PDA

View Full Version : Mooie metal / lead gitaar geluid voor thuis?



Shift
19 juli 2013, 10:43
Goedemorgen allemaal,

Al enige tijd ben ik flink aan het rondzoeken en googlen op zoek naar de ideale versterker. Ik zoek een versterker die voor thuis een mooi geluid geeft, voor metal en lead gitaar. Een mooie clean is mooi meegenomen. Helaas gaan discussies altijd snel over hele luide amp’s die eigenlijk voor optredens bedoeld zijn. Ik speel alleen THUIS dus het moet gewoon goed klinken op een normaal volume (vol/warm/crunch). Een mooie distortion is erg belangrijk want ik speel graag metal.

Ik heb nu een Fender strat, en daarnaast een Jackson Kelly met EMG’s. Helaas klinken die op mijn huidige marshall mdx30 niet fantastisch (blurry? En met veel gain is het gewoon lawaai) en ik wil dan ook inversteren in een versterker die wel een mooie distortion geeft op laag volume.

Marshalls hebben mijn voorkeur voor de looks, dus als iemand de perfecte marshall weet (misschien de 1watt buizencombo?).

Verder eigenlijk een tweede vraag: Heeft iemand ervaring met de Marshall JMD501 50watt modelling amp? Op youtube klinkt hij toch wel goed, maar uiteraard ook weer op hard volume. Op zich sta ik open voor een modelling amp gezien ik niet optreed en dan toch wat meer variatie heb in mogelijkheden en geluiden om mee te spelen thuis.

Mijn budget is max. 800,-

Alvast hartelijk dank voor (hopelijk) de reacties.

Groeten Wouter

arcane
19 juli 2013, 10:54
Ik zou eens de Blackstar ht5 gaan testen. Ik denk dat je daar wel blij van zult worden.

Tonton
19 juli 2013, 11:11
Ik zou eens de Blackstar ht5 gaan testen. Ik denk dat je daar wel blij van zult worden.
Of de nieuwe Blackstar HT metal, exact zelfde maar iets meer metal gevoiced.

ps: oh en modelling dan kun je net zo goed een POD, Gt100 kopen als een Marshall JDM, dan voegt Marshall IMHO niets toe. Modelling heeft nooit volume nodig om beter te klinken, tis een simulatie van een sound. nouja uiteraard het fysiek bewegen van speaker, lucht interactie, cabinet en omgeving geeft dan wel een effect op hoe jij het gemoddelde geluid waarneemt..
Maar in principe zou een modelling ook op laag volume goed moeten klinken.
persoonlijk vind ik modelling leuk om mee te spelen, maar toon blijft mij minder lang boeien ofzo.
Maar goed nu bevind ik mij op glad ijs en er zijn ook hele dure goede modelling amps (AxeFX, Kemper) dus alles kan.

arcane
19 juli 2013, 13:34
Of de nieuwe Blackstar HT metal, exact zelfde maar iets meer metal gevoiced.



Oh is er een nieuwe? Ik vind de ht-5 overigens al erg metal.

telecastermaster
19 juli 2013, 13:41
Yamaha THR10X? http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/yamaha-thr10x-gitaarversterker/product-details.html

Shift
19 juli 2013, 13:56
Dank je wel beide!

Ik zie van de blackstar ht5 meerdere varianten, kan je beter de head nemen, of de combo? Ik ga hem in elk geval zeker uitproberen. In de buurt hebben ze alleen de 1 watt versie, dus ik zal denk naar rock palace moeten hiervoor. Niet echt om de hoek...

Is er ook een passend cabinet bij de blackstar ht5 head?

Zo'n effecten GT100 is ook erg mooi, klinkt dat echter ook goed als ik hem op mijn relatief goedkope versterker aansluit of kan ik dan alsnog beter een nieuwe amp er bij kopen?

Shift
19 juli 2013, 14:08
Yamaha THR10X? http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/yamaha-thr10x-gitaarversterker/product-details.html

Ha, bedankt. Deze is wel heel smaak gevoelig wat betreft looks, niet echt iets voor mij denk :).

marcel125
20 juli 2013, 20:36
Ik gebruik thuis een Laney TI15-112 op de 1 watt stand
Alleen geen clean kanaal maar dat regel ik met mijn brug pick-up

gr. Marcel

Thyrif
21 juli 2013, 08:08
Hey Gain geluid van de Laney Ironheart en TI series is echt super, ook brits, maar imho veel beter voor metal. De TI15 combo is erg goed, en niet duur. De 1 Watt doet het leuk! Anders kun je ook naar de Ironheart Studio met drie kanalen kijken, rack-shaped, maar kan ook gewoon op een cab liggen wat mij betreft, die moet wel met een losse cab. Beide 1 Watt feature, en die heeft een leuk volume voor thuis (let op: kan nogsteeds te hard voor de overburen) En met 15W en 2x12 genoeg voor een drummer!

400-500e zijn die dingen. (bij de studio dus nog een kleine cab) (vriend van me is ook overgestapt van een Super Lead naar een Laney)

Verder maakt Blackstar leuke thuisdingetjes, dat klinkt in mijn oren best geprocessed, maar dat kan voor thuis misschien juist wel leuk zijn. Voorkeur wel voor een 12 inch speaker, dat klonk in mijn oren stukken beter dan de 8 of 10.

Misery Signals
21 juli 2013, 10:21
Ha, bedankt. Deze is wel heel smaak gevoelig wat betreft looks, niet echt iets voor mij denk :).
Je gaat metal spelen thuis op een modeling apparaat of op een lampen brooddoos, qua looks voor heavy muziek sowieso potsierlijk haha!
Kleine Laboga of Engl 15w head die tot stil te temmen is?

MS

Shift
22 juli 2013, 10:11
Bedankt allemaal nog voor de reacties, zitten goede suggesties bij! Ik ben erg slagvaardig geweest, meteen maar die HT5 getest in de winkel, en ik moet zeggen dat het me erg goed beviel. Het geluid klonk erg goed! Ook lekker crunchy metal, en warme clean op huiskamer volume. Ik had meteen maar de head en cabinet gekocht en meegenomen! :)

Hier staat die dan:
http://www.airportcheck.nl/wp-content/uploads/2013/07/blackstht5.jpg

Tonton
22 juli 2013, 11:59
Ha super, direct actie, gefeliciteerd met je aankoop.

Wil toch ff zeggen dat je de HT5 en niet de nieuwere HT5R genomen hebt.
(en daarnaast is er ook nog een nieuwe HT metal versie)

Verschil is HT5R vs. HT5:
ingebouwde reverb (kan je met pedaaltje oplossen)
combo 12" ipv 10" speaker (maar jouw losse cabinet ziet er ook wel 12" uit)
betere EQ clean
meer gain
serial ipv parralel effect loop

Kun je zelf afwegen of je dat wat uitmaakt, misschien is er ook wel wat prijsverschil.
En waarom veranderen als je gewoon tevreden bent! :)
Ik zit er ook nog te twijfelen over deze Blackstar voor thuis en dan mijn 100W marshall cabinet als speaker te gebruiken.

En die Yamaha THR vind ik ook wel grappig, maar daar zijn 3 versies van en dan wil ik ze alle 3 in 1 :)

Shift
22 juli 2013, 13:10
Hoi Tonton

Ik heb expres niet de metal genomen omdat ik denk dat deze iets veelzijdiger is voor niet-metal. Ik heb hem in de winkel getest en met m’n EMG’s klonk deze toch wel heel erg crunchy en metal bij een hoge gain. Direct meenemen vind ik ook altijd wel prettig, en deze winkel zat in mijn woonplaats. Als ik het zo hoor kan jij misschien beter voor de HT5R gaan ;-). Vooral voor de reverb.

Haha met die 100 watt cabinet is die wel weer heel luid denk ik. Maargoed, ik denk dat je een goede koop kan doen met die amp! Succes!

MarkS
31 juli 2013, 18:05
Ai, zag zojuist advertentie, moest aan dit topic denken.
Maar je bent al voorzien lees ik nu.

http://link.marktplaats.nl/702639929

MarkS
1 augustus 2013, 00:00
Prijs veranderd van 300 naar bieden.
Forumlid dat meeleest en zich bedacht?

Tonton
9 september 2013, 11:15
Inmiddels ook een paar dagen in het bezit van een Blackstar HT5R combo als thuis amp.
in het begin erg enthousiast wat een sound er uit zo'n ampje komt, ziet er ook nog strak lekker mini uit.
(woon maar in klein Amsterdams appartementje)
maar na de honeymoon toch weer meer aan het spelen op mijn Marshall TSL122.

De clean sound is echt veel mooier en warmer op de TSL, is ook niet de sterke kant van de HT5R wist ik al.
Overdrive is echt lekker over de top op de HT5R en vooral met een overdrive ervoor.
Wel erg veel hiss vanaf gain op 3 uur (en nog veel meer met een overdrive ervoor), Marshall heeft niet zoveel hiss.

Maar een 2x12 cabinet zit gewoon meer base-end, het is een oneerlijk vergelijk.
En zelfs 2x12 aansluiten op HT5R dan nog prefereer ik de veelzijdigheid en sound van de TSL.
Dus het is een betere versterker zelfs op lage volumes.
Zowel de TSL (VPR aan: 25W) en de 5W HT5R worden bij volume op ongeveer 9 uur onbruikbaar thuis.
Maar zelfs de TSL klinkt ook al goed bij 8 uur...

Had teveel van de HT5R verwacht of misschien mijn TSL toch onderschat als thuisamp.
Het is zeker een hele goede koop de HT5R, maar voorlopig neig ik terug naar de Marshall...

arjanb01
9 september 2013, 11:24
Probeer eens voor de gein thuis de Yamaha THR 5 of THR 10. Ideale thuisversterker en voor in de studio, cubase zit er standaard bij dus echt heel breed inzetbaar thuis. En het voordeel is dat je je buizen spaart, dus je marshall kan lekker uit blijven en alleen tijdens repetities of optredens gebruikt worden dan.

Bijl
13 september 2013, 11:09
Mooi, zo'n compacte top. Dan kan je later ook met een slanted 2x12 spelen en je top er nog steeds netjes bovenop zetten. :-)

MarkS
13 september 2013, 11:16
@ Bijl, jammer dat je je post hebt gewijzigd. Voor de looks heb ik namelijk een heel mooie Marshall 3210 te koop. Smoelt veel beter dan zo'n Valvestate dinges.;)