PDA

View Full Version : Budget usb interface / opname mic.



daniel20
20 juli 2013, 15:52
Beste,

Ik wil met mijn epiphone dr-100 (deze kan niet ingeplugged worden) wat liedjes opnemen via de computer.
Ik heb begrepen dat ik dan een membraam microfoon nodig heb; en een usb interface.

Is dit te doen voor een bedrag rond de 2/300- euro!?
Het is om wat slaapkamer liedjes op te nemen, zang etc. is niet nodig.

Iemand die iets kan adviseren?

Bvd

beruk
20 juli 2013, 16:42
http://www.thomann.de/nl/blue_yeti.htm
Volgens mij dik in orde. Wel eens echt opname mee horen maken, nice.

http://www.youtube.com/watch?v=1_tKhXUsrjI

paulusdeBKB
20 juli 2013, 18:10
Met name de AT2020 en de Blue Yeti klinken dik in orde op dit filmpje. Ik heb wel de indruk dat ze gekozen hebben voor dezelfde opname-instellingen voor elke microfoon. Da's niet helemaal eerlijk, want wat voor de ene microfoon goed werkt, pakt voor een andere weer minder uit. Ik vermoed dat de AT2020 het meest hifi klinkt van de drie. Maar de features van de Blue Yeti zijn wel heel erg handig!

daniel20
21 juli 2013, 08:32
Bedankt mannen! Hier kan ik wel wat mee. Ik heb wel ervaring met de AT2020, dus dit kan ik wel vergelijken. Mooie prijs ook verder.

Is het nu verstandig om hier een usb interface tussen te hangen? Aangezien ik geen losse geluidskaart heb.

Bvd

ruudjes
21 juli 2013, 08:57
Hoi Daniel, persoonlijk zou ik een geluidskaart[usb interface] kopen met minimaal 2 microfooningangen en een microfoon. Is goed te doen met je budget. Kun je later eventueel nogeens met twee micro's opnemen. Ook kun je speakers aansluiten op je interface. groetjes Ruud.

daniel20
21 juli 2013, 10:56
Hoi Daniel, persoonlijk zou ik een geluidskaart[usb interface] kopen met minimaal 2 microfooningangen en een microfoon. Is goed te doen met je budget. Kun je later eventueel nogeens met twee micro's opnemen. Ook kun je speakers aansluiten op je interface. groetjes Ruud.

Bedankt voor je reactie ruud! Ik ben idd vanplan om een usb interface met de at2020 of yeti blue te kopen.
Heb je tips voor een goede interface die ik kan aansluiten op mijn pc?
Ik heb geen goede monitorboxen, dus die hoeven niet daarop aangesloten te worden.

Bedankt, bvd

paulusdeBKB
21 juli 2013, 11:09
In de Yeti Blue zit een eenvoudige interface ingebouwd. Snowball en de AT2020 USB idem dito. Je hebt dus niets extra nodig.

Let wel, je kunt deze microfoons dus niet voor live gebruiken.

Mocht je een losse interface met losse microfoons willen dan ben je duurder uit maar het verschaft je wel een upgrade path. Een goede, niet te dure interface is de Focusrite 2i2.

daniel20
21 juli 2013, 11:13
In de Yeti Blue zit een eenvoudige interface ingebouwd. Snowball en de AT2020 USB idem dito. Je hebt dus niets extra nodig.

Let wel, je kunt deze microfoons dus niet voor live gebruiken.

Mocht je een losse interface met losse microfoons willen dan ben je duurder uit maar het verschaft je wel een upgrade path. Een goede, niet te dure interface is de Focusrite 2i2.

Dus als ik bv die yeti of AT2020 aansluit via usb op mijn computer, dan kan ik met logic/cubase mijn gitaarspel opnemen?

Ik heb alleen een onboard geluidskaartje.

Bvd

ruudjes
21 juli 2013, 14:40
[QUOTE=daniel20;3000454]Bedankt voor je reactie ruud! Ik ben idd vanplan om een usb interface met de at2020 of yeti blue te kopen.
Heb je tips voor een goede interface die ik kan aansluiten op mijn pc?
Ik heb geen goede monitorboxen, dus die hoeven niet daarop aangesloten te worden.

Ik zou zeker ook tweede hands kijken. Zoiets als paulus zei, een focusrite of een roland. Dan heb je twee redelijke preamps. Ook een mooie manier om je gitaar op te nemen is dan een setje klein condensator microfoons te gebruiken. gr. Ruud.

paulusdeBKB
21 juli 2013, 22:33
Dus als ik bv die yeti of AT2020 aansluit via usb op mijn computer, dan kan ik met logic/cubase mijn gitaarspel opnemen?

Ik heb alleen een onboard geluidskaartje.

Bvd

Yep. Alle drie de microfoons in het filmpje hebben een ingebouwde geluidskaart. Het opnemen gaat dus buiten je reguliere geluidskaart om. Je moet trouwens wel effe die geluidskaart selecteren in je opnamesoftware.

Zoals Ruudje al zegt: een eenvoudige geluidskaart kun je ook tweedehands kopen, scheelt op zijn minst een paar tientjes. Kijk dan wel even of je drivers kunt krijgen voor jouw versie van Windows. Ik werk zelf ook met een tweedehands interface (Focusrite Saffire) - gaat prima!

Dat gezegd hebbende: met bovenstaande microfoons kun je ook prima opnemen; zeker voor thuisgebruik.