PDA

View Full Version : Drums in logic



blackie91
18 juli 2013, 21:03
Ik wil dus drums toevoegen aan mijn gitaarpartij in logic.
Maar ik had even een vraagje. Misschien is het een domme vraag, maar ik krijg er geen antwoord op gevonden via internet.

De onderdelen van de drumstel op welke tel moeten die?

Bijvoorbeeld de bassdrum op de 1ste of 3de tel. Maar hoe zit dat met de rest?

Alvast bedankt!

edje kadetje
18 juli 2013, 21:12
Ik wil dus drums toevoegen aan mijn gitaarpartij in logic.
Maar ik had even een vraagje. Misschien is het een domme vraag, maar ik krijg er geen antwoord op gevonden via internet.

De onderdelen van de drumstel op welke tel moeten die?

Bijvoorbeeld de bassdrum op de 1ste of 3de tel. Maar hoe zit dat met de rest?

Alvast bedankt!

Als je de bass drum op 1 en 3 zet, en de snare op 2 en 4; dan de hi hat op iedere achtste of kwart, dan heb je een basis om mee te beginnen.

blackie91
18 juli 2013, 21:15
Als je de bass drum op 1 en 3 zet, en de snare op 2 en 4; dan de hi hat op iedere achtste of kwart, dan heb je een basis om mee te beginnen.

Bedankt voor je reactie. Hier kan ik wat mee.
En de Rack en floor tom op?

edje kadetje
18 juli 2013, 21:36
Bedankt voor je reactie. Hier kan ik wat mee.
En de Rack en floor tom op?

die gebruik je voor fills, na 4, 8 of 16 maten, als je naar van couplet naar bridge of refrein gaat. Luister maar naar voorbeelden.
Wat ik je aangaf, is echt alleen een basis om op verder te werken. Bijna meer een metronoom dan een echt drumpatroon.

Begin er maar eens mee en ga dan variëren met een extra bass een achtste voor of na de derde tel. Dat zijn de eerste variaties.
Ook kun je op de eerste tel in plaats van de hihat natuurlijk een crash doen. Enz. enz.

paulusdeBKB
18 juli 2013, 21:48
Als je in Logic werkt, heb je ook honderden kant en klare drumpatronen tot je beschikking. Kijk even bij de loops en filter daar op Drums. Mag ik trouwens aanbevelen om in ieder geval voorlopig over te stappen naar Garageband? Dat programma kan in essentie hetzelfde als Logic maar het werkt eenvoudiger. Projecten die je aanmaakt in Garageband, kun je ook openen in Logic. Andersom niet.

blackie91
18 juli 2013, 23:05
Bedankt voor alle reacties. Hier kom ik zeker mee verder.
Mijn laatste vraag is of dat je in de piano roll in Logic met het maken van de drums ook kunt zien of je een snare aanklikt of bijvoorbeeld een bass drum?

paulusdeBKB
19 juli 2013, 08:38
Ja en nee. De piano roll laat zien welke noten je aanklikt (noot selecteren: dan zie je bijvoorbeeld A2 (noot A, op het 2e octaaf van de piano), met een aanduiding in cijfers van hoe lang de noot is). De kleur van de noot is een indicatie van hoe hard die is ingespeeld. Door op een noot te klikken, wordt de noot ook gespeeld. Je kunt dus horen welke klank het is. Kickdrum zit meestal op een C, een snare meestal op een D. Ben even vergeten in welk octaaf.