen hier zeg. Ga maar eens een ringvinger bend van een hele toon doen op de eerste 5 frets met 1 vinger. En probeer vervolgens maar eens een fatsoenlijk gecontroleerde vibrato toe te passen op die band. Oftewel; 1 finger bends zijn alleen handig in bepaalde situatie maar is absoluut meer uitzondering dan regel.

Justin legt het, zoals meestal, weer eens 't beste uit:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xGl0urYSuug#t=70

Martin_
9 oktober 2013, 21:36
Allen nogmaals dank voor de reacties. Ondertussen begint het wel ergens op te lijken, al zeg ik het zelf. Ik ben nu meer aan het stoeien met vibrato. Dus als ik terugkom uit de "bend" de noot een stap lager nog even laten vibreren. Een beetje lukt wel, maar nog niet als waar ik naar toe wil.