PDA

View Full Version : Head voor crunch



Ijselrobo 07
20 juli 2013, 12:53
Dag allemaal,

Met de band zijn we de vorige 2 zaterdagen de studio in geweest voor het opnemen van van een EP. Ik had mijn eigen Marshall JTM45 RI en Marshall 1960TV cab (die ik overigens ga vervangen voor 2 standaard 1960's met Celestion GT-75's) en effectenplank bij me.
In de studio stond ook een ENGL Powerball (versie I) met een Randall 4x12 waar of Celestion GT-75's of V30's inzaten (de studio engeneer wist het ook niet precies).
Ik heb vervolgens de ENGL op crunch gezet en mijn JTM45 op een randje laten gaan. en wat een HEERLIJKE combi!! 't werkte ook lekker met mijn pedalboard.
Alleen de JTM gaf iets te veel randje en daarom ga ik de cab vervangen.

Daarom ga ik nu rustig opzoek naar een 2e head voor crunch. Nu ben ik aan het twijfelen om voor een ENGL Powerball te gaan sparen, of om toch voor een ander merk/type te kijken. Ik houd bijvoorbeeld erg van het Marshall geluid en een goede vriend van me heeft een Marshall JCM200 TSL100 die ik ook erg goed vind klinken en nog wel eens goed kan gaan werken.

Het enige wat ik een beetje verwacht van de amp is dattie een lekkere crunch heeft en goed met pedalen werkt. 2e hands is zeker een optie. (lees bij pedalen: O.a. Line6 DL4, Line6 FM4, 2x wah, Vox satchurator)

Ook ben ik aan het twijfelen over welke 4x12 ik onder de nieuwe amp ga zetten.. Greenback's, GT-75's of V30's??

Ik heb overigens ook goedkoop een Marshall 2x12 met flightcase goedkoop kunnen scoren die ik voor thuis en voor repetities ga gebruiken. (dus even terugkomen op mijn 2x12 combo gezocht topic: ik heb nu de 2x12 cab en dit werkt veel beter dan dat ik met een 2x12 combo moet gaan slepen).
De 4x12's ga ik alleen bij optredens en ik de studio gebruiken.

Groet,
Luc

kassie
20 juli 2013, 13:16
Wat versta jij onder crunch? De beste marshall imho voor een vette crunch is nog altijd een Silver Jubilee (of eerste Slash signature). Gain op gain doet ie ook redelijk goed.. Maarja, een TSL, of liever DSL ook.

E-J
20 juli 2013, 14:22
Als je toch een andere top wil, zou ik die 1960TV cab houden. Probeer eens een (tweedehands) DSL50, geweldige amp als je hem gebruikt op de groene crunch modus. Boostertje ervoor en je hebt voor 400 euro een prachtig setje.

the sure thing
20 juli 2013, 15:15
Ik heb nu de Marshall VintageModern 100W top voor Eur 450 kunnen scoren. Echt mega veelzijdig instelbare crunch amp. Ik zou idd ook de 1960 TV houden, als je bij Marshall amps blijft.

Buzzel
20 juli 2013, 16:49
Alleen de JTM gaf iets te veel randje en daarom ga ik de cab vervangen.

Wat? Waardoor komt dat randje dan? Gaan de speakers oversturen of komt dat puur omdat een JTM niet zo heel veel headroom heeft?


Enfin, heb je wel eens een tubescreamer of iets als een suhr shiba drive geprobeerd over die JTM? Crunch lukt dan echt wel.


(hoeveel vrachtwagens heb je nodig om al je gear naar het podium te rijden?)

big dooley
20 juli 2013, 18:19
Wat? Waardoor komt dat randje dan? Gaan de speakers oversturen of komt dat puur omdat een JTM niet zo heel veel headroom heeft?
[/SIZE]

denk eerder het laatste... een JTM45 levert in principe iets van 35 watt RMS...

Buzzel
20 juli 2013, 18:35
denk eerder het laatste... een JTM45 levert in principe iets van 35 watt RMS...

Precies, daarom hoef je juist die kasten niet te vervangen.

big dooley
20 juli 2013, 18:53
nope... en al helemaal niet voor iets met T75's... maar das persoonlijk natuurlijk

Ijselrobo 07
20 juli 2013, 19:30
De oversturing van de JTM kwam denk ik meer uit de speakers. want maandag heb ik mijn setup op een 1960B kast (met GT-75's) getest en toen vond ik het geluid beter en het overstuurde minder snel. daarom ga ik voor de 1960's met GT-75's.

Met crunch bedoel ik gewoon een lichte crunch die een klein beetje oversturing aan het geluid toevoegt (zie dit (http://youtu.be/Ud3F1G_EgOA?t=5m28s) filmpje bij 5.28. maar dan nog iets minder gain) de echte drives haal ik toch uit pedaaltjes dus echt overdrive uit een amp heb ik niet nodig.

En ik vindt t ook fijner om 2 amps achter me te hebben (dus één voor clean, de JTM dus, en een voor lichte crunch). zo haal ik ook het meeste uit mijn line6 pedalen en delay.

En geen zorgen kwa vervoer. in mijn Fiat Panda passen makkelijk 2 4x12's, 2 head's en mijn pedalenkist :D

kassie
20 juli 2013, 23:36
Ah ok.. (je hebt het over de crunch mode in dat filmpje toch?) klinkt een beetje als vroege AC/DC crunch dus.. beetje opgevoerde plexi sound. Maar dat moet met een jtm45 toch wel te doen zijn? En ja, ik speel ook over 2 amps in parallel. En dat voegt wel degelijk meer ballen toe. Het geheel wordt meer dan de som der delen zeg maar.

Iedere amp moet wel zo'n crunch sound kunnen produceren, zeker iedere Marshall. Maar als dat je heilige graal sound is. Waarom gewoon niet een plexi achtige?

flo123
21 juli 2013, 03:53
Of een Marshall Jmp/Jcm800 met master volume.

Ijselrobo 07
21 juli 2013, 11:01
Ah ok.. (je hebt het over de crunch mode in dat filmpje toch?) klinkt een beetje als vroege AC/DC crunch dus.. beetje opgevoerde plexi sound. Maar dat moet met een jtm45 toch wel te doen zijn? En ja, ik speel ook over 2 amps in parallel. En dat voegt wel degelijk meer ballen toe. Het geheel wordt meer dan de som der delen zeg maar.

Iedere amp moet wel zo'n crunch sound kunnen produceren, zeker iedere Marshall. Maar als dat je heilige graal sound is. Waarom gewoon niet een plexi achtige?

De JTM45 wilde ik houden voor de cleansound omdat die me goed bevalt..
Een opgevoerde plexi sound zou ook nog wel eens goed kunnen werken. Miss een 2e JTM45 maar dan met een tubescreamer o.i.d. ervoor?

Edit: De JCM800 ga ik ook zeker even testen!

Rutger Molenberghs
21 juli 2013, 11:28
Heb je je JTM45 als eens op kast met G12-65 speakers gezet? Dat zou wel eens kunnen zijn wat je zoekt.

Ijselrobo 07
22 juli 2013, 10:59
Heb je je JTM45 als eens op kast met G12-65 speakers gezet? Dat zou wel eens kunnen zijn wat je zoekt.

Nog niet geprobeerd. ik heb nu ervaringen met Greenback's, G12T-75's en V30's en de GT-75's bevallen me nu het beste voor de clean sound. maar ik zal de G12-65's zeker eens gaan testen!

Brum
22 juli 2013, 11:34
Zomaar een ingang hoor, maar heeft het niet heel toevallig te maken met een bepaalde ex-gitarist van een bekende band waar jij fan van bent? Twee heads voor clean en crunch, G12T75's voor clean...:soinnocent:

Maar eh... de Powerball beviel en je JTM45 ook icm bepaalde speakers. Dan is het toch niet zo moeilijk meer?

lespaulnmarshall
22 juli 2013, 12:37
Waar is de facepalm?

Oh, hier is ie! (http://facepalm.hu/)