PDA

View Full Version : Voebal kleurt onze straat



Duhsjaak
18 juli 2013, 06:52
Hi
Lied met de volgende gear:

Gatt grootmembraan condensator mic
ART buizen voorversterker
Yamaha 311 H Humbucker (brug)
Eastwood bas
Yamaha PSR E313 keyboard drumdoos (Bloem d'r doos dus als het ware - ding is inmiddels naar Bloem)
Kleine percussie.

Taalkundig en qua aantal lettergrepen is het zo regelmatig als een meid van 12, maar dat kan gebeuren als je in een flow schrijft.
Zit Rizz in Schotland? Dan is hier een foto van ons land voor hem. Hou je haaks vent!

De tekst:

Voebal kleurt onze straat

Wij zijn een land
waar je sportief bent in een joggingbroek
bestudeerde armoe
het eind lijkt zoek

Br
Beveiligingscamera op straat
stille uitnodiging
in de hoop dat de meldkamer
je geniale act opving

Wij zijn een land
waar tattoos übervertrouwelijk zijn
waar kleding een glimp laat zien van
de afhaalchinees in het klein

Wij zijn een land
waar je saamhorig door oranje bent
gidsland? Laat met niet lachen
TVgids bedoel je vent?

Ref
Veel barbecues met heel veel bier
anders hou je het mooi niet binnen man
voebal kleurt onze straat
voebal voebal zodra het maar kan

Wij zijn een land
waarin ‘ik’ komt voor de rest
waarin compassie samengevat:
Hunnie krijgen mooi de pest


https://dl.dropboxusercontent.com/u/13906770/08%20Unknown%20Artist%20-%20Track08.mp3

Enjoy!
Vriendelijke groet, Gus

Fusion
18 juli 2013, 12:19
Hoor ik nou heel zachtjes een Duhsjaak koortje in t intro? En verderop ook? Zo ja, geniaal! :)

Ernest01
18 juli 2013, 13:57
Klinkt erg goed dat koortje en het tweestemmige erbij.
Maakt het lied een stuk interessanter/voller.

Lijkt wel of je nu ook beter te horen bent - als zanger - of misschien begin ik er aan te wennen.
Tekst loopt inderdaad wat 'stroef' hier en daar, maar niet storend, want de muziek is
loopt heel lekker.
Op naar de volgende 'flow' !

Rizz
18 juli 2013, 15:09
Hi
Lied met de volgende gear:

Gatt grootmembraan condensator mic
ART buizen voorversterker
Yamaha 311 H Humbucker (brug)
Eastwood bas
Yamaha PSR E313 keyboard drumdoos (Bloem d'r doos dus als het ware - ding is inmiddels naar Bloem)
Kleine percussie.

Taalkundig en qua aantal lettergrepen is het zo regelmatig als een meid van 12, maar dat kan gebeuren als je in een flow schrijft.
Zit Rizz in Schotland? Dan is hier een foto van ons land voor hem. Hou je haaks vent!



Enjoy!
Vriendelijke groet, Gus

ehhh.. top! bedankt! thx voor de support! #geenwoordenmeer#

arnoldtims
18 juli 2013, 15:49
Weer een bijzondere bijdrage. Als ik eerlijk ben weet ik nooit goed wat ik van je muziek vind.
Vind het ook bijzondere teksten, er klopt soms niks van qua ritme en toch krijg je ze passend.
Heb wel altijd het idee dat ik begrijp waar je over zingt (al hoe wel ik het niet versta en je tekst er bij nodig heb)
Toch vind ik het meestal een prettige sfeer die je neerzet met een groot gevoel van nostalgie (in geluid en tekst).
En een mooi gebaar naar Richie

En Richie om die tijd dat je poste mag je nog niet achter internet (of ze hebben de tijden veranderd) foei gelijk misbruik maken van meer vrijheden;)

zoldergitarist
18 juli 2013, 22:05
Ha ha ha geweldig leuk !!

Harald
18 juli 2013, 22:10
muzikaal ouderwets sfeertje, alsof er een bandje uit de sixties nog ergens 'nog niet uit doos geweest' is gevonden. Op de zang na dan. Tekst heb je er inderdaad wel bij nodig.

Rizz
19 juli 2013, 00:01
Weer een bijzondere bijdrage. Als ik eerlijk ben weet ik nooit goed wat ik van je muziek vind.
Vind het ook bijzondere teksten, er klopt soms niks van qua ritme en toch krijg je ze passend.
Heb wel altijd het idee dat ik begrijp waar je over zingt (al hoe wel ik het niet versta en je tekst er bij nodig heb)
Toch vind ik het meestal een prettige sfeer die je neerzet met een groot gevoel van nostalgie (in geluid en tekst).
En een mooi gebaar naar Richie

En Richie om die tijd dat je poste mag je nog niet achter internet (of ze hebben de tijden veranderd) foei gelijk misbruik maken van meer vrijheden;)

Jaja, vanaf half 2

En je moet af en toe een beetje stout zijn, maar in dit geval niet....

En had even niets te doen dus dan maar gelijk van de gelegenheid gebruik maken, niet??

paulusdeBKB
19 juli 2013, 08:52
Poehee! Wat een verschil in muzikale opvatting tussen jou en mij :)

Allereerst: ik vind het een heel fijn luisterend muziekje. Maar het is wel jammer dat de tekst zo slecht verstaanbaar is. Doe je dat expres of lukt het niet beter? Tekstueel is het wat mij betreft niet een liedje in het pop-idioom, maar daar ga je ook niet voor, volgens mij. Ik vind de observaties origineel en de associaties verraden een lenig brein, net als je reacties op de sounds van anderen overigens.

Ben benieuwd naar de volgende!

Duhsjaak
19 juli 2013, 14:17
Hi
Wat een leuke reacties allemaal! Heel leuk zelfs.

@Fusion
Rond 1973 kreeg je een fenomeen dat quadrafonie werd genoemd. Een soort Dolby surround. Met de bijbehorende grapjes. Na 'wat is wit en komt van alle kanten?' (qudrafonische yoghurt). Bedacht ik de flauwe 'een schizofreen is nooit alleen', komt uit alle speakers dus.

Hoewel ik ogenschijnlijk geen pilletjes nodig heb, heeft mutitracking ook wel iets daarvan.
Je hoort (een drumdoos dus, heb ik niks mee te maken, maar synchroniseert de tracks makkelijk)
kleine percussie
bas
drie gitaren + 'solo/melodie' gitaar
5 koorstemmen
2 lead stemmen

Het lied schreef zichzelf. Het is er in anderhalf uur opgegooid. Een reparatie, omdat een slok water en tegelijk zingen geen goed nieuws is.
Dank voor je compliment.

@Ernest01
Volgens mij zijn wij die hard fans van elkaar. Wij richten de entiteit Coöperatie Eigenbelang op. Samen voor ons eigen. Lachen hoor. Dank je wel.

@Rizz
Wat ben je toch een top gozert. Fijn te horen dat het goed met je gaat.

@Arnoldtims
1961 is het jaar waarin dit soort weemoedige melodietjes ferm zijn geworteld. In die tijd was het normaal om je zang te dubbelen. Tweemaal hetzelfde zingen en je stem wordt dikker. Die artiesten oefenden en oefenden tot dat ze het spatgelijk konden zingen.
Van gelijk zingen kan nauwelijks sprake zijn als je het lied pas aan de microfoon laat ontstaan. Dat komt de verstaanbaarheid niet ten goede. Daarom staat de tekst er ook bij, omdat ik mij daarvan bewust ben.
Ik snap dat de muziek je wat vreemd in de oren moet klinken. Ik geloof dat niemand op GN 'mijn' muziek maakt. Leuk dat je toch de moeite hebt genomen.

@Zoldergitarist
Niet alleen in je muziek een man van weinig woorden. Dank je voor het compliment.

@Harald
Beter uit de doos dan uit de kast. Op mijn leeftijd zeker. Leuk dat je hebt geluisterd. Wij leren elkaars muziek steeds beter kennen.

@paulusdeBKB
Ooit spreken wij elkaar en dan zal blijken dat onze opvattingen helemaal niet zoveel zullen verschillen. Reden waarom ik niks kan met rekenen, is dat als 100 verschillende mensen gelijke dingen bijelkaar optellen, er altijd hetzelfde uit komt.

En al doe je nog zo je best, met muziek zal je dat nooit lukken. En dat maakt het allemaal de moeite waard.
Je 'handschrift', de eigenheid van je muziek heeft niet zo heel veel met opvattingen te maken, tenzij je bewust bepaalde dingen uit de weg gaat.

Je hebt een heel lichte, nieuwsgierige en ethische manier van opereren. Kan er alleen maar bewondering voor hebben. Zo probeer ik dat ook te doen. Dus de opvattingen die kloppen wel.
Zou kunnen zijn dat jij meer een partijtjes man bent, en ik een liedjes man.
Komen we vanzelf achter. Leuk dat je hebt geluisterd.

Allemaal bedankt voor jullie tijd!
Vriendelijke groet, Gus

grayfink
21 juli 2013, 13:32
Ik vind je liedjes wel veel op elkaar lijken, ook in onverstaanbaarhied en dat is jammer want de teksten zijn leuk maar af en toe te moeilijk voor mij om te duiden. Dat kan ook mijn gebrek aan intelligentie zijn natuurlijk.

Duhsjaak
21 juli 2013, 20:38
Hi G
Ben zo vrij mijn reactie even in tweeën te knippen.

Als je alleen doet wat je leuk vindt, dan schuilt daar het gevaar in dat het allemaal een beetje op elkaar lijkt. Je hebt daar zeker een punt. Ik moet daar bij de selectie van wat ik post meer rekening mee houden.

Je tweede argument (de verstaanbaarheid) is getting a bit old.

Neem de krant er eens bij, het garantiebewijs van je keyboard of een andere willekeurige tekst.

Zet een opname apparaat aan en zing dan eens die tekst op een willekeurige melodie. Ik vraag geen hoogstaande artistieke prestatie, ik vraag je alleen eens de proef op de som te nemen.

Ik geef je nu vast op een briefje, dat er van je dictie geen ruk heel blijft.

Dat is bij mij, ik speel er gitaar bij en maak er ter plekke een lied van, precies hetzelfde. De gekozen werkwijze bepaalt in belangrijke mate de uitkomst.

Ik neem niet voor niets de moeite de tekst erbij te doen. Meelezen met de muziek en de issue is geen issue meer.

Zolang ik deze werkwijze blijf gebruiken, blijft dit een zwak punt. Tenzij jij mij tips kunt geven om dit zwakke punt te verbeteren. In dat geval (forum hè, zo helpen we elkaar verder) ben ik dankbaar voor je hulp.
Niettemin dank dat je de moeite hebt genomen het te beluisteren.
Vriendelijke groet, Gus

Martijn-w
21 juli 2013, 22:09
Er is 1 gitaarlijn die erg modderig klinkt. Als je die al eens weglaat, dan wordt het geheel wat opener.
En wat minder effecten gebruiken, zowel op stem als gitaar. Nu galmt alles door elkaar heen, wat de vocalen alleen maar minder verstaanbaar maakt.

grayfink
22 juli 2013, 00:20
Ik ga het niet proberen, niet alleen omdat ik mijn eigen zang niet kan aanhoren maar je ook op je woord geloof. :D
Denk ook dat met jouw werkwijze het niet anders kan. Een andere werkwijze kan wel, maar ja; elk vogeltje werkt zoals het gebekt is.
En met andere werkwijze bedoel ik bijvoorbeeld gitaar op schoot, tekst erbij en tekst aan de muziek aanpassen zodat het lekker loopt.
Misschien kan de zang wat prominenter gemixt, geen galm, equalizen met beetje meer hoog en minder laag?
Maar goed, naar mij hoef je ook niet te luisteren, ik kan en maak niks.

Duhsjaak
22 juli 2013, 07:45
@Matijn-w
Dank voor het luisteren.
Je hebt qua modderigheid zeker een punt. Komt doordat ik in de haast niet in de gaten heb gehad dat het knopje van de gain (+20 gain) per ongeluk ingedrukt stond.
Verder is alles 100% droog opgenomen, met uitzondering van het solo/melodie motiefje op de gitaar en de lead zang.

Mogelijk gooit het dubben van de zang roet in het eten. En rommelige koortjes. 'Bevrijdingsdag' was opgedragen aan Steve Lawrence (en Edie Gormé).
Voorbeeld van hun zangstem-dubben-perfectie.


http://www.youtube.com/watch?v=MeH-Su-_EPE

Die graad van perfectie is schitterend, maar onmogelijk als je je muziek aan de microfoon laat ontstaan.

Dank voor je moeite.

@Grayf
Je moet niet in de verdediging gaan. Kennelijk ben ik te fanatiek geweest. En wat jij wel of niet maakt? Het is geen wedstrijd!

Het ging mij er alleen om, om duidelijk te maken waar de oorzaak zit. Als je het voor jezelf aantoont, is het geen issue meer. Dan lees je gewoon de tekst mee. Ik maak het nieuwe lied hoorbaar, meer pretendeer ik niet.
Vriendelijke groet, Gus

Martijn-w
22 juli 2013, 08:55
@Matijn-w
Dank voor het luisteren.
Je hebt qua modderigheid zeker een punt. Komt doordat ik in de haast niet in de gaten heb gehad dat het knopje van de gain (+20 gain) per ongeluk ingedrukt stond.
Verder is alles 100% droog opgenomen, met uitzondering van het solo/melodie motiefje op de gitaar en de lead zang.

Mogelijk gooit het dubben van de zang roet in het eten. En rommelige koortjes.

Oke, dan komt het denk ik inderdaad door het dubben. En zoals greef zegt meer hoog en minder laag op je zang.
Dan komen de medeklinkers er wat meer bovenuit, wat de verstaanbaarheid ten goede komt.

Als de boel goed gemixt wordt heb je denk ik best wel toffe muziek.

Cageman
22 juli 2013, 18:55
Omdat ik dit lied heb kunnen downloaden op mn mobiel heb ik de tijd gehad er een aantal keer naar te luisteren op vakantie.
Ik vind het een gezellig stukje muziek! Er wordt hier gesproken over een te modderig gitaartje. Ik zou juist eerder het achtergrond akkoordpartijtje iets goorder maken dmv een licht krakend fuzzje ofzo. Het klinkt nu namelijk wel een tikkeltje braaf. De bas vind ik erg goed; die heeft wel dat lekkere kraakje.
De verstaanbaarheid van de zang vind ik niet echt een probleem. Dat draagt juist bij aan de dromerigheid van het lied.
Dat je het zonder strakke van tevoren bedachte structuur hebt ingespeeld, komt de frisheid ten goede.
Nice.

Loeters,

Merin

Duhsjaak
23 juli 2013, 20:06
Hi C
Ik heb geen effecten of pedalen (behalve 3 in de auto). Behalve in het opneemding van Boss. Ik weet niet wat jullie daarvan vinden, maar ik ben er niet zo van onder de indruk.

Het enige wat het naturel geluid wat kleurt is een buizenvoorversterker. Die heb ik tussen cleane gitaar en opnameding staan en die wordt voor de 'lead' een beetje gekieteld.
Hier is ie per ongeluk voor alle gitaren wat gekieteld. Dat een beetje jammer, maar niet jammer genoeg om het over te doen.

Die bas ronkt daardoor ook iets meer dan normaal.
Je veronderstelling is juist. Er is niets tevoren bedacht of geoefend. Dit is allemaal ter plekke ontstaan. Eigenlijk kan ik het niet anders meer. Ik gun mijzelf er zeker de tijd en energie niet voor.

Leuk dat je hebt geluisterd en dank voor je compliment.
Vriendelijke groet, Gus

RB-1
24 juli 2013, 16:41
He he, 't zal tijd worden... eindelijk kan ik dan eens complimenten teruggeven.:seriousf:

Dit klinkt groots. En omdat ik altijd gevoelig ben voor goede teksten, slaat dat hier ook weer toe.
Het is zo'n rake schets van dat stukje nederland waar ik in de meeste gevallen compleet gedeprimeerd door zou kunnen raken: De cultuur geworden nietsheid.
Gebeurt niet, hoor. Gewoon wat goede muziek -deze bijvoorbeeld- horen en het probleem verdwijnt vanzelf.
Naast jullie (ik neem jou en paulusdeBKB als voorbeeld) complete, symfonische rock werken ben ik maar een marginaal bluegrass prutsertje.

T'is dat ik vegedinges ben, anders plukte ik een hele kip om de veren daarvan te doen belanden waar zij in dit geval thuishoren.

Top!:rockon:

Duhsjaak
25 juli 2013, 07:08
Hi R
Wat leuk. Had je hier nog niet gezien.
Heel leuk dat je hebt geluisterd.

Ik ben blij dat je de kip heel laat, want ik ben ook een veggie. Er is onder 'Off Topic' een draad die 'wat eten we vanavond' heet. Daar gaan meer veggie suggesties en recepten rond dan in mijn vriendenkring.

Mijn muziek is hier en elders zwaar excentriek. Ik ben gek op de jaren 1961 en 1966. De jaren waarin leidende stromingen ontbraken.
In 1961 had Elvis afgedaan en de Beatles waren nog in the making, dus is die tijd deed iedereen dappere pogingen het verlossende debiel-blije antwoord te vinden. Dan Penn, Carol King, The Brill Building.
In 1966 zat de helft van alle tieners in bandjes. Konden niet spelen (kan ik nog niet) en maakten muziek in garages. The Beatles hadden hun monopolie opgegeven en de psychedelica was onderweg. Vreselijk veel leuke rammelpop gemaakt in die tijd.

Het leuke is dat ik in sommige opzichten ben ingehaald. Er zijn nu mensen die hier posten, die worden geïnspireerd door Adèle, die op haar beurt erg kijkt naar de begin jaren van Dusty Springfield. Lachen!

Maar dit is mijn muziek. Iedere dag één er bij maken. Heerlijk! En bedankt voor het compliment. Alle complimenten zijn gelijk, maar van sommige geniet je toch net effe meer. 'marginaal bluegrass prutsertje'? Moet je mijn oren een dagje lenen?

Het niveau in sounds ligt af en toe vreselijk hoog. BibiX, Harald, The LoLands, paulusdeBKB, Baker, Zoldergitarist, Pepe, (om er maar een paar te noemen), je snapt niet dat mensen dit niveau van schoonheid in een garage of logeerkamer halen. Eigenlijk hoop ik je zo gek te krijgen dat jij ook af en toe iets post.
Laat maar weten of ik alle hoop moet laten varen.
Vriendelijke groet, Gus

zoldergitarist
26 juli 2013, 11:44
"@Zoldergitarist
Niet alleen in je muziek een man van weinig woorden. Dank je voor het compliment."

Hey Gus,
ha ha ha, dat hoor ik meer.
Gezien ik totaal geen muzikale kennis heb houd ik wijselijk mijn mond en laat ik het technische "geleuter" aan de echte muzikanten over ha ha.:seriousf: btw: ik vind het nog steeds en lekker moppie.

Hendriks
26 juli 2013, 14:08
Ik kwam het nu pas tegen en ik moet zeggen dat ik het een fijn nummer vind , heb het nu 3 maal gehoord en het blijft in mijn hoofd hangen. Mooi gedaan Gus.

Duhsjaak
27 juli 2013, 20:09
Hi
@Zoldergitarist
Totaal geen muzikale kennis? Je staat van dienst doet anders vermoeden. Ik denk zo maar dat jou gogme van de dingen misschien niet theoretisch zijn, maar zonder benul van wat je aan het doen bent, steek je jouw muziek niet in elkaar.

@Hendriks
Thanks mate. Leuk dat je de moeite hebt genomen. Drie keer. Als in: Once is not enough....?
Leuk leuk leuk. Op naar de volgende.
Vriendelijke groet, Gus