PDA

View Full Version : Useless, short, little, bluesjam.



Braddie
20 juli 2013, 03:23
http://www.youtube.com/watch?v=JbLK3YTXf-A&feature=youtu.be
Het filmpje duurt een kleine 50 seconden, en het is nutteloos, kort, klein. Máár het is wel een Blues *jam*
(Fijne backingtrack voor gebruikt trouwens, 60s british blues)

Harald
20 juli 2013, 09:04
Goede topictitel, dat dan weer wel ;) Er zitten stukjes in die doen vermoeden dat je de andere stukken een stuk beter had kunnen doen. Oude bluesopnames zijn soms vals, en een aantal van die gasten was meester in het recyclen van anderhalve riff... maar dat was in de tijd dat ze meestal wel nog op een plantage gewerkt hadden, en al lang blij waren met eender welke gitaar, ongeacht aktie, toon, en bejaardheid van de snaren. Daar kon je tenslotte altijd nog meer mee dan met een diddley bow.

Antone_Pieter
20 juli 2013, 15:39
Ik heb betere opnames van je gehoord.

Probeer meer aandacht te hebben voor wat de begeleiding doet als je improviseert. Dit schema biedt met de Vl ll V l overgang veel aanknopingspunten. Luister eens naar Peter Green op Need your love so bad ter inspiratie. Die speelt dit type blues als geen ander.

grayfink
21 juli 2013, 13:41
Is dat niet Need your love so bad als backing? Ik weet zeker dat je veel beter kunt. Beter even wat meer aandacht aan schenken voordat je iets upload.

Braddie
21 juli 2013, 17:50
Goede topictitel, dat dan weer wel ;) Er zitten stukjes in die doen vermoeden dat je de andere stukken een stuk beter had kunnen doen.

Waar hoor je dat precies aan dan?

Braddie
21 juli 2013, 17:51
Is dat niet Need your love so bad als backing? Ik weet zeker dat je veel beter kunt. Beter even wat meer aandacht aan schenken voordat je iets upload.

Mja, de titel doet al wel wat vermoeden he? ;)
Maargoed, ik probeerde los te breken van de standard pentatonische ladders die er gespeeld worden over dit soort dingen.

Harald
21 juli 2013, 21:29
Hoe ik dat kan horen? ... het begin is ietwat tenenkrommend, en later zijn er stukjes die dat ook zijn, maar af en toe speel je dan een lick die wel goed getimed is, en die wel goed geïntoneerd is. Dat laatste moet je gewoon de hele tijd doen eigenlijk. Het is echt "auw auw auw", en dan op 0'22'' als je de hoogte ingaat is zo'n nootje, en kleine frase ineens stukken beter dan wat er aan vooraf ging.

arnoldtims
21 juli 2013, 21:48
Wil toch even reageren en doe dit echt niet om je te afbranden of dat ik denk dat ik het veel beter kan.

Je bent een uitstekende muzikant op de toetsen en speelt de stukken dan netjes en verzorgt.
Maar als je dan een halfbakken ongeïnspireerd:hide: stukje op gitaar hier post dan heb je bijna geen zelf kritiek en weet je niet goed wat er niet klopt.
Vind dat raar, vooral omdat je af en toe een stukje gitaar post wat dan weer veel beter is.
Zou dit allemaal nooit gezegd hebben als ik niet wist dat je prima muzikant bent. Je zit er in dit stukje er af en toe gewoon helemaal naast en dat hoor je toch zelf ook?

arjanb01
21 juli 2013, 22:27
Inderdaad broddelwerk, schuw niet om pentatonische ladders te gebruiken, want 99% van de blues, rock en popmuziek bestaat daaruit. Het maakt solo's lekkerder en herkenbaarder. Nu is het soleren zonder richting, groove of feel. Van alles net niet. Of je een goeie muzikant bent weet ik niet, maar dit kan beter dat weet ik zeker!

Braddie
22 juli 2013, 10:45
Hoe ik dat kan horen? ... het begin is ietwat tenenkrommend, en later zijn er stukjes die dat ook zijn, maar af en toe speel je dan een lick die wel goed getimed is, en die wel goed geïntoneerd is. Dat laatste moet je gewoon de hele tijd doen eigenlijk. Het is echt "auw auw auw", en dan op 0'22'' als je de hoogte ingaat is zo'n nootje, en kleine frase ineens stukken beter dan wat er aan vooraf ging.
Af en toe speel ik wel een aardige lick (vind ik ook) Maar ik ben nog te onzeker op gitaar om dat constant te doen, dus dan word het lichtelijk een brei ja...

Braddie
22 juli 2013, 10:47
Wil toch even reageren en doe dit echt niet om je te afbranden of dat ik denk dat ik het veel beter kan.

Je bent een uitstekende muzikant op de toetsen en speelt de stukken dan netjes en verzorgt.
Maar als je dan een halfbakken ongeïnspireerd:hide: stukje op gitaar hier post dan heb je bijna geen zelf kritiek en weet je niet goed wat er niet klopt.
Vind dat raar, vooral omdat je af en toe een stukje gitaar post wat dan weer veel beter is.
Zou dit allemaal nooit gezegd hebben als ik niet wist dat je prima muzikant bent. Je zit er in dit stukje er af en toe gewoon helemaal naast en dat hoor je toch zelf ook?

In ieder geval bedankt dat je zegt dat ik muzikaal ben en uitstekend op toetsen, doet me deugd :)
Maar, ik hoor inderdaad wel dat ik er af en toe naast zit ja, ik probeer gewoon in wat scales te spelen, soms zit ik er zelf naast inderdaad, maar soms is het ook de gitaar die nogsteeds geintoneerd moet worden + snaren van 7 maanden oud (die noten in het begin zijn puur de gitaar die vals is, op dat 1/2e bendje na)

Harald
22 juli 2013, 10:58
soms is het ook de gitaar die nogsteeds geintoneerd moet worden + snaren van 7 maanden oud (die noten in het begin zijn puur de gitaar die vals is, op dat 1/2e bendje na)

Ah, je had het zelf ook gehoord.... maar, pleurt het dan niet op youtube ;) Snaren vervangen is een kwartiertje werk, en kost een euro of 6... en intoneren is iets meer dan een kwartier, met een schroevendraaiertje klooien. Ik zeg, doen! Hoe kun je nu goed leren spelen op een gitaar die zo vals als de neten is?

Overigens, je kunt een hoop bij trekken met single string werk. De ellende is dat als je blijft oefenen op een gitaar die niet zuiver te krijgen is, je jouw hersens en oren ook niet zuiver krijgt.

ateng
22 juli 2013, 19:38
Ik zou t ook niet op youtube plaatsen!
En kom op he, ouwe snaren, niet geintoneerd... gewoon niet geweldig gespeeld en kritiek kan je verwachten hier door.

Cageman
28 juli 2013, 11:25
Ik kon dit niet luisteren op m'n vakantie, maar ik ben door de reacties erg benieuwd gemaakt naar hoe slecht het daadwerkelijk zou zijn. Net heb ik het kunnen luisteren en het valt nog mee. Met bijna alles wat hier gezegd is, ben ik het wel eens, daar niet van. Experimenteren buiten pentatonisch is juist goed, maar upload het pas als je iets moois hebt gevonden.

Hoe dan ook, als ik niet meer te zeggen had dan hier al gezegd is, had ik niet gereageerd. Dus: zorg nou dat je aanslag direct op de gitaar niet hoorbaar is op de opname. Dat scheelt al zoveel. Versterker iets verder weg zetten en eventueel iets harder en de microfoon dichter in de buurt van de versterker en klaar is kees.