PDA

View Full Version : Vox Custom Classic gebruikers - stock of gemod?



Cue Zephyr
18 juli 2013, 01:55
Howdy folks,

Ik heb een AC30CCH uit 2005 (eerste run) zoals sommigen van jullie al wisten. De effects loop is reeds gecorrigeerd (C109 is nu 2.2µF ipv 220nF).

Ik heb de reverb tank zelf ook al verwisseld voor een TAD 9EB2C1B - klinkt helemaal cool en maakt de reverb veel bruikbaarder op meerdere instellingen.

Ik heb de andere mods toen niet laten doen omdat het mij door m'n tech werd afgeraden en ik verder zou komen met buizen. Niet dus. Als ik V1 verwissel voor iets heel donkers klinkt de brilliance misschein wel beter maar dan wordt het zonder echt onbruikbaar. Vind hem zonder brilliance echt precies goed, donkerder moet het niet worden, warmer misschien.

Ik zit er sterk over na te denken een paar dingen van dit lijstje te laten doen: http://www.ac30-guide.com/?page_id=524

Namelijk R6/R7 naar 220k en beide bright caps (C12/C13) verlagen naar 100pF.

Ik heb wel even moeten opzoeken waarom de brilliance cap zo drastisch omlaag ging, maar een modificatie schema voor een 1961 'normal' AC30 zegt ook 100pF (maar zonder de weerstand).

Mijn vraag aan jullie: Is jullie Custom Classic (welke dan ook) aangepast? Of gewoon lekker stock?

Ben eens benieuwd.

CZ

humbucker
18 juli 2013, 09:44
Ik had op mijn AC15 enkel de bright cap mod gedaan destijds. Daar werd ie wel wat bruikbaarder door...
De rest was stock!

10us
18 juli 2013, 10:21
CC1 met de bright cap van het TopBoost kanaal er uit. Op band volume maakt het weinig uit in mijn beleving. Op slaapkamerniveau hoor je wel verschil.
Grootste verschil in mijn beleving is dat drive pedalen soepeler klinken.

Mitch
18 juli 2013, 10:27
Als ik me goed herinner heb ik alles laten doen. De bright cap helemaal weg, niet veranderd. De verbetering op het Normal channel is een enorme, die is nu super bruikbaar waardoor ik op mijn CC nu permanent de channels heb gelinked en die sound is echt top! Nog steeds is mijn CC nog wel iets cleaner dan mijn Heritage, maar dat kan ook aan de buisjes liggen. Geen zin om er tijd in te steken om dat proefondervindelijk te testen :listen:

Cue Zephyr
19 juli 2013, 02:09
Dan waarschijnlijk toch maar die bright cap mod doen. Wel vervangen, niet compleet weghalen. Ben er kortgeleden achtergekomen dat het Normal kanaal echt grandioos goed is voor dirt pedalen. Tenzij je er het bovenop de crunch van de versterker doet, dan snap ik wel waarom je 'm weg zou halen.

In het schema zie je dat hij aan de volume pot vastzit. De manier waarop 'ie vast zit zorgt ervoor dat je bij hogere volumes de bright cap geen effect meer heeft op je signaal. Zelfde op het brilliance kanaal. Vind het alleen wel erg vreemd dat daar ineens een 220pF verschijnt i.p.v. de historische 100pF.

Verwonderlijk dat niemand hier de reverb heeft verwisseld. Ik vond 'm hoogstens onbruikbaar. De oude tank slingert nu ergens rond op mijn kamer, mocht de Vox ooit weggaan hou ik mijn TAD uiteraard.

Ik dacht ik ga kijken naar een schema voor de nieuwere AC30C2 maar die is nergens te vinden. Volgens mij heeft deze ook helemaal geen brilliance switch dus daar zou ik ook weinig aan hebben. Dit betekent waarschijnlijk dat daar geen 330k (R49 in de CC) weerstand zit die de gain limiteert op de Normal volume pot. Snap ook niet waarom die er zit, ik bedoel als het op het TB kanaal ook kan, waarom hier dan ook niet?

De mod die ik ben vergeten is de treble cap, die wordt volgens mij ook nog verlaagd naar een historisch correcte 47pF. Geen idee of dat zoveel effect gaat hebben.

Kanalen linken is een erg toffe sound inderdaad. Wat voor mij goed lijkt te werken is een redelijk cleane setting op het TB kanaal, de treble en bass een beetje boven hun middenpunt, waardoor de mids verdwijnen. Klinkt best lelijk op zich, maar dit vult het Normal kanaal mooi in.

hoadje
19 juli 2013, 12:24
Voor wat het waard is: ik ben enthousiast over de mods die zijn gedaan aan mijn AC15CC1x. Voor ik deze AC15 had, kende ik alleen de AC15C1 en die vond ik prettig klinken, maar wel wat klein en 'boxig'. Deze AC15 heeft dat helemaal niet, en klinkt juist heel ruimtelijk.
Wat er dan allemaal aan gedaan is? Nou, de vorige eigenaar en ik samen hebben eigenlijk alles aangepakt.
Mercury Magnetics trafo en choke, TAD reverb tank, JJ tubes, bright cap verwijderd. Deze versterker had al een Alnico Blue speaker.
Alles bij elkaar voor mij een prachtig werkpaard voor thuis, repetities en kleine podia. Kan de mods zeker aanraden!

lauke_101
19 juli 2013, 12:31
Mijn CC1 is helemaal stock (voor zover ik weet, het is een tweedehands) en blijft wat mij betreft ook zo. Vind het normal kanaal prima, al gebruik ik altijd TB of gelinkt. Brilliance altijd uit, als ik link haal ik uit de TB wel genoeg sprankel.
Heb een EHX in v1 en de rest is JJ. Reverb gebruik ik toch alleen sporadisch in een over the top setting, dus die is prima zo.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Cue Zephyr
20 juli 2013, 21:08
Voor wat het waard is: ik ben enthousiast over de mods die zijn gedaan aan mijn AC15CC1x. Voor ik deze AC15 had, kende ik alleen de AC15C1 en die vond ik prettig klinken, maar wel wat klein en 'boxig'. Deze AC15 heeft dat helemaal niet, en klinkt juist heel ruimtelijk.

Je weet dat de C1 een Greenback heeft? Of heb je de C1X (met alnico Blue) getest? Want als het inderdaad die met de Greenback is snap ik dat je huidige (met Blue) veel ruimtelijker klinkt.


Ik zou echt enorm graag een MM trafo willen. Kwam een video op hun site tegen en het klonk echt prachtig. Veel, vol en warm laag, wat de mijne weinig heeft (heeft vast ook veel met de speakers te maken) en heel erg muzikaal (ook meer dan de mijne). Zijn alleen wel wat prijzig ($260?).

Mijn speakerkeuze wordt waarschijnlijk G12H30 en alnico Gold of gelijkwaardig (denk Weber, Scumback, Eminence, Tayden). Moet toch wel echt een 2x12 hebben bij mijn AC30.

Welke reverb tank is het? Zeker de 8EB2C1B (omdat er volgens mij geen type 4 of 9 in een AC15 cabinet past)?



Mijn CC1

Is dat een AC30CC1 of een AC15CC1?

Of is 't die in je sig?

lauke_101
20 juli 2013, 22:40
AC30CC1, uit m'n sig inderdaad :)

Begin nu alleen toch wel benieuwd te worden naar wat mods. Bright cap kan ik altijd eens proberen natuurlijk, die durf ik zelf wel even los te solderen. Is het niks, ziet 'ie ook zo weer vast. Idem voor de reverb tank.

hoadje
21 juli 2013, 11:34
Je weet dat de C1 een Greenback heeft? Of heb je de C1X (met alnico Blue) getest? Want als het inderdaad die met de Greenback is snap ik dat je huidige (met Blue) veel ruimtelijker klinkt.

Welke reverb tank is het? Zeker de 8EB2C1B (omdat er volgens mij geen type 4 of 9 in een AC15 cabinet past)?

Het is inderdaad die reverb. Ten opzichte van de stock reverb een enorme verbetering, vooral omdat niet zo eeuwig blijft nagalmen. Al moet ik meteen bekennen dat ik zelf tegenwoordig de reverb ook wel vaker uit heb staan, en dan alleen wat delay gebruik voor een ruimtelijk geluid.

En de AC15 waar ik op doelde, die boxige, had inderdaad géén Alnico Blue. De twee versterkers klinken als dag en nacht, maar ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen wat het grootste verschil geeft. In elk geval klinkt mijn gemodde CC1x erg lekker, zeker met de master volume helemaal open (helder, dynamisch).

Succes met je keuze! Ik zou het wel weten! ;)

johanb
21 juli 2013, 12:03
Mag ik even tussendoor vragen wat de brightcap mod precies is.Op mijn AC 30ccx zit een schakelaar,brilliance, op de normal channel.Als je die aan of uit zet klinkt het kanaal helder of donker.Is dit hetzelfde.

guitarguru
21 juli 2013, 13:24
Heb sinds 2 dagen een AC30CC1, en heb er nog erg weinig thuis op kunnen spelen. Ik vind het Normal kanaal eigenlijk het lekkerst, met de brilliance switch aan. Hierop doen mijn gainpedalen het ook erg goed, wat bij het TopBoost kanaal wat tegenvalt. Mijn sound wordt dan wat schel en korrelig. IK zal binnenkort de brightcap eens gaan verwijderen. Mogelijk zal dat eea oplossen, alhoewel het Normal kanaal alleen mij al behoorlijk kan bekoren. Je mist dan wel de toonregeling van het TB kanaal...

E-J
21 juli 2013, 20:43
Mag ik even tussendoor vragen wat de brightcap mod precies is.Op mijn AC 30ccx zit een schakelaar,brilliance, op de normal channel.Als je die aan of uit zet klinkt het kanaal helder of donker.Is dit hetzelfde.

Kijk hier (http://www.harmonycentral.com/t5/Effects-Pedals-Multi-Effects-and/I-did-the-Bright-Cap-quot-mod-quot-on-my-Ac30cc2h-tutorial-and/td-p/24002731) eens, staat het mooi uitgelegd.


Heb sinds 2 dagen een AC30CC1, en heb er nog erg weinig thuis op kunnen spelen. Ik vind het Normal kanaal eigenlijk het lekkerst, met de brilliance switch aan. Hierop doen mijn gainpedalen het ook erg goed, wat bij het TopBoost kanaal wat tegenvalt. Mijn sound wordt dan wat schel en korrelig. IK zal binnenkort de brightcap eens gaan verwijderen. Mogelijk zal dat eea oplossen, alhoewel het Normal kanaal alleen mij al behoorlijk kan bekoren. Je mist dan wel de toonregeling van het TB kanaal...

Mooi, hopelijk heb je nu eindelijk je versterker gevonden!

johanb
22 juli 2013, 00:11
het gaat dus alleen om het TB kanaal, ik begrijp niet goed of de cap verwijderen genoeg is,moet het nog doorverbonden worden.

Cue Zephyr
22 juli 2013, 02:20
Je hoeft hem alleen te verwijderen. De cap zit parallel geschakeld en met verwijderen houd je dus nog een pad over (over/door de pot).

De cap zit er om op lager volume meer brightness te krijgen. De versterker kan anders wat donker worden door stray capacitance (wat dat ook in het Nederlands is) in buizen die zorgt dat het hoog wat verdwijnt.

johanb
22 juli 2013, 17:33
Dan denk ik dat ik de versterker laat zoals die is,ik speel nauwelijks op veel volume.En hij klinkt ook perfect, hoe je hem ook instelt
Er is een paar jaar geleden een vox meeting in DB studio uthrecht geweest,daar kon je veel verschillende voxen bewonderen,ze klonken allemaal goed,maar beslist niet hetzelfde.Stiekem vond ik de mijne het mooist klinken.

Rooker
22 juli 2013, 17:52
Voor wat het waard is. Ik heb ook 2,5 een Vox AC30 cc1 gehad. Die met Neo Dymium speaker. En die klonk zo ongemod voor mij meer dan prima. Je moet de goede drivepedalen er voor vinden. Maar dat is met meer versterkers zo.

Cue Zephyr
23 juli 2013, 01:34
Begin nu alleen toch wel benieuwd te worden naar wat mods. Bright cap kan ik altijd eens proberen natuurlijk, die durf ik zelf wel even los te solderen. Is het niks, ziet 'ie ook zo weer vast. Idem voor de reverb tank.

Ik dénk dat ik het laat doen, samen met de andere genoemde mods. Ik bedoel, als die versterker dan toch open gaat is dat ook een kleine moeite. Twijfel ook of ik 'm weg laat halen of laat vervangen. Hm.

Over die reverb tank, raad ik je ook de 9-serie aan (9EB2C1B in het geval van elke AC30CC). Volle klank, heel erg bruikbaar op meerdere instellingen.

Ik heb zelf een TAD, maar je kunt natuurlijk ook een MOD of een Accutronics by Belton kiezen. Of een NOS Accutronics natuurlijk, die heeft www.tonefactory.nl nog wel.


Het is inderdaad die reverb. Ten opzichte van de stock reverb een enorme verbetering, vooral omdat niet zo eeuwig blijft nagalmen. Al moet ik meteen bekennen dat ik zelf tegenwoordig de reverb ook wel vaker uit heb staan, en dan alleen wat delay gebruik voor een ruimtelijk geluid.

En de AC15 waar ik op doelde, die boxige, had inderdaad géén Alnico Blue. De twee versterkers klinken als dag en nacht, maar ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen wat het grootste verschil geeft. In elk geval klinkt mijn gemodde CC1x erg lekker, zeker met de master volume helemaal open (helder, dynamisch).

Succes met je keuze! Ik zou het wel weten! ;)

Dat probleem had ik dus ook. En een forumer op het Vintage Amps board was er zelfd mee teruggegaan, omdat hij zich niet kon voorstellen dat die reverb zo hoorde te klinken. Ik heb in de parts list gekeken van de CCs en ze hebben gekozen voor een reverb met lange decay. Slechte keuze dus. Medium decay doet het er goed op.

Mijn CCH klinkt ook al heerlijk met het master volume helemaal open. Super dynamisch en erg praktisch ook als je veel met je volume en tone knoppen op je gitaar werkt. Zelfs met maximaal afgerolde tone is mijn TB kanaal soms nog te bright (bij sommige pick-up settings op mijn Taylor) dus aan die bright cap móet gewoon iets gedaan worden. Aan beide eigenlijk, want ik vind die van het brilliance kanaal ook echt te bright.

Welke mods zijn gebeurd toen de AC15 van jou was? Ik vraag me namelijk af hoe duur het zou zijn om de trannies en choke te laten vervangen voor Mercury Magnetics spul. Best duur volgens mij, maar ik weet geen precies bedrag.


Heb sinds 2 dagen een AC30CC1, en heb er nog erg weinig thuis op kunnen spelen. Ik vind het Normal kanaal eigenlijk het lekkerst, met de brilliance switch aan. Hierop doen mijn gainpedalen het ook erg goed, wat bij het TopBoost kanaal wat tegenvalt. Mijn sound wordt dan wat schel en korrelig. IK zal binnenkort de brightcap eens gaan verwijderen. Mogelijk zal dat eea oplossen, alhoewel het Normal kanaal alleen mij al behoorlijk kan bekoren. Je mist dan wel de toonregeling van het TB kanaal...

Dat zeggen heel erg veel mensen, daarom is die mod ook zo enorm populair geworden. Echter is voor mijn gevoel toch echt het Normal kanaal ideaal voor pedalen. Ik heb er dan wel maar één die ik zelden gebruik, maar toch.

Je Normal kanaal is eigenlijk het kanaal dat altijd de waarheid spreekt, je hoort exact het karakter van je gitaar en hoe de pick-ups zijn. Dit is ook de reden waarom ik veel meer waardering voor dit kanaal heb gekregen.

Ik zou je dan wel aanraden R49 te jumperen, heb je wat extra gain ter beschikking op je Normal kanaal.


Dan denk ik dat ik de versterker laat zoals die is,ik speel nauwelijks op veel volume.En hij klinkt ook perfect, hoe je hem ook instelt
Er is een paar jaar geleden een vox meeting in DB studio uthrecht geweest,daar kon je veel verschillende voxen bewonderen,ze klonken allemaal goed,maar beslist niet hetzelfde.Stiekem vond ik de mijne het mooist klinken.

Bright cap mod heeft ook het meeste invloed op lager volume.

Ik moest toch wel even zoeken voor mijn sweet-spot op de versterker. Ik hou toch wel echt van de 33 watt (50 hot instelling bij je output bias) omdat het toch cleaner aanvoelt. Ik zet 'm alleen vaker terug omdat de eindtrap wel erg warm wordt. Dit is ook wel echt het randje voor de huidige EL84s. Ik zeg huidige omdat oude AC30s niet 33W maar meer iets van 46W waren. Op een cathode-biased versterker als de AC30 is dat de EL84s boven hun spec gebruiken. Kon vroeger makkelijk, goede buizen enzo, maar tegenwoordig zou ik het toch niet meer proberen. Ik heb nog neit echt een voorkeur voor die Smoothing instelling. Hangt er een beetje vanaf denk ik.


Voor wat het waard is. Ik heb ook 2,5 een Vox AC30 cc1 gehad. Die met Neo Dymium speaker. En die klonk zo ongemod voor mij meer dan prima. Je moet de goede drivepedalen er voor vinden. Maar dat is met meer versterkers zo.

Neodymium speaker? Was de Wharfedale een neodymium speaker of zat er een andere speaker in?

lauke_101
23 juli 2013, 07:49
Andere speaker; Celestion Neodog. Volgens velen een kil en levenloos ding, ik noem dat "kleurt de versterkersound weinig". Hij kan enorm veel vermogen hebben en gaat keihard door de hoge gevoeligheid.
Is overigens ook een aardige (en erg welkome) gewichtsbesparing door de kleine magneet.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

tommus42
23 juli 2013, 08:09
......Ik heb nog neit echt een voorkeur voor die Smoothing instelling. Hangt er een beetje vanaf denk ik.......
Is dat die vergroting van de capaciteit in de voeding? Had juist het plan mijn AC30 ermee te voorzien.

Cue Zephyr
23 juli 2013, 20:03
Andere speaker; Celestion Neodog. Volgens velen een kil en levenloos ding, ik noem dat "kleurt de versterkersound weinig". Hij kan enorm veel vermogen hebben en gaat keihard door de hoge gevoeligheid.
Is overigens ook een aardige (en erg welkome) gewichtsbesparing door de kleine magneet.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Dat is een Vox speaker van Celestion, schijnbaar voor de Vox Valvetronix VTX lijn, las ik vandaag ergens. De Celestion G12 Century Vintage schijnt er een beetje gelijkwaardig aan te zijn.

Maar, gitarist als ik ben, moet het voor mij toch een G12H30 en Gold worden (of gelijkwaardig). Ooit (duur).


Is dat die vergroting van de capaciteit in de voeding? Had juist het plan mijn AC30 ermee te voorzien.

Volgens mij wel ja, in de manual heet het gewoon 'power smoothing'. Bij het verhogen wordt de respons wat strakker en wordt de ruis zachter.

lauke_101
23 juli 2013, 22:55
Die Neodogs zitten toch niet in de VTX amps? Nooit gekeken hoor, maar kan het me niet heel erg voorstellen eerlijk gezegd, aangezien het ook niet de allergoedkoopste speaker is. Dat ie gebaseerd is op de Century Vintage heb ik al vaker gehoord ja, nooit vergeleken maar kan best. Wil dat nog wel ooit in een mooi lichtgewicht 2x12 cabje steken, lijkt me wel wat :)

De Heritage 30 speakers zijn geweldig, maar duur helaas. Laney stak ze al in de Lionheart amps, klonk absoluut niet verkeerd daarin :)

hoadje
24 juli 2013, 10:36
Dat probleem had ik dus ook. En een forumer op het Vintage Amps board was er zelfd mee teruggegaan, omdat hij zich niet kon voorstellen dat die reverb zo hoorde te klinken. Ik heb in de parts list gekeken van de CCs en ze hebben gekozen voor een reverb met lange decay. Slechte keuze dus. Medium decay doet het er goed op.

Mijn CCH klinkt ook al heerlijk met het master volume helemaal open. Super dynamisch en erg praktisch ook als je veel met je volume en tone knoppen op je gitaar werkt. Zelfs met maximaal afgerolde tone is mijn TB kanaal soms nog te bright (bij sommige pick-up settings op mijn Taylor) dus aan die bright cap móet gewoon iets gedaan worden. Aan beide eigenlijk, want ik vind die van het brilliance kanaal ook echt te bright.

Welke mods zijn gebeurd toen de AC15 van jou was? Ik vraag me namelijk af hoe duur het zou zijn om de trannies en choke te laten vervangen voor Mercury Magnetics spul. Best duur volgens mij, maar ik weet geen precies bedrag.


Eerlijk gezegd heb ik hem al redelijk gemod tweedehands op de kop getikt. Hij was van een wat oudere man geweest, en die had de AC15CC1x nieuw gekocht toen hij gitaar wilde leren spelen, was er nauwelijks mee buiten de deur geweest, tolex was nog volledig onbeschadigd, en ongeveer een jaar nadat hij de Mercury Magnetics trafo en choke had laten inbouwen, heb ik hem van hem over kunnen nemen. De versterker ging veel te hard voor wat hij deed, vertelde hij.

Veel was er dus al aan gedaan toen ik hem in mijn bezig kreeg, maar ik heb van deze heer wel alle papieren gekregen, dus ik kan je toch zeggen hoeveel het hem heeft gekost: EUR 441,- aan onderdelen en EUR 127,- aan inbouwkosten.

Zelf heb ik de bright cap verwijderd, de reverb vervangen (door een NOS Accutronics; aan te raden), en een stevige hoes laten maken, want ik treed er nu wel mee op.

Voor mij voelt het alsof ik onder de motorkap van een normale AC15 een beest van een versterker achter me heb staan. Zeer helder, ruimtelijk geluid, ontzettend aanslaggevoelig, en natuurlijk die Vox-grom. Ik heb de tremolo eigenlijk bijna altijd aan staan, maar dan wel zo subtiel dat je hem eigenlijk niet hoort, maar wel voelt. Voor ik deze versterker had, dacht ik dat ik het geluid van een Fender Blackface het mooiste gitaargeluid vond, maar dit is toch ook wel erg mooi (en veel makkelijker in te passen in een bandmix).

Rooker
24 juli 2013, 11:04
Sorrie, het gaat idd om de Neo Dog Speaker. Zit naar mijn idee ook echt niet in de VT.
Wat betreft de klank. Ik vond hem te gek klinken. Was echt een top ding.
Heel grappig is dat hier nu gesuggereerd word dat het een slechte speaker zou zijn want toen der tijd werd het een zeer goede genoemd en al zeker ten opzichte van de Warfdale uitvoering. Maar ik zou zeggen test hem en beslis zelf :-).

lauke_101
24 juli 2013, 11:53
Ha ik zie nu ook wel dat mijn post op 2 manieren opgevat kan worden. Voor de duidelijkheid, ik vind het een geweldige speaker :) Lekker strak, sprankel en mooi tophoog dat niet schel wordt. Ga trouwens binnenkort die reverbtank toch maar eens uitproberen, kijken of er iets meer een Fender achtige reverb van te maken valt.

10us
24 juli 2013, 12:17
Over die Neodog speaker,

Ik heb een cab met greenbacks er in. Thuis een vergelijking gedaan met vooraf het idee een greenback (of vergelijkbaar met meer watts natuurlijk) in de cc1 te steken. Ben een enorme fan van die speaker. Ik had al eens op een cc2 met greenbacks gespeeld en ook al eens de c2 met greenbacks & blues vergeleken waarbij de greenbacks meer naar mijn smaak waren.
Ik kwam echter tot de conclusie dat de neodog blijft waar die is en wat mij betreft een topspeaker is. Daarnaast is hij ook nog federlicht. Bij een AC30 is ieder spatje gewichtsbesparing meer dan welkom :)

Cue Zephyr
24 juli 2013, 16:42
Veel was er dus al aan gedaan toen ik hem in mijn bezig kreeg, maar ik heb van deze heer wel alle papieren gekregen, dus ik kan je toch zeggen hoeveel het hem heeft gekost: EUR 441,- aan onderdelen en EUR 127,- aan inbouwkosten.

Zelf heb ik de bright cap verwijderd, de reverb vervangen (door een NOS Accutronics; aan te raden), en een stevige hoes laten maken, want ik treed er nu wel mee op.

Voor mij voelt het alsof ik onder de motorkap van een normale AC15 een beest van een versterker achter me heb staan. Zeer helder, ruimtelijk geluid, ontzettend aanslaggevoelig, en natuurlijk die Vox-grom. Ik heb de tremolo eigenlijk bijna altijd aan staan, maar dan wel zo subtiel dat je hem eigenlijk niet hoort, maar wel voelt. Voor ik deze versterker had, dacht ik dat ik het geluid van een Fender Blackface het mooiste gitaargeluid vond, maar dit is toch ook wel erg mooi (en veel makkelijker in te passen in een bandmix).

Oef, dat is dus tweemaal de prijs van de versterker als ik het zo zie. Dat zou in mijn geval ook zo zijn, of zelfs meer omdat ik een 30 watter heb.

BF Fenders zijn ook geweldig. Ik zou graag nog ooit een BF Twin in mijn bezit hebben. Ooit, misschien wel nog na een echte JMI Vox! :o


Die Neodogs zitten toch niet in de VTX amps? Nooit gekeken hoor, maar kan het me niet heel erg voorstellen eerlijk gezegd, aangezien het ook niet de allergoedkoopste speaker is. Dat ie gebaseerd is op de Century Vintage heb ik al vaker gehoord ja, nooit vergeleken maar kan best. Wil dat nog wel ooit in een mooi lichtgewicht 2x12 cabje steken, lijkt me wel wat :)

De Heritage 30 speakers zijn geweldig, maar duur helaas. Laney stak ze al in de Lionheart amps, klonk absoluut niet verkeerd daarin :)

Blijkbaar wel: http://www.voxshowroom.com/uk/amp/ad60vtx.html

Ik heb de G12H30s ook gehoord in een Lionheart L412 (met een Lionheart L50H, erg cool), ben ze ook mede daarom erg tof gaan vinden, plus dat Matchless en 65 Amps (o.a.) een G12H30 combineren met een alnico Blue. Moet toch ergens goed voor zijn, niet? :p

De gewone H30 en 70th Anniversary zijn wel goedkoper dan de Century Vintage en die is bijna even duur als de Heritage versie.


Sorrie, het gaat idd om de Neo Dog Speaker. Zit naar mijn idee ook echt niet in de VT.
Wat betreft de klank. Ik vond hem te gek klinken. Was echt een top ding.
Heel grappig is dat hier nu gesuggereerd word dat het een slechte speaker zou zijn want toen der tijd werd het een zeer goede genoemd en al zeker ten opzichte van de Warfdale uitvoering. Maar ik zou zeggen test hem en beslis zelf :-).

Die Wharfedales hebben sowieso betrekkelijk weinig aanhangers. De uitvoeringen met Greenbacks van tegenwoordig wel (de Wharfedales moesten daar een kopie van voorstellen).


Ha ik zie nu ook wel dat mijn post op 2 manieren opgevat kan worden. Voor de duidelijkheid, ik vind het een geweldige speaker :) Lekker strak, sprankel en mooi tophoog dat niet schel wordt. Ga trouwens binnenkort die reverbtank toch maar eens uitproberen, kijken of er iets meer een Fender achtige reverb van te maken valt.

Fenders gebruiken type 4 Accutronics units. Voor jouw CC1 zou dat een 4EB2C1B of 4EB3C1B worden (twee-veers) afhankelijk van de gewenste decay. Sowieso is de reverb driver wel zwakker vergeleken met die van Fender amps.


Daarnaast is hij ook nog federlicht. Bij een AC30 is ieder spatje gewichtsbesparing meer dan welkom :)

Ik heb de verhalen gelezen - zelfs de CC1 met maar één speaker is nog erg zwaar. Ik vind zelfs mijn head nog enorm zwaar voor een head; het ding weegt immers net zoveel als een gemiddelde 1x12 combo (~20kg).

guitarguru
24 juli 2013, 21:20
De CC1 is nog altijd erg zwaar inderdaad..... Heb er vandaag studio opnamen mee gemaakt en hij klinkt geweldig lekker met mijn Les Paul. Die Neodog speaker doet het erg goed hoor! Ga ik (nog) niet vervangen. Die reverb heeft wel een heeeeeeeeele lange decay zeg!!

guitarguru
24 juli 2013, 22:38
Ben even het spoor bijster... Welke reverb unit is nou geschikt als vervanging voor die in mijn AC30CC1? De term CC1 wordt hier gebruikt voor zowel AC30's als AC15's.

10us
24 juli 2013, 22:44
De cc1 met de neodog speaker is even zwaar als een ac15, maar nog steed iets van 23kilo...

Wat betreft de replacemet reverbtank;
De Accutronics Reverb Tank 9EB2C1B is het meest gebruikt als vervanging. Ongeveer 32 euro en te bestellen bij tonefacory, tube-town en waarschijnlijk vele andere plekken.

guitarguru
24 juli 2013, 22:48
De cc1 met de neodog speaker is even zwaar als een ac15, maar nog steed iets van 23kilo...

Wat betreft de replacemet reverbtank;
De Accutronics Reverb Tank 9EB2C1B is het meest gebruikt als vervanging. Ongeveer 32 euro en te bestellen bij tonefacory, tube-town en waarschijnlijk vele andere plekken.

Echt niet! Die CC1 gaat richting 30 kilo hoor....

Zal die 9-serie reverb tank gaan bestellen. Thanx!

10us
25 juli 2013, 08:32
Uit de handleiding: 24,5 kg AC30CC1
Ut de handleiding: 21,6 kg AC15CC1

Niet even zwaar dus maar het scheelt niet al te veel. Heb ik voor 3 kg toch graag 15 watt meer...

guitarguru
25 juli 2013, 08:40
Uit de handleiding: 24,5 kg AC30CC1
Ut de handleiding: 21,6 kg AC15CC1

Niet even zwaar dus maar het scheelt niet al te veel. Heb ik voor 3 kg toch graag 15 watt meer...

Okay, heb het gewicht van de Vox website. 61 lbs is zo'n 27,5 kilo. AC15 is 21,5 kilo inderdaad. Dus 6 kilo verschil voor 15 watt meer. Maar klinkt ook heel anders hoor ..

10us
25 juli 2013, 10:42
Heb net deze tank besteld voor mijn cc1
Mocht je in de buurt van amsterdam zitten en hem willen checken laat maar weten.

guitarguru
25 juli 2013, 11:08
Heb net deze tank besteld voor mijn cc1
Mocht je in de buurt van amsterdam zitten en hem willen checken laat maar weten.

Oke cool. De TAD? Ben heel benieuwd naar je ervaringen hiermee. Misschien wil je een korte review hierover schrijven tzt?

Cue Zephyr
25 juli 2013, 19:43
De CC1 is nog altijd erg zwaar inderdaad..... Heb er vandaag studio opnamen mee gemaakt en hij klinkt geweldig lekker met mijn Les Paul. Die Neodog speaker doet het erg goed hoor! Ga ik (nog) niet vervangen. Die reverb heeft wel een heeeeeeeeele lange decay zeg!!

Als er iemand ook maar íets over de reverb te klagen heeft, is het de (VEEL) te lange decay. Dat was ook het eerste wat mij 1) opviel en 2) tegenviel. :p


Ben even het spoor bijster... Welke reverb unit is nou geschikt als vervanging voor die in mijn AC30CC1? De term CC1 wordt hier gebruikt voor zowel AC30's als AC15's.

Vanuit mij gezien ligt het aan op wie ik reageer. ;)

hoedje heeft de AC15CC1X en lauke_101 de AC30CC1.

Voor een AC15CC1 geldt 8EB2C1B (drie veren, kortere tank - 235mm) en voor een AC30CC geldt 4EB2C1B/4EB3C1B (twee veren) of de 9EB2C1B (langere tank - 425mm, 2x3 veren?).


De cc1 met de neodog speaker is even zwaar als een ac15, maar nog steed iets van 23kilo...

Wat betreft de replacemet reverbtank;
De Accutronics Reverb Tank 9EB2C1B is het meest gebruikt als vervanging. Ongeveer 32 euro en te bestellen bij tonefacory, tube-town en waarschijnlijk vele andere plekken.

Mijn AC30CCH zonder speaker weegt al 20kg.

Als je bij ToneFactory gaat bestellen zou je ook de TAD kunnen overwegen, erg goede unit. Maar als je voor broke gaat, gewoon voor de NOS Accutronics gaan.

10us
26 juli 2013, 19:57
De reverbtank vervangen. Gelijk ff een filmpje geknutseld: zie hierzo
http://youtu.be/hU8YceHAaOc

Blijkt dat in de ouwe twee veren er af liggen. Niet raar dattie dus niet lekker klinkt. Nieuwe is in ieder geval mooier en subtieler.
Heb overigens geen NOS genomen. Zie niet in waarom er meer kwaliteit zit in een tank van lopendebandtjappies uit de USA dan van lopendebandtjappies uit China/Korea/...
Anyway, klinkt dus goed!

Cue Zephyr
26 juli 2013, 21:39
De reverbtank vervangen. Gelijk ff een filmpje geknutseld: zie hierzo
http://youtu.be/hU8YceHAaOc

Blijkt dat in de ouwe twee veren er af liggen. Niet raar dattie dus niet lekker klinkt. Nieuwe is in ieder geval mooier en subtieler.
Heb overigens geen NOS genomen. Zie niet in waarom er meer kwaliteit zit in een tank van lopendebandtjappies uit de USA dan van lopendebandtjappies uit China/Korea/...
Anyway, klinkt dus goed!

Veel bruikbaarder toch, die nieuwe tank?

Hoe ben je aan die witte knoppen gekomen, trouwens? Zover ik weet is zwart stock voor de CC's. :p

10us
26 juli 2013, 22:21
Toen ik de amp kocht was de tolex nogal gaar. Ik had nog een stuk Vox Fawn Tolex liggen van een cab die ik heb gemaakt. Dat was genoeg voor de amp die ik opnieuw heb getolexed. Vervolgens dacht ik, ook lichte knoppen er op en een ander handvat (groter, leer, comfortabeler) Hij lijkt nu op een HW maar is een gewone CC1. Tikkie fake maar domweg mooier wat mij betreft.

Anyway, de Reverb is een bak beter. Veel controleerbaarder. Topinvestering van 32,-