PDA

View Full Version : Bovenfrees spantang



Elric
20 juli 2013, 19:22
Ik heb al een hele tijd geleden gepost dat ik een gitaar wou gaan bouwen maar kan nog steeds niet van start omdat ik geen goede spantang voor mijn bovenfrees kan vinden. Nou vroeg ik mij af met alle hobby bouwers hier hoe jullie dat aanpakken. Gebruiken er meer mensen een bovenfrees hiervoor? Ik kan het me voorstellen dat het met een mal maar zonder frees met lager knap lastig wordt.

Voor de geďnteresseerde onder ons: ik heb een 6 en 8 millimeter spantang maar de freesbitjes met de juiste frees diameter hebben een 6,35 mm span diameter. Ik heb het ook geprobeerd met een conversie bus van 6,35 naar 8 maar dan vlieg het bitje uit de frees.

Cocobolo
20 juli 2013, 19:37
Voor veel bovenfrezen zijn geen spantangen in inch maten te leveren. Dus ik zou dan gaan voor een 8mm kopieerfreesje met bovenlager (die zijn op meerdere adressen goed te krijgen) en niet zoeken naar een spantang.

ik zou zelf nooit kiezen voor een conversiebus, ik heb al zoveel mensen gehoord over losvliegende bitjes! Dat is enorm gevaarlijk. In het meest gunstige geval verknal je alleen je werkstuk.

Ike57
20 juli 2013, 19:50
De 8 mm kopieerfreesbits met bovenlager (dus om de schacht) heb ik nog niet kunnen vinden, wél met onderlager.
Ik gebruik de freesjes van Guitarsupplies: http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=template-bit-met-bovenlager-diameter-1_2__-lengte-1_&action=article&group_id=10000020&aid=51&lang=NL mét conversiebus http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=conversiebus-8mm-naar-6_3mm-_1_4__&action=article&group_id=10000020&aid=547&lang=NL en ik heb nog nooit problemen gehad met rondvliegend gereedschap.

barno
20 juli 2013, 20:06
volgens mij hebben ze hier wel wat.
http://shop.jvl-europe.com/nl_NL

Cocobolo
20 juli 2013, 21:38
....Ik gebruik de freesjes van Guitarsupplies..... mét conversiebus en ik heb nog nooit problemen gehad met rondvliegend gereedschap.

Ik bedoel zeker niet dat het niet kan maar ik wil er wel even op wijzen dat je dan regelmatig je frees weer even goed vast moet draaien....ook (juist!) terwijl je met een klus bezig bent!! dus regelmatig stekker er uit, de moer even weer goed proberen aan te zetten en dan kun je weer verder. De reden is namelijk dat een conversiebus OF de frees vast houdt OF hem geheel los laat. Als je veel freest kan de moer echt losser gaan zitten en dan vliegt de frees er uit.

Een spantang daarentegen heeft altijd 2 punten waarbij de frees vastgehouden wordt. Dat merk je als je de moer los draait : eerst heb je een steeksleutel nodig en daarna gaat de moer eventjes heel makkelijk, kan je hem op handkracht iets verder los draaien. Maar je kunt dan de frees er nog niet uitkrijgen! Daarna heb je wederom even de sleutel nodig en pas dan komt je frees er uit. Ik denk dat de meeste mensen dit wel kennen van hun bovenfrees.

Ik heb deze week op de cnc machine trespa gefreesd. Enorm hard en naar spul. Ik had al een paar platen gedaan en ineens begint de frees enorm te gieren, hele hoge tonen. Ik heb onmiddellijk de frees uitgezet en het bleek dat de frees dus losgeraakt was. Hij was dus wel een centimeter gezakt maar daar heeft de "2e beveiliging" van de spantang hem vastgehouden. Het hoge gierende geluid was dus omdat de frees een plaat trespa ineens 12mm tegelijk begon te frezen (en in een redelijk tempo). Maar hij was er in ieder geval niet uitgevlogen :-)

Martin_
20 juli 2013, 22:26
Ik had zelf geen problemen met de verloopbus. Anders had ik overwogen om de bus van 6 mm op te boren naar 6,35mm. Daarbij moet ik wel zeggen, dat ik niet heb gemeten of dit werkelijk kan en je genoeg materiaal overhoudt.

Cocobolo
20 juli 2013, 22:32
ik bedoel het ook zeker niet 'betweterig', ik denk alleen dat we allemaal blij zijn met onze hobby en onze vingers dus voorzichtigheid is altijd goed. Als je een keus hebt, zou ik dus voor de spantang gaan.

Ik zal voor de gein eens zoeken naar 'spantang' ik kan me tenminste 4 x herinneren dat er hier op dit forum melding van is gemaakt van rondvliegende frezen. Elric hierboven is er dus 1 van zo te lezen.

Ike57
20 juli 2013, 22:39
ik bedoel het ook zeker niet 'betweterig'

Zo wordt het ook niet opgevat :D

Er is mij ook wel eens een frees losgelopen die hierdoor dieper ging dan de bedoeling was. Gelukkig had hij nog geen vlieg-aspiraties maar sindsdien controleer ik wel regelmatig of hij nog vast zit.

jan jansen
21 juli 2013, 08:28
De 8 mm kopieerfreesbits met bovenlager (dus om de schacht) heb ik nog niet kunnen vinden, wél met onderlager.
Ik gebruik de freesjes van Guitarsupplies: http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=template-bit-met-bovenlager-diameter-1_2__-lengte-1_&action=article&group_id=10000020&aid=51&lang=NL mét conversiebus http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=conversiebus-8mm-naar-6_3mm-_1_4__&action=article&group_id=10000020&aid=547&lang=NL en ik heb nog nooit problemen gehad met rondvliegend gereedschap.

Ha,die heb ik ook gebruikt in het verleden. Na 3 keer mijn frees ``verloren `` te hebben ben ik daar mee gestopt. De laatste keer ging hij dwars door de schutting.
Nu heb ik gewoon 8 mm kopieer freesjes. Staan gewoon op ebay te koop.(router bits)

Cocobolo
21 juli 2013, 08:56
Ha,die heb ik ook gebruikt in het verleden. Na 3 keer mijn frees ``verloren `` te hebben ben ik daar mee gestopt. De laatste keer ging hij dwars door de schutting.
Nu heb ik gewoon 8 mm kopieer freesjes. Staan gewoon op ebay te koop.(router bits)

aha, kijk eens, weer eentje met zo'n projectiel-ervaring...

Was het Barno niet die een keer zijn freesbitje zelfs nooit meer heeft teruggevonden? Die zit ergens goed verstopt in een muur/deur/plank wellicht

stijnkenens
21 juli 2013, 10:19
Wel grappig, ik had eerst de conversiebus gkocht bij een gereedschapswinkel in de buurt, veel geld voor betaald toen. Frezen kwamen altijd los ...
Daarna tijdens een bestelling bij guitarsupplies nog eens een gekocht, met die laatste nooit een probleem gehad .

Maar inderdaad altijd dubbel checken en zeer als het geluid veranderd direct stoppen !

En vergeet de gehoorgescherming niet, die hoge toeren van een frees en lintzaag zijn nefast voor jou oren !!!



s.